• lövet2

Hur vet man att det är dags att gå?

Anonym (Bara dåligt ibland.) skrev 2021-04-30 14:03:52 följande:
    Är det dags att bryta upp?
    Han har gått över en väldigt viktig gräns. Få män gör det. Av de männen finns det vissa, som faktiskt gjort ett misstag. Alla kan göra ett misstag. Då erkänner han sitt misstag, inser hur allvarligt det är (ett brott som ger fängelse) och blir livrädd för att göra om det. Han söker hjälp. Via polisen, mansjour, psykiatrin. Han söker hjälp omedelbart.

Är det så din man har gjort? Har han insatt hur allvarligt brott han begått? Gör han allt för att det inte ska hända igen? Om svaret är nej, så är det dags nu. Ta barnet med dig i dag och bege dig till Kvinnojouren. De hjälper dig vidare.
  • lövet2
    Friger skrev 2021-04-30 16:53:18 följande:
    Vems var felet? Borde jag ha polisanmält henne? (det gjorde jag inte)
    Jag uppmanar aldrig någon i den sitsen att polisanmäla. Om det är en man som slår en kvinna, så uppmanar jag henne däremot att lämna honom.

Skillnaden för din del då?
    Blev du rädd för din flickvän? Var hon starkare än du? Hade hon kunnat slå i hjäl dig, strypa dig, hålla fast dig och våldta dig? Hade du orsak att frukta för att hon skulle gå för långt en dag och döda dig? Hade du möjlighet att försvara dig?

Svara dig själv ärligt på de frågorna och sedan tänker du över vad skillnaden är om en kvinna blir slagen av en man.
  • lövet2
    Friger skrev 2021-04-30 20:42:57 följande:
    Min poäng var nog snarast att alla har en tröskel när vi brister. Alla var så svartvita i tråden, det är fel att slåss under alla omständigheter. Ingen skulle någonsin kunna göra något liknande. Det är oförlåtligt. Ville bara visa att det inte är så enkelt.
    Ofta är det just så enkelt.
    Ta en människa som är 160 lång och väger 55 kg. Rätt klena muskler. Sedan tar du en människa som är 180 lång och väger 80 kg, Ganska vältränad. Glöm allt vad kön heter.

Om den lille slår näven i magen på den store, så är det ett brott. Det är fel. Resultatet av brottet blir troligen att den store tappar luften lite och blir arg. Kanske slår tillbaka.
    Om den store slår näven i magen på den lille, så är det ett grövre brott. Det är mer än fel. Resultatet blir troligen att den lille blir skadad, eventuellt allvarligt och blir rädd. Mycket rädd.

Att utnyttja sin makt över andra för att skada dem, vare sig det gäller ekonomisk makt eller fysisk makt, är alltid väldigt illa. En normalt fungerande människa gör inte så, även om han är irriterad eller arg.
Svar på tråden Hur vet man att det är dags att gå?