• Anonvm

    Ang de gamla bildelarna vid verkstadsbesök

    Bilägaren äger givetvis det som skruvas bort från bilen.
    Enda undantaget jag kan komma på nu är om det gäller utbytes delar där den uttjänta delen skickas i retur för att återfå "stomavgiften", men då bör detta tydligt framgå.

    Men i normalfallet har nog en bilägare som lämnar sin bil till en verkstad för reparation mycket begränsat intresse av en begagnad bildel som av någon anledning behövde bytas ut? Den typiska kunden skulle inte uppskatta om de delar som bytts ut låg i bagaget när de hämtade bilen, det hör nog till normen att verkstaden tar hand om de delar som byts ut.

    Det blir nog därför så att i de fallen där kunden önskar behålla de delar som byts ut så behöver detta påtalas särskilt.

    Jag antar att det i detta fallet avser något av icke försumbart värde som gick att sälja vidare?

  • Anonvm
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-25 16:40:05 följande:

    Det står ingenting om någon stomavgift eller något om någon retur heller i köpet. 


    De dyraste delarna har väl sällan det ? 


    Kan du inte bara skriva rakt ut i klartext vad det är för utbytt del som du trodde att du skulle få med dig hem?

    Som andra redan skrivit så ligger den mest troligt i skrotflaket bakom verkstaden som gjorde jobbet.
  • Anonvm
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-25 16:40:05 följande:

    Det står ingenting om någon stomavgift eller något om någon retur heller i köpet. 


    De dyraste delarna har väl sällan det ? 


    Kan du inte bara skriva rakt ut i klartext vad det är för utbytt del som du trodde att du skulle få med dig hem?

    Som andra redan skrivit så ligger den mest troligt i skrotflaket bakom verkstaden som gjorde jobbet, om det inte rör sig om en utbytes del där stommen skickas tillbaks.

    Generellt sätt har verkstäder och även bilägare mycket lågt intresse av trasiga bildelar, det är inte större värde i det än aktuella kilopriset för blandskrot.
    Det är nästan heller aldrig ekonomiskt hållbart att laga en del som är trasig eftersom arbetskostnaden i de flesta fall överstiger kostnaden av en ny del.

    Men jag blir nyfiken vad det är du fått utbytt som du önskade behålla den gamla, och vad dina planer är för den utbytta trasiga delen.
  • Anonvm
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-29 14:07:12 följande:
    Jah har bytt båda bromsoken bak. Det är med motorer på o ett sådant bromsok kostar 1600kr på skrote då dom kostar 2500kr i nypris.

    Har sett många gånger ang stomavgift på bromsok men i det köpet jag gjorde står det inget krav om någon sådan avgift.

    Så upprepar då många skrivot ang stomavgift.

    I mitt köp så står det inget om något sådant.

    Bromsoken hade jag kunnat fixa men inte innan då jag behövde bilen snabbt.

    Säg att jag efter att ha fixat dom så hade jag lätt kunnat sälja dom för 1tusen styck.
    Just bromsok är en typisk del där stomavgift ofta tillämpas eftersom de går att renovera.

    Har du köpt in bromsoken inför detta byte nu? Eller har du bara köpt ett färdigt resultat?

    Jag kan se hur du tänker OM det inte tydligt framgår av ditt kvitto från verkstaden att de gamla skickas in för att slippa stomavgiften.

    MEN jag har också full förståelse för verkstaden om de bara antar att kunden inte har något intresse av de gamla delarna när de får in ett jobb, om inte frågan lyfts särskilt.
    Du måste förstå att 99 av 100 som lämnar sin bil till en verkstad för reparation har noll intresse av begagnade bildelar, de vill bara få sin bil lagad. Tänk dig själv när nån åker o storhandlar efter att de hämtat bilen ifrån verkstaden o det ligger 2 fjäderben, 4 gamla rostiga bromsskivor, ett gäng utslitna bromsklossar, ett halvt genomrostat avgassystem och ett par gamla torra torkarblad i bagaget....

    Jag tycker du bör dra lärdom av denna erfarenhet. Hade du lyft frågan innan verkstaden gjorde jobbet så hade det inte blvit några missförstånd. Då hade också verkstaden haft chansen att justera upp priset på jobbet innan för att ev inkludera stomavgiften.
Svar på tråden Ang de gamla bildelarna vid verkstadsbesök