Inlägg från: Anonym (Peter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Peter)

    Fel att tjäna pengar på aktier?

    Anonym (Hmm) skrev 2021-04-19 23:31:14 följande:

    Hade alla i världen som ex fått 1M i sin valuta vid 18 års åldern och sedan fått klara sig på egen hand genom att göra sina egna val i form utav investeringar så hade jag inte skrivit denna text.


    Förstår att du menar fint och väl, men din text är otroligt naiv och det märks dessvärre att du (som så många) varken förstår ämnet världsekonomi och hur det här fungerar. Hade man gett alla 1 miljoner hade de inte varit värt något, egentligen likt pengar (aka valutan) i sig. 
    Anonym (Hmm) skrev 2021-04-19 23:31:14 följande:
    Skogshuggaren skrev 2021-04-19 21:31:24 följande:

    Nej, varför skulle det vara fel? Jag har mycket aktier och tjänar bra på det.


     


    Det är ju ett orättvist "spel". Du behöver oftast ha en större startpeng för att ens kunna involvera dig i spelet. Men då "spelet" i längden alltid kräver liv genom att redan tillräckligt "rika" redan ifrån början väljer att leka lotto med pengarna i princip 



    Sålänge vi inte pratar om t.ex. schweiziska fonder, eller etc. där man måste lägga in  ett visst större belopp, så är ju just det fina att börsen låter gemene man få möjlighet till att göra sina egna pengar. På vilket sätt är det här ett orättvist spel? Förstår verkligen inte, men jag tror, utan att försöka vara en översittare, så har du inte nog kunskap om det här för att framföra en hållbar argumentation till varför det vore fel. 

    Enligt mig skulle jag snarare säga att om det är något som är "fel" kan det vara ett par av alla dessa pensionsfonder som investeras från oss i väst, i fattigare länder där vi köper upp t.ex. byggnader etc. och trycker upp priser på bostäder i länder där till slut det egna folket inte fåt råd att bo i sina bostäder de själva har byggt. Men allt för att vi i väst inte ska klaga på att vår pension går ned utan det är viktigt att den växer - således kör vi över de fattigare länderna. Till en viss del. 

    Men om man däremot köper aktier direkt av ett företag man litar på och känner att det de driver med är OK, förstår jag verkligen inte varför det här vore fel. 
  • Anonym (Peter)
    Skogshuggaren skrev 2021-04-20 09:34:18 följande:

    Om man är emot aktieägande så är man ju emot hela det ekonomiska system som vi lever i. Det är företag och företagande som skapar välstånd, och till detta behövs kapital. För ett företag är det bra att ha en bred ägarbas (många aktieägare), då är det oftast lättare att t ex genomföra nyemissioner. Jag har bidragit i många emissioner i mina dagar, och därmed räddat företag eller gett dem möjlighet att utvecklas.

    Det är ju inte sant att det krävs "en större startpeng". Vem som helst kan köpa aktier, idag kan man köpa poster om en enda aktie. Det kan räcka med 50 kr för att gå in på börsen. Och jag vänder mig mot att aktiemarknaden skulle vara ett "spel". För mig är det ett sätt att investera och få en bättre avkastning än på bankkontot.


    Håller med om varenda ord. 
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-04-20 11:17:42 följande:

    Men detta förstörs allt mer just p ga folk som enbart tänker avkastning på SITT konto och samtidigt ser sig som en hjälte.


    (Citerar hela det inlägget, men det tar ofantligt mycket plats i tråden, så tog bara bort det i min svarstext här). 

    Jag håller med ditt tyckande om att det är en mycket tråkig situation, att bokstavligen talat allt är "pengar" nuförtiden. (Skriver pengar med citationstecken då det egentligen inte är pengar). 

    Däremot har vi människor accepterat det här bankstyrda samhället av låtsaspengar där man kan skapa sig ännu mer låtsaspengar på diverse sätt, och där faller börsen in helt enligt ramarna vi har satt. Därför anser jag inte aktiehandeln mindre OK än något annat ur det ekonomiska perspektivet. 

    Att man menar det är orättvist, håller jag inte helt med om. Där också från att från vi föds, har vi redan där olika möjligheter. Det som jag vill förmedla till dig är att om det så är 1 miljon till 10 miljoner, så har det inget faktiskt värde. Pengar som du ser det, är bara ett verktyg, men det blir fort icke-värt. Det handlar om vad som krävs för att få tag i den där pengen. Ju svårare det är, ju mer value (extremt enkelt förklarat). Vilket gör att ger man bort 1 miljon till varje individ, tar det inte lång tid innan inflationen knackar på dörren och en bit bröd kostar en miljon. 

    Det finns även en intressant teori. Om man hade samlat alla jordens "pengar" och fördelat det likt (kommer inte ihåg exakta tidpunkten) men det hade gått ganska fort tills pengarna igen hade vart väldigt likt fördelat med hur det såg ut innan man gjorde fördelningen. 

    Jag tycker personligen börsen är fin, i och med att den vanlige svensken kan få vara med. Det är ingen instängd Club. Trots att såklart det finns speciella fonder som bara de med riktigt stor plånbok kan ha, men det är bara några få. Det finns otroligt mycket möjligheter. 
Svar på tråden Fel att tjäna pengar på aktier?