• Anonym (snart tokig)

KK - varför blir man inte kär?

Jag träffade en man (jag är tjej) och vi började dejta och hade vansinnigt bra sex. Tycker han också, och jag vet det definitivt. 

Jag är precis hans typ, och han är min typ. Han är väldigt attraherad och tycker att jag är både vacker och sexig. 

Men grejen är att han tycker inte att han är kär, jag är inte hans soulmate,  så det har blivit en KK-relation av det. Men jag vill ha mer. Grejen är att jag inte förstår varför han inte vill utveckla relationen för han vill ha en relation och när han hittar någon kommer han avbryta kk-relationen med mig. Det är så jobbigt. 
    Han säger dock att ingen han dejtar (för han dejtar rätt mycket) håller min klass. Och han är väldigt kräsen.

Jag rannsakar mig själv och fattar inte vad han inte gillar. Jag är social, verbal, rätt smart (har högre utbildning än honom) och rätt snabbtänkt. Vi har skitkul och gemensamma intressen. Vi gillar båda två att ha ett snyggt hem och jag tror att vi skulle fungera sjukt bra ihop utan särskilt mycket bråk och tjafs. 

Vi kramas och kysser varandra som om vi är i en relation - söker närhet, ligger sked, men ändå är det tvärstopp när det kommer utanför sängen/duschen/soffan. 

Ni som har/har haft KK-relationer; hur har de fungerat? Har du blivit kär i din KK? Har du lyckats få ihop det på riktigt? Har du haft en KK som blivit kär i dig? 

Varför blir du INTE kär i en KK? 

Berätta och ge mig perspektiv på detta för jag håller på att bli tokig. 

• Svar på tråden KK - varför blir man inte kär?
  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (snart tokig) skrev 2021-04-19 19:53:25 följande:

Det du skriver är så otroligt intressant och ställer min värld lite på ända. 

Om det är så, så vet jag inte om jag någonsin varit kär. Det du skulle kalla kär alltså. Jag kanske har "låga" krav, jag vet inte - jag tycker att det verkligen räcker med det du skriver; att man bryr sig om varandra, har attraktion och superbra sex och har trevligt ihop. För mig är de ingredienserna lika med kärlek tror jag.

Så för mig; Attraktion + vänskap = kärlek

Däremot kan jag ju känna vänskap för massor av killar som jag inte är attraherad av. Men är jag attraherad och det är en bra person så blir jag alltid kär. Eller det jag trodde var kärlek iaf. 

Känns som om det finns en dimension dit jag aldrig kommit då... jag vet inte ens hur jag skulle känna mer än så. 

Har du känt sådär fler gånger än med din man? 

Brukar det komma direkt - den kärleken, eller växer den fram?

Tack för dina svar, de gör mig kanske inte klokare just nu - men det ger mig ändå ett enormt perspektiv

Ett kärleksförhållande måste innehålla mycket mer än bara attraktion och kul sex. Ska man leva ihop länge måste det fungera även på det djupare planet. Att man delar samma värderingar, verkligen kan stötta varandra genom jobbiga saker, att förstå att jobbiga saker kommer hända, att man klickar med familjen och vännerna, att de negativa sidorna inte går att bortse ifrån för det är ju dom man brottas med i vardagen när man inte har tid för sex och mys.

Ska min kärlek leva måste jag ju bli bemött på ett visst sätt i mitt förhållande, för mig är det viktigt att kunna prata om djupare saker, att kunna hålla igång Intelligenta samtal och kunna mötas på ett intelekuellt sätt. Bli lite utmanad på det planet. Samt att man delar lika på hemmets alla måsten och visa respekt för varandra som två jämlikar. Det är lika självklart för honom att dammsuga likväl som att diskutera barnuppfostran och samhällskriser och författare.

Det är ju här jag har upptäckt att mina två kk inte möter mina behov och mina krav. Det är därför det inte blir kärlek.

För att jag ska bli kär krävs det att en man kan attrahera min hjärna. Han måste vara smart och påläst och ha något att komma med intellektuellt samt dela mina värderingar. Då trillar jag dit och blir kär om det kombineras med snygghet och attraktion. Och att attrahera min hjärna tar lite tid så jag blir först intresserad av utseendet sen ser jag om han är något att ha och märker jag att han har något innanför pannbenet så blir jag så småningom väldigt kär. Det tar nån månad. Så jag blir inte automatiskt kär bara för att jag råkar ligga med en person några gånger, det krävs mer än så.

Och ja jag har känt så flera gånger i mitt liv.
  • Anonym (Slut)

Vill du och längtar efter mer med denna man måste du ts dig ut ur Kk-relationen. Det låter som ett självskadebeteende att du hela tiden hoppas på mer.

• Anonym (EN)
    Anonym (snart tokig) skrev 2021-04-19 19:53:25 följande:

Det du skriver är så otroligt intressant och ställer min värld lite på ända. 

Om det är så, så vet jag inte om jag någonsin varit kär. Det du skulle kalla kär alltså. Jag kanske har "låga" krav, jag vet inte - jag tycker att det verkligen räcker med det du skriver; att man bryr sig om varandra, har attraktion och superbra sex och har trevligt ihop. För mig är de ingredienserna lika med kärlek tror jag.

Så för mig; Attraktion + vänskap = kärlek

Däremot kan jag ju känna vänskap för massor av killar som jag inte är attraherad av. Men är jag attraherad och det är en bra person så blir jag alltid kär. Eller det jag trodde var kärlek iaf. 

Känns som om det finns en dimension dit jag aldrig kommit då... jag vet inte ens hur jag skulle känna mer än så. 

Har du känt sådär fler gånger än med din man? 

Brukar det komma direkt - den kärleken, eller växer den fram?

Tack för dina svar, de gör mig kanske inte klokare just nu - men det ger mig ändå ett enormt perspektiv

Det du beskriver är definitivt inte kärlek för mig, det är mycket djupare än så
  • Anonym (Andy)

Visst KAN man bli kär i en KK. Det finns forskarstudier som bevisar det gamla sättet våra gamla mor och farföräldrar propsade på, "Låt mannen få jobba lite," (innan man ligger). Statistiskt sett, (se TED talks om det här) behöver en man ha mer än en crush eller tom vara småkär i en kvinna innan de ligger för att verkligen bli kär på riktigt. Ligger han med en kvinna innan, så är det statistiskt sett lättare att hon aldrig kommer upp på piedestalen som en värdig partner för honom. 

(Observera att jag förstår hur icke PK 2021 det här låter. Utan hänvisar till diverse Tedtalks och olika studier. Hade ett gäng vänner på Universitet dessutom som gjorde en sådan här icke-PK studie. Otroligt intressant). 

För det som är intressant är att kvinnor, om de ligger med en man de inte har känslor för - så finns det högre statistik på att de däremot lättare utvecklar kärlekskänslor medan mannen snarare där drar sig undan - pga att de låg "för tidigt." 

Det ska finnas en slags magisk punkt där dessa linjer i graferna möts, alltså där mannen är på toppen att falla och de ligger, samt ändå tillräckligt vid ett tillfälle innan kvinnan "friendzonar" (i brist på bättre ord). Och DÄR, är den magiska punkten magi sker. 

Missar man den - visst, kan det gå! Finns undantag överallt, så man ska inte hänga läpp för det! Jag refererar bara till dessa statistiska experiment och studier. Men tycker personligen det ligger MYCKET i det. 

• Mimosa86

TS sluta försök förstå. Utgå ifrån vad DU vill ha. Vill du ha en relation? Ja då slutar du träffa den här mannen om han inte är redo att ge dig det. Då är ni på olika plan.

Jag har ingen aning om hur han kan tänkas känna eller inte känna. Detta vet enbart han. Men däremot vet jag att han inte behöver känna eftersom han får allt ändå: mys, kärlek, passion, sex men utan att behöva binda upp sig.

Jag vet en väninna som gjorde så. Kk velade. Hon avslutade och bröt kontakten. Då tvingades han stanna upp och känna efter. Dröjde några veckor sen kom han bönades och ville ha henne tillbaka. De är idag gifta och lyckliga. I hans fall så sa han själv att han inte visste vad han kände, men det blev uppenbart när hon satte ner foten och han tvingades känna efter.

Så utgå ifrån DIG här, inte försöka analysera han.

• Anonym (L)

Han har det väl asgött. Får ha ett förhållande utan att ha några krav på sig. 

Jag tror detta händer MÅNGA, att bli kär i sin KK men inte få känslorna besvarade. När jag haft KK så har vi satt regler för vad vi gör och inte gör ihop - alltså typ inget annat än har sex. Det är attraktionen det handlar om som jag vill ha i en KK. Jag har tillräckligt med kompisar och jag brukar veta direkt om jag vill ha en relation med personen eller inte. Det är viktigt att kunna ha en öppen kommunikation. 

I det här fallet så låter det klockrent som att han utnyttjar dig, och kommer att gå vidare direkt den dagen han träffar någon han vill ha en relation med. 
    Du kommer att bli sårad hur det än blir, så jag skulle bryta med honom redan nu om jag var du.

• Xenia
    Anonym (Andy) skrev 2021-04-20 12:32:21 följande:

Visst KAN man bli kär i en KK. Det finns forskarstudier som bevisar det gamla sättet våra gamla mor och farföräldrar propsade på, "Låt mannen få jobba lite," (innan man ligger). Statistiskt sett, (se TED talks om det här) behöver en man ha mer än en crush eller tom vara småkär i en kvinna innan de ligger för att verkligen bli kär på riktigt. Ligger han med en kvinna innan, så är det statistiskt sett lättare att hon aldrig kommer upp på piedestalen som en värdig partner för honom. 

(Observera att jag förstår hur icke PK 2021 det här låter. Utan hänvisar till diverse Tedtalks och olika studier. Hade ett gäng vänner på Universitet dessutom som gjorde en sådan här icke-PK studie. Otroligt intressant). 

För det som är intressant är att kvinnor, om de ligger med en man de inte har känslor för - så finns det högre statistik på att de däremot lättare utvecklar kärlekskänslor medan mannen snarare där drar sig undan - pga att de låg "för tidigt." 

Det ska finnas en slags magisk punkt där dessa linjer i graferna möts, alltså där mannen är på toppen att falla och de ligger, samt ändå tillräckligt vid ett tillfälle innan kvinnan "friendzonar" (i brist på bättre ord). Och DÄR, är den magiska punkten magi sker. 

Missar man den - visst, kan det gå! Finns undantag överallt, så man ska inte hänga läpp för det! Jag refererar bara till dessa statistiska experiment och studier. Men tycker personligen det ligger MYCKET i det. 

Haha, mina tankar gick också i de banorna. Den här mannen kanske behöver vara kär och tråna efter sin prinsessa innan han ligger med henne. Ligger de med varann direkt (som de tydligen gjort i det här fallet), så kan hon aldrig bli hans prinsessa, bara hans älskarinna. 

I så fall är det kört för TS. Lika bra att ge upp den här KK-relationen, den står ändå bara i vägen för ett riktigt kärleksförhållande för henne.

Hon borde fråga hur många gånger han varit kär förut och hur det gick till. 
    Han har ju själv sagt att han har svårt för att bli kär. Det kanske är för att moderna tjejer gärna hoppar i säng direkt. Han behöver aldrig längta, han behöver aldrig anstränga sig för att få henne.

Så för kvinnor lönar det sig att vänta, iaf när det gäller vissa killar. För killar lönar det sig däremot inte att vänta, då hamnar de i friend-zonen. Eftersom varken killar el tjejer är rationella utan styrs av irrationella känslor/föreställningar.
  • Anonym (snart tokig)
    Anonym (EN) skrev 2021-04-20 09:43:36 följande:

Det du beskriver är definitivt inte kärlek för mig, det är mycket djupare än så

Jag insåg igår efter mitt eget svar att jag nog aldrig känt riktigt kärlek

Trots långt äktenskap och långa förhållande för jag har aldrig kommit djupare vänskap plus sex

Jag vet inte ens vad det skulle vara eller om jag vill ha det djupet

Jag vill ha en fast sällskap i en skön vardag

Min kk kanske letar efter mer. Jag vet inte
  • Anonym (.)

Nästan alla mina förhållanden har inletts som KK. 

Mina ögon har tindrat, jag har varit med män som fått mig att må bra, vi har haft mycket att prata om, vi har umgåtts utanför sängen och hemmet men det där extra har inte funnits från min sida. När de har börjat visa/berätta att de har känslor för mig så har jag lämnat. Tyvärr har många trott att känslorna varit ömsesidiga och jag har gjort många ledsna. Det är svårt att se skillnaden på att vara kåt, glad och attraherad och på att vara kär och vilja ha ett förhållande...

Min man var också min KK, i en dryg månad. Men för honom föll jag som en fura. Och vi matchar nog egentligen inte alls så bra "på pappret", men tio år senare finns det inte ens en tanke på någon annan och har aldrig funnits. Det var helt enkelt rätt, och jag kan absolut inte svara på varför. 

• Anonym (snart tokig)
    Xenia skrev 2021-04-20 15:11:39 följande:
    Haha, mina tankar gick också i de banorna. Den här mannen kanske behöver vara kär och tråna efter sin prinsessa innan han ligger med henne. Ligger de med varann direkt (som de tydligen gjort i det här fallet), så kan hon aldrig bli hans prinsessa, bara hans älskarinna. 

I så fall är det kört för TS. Lika bra att ge upp den här KK-relationen, den står ändå bara i vägen för ett riktigt kärleksförhållande för henne.

Hon borde fråga hur många gånger han varit kär förut och hur det gick till. 
    Han har ju själv sagt att han har svårt för att bli kär. Det kanske är för att moderna tjejer gärna hoppar i säng direkt. Han behöver aldrig längta, han behöver aldrig anstränga sig för att få henne.

Så för kvinnor lönar det sig att vänta, iaf när det gäller vissa killar. För killar lönar det sig däremot inte att vänta, då hamnar de i friend-zonen. Eftersom varken killar el tjejer är rationella utan styrs av irrationella känslor/föreställningar.
    ja det är väl bara inse att man var för "billig" men jag har alltid blivit behandlad som en porslinsdocka, jag har varit madonnan och aldrig horan, ingen tror att jag alls älskar sex när de ser mig - jag ser så sjukt pryd ut. Så det var så himla härligt. Befriande. Att slippa bli behandlad som pryd. 

Så här vill jag ju ha det jämt - fast i ett förhållande. Jag tänkte att eftersom han tycker att jag är så snygg och sexig så skulle det lösa sig. Men du har rätt. Idiotiskt att tro nåt. Och man kan ju inte spela tillbaka bandet heller.
    Tänk att kvinnor som vill ha sex ska vara ett så stort problem. 

Ett par killar jag har brutit med för att sexet var för dåligt har blivit chockade och nästan äcklade när jag har sagt att jag vill ha hårdare sex och att vi inte kan fortsätta pga att det var för vanilj. 

Hur fan gör jag för att få bra sex OCH ett förhållande? :( 

Hans längsta förhållande var på fem år förresten. Det var mamman till hans dotter så där höll han väl ut. Han ser skitbra ut och får vem som helst. Hur lätt som helst. 
Svar på tråden KK - varför blir man inte kär?