Inlägg från: Anonym (Osäker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Osäker)

    Min lön i Sverige

    Jag är lite osäker på om 31 516 sek i ett annat land kan jämföras med lönen i Sverige rakt av och ge en rättvis bild?

    Jag jobbar i ett annat europeiskt land och får ut 32 000 sek. Däremot bor jag i ett land som är ca 50 % dyrare minst i varor och tjänster (ex. förskolan kostar 3800 kr/mån för ett barn). Jag vet om att personer med samma utbildningsnivå och erfarenhet har ungefär samma lön i Sverige men de kan leva bättre på sina pengar eftersom mycket (om inte allt) är billigare där.

    Jag har en lägre lön för min utbildningsnivå och erfarenhet i landet jag bor i i jämförelse med motsvarande i Sverige (mina 32 000 sek här skulle motsvara så där 16 000 sek i Sverige med tanke på vad kostnaderna hade varit i Sverige).

  • Anonym (Osäker)
    Anonym (CHF) skrev 2021-04-19 20:49:15 följande:

    Det finns inget land i Europa som är i närheten av 50% dyrare än Sverige. Schweiz toppar Big Mac-indexet till exempel och är 15% dyrare än Sverige. Mina matkostnader här i Zürich är 25% högre än hemma, skulle jag tippa, men då är Z lite extra dyrt, det var billigare i Sankt Gallen där jag bodde förut.


    Jag var lite otydlig. Tjänsterna vi använder och varorna vi köper är dyrare. Som förskoleavgiften som är 3800 kr vs. 1500 kr (då ingår kanske mat i Sverige?), en gurka kostar 20 kr/styck, potatis 18 kr/kg, en vanlig toppning hos frisören 850 kr, pendelkort 2050 kr/mån och en vanlig årlig kontroll hos tandläkaren 1200 kr.
Svar på tråden Min lön i Sverige