• Spucks

    Andra barn som får göra saker som är förbjudet för mitt barn - hur förklarar jag för barnet

    Så länge du har regler för dina barn, så länge är det en normal del av vardagen att barnet bli konfronterad med detta, det är alltså bra att vänja dig.
    När mina barn fr
    åga(de) sa jag helt enkelt som det är: det är föräldrarna som bestämmer och alla tycker olika. Ibland kan jag ger exempel på saker mitt barn får göra, som ett annat barn inte få, så att barnet märker att hen inte bara ha nackdelar med att ha mig som förälder.


    Från ungefär skolåldern struntar jag i sådana förklaringar, för då antar jag att de har fattat det för länge sedan. Då blir det bara någonting som "Jag bryr mig absolut inte hur andra föräldrar gör!"

  • Spucks
    tulpanbukett skrev 2021-04-28 17:06:13 följande:

    Tack alla för svar. Jag förstår verkligen att det bara kommer bli mer sånt tjafs med tiden och att det är att vänja sig. Men att vänja sig är knappast svar på hur jag ska förklara att man inte cyklar rätt ut i vägen när kompisen får göra det... . Och jag kan ju inte säga till honom att kompisens föräldrar sagt fel eftersom de ju är med (det rör sig ju om 3-4 åringar). Förvisso håller hans föräldrar koll på att det inte kommer bilar och stoppar honom om det kommer någon, men jag är ändå rädd för att min son ska cykla ut i vägen och har som princip sagt att vi cyklar inte där bilar kör för att det är farligt. 
    Sånt här är mycket lättare när det gäller saker som jag bryr mig mindre om, som det går att släppa på, som till exempel godis som någon drog en parallell till. Men just cykling i trafik - där ger jag inte med mig! Härom dagen var det ju en pojke i Jämtland som avled på väg till förskolan på cykel.. 
    Men får väl säga att jag inte vill att han ska bli påkörd och att det är farligt att cykla där bilar kör. men att kompisens föräldrar får bestämma hur deras barn gör.. Även fast det litegrann känns som att jag, genom att säga så, insinuerar att jag struntar i om kompisen blir påkörd..
    Och att säga typ "Nu står det här på skylten att man inte får cykla på skolgården, så då gör vi inte det, även fast din kompis gör det" när kompisens förälder är med, det känns också lite tyket. Jag vill ju inte bli osams med de föräldrarna heller!


    Och varför kan du inte precis göra så som många här rådde dig, dvs att säger till ditt barn att det är föräldrarna som bestämmer och inte alla tycker likadana? 
    Alla dina förklaringar här inneh
    åller värderingar, dem kan du helt enkelt struntar i.
  • Spucks
    Anonym (fostran) skrev 2021-04-29 08:43:25 följande:
    Jag tycker att det går utmärkt, tom är det mer av en skyldighet, att även påtala och skydda andras barn från uppenbara faror. Jag skulle inte bara stå och se på om ett grannbarn åkte rätt ut i vägen, oavsett vad dennes föräldrar sagt eller inte sagt. 

    Jag skulle lugnt säga det även inför föräldrarna, de kanske inte har tänkt till om farorna men får chans om du påtalar det farliga. 
    TS skrev inte att det andra barnet bara cykla rakt ut på gatan, bara att barnet får cykla över gatan, medan TS barn måste stiga av cykeln. Det är absolut inget fel med att få cykla över gatan (båda mina barn får/fick göra det, jag ser ingen anledning att tvinga dem att stiga av och leda cykeln), det är bara två olika sätt att hantera trafiken.
  • Spucks
    LFF skrev 2021-04-29 11:14:21 följande:
    Fördelen med att lära barnen att kliva av cykeln och leda den över vägen är att de per automatik får det lättare att komma ihåg att titta sig omkring så inga bilar kommer innan de tar sig över gatan.
    Det mår vara så, ändå är det inte så att kompisens föräldrar utsätta kompisen för fara när han inte måste stiga av cykeln, som "(fostran)" antydde, som nog tror att det är samma sak att få cykla över gatan och att cykla rakt ut på gatan.
    Jag antar nog att 3-4
    åringer inte rör sig i trafiken själva än.
  • Spucks
    LFF skrev 2021-04-29 11:35:08 följande:
    Nej, de rör sig sannolikt inte själva ute i trafiken än på väldigt många år. 

    Jag tittar på mina egna 7-åringar och tänker tillbaks på när de hade sina springcyklar (och även numera). Hur lätt de glömde bort att titta när de skulle över vägen, hur de bara tänkte på hur kul det var att cykla. 

    Än idag så har vi, varenda gång vi är ute, en genomgång av det fåtal regler som finns:

    - Man ska inte tävla med brorsan
    - Det är inte viktigast vem som cyklar först
    - Man går över de stora gatorna
    - Man ser till att stanna ordentligt vid de mindre korsningarna
    - Kontroll är viktigare än fart. 

    För 1,5 år sedan åkte den ene på en lättare hjärnskakning just pga att regel 1 och 2 halkade ur minnet ungefär 2 minuter efter att vi pratat om dem. Det var lagom till skolstart i förskoleklass. 
    Det är ju helt okej att göra som du och som TS. Jag bara retade mig på inlägget som insinuera att kompisens föräldrar inte bryr sig om sitt barns säkerhet, eftersom han inte är tvungen att stiga av.
    Mina barn fick s
    åklart inte bara cykla (eller springe) över gatan hur som helst. De måsta stanna framför gatan - dottern gjorde det tillförlitlig från när hon var 2, sonen från 2 1/2. Gående är det att hålla min hand som gäller när vi korsar en gata, på cykeln håller jag sonens axel (vet inte hur jag gjorde med dottern). 
    Det är inget som är fel med mitt sätt att hantera trafiken med mina barn. Och s
    åklart har mitt barn kompisar som gör det annorlunda - som tex inte behöva hålla i handen eller som får springa över gatan (efter att ha stannat och väntat på att föräldrarna går, såklart). Det är inget fel med det heller och jag skulle aldrig säger till mitt barn (eller insinuera) att deras föräldrarna gör annorlunda för att de inte bryr sig om trafiksäkerhet. 
Svar på tråden Andra barn som får göra saker som är förbjudet för mitt barn - hur förklarar jag för barnet