Inlägg från: Anonym (Madeleine) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Madeleine)

    Sonen har problem med kisseriet.

    Hej! Min son är 7 år gammal och går i första klass.

    Han har haft problem med nedkissningar hemma, skolan/dagis bil och utflykter, då har han fått bra hjälp att bli uppmärksam på det och hjälp att tvätta sig och byta kläder. Han gör sina behov 50/50 på toaletten och i kläderna, torr på natten. Läraren och övrig skolpersonal upplever att det är svårt att få kontakt med sonen när han är väldigt kissnödig då han är så fokuserad på det, och kan även bli arg om man ber honom gå på toaletten/följer honom dit. Att han vill vara ifred när han är väldigt kissnödig vilket vi även märker av hemma.

    Han reagerar aldrig över att han kissar på sig utan då har vi, skolpersonal eller kompisar uppmärksammat blöta byxor. Frågat honom tidigare gånger varför han inte kissar på toaletten istället och då har han sagt att han tycker det är skönt att vara jättekissnödig och sen kissa ut allt, och att han inte bryr sig om vart det hamnar.

    Han är utredd på sjukhus och det finns inga medicinska orsaker till problemen, att gå på toaletten regelbundet/ med alarmklocka fungerar inte. Bli påmind av vuxen funkar inte heller, då får han in på toaletten och väntar en stund och kommer ut och säger att han kissat fast han inte har det, för att senare kissa ner sig helt och hållet i byxorna några minuter senare.

    Vi står i kö till en autism-utredning men har inte blivit utredd, skolan misstänker någon typ av autism, men oavsett vad utredningen visar behöver vi tips på hur vi ska komma vidare med sonens kisseri-problematik.

    Någon som har tips?

    /Desperat mamma.

  • Svar på tråden Sonen har problem med kisseriet.
  • Anonym (Madeleine)
    Gurkan25 skrev 2021-04-27 20:47:15 följande:

    Hej! Har erfarenhet genom jobbet ,skulle försöka få barnet motiverat att gå och kissa på toaletten, han kanske inte känner sig trygg där och av den anledningen väljer att kissa i kläderna.

    Aldrig hört talas som någon som inte reagerar över nerkissade kläder, men han kanske inte är så känslig.

    Jag skulle nog försöka snabba på utredning för att snabbt kunna få hjälp och stöd, då detta verkar vara väldigt jobbigt för er och pojken.

    Händer det olyckor varje dag eller bara vissa dagar?

    Står inget om bajset, fixar han det själv?

    Vad säger han om att andra märker att han är nerkissad när han inte märker det själv? Tecken på att han skäms/gömmer sig?

    Hur fungerar han övrigt i skolan?


    Barnet har problem även hemma, som det står tydligt i trådstarten. Han säger att han tycker det är skönt att kissa på sig, speciellt när han är ute och har utebyxor på sig, då han blir varm. Men olyckorna händer lika ofta ute som inne. Personal på fritids har märkt att han ibland är väldigt kissnödig och nästan tävlar med sig själv om att hålla sig så lång tid som möjligt, tills det kommer, tar man honom till toaletten då blir han vansinnig. Enligt personalen gör han inget för att dölja olyckan, utan det kan komma när som, mitt i lek eller i ett utbrott. Hemma går han på toaletten ibland, men många gånger har jag hittat blöta kalsonger/byxor som han tagit av sig. Hemma brukar han oftast kissa ner sig i anslutning till badkaret, han har själv sagt att han brukar stå där och kissa i kläderna då han gillar känslan av att bli varm på benen.

    Antagligen samma anledning till att det händer i skolan också. Bajsar gör han hemma själv och klarar av det, på skolan händer det mellan 1-3 gånger i månaden att han bajsar på sig, främst under utelek.

    Han säger att han märker det men att han inte bryr sig, han vet att skolpersonalen kan bli arg när han kissar på sig, vilket har lett till att han har börjat göra det när han sitter ner, i soffan på fritids, stol i klassrummet och mattor. Skolpersonalen upplever honom orolig och att han har väldigt svårt att sitta stilla, vilket inte är så konstigt om han är väldigt kissnödig. De har även sett att byxorna bara är lite fuktiga, alltså att han bara släppt lite kiss, men oftast kommer det en hel kiss varje gång. Ibland låter han personal hjälpa honom att byta och ibland blir han arg och springer sin väg, då han vill vara ifred och inte byta kläder.

    Det är väldigt påfrestande för oss, men jag hoppas att vi får tid hos bup snart.
  • Anonym (Madeleine)
    Gurkan25 skrev 2021-04-28 19:29:59 följande:

    Om du tror att han gör det för han tycker det är skönt, låt honom göra det hemma i badkaret mot att han städar efter sig. Skulle försöka få honom att bara göra det hemma, i värsta fall kanske i skolan på avskild och lättstädad plats. Så länge han fixar det själv utan att klasskompisar ser.

    Visar han några tecken på att han tycker det är pinsamt?


    Vill helst inte låta honom kissa ner sig med flit hemma heller. Vill inte uppmuntra till det beteendet. Både vi och skolan märker att han håller sig så länge det går och sen bara släpper ut kisset för att han tycker det är skönt. Spelar ingen roll om han är ensam på gården eller om han är i klassrummet med 30 barn. Han säger att han hatar toaletter och aldrig kommer vilja använda de. Säger vi eller skolpersonal till innan olyckan sker att han ska gå till toaletten kan han bli vansinnig, bli arg och slåss/sparkas/spottas/bitas/skriker ch gråter. I vissa fall (oftast skolan) springer han också iväg för att lugna ner sig, särskilt om han råkat kissa i kläderna under utbrottet.

    Annars visar han ingen tecken på att det är pinsamt, antlingen låtsas han som inget har hänt när han kissat på sig, eller så står han orörlig med benen brett isär och vägrar röra sig förens han fått nya kläder, så det är sån stor skillnad i beteendet vid nedkissningen. Ibland verkar han tycka det är obehagligt med blöta byxor och ibland bryr han sig inte. Bajs sköter han hemma själv, i skolan går han undan så att han är ensam och antingen drar ner byxorna och bajsar där han är ( både inomhus och ute) eller gör det i kläderna om det är många i närheten och han inte kan gå undan.

    Personal har svårt att hjälpa honom efter han har kissat på sig då han är väldigt arg och ledsen och inte vill.
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (Svårt.) skrev 2021-04-29 15:31:35 följande:

    Hej vilken jobbig situation ni har hamnat i, kanske dum fråga men har du frågat han om han vill ha blöja på sig?

    Jag vet inte hur jag hade reagerat eller gjort men om han alltid kissar på sig hade jag nog frågat eller sagt till han antingen använder du toaletten och lyssnar på oss när vi skall gå och prova kissa eller så får du ha blöja på dig. pga jag orkar inte tvätta allt. sedan släppt det köp byxblöjor till han som han själv kan ta av och på. och sett vad han väljer. 

    Kanske låter skit dumt men vem vet han kanske inte vågar gå på toaletten av någon anledning och vill egentligen inte kissa ner sig men har ignet val och skulle bli lättad om han fick blöja på sig igen. och då kanske den mentala spärren släpper snart för han. 


    Har erbjudit blöja men han totalvägrar. Han är tydlig med att han gillar känslan av att vara väldigt kissig och sen kissa i kläderna.
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (Svårt.) skrev 2021-04-29 15:31:35 följande:

    Hej vilken jobbig situation ni har hamnat i, kanske dum fråga men har du frågat han om han vill ha blöja på sig?

    Jag vet inte hur jag hade reagerat eller gjort men om han alltid kissar på sig hade jag nog frågat eller sagt till han antingen använder du toaletten och lyssnar på oss när vi skall gå och prova kissa eller så får du ha blöja på dig. pga jag orkar inte tvätta allt. sedan släppt det köp byxblöjor till han som han själv kan ta av och på. och sett vad han väljer. 

    Kanske låter skit dumt men vem vet han kanske inte vågar gå på toaletten av någon anledning och vill egentligen inte kissa ner sig men har ignet val och skulle bli lättad om han fick blöja på sig igen. och då kanske den mentala spärren släpper snart för han. 


    Han vågar använda toaletten hemma och i skolan, grejen är den att han inte vill. I början av sexårs drog han ner byxorna och kissade på golvet och ute på gården, beroende på vart han var. Personalen kan inte tvinga in honom på toaletten heller. Vi har försökt med belöningar, utan resultat. Skolan tror att han har både adhd och autism, då han har svårt att sitta stilla, ta instruktioner och lyssna. Han bryr sig inte när han går i nedkissade kläder, ibland reagerar han på att han kissar på sig, då han kollar ner på byxorna och ser att han är blöt, efter det kollar han på personalen om någon såg, om ingen sett något fortsätter han att leka som inget hänt och om han ser att personalen har sett olyckan börjar han gråta ibland och säger att han inte vill byta byxor. Sonen är ofta i närheten av pedagogerna, men de tillfällen de inte är så nära honom verkar han inte reagera på olyckorna, ombyten finns alltid i väskan men han vill absolut inte byta, varken själv eller med hjälp av personalen. Hade vi haft diagnosen på papper hade han kunnat få hjälp av en resurs, men det dröjer nog ett tag till. För kanske 2 månader sedan var det enbart vikarier på fritids som inte är inlästa på honom, då han har dessa problem vilket ledde till att han inte kissade något varken på toalett eller i kläderna där, vi hämtade ganska tidigt då iof. Då kom dock det en väldigt stor kissning när han precis klätt på sig vinterkläderna, suck. Så han kan ju hålla sig ett tag när han inte känner sig trygg med personalen.

    Ibland går han med på att gå in på toaletten, när någon pedagog har bett honom, då har han oftast inte gjort någonting, och ljugit när han kommit ut och sagt att han kissat för att kissa ner sig några minuter senare, några gånger har det också hänt att han kissat på sig inne på toaletten, och sedan inte velat öppna dörren för personalen. Han har dock aldrig sagt när man har frågat honom att han tycker det är jobbigt/obehagligt eller pinsamt. Det enda han säger är att det är skönt att kissa när han har varit så kissnödig. Vet inte hur vi ska gå vidare med detta, känns som att vi sitter fast då bup har så långa köer.
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (Svårt.) skrev 2021-04-30 06:32:02 följande:

    Oj så han gör det verkligen med flit. för några år sedan när jag lyssnade på pooden Barnvagnspromenader (tror jag den hette) kom detta ämne upp då och då och barn psykologen som va med där sa bla. att kiss och bajs och mat kan vi vuxna inte styra så mycket över det är en av få saker barnen har själva kontroll över. detta visar din son tydligt tycker jag då han väljer själv att kissa på sig. köp ett paket blöjor ändå visa han att här står det blöjor du kan själv ta på dig dom. om du väljer att inte kissa i toaletten så hade DU blivit glad om han kissade i blöjan istället för att kissa i kläderna. kanske funkar att avdramatisera det så mycket som möjligt. 


    Har erbjudit honom men han vägrar, säger att det känns skönare när det blir varmt och blött på benen. Sonen har provat att använda byxblöja, men det slutar alltid med att han tar av de och kissar i kläderna istället. Han är också tydlig med att han inte vill använda blöjan. Det har varit tillfällen i skolan när sonen inte lyssnat på läraren, då han har svårt att sitta stilla och lyssna i klassrummet, varpå läraren blev arg på honom när han kissade på sig i klassrummet. Då sa han att min son skulle gå ut och byta kläder själv och att han är så pass stor att han ska klara av att säga till i tid så att han hinner till toan. Sonen ville inte gå ut just då, så läraren fick lyfta ut honom och byta kläderna mot hans vilja, vilket ledde till att han nästan aldrig kissar på sig i klassrummet, utan mest på raster och fritids.

    Personalen ser så tydligt när han behöver kissa, han får ännu svårare att sitta stilla och lyssna och han håller händerna på byxorna, så att personalen inte ska se om det kommit några droppar. De har två vuxna i klassrummet (lärare och barnskötare tror jag), sonen får ofta jobba i eget rum med barnskötaren som hjälper honom med uppgifterna och för att klasskamrater inte ska se att han kissar ner sig. Sonen har tyvärr väldiga preoblem med att stötta stilla och får stora utbrott där han blir väldigt fysisk och när han lugnat sig väldigt ledsen och skamsen. Oftast brukar han byta kläder där inne då det är lugnare och mer avskärmat, oftast leker han där när det är fritids då det är i samma lokaler. Så från skolans håll försöker de så gott de kan med de resurser som finns men det är jobbigt eftersom det inte blivit bättring. Sonen pratar och kan göra sig förstådd, oftast väljer han dock att använda väldigt få ord, vilket gör att nya vikarier kan ha svår att förstå honom. Det har lett flertalet gånger till att han tvingats in på toaletten, vilket har lett till att han kan kissat kläderna där inne. Bup har 6-12 månaders väntetid, det är lång tid när man behöver hjälp!
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (Lilly) skrev 2021-04-30 12:04:33 följande:

    Jag har en kille i samma ålder som har en autismdiagnos och han har också svårt med toaletter. Tyvärr tror jag inte att bup kommer ha en lätt eller snabb lösning åt er. Det mesta av hjälpen man får när man har såhär unga barn med autism är består av utbildning för föräldrar och personalen på skolan. Det är inget ni föräldrar behöver vänta på diagnosen för. Börja redan nu att läsa på om autism och adhd.

    Det främsta vi fått hjälp med är att inse att vår pojke inte kan, det handlar inte om hans vilja. Han har inget fysiskt hinder att gå på toaletten men de psykiska hinder han har är precis lika verkliga och värda förståelse som ett fysiskt funktionshinder.

    Vi har jobbat hårt med att göra toaletten till en mysig och rolig plats där han får full uppmärksamhet och aldrig blir pressad bara peppad. Vi har försökt hitta sätt som han tycker känns ok att kissa och bajsa på. För min kille är det att stå och kissa i toaletten och att bajsa i blöja. Ett tag slutade han kissa i skolan, det var när han hade fått höra att han måste sitta ner av någon som inte hade koll.

    Får din kille stå och kissa? Har ni provat olika sätt att kissa eller bajsa på? Toalett eller potta eller bäckenflaska?

    Vet hur skitjobbigt det är att torka kiss och tvätta hela tiden plus allt det känslomässiga när det inte funkar. Det kommer bli bättre, nån gång klickar det till i skallen på dem och så funkar det bättre.


    Vi har testat alla möjliga sätt att kissa på, blöja är inte aktuellt enligt sonen. Han säger att han tycker om känslan av att vara kissnödig och sen kissa ner sig i kläderna, så att det är varmt och blött längst benen. Han själv verkar inte ens vilja sluta med detta vilket är jobbigt. Ibland säger han att han kissar på sig där han är för att han inte orkar gå till toaletten, och att det för honom inte spelar någon större roll. Det är svårt för oss att träna ett så omotiverat barn. Han kan få häftiga utbrott när man tar upp något som har att göra med nedkissningar/toalett/ byta kläder.
  • Anonym (Madeleine)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-02 19:34:11 följande:

    Det finns handvärmare som blir varma när man trycker på dem. Om han får några sådana kan han kanske lägga de i byxan istället? Det ger samma värme som urin. 

    Du sa att han inte gillar toaletten. Har ni testat att låta honom inreda? Ni kan åka till t,ex IKEA så kan han välja ut nya handdukar, tvålpump eller vad som nu passar. Är det möjligt kanske han till och med kan ta en egen toalett hemma som bara är hans (tänker om ni bor i hus med flera badrum) 


    Det blir inte blött så det funkar inte tyvärr. Inredningen på toaletten har inget med problemet att göra.
    Anonym (Petra) skrev 2021-05-02 22:01:11 följande:

    Oj, vilken jobbig sits! Har ni testat med belöningar? Något som för honom är "mer värt" än den (för honom) mysiga känslan av att kissa ner sig. 

    Tex. sätta upp ett papper med fem rutor, och varje gång han kissar på toan får han ett klistermärke i en ruta, och när de fem rutorna är fulla får han en belöning.


    Testat belöningar utan resultat.
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (Svårt.) skrev 2021-05-03 14:33:26 följande:

    Jätte svårt jag kan förstå er frustation. just nu styr han över er jag säger inte att detta är rätt men jag hade troligen satt ner foten och sagt så länge du vägrar gå på toaletten och väljer att kissa ner dig så är det blöja som gäller. jag hade aldrig orkat tvätta alla dessa kläder ni får nu pga att han tycker det är skönt. kissar man på sig har man blöja ung som gammal. 

    hade det nu varit så att han gjorde allt han kunde för att hinna till toaletten och verkligen kämpade själv med detta problem så hade jag absolut inte gjort så här men nu är det en medveten handling från hans sida. så om han inte tvättar och tar hand om sin egen tvätt så är det blöja på tills han själv tvättar sina ner kissade kläder. 


    Hur hanterar man att han sliter av sig blöjan precis efter man satt på den? Vem ska göra det i skolan och bli slagen, sparkad och spottad på? För attan ska ha blöjan 5 minuter, slita av den, kissa i kläderna.
    Glinda från Oz skrev 2021-05-03 09:16:35 följande:

    Är det verkligen viktigt att det blir blött? Av det du beskrivit här verkar värmen vara det viktigaste. 


    För honom är det viktigt att det blir blött och varmt. Bara ena delen funkar inte.
  • Anonym (Madeleine)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-03 21:31:52 följande:

    Vad har ni testat som bara är varmt? 


    Vi har vid tidigare tillfällen använt sånna handvärmare som du skrev. Tyvärr utan resultat.
    Anonym (Nora) skrev 2021-05-03 23:53:09 följande:

    Eftersom han gör det med flit så hade jag tagit bort allt som var roligt. Skärmtid, lördagsgodis, efterrätter mm och varit tydlig med att sådant får bara de som går på toaletten. Han kommer inte tycka det är så kul att se andra äta allt gott medan han blir utan. Tänk på att vara konsekvent. 

    När han gör det ute kan en idé vara att inte byta på honom om han själv inte ber om det. Han kommer bli kall och då är det inte lika roligt längre. 


    Maten/godis går inte att ändra då han äter väldigt selektivt endå. Vi är glada bara han får i sig något. Skärmar använder han främst under skoltid/läxläsning. Han är känslig för intryck och behöver vila från skärmarna mycket.
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (Nora) skrev 2021-05-04 09:59:18 följande:

    Han ska såklart få samma mat, jag menar att ni ska plocka bort godis, efterrätter mm Alltså allt sådant som är extra eller lyx. Maten tycker jag inte man ska röra alls, mat får aldrig handla om straff eller belöning. 

    Det måste finnas något han tycker är roligt som går att dra in. 


    Jag menade att det enda han ätit är iprincip pasta, fruktyoghurt och någon kaka då och då. Inget av detta går att ta bort, och mer än så äter han inte, kanske någon glass ibland om han inte ätit under dagen.
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (Nora) skrev 2021-05-04 11:07:32 följande:

    Inte konstigt att han är hyperaktiv med den dieten. Kakor går absolut att ta bort, det är just det där extra jag pratade om. 


    Anonym (Svårt.) skrev 2021-05-04 11:45:06 följande:

    Ja jag hade satt mig ner i lugn och ro och berättat för han vilka regler som gäller.

    du vägrar kissa på toaletten och för att jag skall slippa tvätta så har du blöja på dig tills du väljer att använda toaletten. du får välja att ha blöja på dig hela tiden eller bara när du skall kissa men från och med nu kissar vi inte frivligt ner kläderna. utav vad du skriver så styr pojken er helt och hållet.

    JAG hade inte accepterat det. mig veterligen finns det inget frisk barn som har svultit ihjäl om det serveras mat varje dag. nej alla barn äter inte allt och inte lika mycket men man sitter vid bordet och smakar och äter det som serveras. äter man inte det äter man inget annat heller så som glass godis kakor. man går och lägger sig på bestämd tid varje dag. man tar på sig kläder när man vaknar. osv rutiner tror jag är väldigt viktigt och konsekventa regler. 

    att vara exktra konsekvent när det gäller mat och sömn tror jag är väldigt viktigt. vet barnen att klcokan 8 skall jag gå och lägga mig så är det så inget att bråka om börjar dom bråka så gäller det att man den dage står ut med gap och skrik men kvar håller att man skall vara i säng klockan åtta. det är denna maten vi äter idag och kvar håller det. det blir inte en smörgås eller en glass 20 minuter efter att maten är bortplockat. utan då ha rman sparat mat som man kan värma ifall barnet blir hungrigt för att det itne åt maten. 

    Låter som jag styr mina barn med järnhand det är inte meningen men vill betona att med tydliga regler och konsekvent tänk kommer man långt. 

    Om det funkar på alla barn vet jag inte men det har funkat på mina. nu har ingen av dom någon diagnos så kanske är skillnad då eller så är det då ÄNNU viktigare med tydligheten om vad som förväntas av barnet.  


    Han har SÄ (selektiv ätovilja) och jo, då svälter barnet hellre än äter det som de inte klarar av.
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (Övriga i klassen?) skrev 2021-05-04 15:15:49 följande:

    Har inga tips eller råd och förstår att det är en utmaning.

    Men hur ställer sig klasskompisarna till honom när han kissar ner sig regelbundet och med flit? 

    Jag kan ju tro att det är en hel del i  klassen som tycker att det är vråläckligt och som inte vill sitta brevid honom eller ha som gå-kompis etc. Förutom vetskapen om att någon går med kissblöta kläder så luktar det ju ganska snabbt riktigt otrevligt av kissad textil. Olyckor händer, men på regelbunden basis...

    Ni borde kanske be om en resurs för honom så de ordinarie i skolan inte behöver lägga tid på nedkissade kläder, behövs det även torkas på stolar och golv? 


    Vi har bett om resurs, det ska snart komma en som hjälper honom 4/h dagligen. När/om han fått sin diagnos kommer det antagligen utökas. Ja, han kissar där han är, oavsett om det är på stolen i klassrummet, i kuddrummet när de läser bok eller i matsalen. Han leker mest själv, han är ganska inåt och har inte är så social, pratar hellre med vuxna än med barn. Det har hänt många gånger att kompisarna sett att han är nerkissad och sagt åt honom att han är stor och ska gå på toan istället.
  • Anonym (Madeleine)
    Anonym (Övriga i klassen?) skrev 2021-05-06 08:42:07 följande:

    Usch så jobbigt. 

    I kuddrummet och matsalen... ja det blir ju en del som går åt till att städa upp, tvätta osv som de andra eleverna blir påverkade av. Det är inte hållbart så jag hoppas ni hittar en lösning.


    När han märker att läraren/övrig personal blir arg när olyckorna händer leder det till att han kissar ner sig på ställen där det inte syns, soffan, utekläderna, mattor. Han har sagt till mig att han ibland tycker det är jobbigt, främst när personal blir arga på han, men att han inte kan använda toaletten där. Ibland har han kissat ute, dels i kläderna men också mot träd, och då har fröknarna också blivit arga och sagt att han inte får det, då har han försökt att dölja olyckorna istället.
  • Anonym (Madeleine)
    Kosmos skrev 2021-05-19 19:20:53 följande:

    Hur går det?


    Det går ungefär som tidigare, olyckorna har minskat något men de händer fortfarande ofta. Nu brukar han säga ?jag tror jag kissar nu? när kisset kommer, vilket är bättre än tidigare då han inte sa något alls, dock hamnar det fortfarande i byxorna och inte på toaletten och han blir inte glad när byxorna behöver bytas. Dock säger han inte till alltid, när han är ute säger han oftast inget, han säger fortfarande att han tycker det är skönt när han blir varm och blöt. Vi har fått komma in på utredning, det gick mycket snabbare än väntat. Han ska utredas för både autism och ad/hd.
  • Anonym (Madeleine)
    Kosmos skrev 2021-06-28 16:51:24 följande:

    Har det blivit några förbättringar?


    Just nu går han på sommarfritids men det har inte blivit några förbättringar med kissandet. Största skillnaden är han han döljer det mer så att de inte ska se att han har blöta byxor.
Svar på tråden Sonen har problem med kisseriet.