• Msofie

BIM tråd - För oss som har försökt en längre tid

Hej,

Jag är ganska rutinerad i BIM trådar vid detta laget och jag vet inte alls om det finns något intresse för en sådan här BIM tråd, då det finns den vanliga BIM månads tråden.

Jag och min fästman har försökt i 15 månader nu. Vi ska slutföra vår fertilitetsutredning om en vecka - med resultatet lätt manlig faktor. Vi överväger att få vidare med att betala IVF privat.

Vad jag kan känna i BIM trådar är att jag orkar inte med (förlåt mig) peppade nya försökare, jag mår jävligt dåligt i denna processen. Jag orkar inte heller förklara hur man planerar på bästa sätt eller hur ägglossningstest fungerar. Så jag ger ett försök att blåsa liv i denna tråden.

Obs, har ingen tanke om hur länge du ska försökt men ett tag.

BIM 15/4, 24 år (15e försöket)

• Svar på tråden BIM tråd - För oss som har försökt en längre tid
  • Memestar

Hej allihopa!

Nu har jag och sambon varit på Livio kungsholmen igår på första besöket för fertilitetsutredning. Vi hade läkaren Katarina som vi båda kände oss bekväma med????????????

Tog AMH och sköldkörtelprover och har fått svar på 1177 nu. AMH 2,5 och sköldkörtelprovet var inom referensintervallen.

Nu ska sambom ta spermaprov och det är bokat till 29e juni! Vi ska försöka få till det innan dess om någon avbokar för sen har jag tid för spolning 16e juni också och vore skönt att ha alla prover klara då.

Känns skönt att ha påbörjat allt och att mitt AMH är normalt. Hoppas vi kan få det att funka innan IVF blir nödvändigt men har börjat acceptera faktumet att det kan bli så nu iaf..

BIM 11/6

• Janni91
    Soff skrev 2021-06-03 21:57:26 följande:

Skriver här ett inlägg om hur det fortsatt krånglat för min del med remiss etc. Jag blir fullständigt tokig. Och jag blir så ledsen och arg över att jag ska behöva hålla på och ringa runt till massa olika ställen i all förtvivlan. Samtidigt ska man jobba helt plötsligt och måste skjuta undan det. Uppsala har skickat remissen men den kommer ju studsa tillbaka för att den ej är fullständig som sagt.

Jag ringde Huddinge igen och frågar om DOM kan göra de kompletterande testerna, vilket dom inte kan. Jag ringer gyn där jag bor, som inte heller kan göra testerna. Jag ringer en annan klinik i Stockholm, som kan göra testerna men då är väntetiden lång och jag kan inte få komplettera med mina tester förns i september!!!... jag fick några klinik-namn som jag ska ringa imorgon och fråga om dom kan hjälpa mig, och om dom har tider snart. Men ringde Uppsala (IGEN), och så sa jag "men om jag betalar för det då, kan ni ta testerna då?". Hon sa att "ja men det ska du ju inte behöva göra" (eftersom det ska ingå om jag går inom stockholm, i en vanlig utredning antar jag!? men enligt alla andra kliniker jag ringt så ska det ALLTID ingå i en utredning)

Men ska jag behöva vänta till september då!?? Eftersom jag nu hamnat i denna situationen och jag inte vill vänta till september för att remissen ens ska bli bedömd, så blir jag väl illa tvungen att betala för detta! Hon sa att det då kostar 2500:- och var då väldigt snabb med att jag kunde boka en tid om jag ville. 

Allt detta känns bara som ett jäkla skämt. Men om ingen klinik i stockholm som jag ringer imorn hjälper oss, så kommer jag betala skiten bara för att bli av med detta nu och komma vidare. Men det är förjävligt detta.

Men fy, hur kan det få gå till så här? Det är ju tillräckligt jobbigt att vara ofrivilligt barnlös, ska man dessutom behöva kämpa för att få den hjälp man har rätt till? Helt orimligt! Blir både arg och ledsen när jag läser detta. Hoppas verkligen att du får tag på någon klinik idag som kan ta de testerna, håller tummarna! Förstår även att du är villig att betala annars, orken tar ju slut..Styrkekramar till dig Soff! <3 
  • nadir
    Memestar skrev 2021-06-04 00:44:26 följande:

Hej allihopa!

Nu har jag och sambon varit på Livio kungsholmen igår på första besöket för fertilitetsutredning. Vi hade läkaren Katarina som vi båda kände oss bekväma med????????????

Tog AMH och sköldkörtelprover och har fått svar på 1177 nu. AMH 2,5 och sköldkörtelprovet var inom referensintervallen.

Nu ska sambom ta spermaprov och det är bokat till 29e juni! Vi ska försöka få till det innan dess om någon avbokar för sen har jag tid för spolning 16e juni också och vore skönt att ha alla prover klara då.

Känns skönt att ha påbörjat allt och att mitt AMH är normalt. Hoppas vi kan få det att funka innan IVF blir nödvändigt men har börjat acceptera faktumet att det kan bli så nu iaf..

BIM 11/6

Vad härligt att det är igång <3

Får jag fråga vad ditt tsh är på? Av vad jag förstått är det väldigt generösa mått men att man ska ligga på under 2 för att annars kan man ha problem med fertiliteten. <3
  • Molybden
    Soff skrev 2021-06-03 21:57:26 följande:

Skriver här ett inlägg om hur det fortsatt krånglat för min del med remiss etc. Jag blir fullständigt tokig. Och jag blir så ledsen och arg över att jag ska behöva hålla på och ringa runt till massa olika ställen i all förtvivlan. Samtidigt ska man jobba helt plötsligt och måste skjuta undan det. Uppsala har skickat remissen men den kommer ju studsa tillbaka för att den ej är fullständig som sagt.

Jag ringde Huddinge igen och frågar om DOM kan göra de kompletterande testerna, vilket dom inte kan. Jag ringer gyn där jag bor, som inte heller kan göra testerna. Jag ringer en annan klinik i Stockholm, som kan göra testerna men då är väntetiden lång och jag kan inte få komplettera med mina tester förns i september!!!... jag fick några klinik-namn som jag ska ringa imorgon och fråga om dom kan hjälpa mig, och om dom har tider snart. Men ringde Uppsala (IGEN), och så sa jag "men om jag betalar för det då, kan ni ta testerna då?". Hon sa att "ja men det ska du ju inte behöva göra" (eftersom det ska ingå om jag går inom stockholm, i en vanlig utredning antar jag!? men enligt alla andra kliniker jag ringt så ska det ALLTID ingå i en utredning)

Men ska jag behöva vänta till september då!?? Eftersom jag nu hamnat i denna situationen och jag inte vill vänta till september för att remissen ens ska bli bedömd, så blir jag väl illa tvungen att betala för detta! Hon sa att det då kostar 2500:- och var då väldigt snabb med att jag kunde boka en tid om jag ville. 

Allt detta känns bara som ett jäkla skämt. Men om ingen klinik i stockholm som jag ringer imorn hjälper oss, så kommer jag betala skiten bara för att bli av med detta nu och komma vidare. Men det är förjävligt detta.

Jag blir så irriterad av att läsa detta. Hur är det möjligt att det kan gå till så? Jag kan seriöst inte förstå att såna saker ska behöva bli problem.

Hoppas att någon som kan något svarar idag. Styrkekramar! <3
  • Molybden
    Memestar skrev 2021-06-04 00:44:26 följande:

Hej allihopa!

BIM 11/6

Skönt att ni har kommit igång och att värdena ser bra ut. Jag tror att vi alla hoppas på att man inte ska behöva hjälp men det är tur att hjälpen finns där. Håller ändå tummarna för att ni inte behöver hjälp. :)
  • Tildasafira

Hej allesammans! Varit lite off sedan mitt kemiska! Har äntligen fått hem mina provsvar från blodprovet och är seriöst besviken på hur lite som kollas? Amh låg på 7,6 vilket är bra men TSH låg på 0,3 (referensram 0,3-4,0) men när jag lyssnar på vulverine är ju 0,3 inte alls bra och att man helst ska ligga på runt 0,8-1,8 optimalt. Nu börjar jag ju fundera på om jag kanske har hypertyreos! Läste på lite om det igår och har en del symptom som kan stämma in; darrig om händerna, svårt att gå upp i vikt oavsett vad jag äter, lätt till känslor och depression osv. Kan tydligen innebära tidiga missfall också vilket jag haft ett x antal gånger nu!

Jag tycker det är rent ut sagt SJUKT att dom kallar det för utredning när de tar två prover, särskilt när deras referensintervaller är sjukt generösa (frågat mamma som är läkare också). Så det blir väl att punga upp ett par tusen för werlabs tester för jag orkar inte ens ta fighten att tjata mig till dem och få svar i september..

sorry för bittert inlägg, var bara tvungen att avreagera mig!

• Vickan31

Vill först och främst skicka en stor kram till både Soff och Tildasafira! <3 Man blir så ledsen, arg, uppgiven och frustrerad när man hör hur ni och flera andra här i gruppen som NatMar005 ska behöva kämpa för att få den vård och hjälp ni behöver och förtjänar! Hoppas att ni får bättre hjälp snart.

Angående vitaminer: med mina multivitaminer äter jag 17,5 ug D-vitamin per dag - är det någon som vet om det är mycket eller lite? Hur mycket D-vitamin tar ni andra per dag? Har precis som ni förstått det som att D-vitamin är väldigt viktigt för fertiliteten 

• Vickan31

apan95, BIM 15/5, 25 år (19:e försöket)

NatMar005, Bim 18/5, 33 år (27:e försöket, 5mf, 1ma, 1 utomkveds) - PLUSSAT

Msofie, BIM 20/4, 25 år, (15e försöket)

Weloty, BIM 25/5, 30 år (12:e försöket)

GladC20swb, BIM 27/5(?), 25år (9:e försöket)

Tildasafira, BIM 27/5, 28 år (15e försöket)

Ericky, BIM 27/5, 33 år (10:e försöket, svag ÄL + mellanblödningar. PLUSSAT på 10e försöket men fått MF)

Mirabilis89, BIM 30/5, 32 år (11:e försöket, kanske...?)

Stickling, bim 6/6, 33 år (11:e försöket, 2 mf, PCOS)

Emmalucy, BIM 8/6, 35år (6:e försöket men 3års misslyckade försök med exet)

Memestar, BIM 11/6, 29 år (9 försök, aldrig varit gravid tidigare, allt ser normalt ut hos mig)

RH93, BIM 11/6, 28 år (11:e försöket)

Lisen91, BIM 12/6, 29 år (11:e försöket)

Idoh, BIM 13/6, 35 år (9:e försök, genomgår fertilitetsutredning)

Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

Mizzi26 Bim 21/6, 27 år (1 missfall, oregelbunden & lång cykel)

Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

Enka, BIM 28/6, 35 år (försökt i 2 år i höst)

Vickan31, BIM 1/7, 32 år, (13:e försöket)

Längtartillvår, BIM 14/7, 35 år (10e försöket)

Dibella

• Tildasafira
    Vickan31 skrev 2021-06-04 11:03:12 följande:

Vill först och främst skicka en stor kram till både Soff och Tildasafira! <3 Man blir så ledsen, arg, uppgiven och frustrerad när man hör hur ni och flera andra här i gruppen som NatMar005 ska behöva kämpa för att få den vård och hjälp ni behöver och förtjänar! Hoppas att ni får bättre hjälp snart.

Angående vitaminer: med mina multivitaminer äter jag 17,5 ug D-vitamin per dag - är det någon som vet om det är mycket eller lite? Hur mycket D-vitamin tar ni andra per dag? Har precis som ni förstått det som att D-vitamin är väldigt viktigt för fertiliteten 

Kram till dig fina <3 så skönt att vi har varandra i gruppen!

Vad gäller d-vitamin tar jag bara de dagar jag inte är mycket i solen och då tar jag en ?oljetablett? på 2500ie som motsvarar ungefär 62ug. Sen när jag strax ska ägglossning brukar jag slå på stort med typ 10 000ie för att boosta! Vulverine säger att man inte bör ta d-vit varje dag utan att det räcker lite då och då beroende på vad man äter och hur mycket man vistas i solen, och att man sedan vid ägglossning tar en superdos! Har för mig att hon sagt att hon brukar ta upp till 30 000ie då!
  • nadir

NatMar005, Bim 18/5, 33 år (27:e försöket, 5mf, 1ma, 1 utomkveds) - PLUSSAT

Msofie, BIM 20/4, 25 år, (15e försöket)

Weloty, BIM 25/5, 30 år (12:e försöket)

GladC20swb, BIM 27/5(?), 25år (9:e försöket)

Tildasafira, BIM 27/5, 28 år (15e försöket)

Ericky, BIM 27/5, 33 år (10:e försöket, svag ÄL + mellanblödningar. PLUSSAT på 10e försöket men fått MF)

Mirabilis89, BIM 30/5, 32 år (11:e försöket, kanske...?)

Stickling, bim 6/6, 33 år (11:e försöket, 2 mf, PCOS)

Emmalucy, BIM 8/6, 35år (6:e försöket men 3års misslyckade försök med exet)

Memestar, BIM 11/6, 29 år (9 försök, aldrig varit gravid tidigare, allt ser normalt ut hos mig)

RH93, BIM 11/6, 28 år (11:e försöket)

Lisen91, BIM 12/6, 29 år (11:e försöket)

Idoh, BIM 13/6, 35 år (9:e försök, genomgår fertilitetsutredning)

Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS)

Soff, BIM 20/6, 33 år (15:e försöket)

Mizzi26 Bim 21/6, 27 år (1 missfall, oregelbunden & lång cykel)

Janni91, BIM 22/6, 30 år (12:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

Enka, BIM 28/6, 35 år (försökt i 2 år i höst)

Vickan31, BIM 1/7, 32 år, (13:e försöket)

Nadir, BIM 1/7, (6e försöket, hänger här pga mamma till en ängel samt en 7 åring)

Längtartillvår, BIM 14/7, 35 år (10e försöket)

Dibella

Svar på tråden BIM tråd - För oss som har försökt en längre tid