Inlägg från: BuoBä |Visa alla inlägg
  • BuoBä

    Beslutsångest universitet

    Vad vill du jobba med?

    Som dataingenjör jobbar man praktiskt, tex genom att programmera eller konstruera datasystem. Det är det utbildning ska förbereda för.

  • BuoBä

    Vad vill du jobba med?

    Som dataingenjör jobbar man praktiskt, tex genom att programmera eller konstruera datasystem. Det är det utbildning ska förbereda för.

  • BuoBä

    Och vad menar du med teori vs praktik?

    Tex den matte man läser (även på civ.ing-utbildningarna) är tillämpad, dvs man lär sig den för att kunna applicera den på problem inom andra områden. Med andra ord, praktik.

  • BuoBä
    sextiotalist skrev 2021-04-14 13:03:23 följande:

    Den blir tillämpad, de grundläggande matematik-kurserna är inte speciellt tillämpbara. Däremot så använder man matematiken i många kurser. Själv fick jag en riktig ahaupplevelse för rotation, divergens och gradient när jag läste elektromagnetisk fältteori. Då man äntligen förstod sambandet mellan de där trianglarna och verkligheten ;). Så det första året tragglar man bevis och lösningar, för att kunna använda detta i andra kurser. 


    Jo. Min poäng var egentligen att det är en definitionsfråga vad man räknar som teori eller praktik. Det är inte praktik som i prao på en arbetsplats liksom. Programmering är praktiskt, men man lär sig samtidigt om olika programmeringsspråk, hur de har utvecklats, hur "datorer tänker" osv.

    Ett ämne som tex nationalekonomi är egentligen mycket mer teoretiskt, för det bygger till stora delar på teorier utifrån observationer och "sånt man inte kan räkna på".
Svar på tråden Beslutsångest universitet