• Anonym (F)

Hur får man honom att fatta att vi inte har råd att köpa en ny TV?

Först lite ekonomisk bakgrund. Vi är gifta, jag har ingen inkomst alls, mannen har haft ett välbetalt jobb men kommer om en månad eller så att behöva ansöka om a-kassa istället. Som det ser ut nu så går vi vissa månader jämnt ut, vissa kanske det finns ett par tusen kvar, med a-kassa kommer vi att ha ca 7000:- mindre i månaden. Hans föräldrar har oväntat skickat honom en större summa pengar, motsvarande ungefär en månadsinkomst på a-kassa. Nu tycker min man att han ska köpa en ny TV för 5000:-, en som vi inte behöver för den platt-TV vi har är fullt fungerande och i bra storlek. Han tycker bara att den ser gammal ut efter att ha blivit förälskad i en kollegas flashiga TV som haft belysning bakom osv. Det här har kommit upp en gång tidigare och det blev bråk redan då.

Han är dessutom skyldig mig en större summa sedan vi köpte huset för fem år sedan men pga hur vår ekonomi ser ut så står det nästan still med den återbetalningen. Jag har inte sagt ett ord om att han borde ge mig något extra nu utöver vad han annars brukar skrapa ihop men hade hoppats att han skulle inse själv att det kunde vara en bra idé att skicka över några tusenlappar iaf.

Han tycker att han får göra vad han vill med pengarna han fått i gåva. Jag tycker det är helt idiotiskt att slänga pengar i sjön när vi snart har det så dåligt ställt ekonomiskt, plus att jag inte ens vill ha en ny TV för jag är nöjd med den vi har och vill inte alls ha en ny oavsett, även om vi båda två hade haft en hög inkomst. Jag har försökt få honom att fatta att vi inte har råd men det går inte in i huvudet på honom! Han tycker att det här är pengar som inte alls ingår i vår gemensamma ekonomi så han kan lika gärna köpa sig nåt kul, han fattar inte att vi kommer att behöva de där pengarna över halvåret som kommer. Och nu tycker han att jag inte stöttar honom och att jag bara sätter ner foten för att försöka styra vad han ska göra med sina pengar. Jag har totalt stöttat honom i att köpa något åt sig själv, även om det är för samma summa, och det har jag sagt flera gånger, men inte nåt vi inte behöver som är bortkastade pengar och som jag inte vill ha i mitt hem!

Hur ska jag få honom att förstå?

• Svar på tråden Hur får man honom att fatta att vi inte har råd att köpa en ny TV?
  • Jemp

Ni verkar ha lite halvgemensam ekonomi så det beror ju till att börja med vilken överrenskommelse ni har.

Avgörande är ju också hur ert sparande ser ut och hur stor del 5000 på en tv utgör. Hur mycket kan ni sälja nuvarande för?

I grunden låter det såklart som en dum idé att lägga pengar på, särskilt just nu. Oklart för mig varför det är bättre att han lägger samma summa på annan lyxkonsumtion dock?

• Pope Joan II
    Anonym (F) skrev 2021-04-29 12:50:25 följande:

Först lite ekonomisk bakgrund. Vi är gifta, jag har ingen inkomst alls, mannen har haft ett välbetalt jobb men kommer om en månad eller så att behöva ansöka om a-kassa istället. Som det ser ut nu så går vi vissa månader jämnt ut, vissa kanske det finns ett par tusen kvar, med a-kassa kommer vi att ha ca 7000:- mindre i månaden. Hans föräldrar har oväntat skickat honom en större summa pengar, motsvarande ungefär en månadsinkomst på a-kassa. Nu tycker min man att han ska köpa en ny TV för 5000:-, en som vi inte behöver för den platt-TV vi har är fullt fungerande och i bra storlek. Han tycker bara att den ser gammal ut efter att ha blivit förälskad i en kollegas flashiga TV som haft belysning bakom osv. Det här har kommit upp en gång tidigare och det blev bråk redan då.

Han är dessutom skyldig mig en större summa sedan vi köpte huset för fem år sedan men pga hur vår ekonomi ser ut så står det nästan still med den återbetalningen. Jag har inte sagt ett ord om att han borde ge mig något extra nu utöver vad han annars brukar skrapa ihop men hade hoppats att han skulle inse själv att det kunde vara en bra idé att skicka över några tusenlappar iaf.

Han tycker att han får göra vad han vill med pengarna han fått i gåva. Jag tycker det är helt idiotiskt att slänga pengar i sjön när vi snart har det så dåligt ställt ekonomiskt, plus att jag inte ens vill ha en ny TV för jag är nöjd med den vi har och vill inte alls ha en ny oavsett, även om vi båda två hade haft en hög inkomst. Jag har försökt få honom att fatta att vi inte har råd men det går inte in i huvudet på honom! Han tycker att det här är pengar som inte alls ingår i vår gemensamma ekonomi så han kan lika gärna köpa sig nåt kul, han fattar inte att vi kommer att behöva de där pengarna över halvåret som kommer. Och nu tycker han att jag inte stöttar honom och att jag bara sätter ner foten för att försöka styra vad han ska göra med sina pengar. Jag har totalt stöttat honom i att köpa något åt sig själv, även om det är för samma summa, och det har jag sagt flera gånger, men inte nåt vi inte behöver som är bortkastade pengar och som jag inte vill ha i mitt hem!

Betar han inte av på skulden till dig genom att han försörjer dig nu? Eller är det någon annan som försörjer dig?

Jag håller med honom om att han får göra vad han vill med sina pengar men jag har svårt att förstå att han behöver stöttning för att gå och köpa den. Han får väl stå för att han vill prioritera storbildskärm att fördriva arbetslösheten framför helt utan att kräva att du ska understödja det. Varför tycker han att han behöver ditt godkännande?
  • Anonym (F)
    Jemp skrev 2021-04-29 12:58:45 följande:

Ni verkar ha lite halvgemensam ekonomi så det beror ju till att börja med vilken överrenskommelse ni har.

Avgörande är ju också hur ert sparande ser ut och hur stor del 5000 på en tv utgör. Hur mycket kan ni sälja nuvarande för?

I grunden låter det såklart som en dum idé att lägga pengar på, särskilt just nu. Oklart för mig varför det är bättre att han lägger samma summa på annan lyxkonsumtion dock?

Vår överenskommelse är att han står för nästan alla utgifter eftersom jag inte har en inkomst, vi har båda valt att jag ska vara hemmafru för tillfället. Tills vidare betalar jag en del mat och bensin, jag har pengar sparat sedan förut så det tas därifrån för min halva av barnbidraget räcker ju inte till. Större utgifter har vi inte riktigt diskuterat och de uppstår ju sällan men jag kan tänka mig att betala en viss del där också eftersom det oftast är saker som går till vårt gemensamma hem eller liv. Som det var förut när vi båda jobbade så delade vi på räkningarna och alla utgifter, det har blivit luddigare nu. Mina sparade pengar är vår buffert ifall nåt akut skulle hända.

Vi har noll i sparande annars. Jag har ju ingen inkomst och eftersom vi har kommit överens om att han inte ska ta ett privatlån för att betala sin skuld till mig ger han mig jämna tusenlappar om det blir något över i slutet av månaden. Det har vi nyligen startat på mitt initiativ eftersom han inte gjorde det självmant och vi är båda trötta på att ha den skulden över oss. Tar han ett privatlån så måste ju det betalas även om man har en dålig månad (och då kanske jag ändå måste skjuta till pengar), men direkt till mig så blir det en annan trygghet på det sättet.

Han har t ex pratat länge om att han behöver en ny dator, den han har är väldigt seg och det känns som en sak som är mer värd att lägga pengar på eftersom den används dagligen. Vi tittar inte på TV ens en gång i veckan, kanske inte ens varje månad... Isf är det väl jag som använder den. Men jag anser att om man köper något som man iaf behöver, inte bara en leksak liksom, så går ju pengarna till nåt bra, om du förstår. Det ska så klart inte vara upp till mig att säga "det får du inte köpa, men du får köpa det där istället" men jag vill vara med en partner som kan ta kloka ekonomiska beslut. Jag hade sagt nej till ganska många saker, för jag vet att vi kommer att behöva de där pengarna men samtidigt kan man köpa sig något trevligt om man vill när man får en gåva. Så visst, på ett sätt är det väl strunt samma vad han köper, men jag vill inte ha en ny TV oavsett. Det är nog illa att han tänker köpa en uppsättning glödlampor som man kan ändra färg på och ha lite överallt i huset. Poängen är att han med vissa inköp påverkar även mitt liv, min vardag, och jag vill ha det som det är, men man kan komma överens om saker.

Han hotar med att köpa en TV i vilket fall, jag har ingen aning om hur vårt liv blir då för jag vill inte ha en daglig påminnelse om att jag är gift med en som inte tar vettiga ekonomiska beslut. Och jag vill verkligen inte ha en ny TV!
  • hawthorne

Gör en budget. Pengar in minus pengar ut. Gör detta för flera månader framåt så är det enkel matematik.
    Kanske det är så att ni har råd, kanske att ni inte har det. Vi kan omöjligt döma i denna rättegång a'la familjeliv utan du måste låta siffrorna tala för sig själva.

• Embla twopointoh

Ni har uppenbarligen olika syn på vad som ska prioriteras.Som alltid när man inte är riktigt överens behöver man jobba med kommunikationen. Att hoppas, som du skriver, att han ska inse av sig själv att göra något, det är oftast inget bra tillvägagångssätt. Säg rakt ut vad du förväntar dig istället.

Människor kommunicerar på ganska olika sätt, och det gäller att lära sig att förstå sin parters "språk". Det kan vara svårt att göra det utan hjälp, antingen genom att läsa böcker på ämnet så att man inser vilken typ man själv är och vilken ens parter är, eller gå till en terapeut som kan hjälpa er att förstå varandra.

Min grundinställning är nog att även om man har gemensam ekonomi, så får man göra vad man vill med pengar man fått i gåva. Däremot krockar era viljor här, eftersom han vill köpa ny TV och du vill absolut inte ha en. När det gäller inköp som på något sätt ska vara gemensamma, såsom en TV, så anser jag att man inte bara kan köra över den andra parten även om man gör det för sina egna pengar. I sådana situationer är det återigen kommunikation och kompromisser som gäller.

Personligen kan jag tycka att det är lite märkligt att prioritera att köpa en ny Tv när den gamla funkar utmärkt, och när man dessutom har lån (till dig i detta fall) att betala tillbaka. Har du påmint honom om detta lån? Tror du att han någonsin kommer att ens försöka betala tillbaka det? Kan du gå med på en kompromiss, såsom att han kan få köpa en ny TV när han har betalat tillbaka lånet till dig?
  • Anonym (F)
    Pope Joan II skrev 2021-04-29 13:05:14 följande:
    Betar han inte av på skulden till dig genom att han försörjer dig nu? Eller är det någon annan som försörjer dig?

Jag håller med honom om att han får göra vad han vill med sina pengar men jag har svårt att förstå att han behöver stöttning för att gå och köpa den. Han får väl stå för att han vill prioritera storbildskärm att fördriva arbetslösheten framför helt utan att kräva att du ska understödja det. Varför tycker han att han behöver ditt godkännande?
    Nej det gör han inte. Jag sköter hemmet och han betalar räkningarna, vi betalar procentuellt utifrån våra inkomster kan man kort sagt förklara det som, förutom att jag inte har någon inkomst just nu då. Skillnaden är att jag inte får betalt för mitt "arbete", jag får ta av mina sparade pengar för att betala del av mat och bensin så jag går back varje månad om man ska vara ärlig men jag anser att det är värt att ha lugn och ro om dagarna. Jag blev utbränd för några år sedan och återhämtar mig långsamt men om jag skulle jobba så skulle jag snabbt bli utbränd igen med tanke på hur vårt livspussel ser ut annars.
  • Anonym (F)
    Pope Joan II skrev 2021-04-29 13:05:14 följande:

Nej det gör han inte. Jag sköter hemmet och han betalar räkningarna, vi betalar procentuellt utifrån våra inkomster kan man kort sagt förklara det som, förutom att jag inte har någon inkomst just nu då. Skillnaden är att jag inte får betalt för mitt "arbete", jag får ta av mina sparade pengar för att betala del av mat och bensin så jag går back varje månad om man ska vara ärlig men jag anser att det är värt att ha lugn och ro om dagarna. Jag blev utbränd för några år sedan och återhämtar mig långsamt men om jag skulle jobba så skulle jag snabbt bli utbränd igen med tanke på hur vårt livspussel ser ut annars.

Ja jag vet inte heller, det är väl inte att han behöver stöttning att köpa nåt utan att han snarare tycker att jag motarbetar honom, och därför känner han att jag inte stöttar honom i hans beslut.
  • Anonym (man)

1) Ja det är nog inte så smart att köpa en dyr tv när man är arbetslös, men om han försörjer dig så är det ju han som bestämmer vad pengarna ska användas till. Gemensamma pengar = gemensamma beslut, egna pengar = eget beslut.

2) Varför är han skyldig dig pengar om ni köpte huset tillsammans? Det rimliga är väl att ni båda betalt hälften var för huset?

3) Om han försörjer dig, borde inte det dras av på lånet han är skyldig dig. Vem betalar honom för alla pengar han lägger på dig?
  • Anonym (F)
    hawthorne skrev 2021-04-29 13:16:57 följande:

Gör en budget. Pengar in minus pengar ut. Gör detta för flera månader framåt så är det enkel matematik.
    Kanske det är så att ni har råd, kanske att ni inte har det. Vi kan omöjligt döma i denna rättegång a'la familjeliv utan du måste låta siffrorna tala för sig själva.

Det kan man självklart göra, och en bra idé som så! Jag tycker just nu att det räcker med att veta att vi aldrig spenderar pengar i onödan, varken på utemat, shopping eller nåt annat och med den inkomst vi har nu så går vi vissa månader bara jämnt ut. Med 7000:- mindre per månad säger iaf min inre matematiker att det kommer att bli tufft framöver. Jag förstår inte att han inte kan se det själv, och han är ändå bättre än mig på huvudräkning. Problemet är att han ser det här som pengar som egentligen inte finns, eller vad man ska säga. De går utanför vår vanliga ekonomi eftersom det var oväntade pengar och då kan han lika gärna spendera dem på nånting. Han hade väl lika gärna kunnat spendera hela summan egentligen med den inställningen.
  • Embla twopointoh
    Anonym (F) skrev 2021-04-29 13:21:31 följande:

Ja jag vet inte heller, det är väl inte att han behöver stöttning att köpa nåt utan att han snarare tycker att jag motarbetar honom, och därför känner han att jag inte stöttar honom i hans beslut.
    Kolla upp vad det skulle kosta att anlita till exempel städhjälp för motsvarande arbete som du nu utför.

Jag blir galen på människor som anser att det inte är värt något att städa, laga mat, fixa tvätt och annat som man gör när man "bara går hemma".
Svar på tråden Hur får man honom att fatta att vi inte har råd att köpa en ny TV?