Hur får man honom att fatta att vi inte har råd att köpa en ny TV?
Först lite ekonomisk bakgrund. Vi är gifta, jag har ingen inkomst alls, mannen har haft ett välbetalt jobb men kommer om en månad eller så att behöva ansöka om a-kassa istället. Som det ser ut nu så går vi vissa månader jämnt ut, vissa kanske det finns ett par tusen kvar, med a-kassa kommer vi att ha ca 7000:- mindre i månaden. Hans föräldrar har oväntat skickat honom en större summa pengar, motsvarande ungefär en månadsinkomst på a-kassa. Nu tycker min man att han ska köpa en ny TV för 5000:-, en som vi inte behöver för den platt-TV vi har är fullt fungerande och i bra storlek. Han tycker bara att den ser gammal ut efter att ha blivit förälskad i en kollegas flashiga TV som haft belysning bakom osv. Det här har kommit upp en gång tidigare och det blev bråk redan då.
Han är dessutom skyldig mig en större summa sedan vi köpte huset för fem år sedan men pga hur vår ekonomi ser ut så står det nästan still med den återbetalningen. Jag har inte sagt ett ord om att han borde ge mig något extra nu utöver vad han annars brukar skrapa ihop men hade hoppats att han skulle inse själv att det kunde vara en bra idé att skicka över några tusenlappar iaf.
Han tycker att han får göra vad han vill med pengarna han fått i gåva. Jag tycker det är helt idiotiskt att slänga pengar i sjön när vi snart har det så dåligt ställt ekonomiskt, plus att jag inte ens vill ha en ny TV för jag är nöjd med den vi har och vill inte alls ha en ny oavsett, även om vi båda två hade haft en hög inkomst. Jag har försökt få honom att fatta att vi inte har råd men det går inte in i huvudet på honom! Han tycker att det här är pengar som inte alls ingår i vår gemensamma ekonomi så han kan lika gärna köpa sig nåt kul, han fattar inte att vi kommer att behöva de där pengarna över halvåret som kommer. Och nu tycker han att jag inte stöttar honom och att jag bara sätter ner foten för att försöka styra vad han ska göra med sina pengar. Jag har totalt stöttat honom i att köpa något åt sig själv, även om det är för samma summa, och det har jag sagt flera gånger, men inte nåt vi inte behöver som är bortkastade pengar och som jag inte vill ha i mitt hem!
Hur ska jag få honom att förstå?