• Anonym (pluffs)

    Är jag tjock? Hur får jag bort pluffset bäst? *mina mått*

    Är tvåbarnsmamma så jag förstår att kroppen förändras och jag vet att man ska acceptera sig själv som man är men jag har svårt för det och behöver hjälp med vad man faktiskt KAN göra åt sitt problem. Har varit i kontakt med personliga tränare online men tycker de mest vill sälja på sina program snarare än att vara ärliga med vilka resultat man kan åstadkomma.

    Jag är 160 cm lång och väger 59 kg.
    Midjemått = 72 cm
    Över magen, dvs strax under naveln = ca 86 cm
    Höften = 92 cm.

    Lår = 57 cm
    Överarm = 29 cm

    Jag känner mig PLUFFSIG. Mjuk, slapp, det dallrar om jag petar på magen.

    HUR och KAN man ens få bort detta utan operation?
    Jag är så nära att boka in en heloperation för denna mammakropp... samtidigt försöker jag fråga mig om jag verkligen är så illa..
    Men jag känner mig så illa.. tjock, pluffsig... från att ha varit timglasur och snygg.

    Lös hud fattar jag att jag inte kan träna bort, men tänker på det som dallrar!

  • Svar på tråden Är jag tjock? Hur får jag bort pluffset bäst? *mina mått*
  • Anonym (Jag)

    Nej, du är inte tjock. Du är inte ens överviktig utan normalviktig. BMI 23 så du kan ju gå ner några kilon om du vill. Det är dock ganska svårt när man redan är normalviktig. Jag förstår dock känslan av att vara tjock. Eller rättare sagt plufsig. Min kropp förändrades massor efter andra barnet. Åldern gjorde sitt också + klimakteriet. 90% av de gamla kläderna passar inte längre fast jag också är normalviktig.
    Jag tror man får acceptera läget. Antingen krävs det enormt mycket träning ( och det kan inte jag, jag har värk ) eller också en stor operation. Det är inte jag beredd göra med de risker som finns, kostnader och ärr man ofrånkomligt får. Klä dig efter din kroppstyp istället och lev livet! Glad Finns värre bekymmer. 

  • Anonym (EnAnnanFru)

    Du är inte speciellt stor och jag tror att du ganska lätt kan känna dig lite mindre plufsig genom att börja röra på dig och äta vettigt. Gå/jogga och börja kör lite styrkepass på gymmet för att få till en bra form på kroppen. Ät bra och nyttig mat tills du är nästan mätt, ta inte flera portioner bara för att det är gott t ex. Undvik fika, godis och chips. 

  • Marie7
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-24 14:38:53 följande:

    Nej, du är inte tjock. Du är inte ens överviktig utan normalviktig. BMI 23 så du kan ju gå ner några kilon om du vill. Det är dock ganska svårt när man redan är normalviktig. Jag förstår dock känslan av att vara tjock. Eller rättare sagt plufsig. Min kropp förändrades massor efter andra barnet. Åldern gjorde sitt också + klimakteriet. 90% av de gamla kläderna passar inte längre fast jag också är normalviktig.

    Jag tror man får acceptera läget. Antingen krävs det enormt mycket träning ( och det kan inte jag, jag har värk ) eller också en stor operation. Det är inte jag beredd göra med de risker som finns, kostnader och ärr man ofrånkomligt får. Klä dig efter din kroppstyp istället och lev livet!  Finns värre bekymmer. 


    bra svar! Önskar jag hade samma gällande mig själv. 22.6 i bmi, 51 år och i klimakteriet. Är normal viktig, men vill få bort de 5 klimakteriekilona. Sitter som berg! Önskar mitt mindset var bättre.
  • Anonym (NÄ)
    Anonym (Tränis) skrev 2021-04-24 16:24:29 följande:

    Tyvärr finns det inget att göra åt, det kommer bli värre, hormonerna ändras när man får barn och detta går inte att träna bort, tyvärr!


    Värre behöver det absolut inte bli. Beror ju på vad man äter samt hur mycket du rör dig.. Du kanske aldrig kommer i den kropp du hade innan men det behöver absolut inte bli sämre.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Tränis) skrev 2021-04-24 16:24:29 följande:
    Tyvärr finns det inget att göra åt, det kommer bli värre, hormonerna ändras när man får barn och detta går inte att träna bort, tyvärr!
    Så länge du är i fertil ålder ändras inte hormonerna bara för att man får barn. Högt prolaktin bara så länge man ammar. Efter klimakteriet ändras det dock radikalt och det blir svårare att gå ner. Men inte omöjligt. Jag har gått ner 2 kg på drygt 2 år. Lite, ja, men ändå ner efter 50. 
  • Anonym (NÄ)
    Anonym (pluffs) skrev 2021-04-24 14:30:42 följande:

    Är tvåbarnsmamma så jag förstår att kroppen förändras och jag vet att man ska acceptera sig själv som man är men jag har svårt för det och behöver hjälp med vad man faktiskt KAN göra åt sitt problem. Har varit i kontakt med personliga tränare online men tycker de mest vill sälja på sina program snarare än att vara ärliga med vilka resultat man kan åstadkomma.

    Jag är 160 cm lång och väger 59 kg.

    Midjemått = 72 cm

    Över magen, dvs strax under naveln = ca 86 cm

    Höften = 92 cm.

    Lår = 57 cm

    Överarm = 29 cm

    Jag känner mig PLUFFSIG. Mjuk, slapp, det dallrar om jag petar på magen.

    HUR och KAN man ens få bort detta utan operation?

    Jag är så nära att boka in en heloperation för denna mammakropp... samtidigt försöker jag fråga mig om jag verkligen är så illa..

    Men jag känner mig så illa.. tjock, pluffsig... från att ha varit timglasur och snygg.

    Lös hud fattar jag att jag inte kan träna bort, men tänker på det som dallrar!


    Dina mått du har nu hade jag när jag var som smalast när jag var 20. Enda skillnaden är 2 cm större lår samt att jag hade och har fortfarande grövre armar.

    Nu 20 år senare väger jag 10 kg mer och lagt till 10 cm runt midja och mage.
  • Anonym (***))
    Anonym (pluffs) skrev 2021-04-24 14:30:42 följande:

    Är tvåbarnsmamma så jag förstår att kroppen förändras och jag vet att man ska acceptera sig själv som man är men jag har svårt för det och behöver hjälp med vad man faktiskt KAN göra åt sitt problem. Har varit i kontakt med personliga tränare online men tycker de mest vill sälja på sina program snarare än att vara ärliga med vilka resultat man kan åstadkomma.

    Jag är 160 cm lång och väger 59 kg.
    Midjemått = 72 cm
    Över magen, dvs strax under naveln = ca 86 cm
    Höften = 92 cm.

    Lår = 57 cm
    Överarm = 29 cm

    Jag känner mig PLUFFSIG. Mjuk, slapp, det dallrar om jag petar på magen.

    HUR och KAN man ens få bort detta utan operation?
    Jag är så nära att boka in en heloperation för denna mammakropp... samtidigt försöker jag fråga mig om jag verkligen är så illa..
    Men jag känner mig så illa.. tjock, pluffsig... från att ha varit timglasur och snygg.

    Lös hud fattar jag att jag inte kan träna bort, men tänker på det som dallrar!


    Träna, både styrka och kondition, så kommer din kropp att bli både smidig, stark och uthållig. Ät bra mat och skippa tomma kalorier.
  • elin1989

    Har du försökt gå ner i vikt? Din BMI är ju i högre delen av normalvikt. Det skulle ju ändra din kropp. Men kroppen blir inte detsamma efter barn. Även när jag har en BMI på 18.5 (just nu 20) så har jag lös hud runt magen. Det enda som skulle kunna råda bot på det är träning och kosthållning på en nivå jag inte är intresserad av eller operation

  • Anonym (V)
    elin1989 skrev 2021-04-24 17:09:26 följande:

    Har du försökt gå ner i vikt? Din BMI är ju i högre delen av normalvikt. Det skulle ju ändra din kropp. Men kroppen blir inte detsamma efter barn. Även när jag har en BMI på 18.5 (just nu 20) så har jag lös hud runt magen. Det enda som skulle kunna råda bot på det är träning och kosthållning på en nivå jag inte är intresserad av eller operation


    Fast så är det inte för alla. Har fem barn och har ingen som helst lös hud på min mage. Har lyckats gå ner alla kilon och se ut som innan barnen. Är 40.
  • cosinus

    Plufsig mage kan absolut bli platt. Hur det är om den liksom hänger vet jag inte. Det har jag aldrig provat.

    Är drygt 40, har 4 barn. Väger i princip exakt samma som innan äldsta barnet föddes för 17 år sen och kan ha samma kläder. Däremot har jag en liten bristning som kommer stanna och står jag på alla fyra utan att spänna magen så ramlar den liksom ner lite. Man kan ju se att den varit uttänjd i vissa lägen.

    Ja gillar att träna och mycket går att få bukt på om man vill och orkar.

  • elin1989
    Anonym (V) skrev 2021-04-24 17:13:47 följande:

    Fast så är det inte för alla. Har fem barn och har ingen som helst lös hud på min mage. Har lyckats gå ner alla kilon och se ut som innan barnen. Är 40.


    Nej det är klart att det är olika från person till person. Jag gick upp ca 15 kg när jag var gravid och tappade all vikt väldigt snabbt så vikten var aldrig ett problem. Däremot har jag nu knappt någon hud på magen som INTE är en bristning, hela magen är bristningar kors och tvärs. Resten av kroppen ser ut som innan typ. Det jag menade var att den typen av förändringar inte går att fixa med lite viktnedgång och träning. Min mage är inte snygg när jag har en BMI på 18.5 heller.
  • Anonym (pluffs)

    Okej jag förstår att det är olika för alla och att det är både genetik, ålder och hormoner som spelar in. Jag vet också att min kropp aldrig blir som den var. Det har jag accepterat till viss del men jag vill ändå bli av med pluffset.

    Jag planerar att bli gravid igen och en tredje graviditet skrämmer mig samtidigt som jag inte vill låta fåfänga stå i vägen för ett barn/syskon.

    Jag är också seriös med att jag överväger en operation runt 40 årsåldern för att "komma mer i form" med sådant som träning eller kost inte hjälper såsom hud, bröst och eventuellt överskott av pluffs pga särade magmuskler.

    Men jag försöker fram tills dess fundera över vad jag kan göra på egen hand.

    Tror ni CYKLING är bra? Jag har en motionscykel som jag tänkt börja använda varje dag. Tror ni det ger resultat ? Plus inte äta överskott av kalorier.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (pluffs) skrev 2021-04-24 14:30:42 följande:

    Är tvåbarnsmamma så jag förstår att kroppen förändras och jag vet att man ska acceptera sig själv som man är men jag har svårt för det och behöver hjälp med vad man faktiskt KAN göra åt sitt problem. Har varit i kontakt med personliga tränare online men tycker de mest vill sälja på sina program snarare än att vara ärliga med vilka resultat man kan åstadkomma.

    Jag är 160 cm lång och väger 59 kg.
    Midjemått = 72 cm
    Över magen, dvs strax under naveln = ca 86 cm
    Höften = 92 cm.

    Lår = 57 cm
    Överarm = 29 cm

    Jag känner mig PLUFFSIG. Mjuk, slapp, det dallrar om jag petar på magen.

    HUR och KAN man ens få bort detta utan operation?
    Jag är så nära att boka in en heloperation för denna mammakropp... samtidigt försöker jag fråga mig om jag verkligen är så illa..
    Men jag känner mig så illa.. tjock, pluffsig... från att ha varit timglasur och snygg.

    Lös hud fattar jag att jag inte kan träna bort, men tänker på det som dallrar!


     


    Om något är du snarare väldigt normalviktig, och med tillsynes ytterst normal kropp. Du skulle jobba mer på din självkänsla om något, du är fin som du är! {#emotions_dlg.flower}
    Som referens är jag själv ung, strax under 25, 162 cm/ca. 65 kg med ett midjemått på 76 cm, över magen 88 cm och höft/stuss 104 cm och jag känner mig inte ens i närheten av pluffsig, trots att jag är väsentligen större än dig på bredden. Så jag skulle säga att det ligger i din självkänsla, du är fin som du är! Kram <3

  • Anonym (pluffs)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-24 21:21:29 följande:

     

    Om något är du snarare väldigt normalviktig, och med tillsynes ytterst normal kropp. Du skulle jobba mer på din självkänsla om något, du är fin som du är! 

    Som referens är jag själv ung, strax under 25, 162 cm/ca. 65 kg med ett midjemått på 76 cm, över magen 88 cm och höft/stuss 104 cm och jag känner mig inte ens i närheten av pluffsig, trots att jag är väsentligen större än dig på bredden. Så jag skulle säga att det ligger i din självkänsla, du är fin som du är! Kram <3


    Men gud vad fint. Tack! Kram!

    Det ligger mycket i det du säger. Men jag har som sagt verkligt pluffs i och med mina två graviditeter...
  • Anonym (Jag)
    Anonym (pluffs) skrev 2021-04-24 21:23:08 följande:
    Men gud vad fint. Tack! Kram!
    Det ligger mycket i det du säger. Men jag har som sagt verkligt pluffs i och med mina två graviditeter...
    Och vem har inte lite "plufs"? Ca 45% av alla kvinnor är överviktiga och det är inte du. Finns det verkligen inte större problem att noja över? Coronan, svält, sjukdomar, krig, miljoner små barns död varje år världen över? Försök få lite perspektiv på tillvaron. Vem bryr sig om ditt plufs förutom du själv? När du är 70+ ser du för jävlig ut ändå- det gör vi allihopa, Det är ofrånkomligt. Så den tid och de pengar du ev. lägger på att få finare kropp är ändå helt bortkastat i längden.

    Det är självkänslan du behöver jobba med. Att lära dina barn att det är insidan som räknas. Se vilka andra värden du har än din kropp. För den är bara ditt "skal".  Det är din själ, dina förmågor, din personlighet, din omsorg om barnen som gör dig till den du är. Det är ditt sanna jag. 
  • Eisregen

    Rekommenderar yoga. Finns många bra youtube yogis. Det får en att fokusera mer på vad kroppen kan göra än hur den ser ut, man börjar tycka om sig själv mer av det och slutar leta skavanker efter ett tag när man glädja åt att bli smidigare, starkare, sluta ha ont i ryggen och få bättre balans. Lycka till och Namaste ????????

  • Anonym (V)
    elin1989 skrev 2021-04-24 20:12:50 följande:

    Nej det är klart att det är olika från person till person. Jag gick upp ca 15 kg när jag var gravid och tappade all vikt väldigt snabbt så vikten var aldrig ett problem. Däremot har jag nu knappt någon hud på magen som INTE är en bristning, hela magen är bristningar kors och tvärs. Resten av kroppen ser ut som innan typ. Det jag menade var att den typen av förändringar inte går att fixa med lite viktnedgång och träning. Min mage är inte snygg när jag har en BMI på 18.5 heller.


    Ok uppfattade som att du menade att kroppen aldrig kan bli densamma igen. Vilket den såklart kan om man som en del inte har en enda bristning.
Svar på tråden Är jag tjock? Hur får jag bort pluffset bäst? *mina mått*