Inlägg från: New Dawn |Visa alla inlägg
  • New  Dawn

Är otrohet rätt ibland.

Kanske är hon otrogen. Många skulle tycka att det är fel, men det viktigaste är väl vad du tycker och hur ni vill leva.

Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Anders 386 skrev 2021-05-03 08:40:01 följande:

Jag tycker det kan vara ok om partnern inte vill ha sex. Det bästa vore om det kunde ske med partnerns samtycke - men tyvärr har vi en hederskultur i Sverige som gör att väldigt få skulle acceptera det. (Om 50 år till kanske vi kommit längre mot en acceptans.)

Men jag tror att det faktiskt skulle rädda många förhållanden som är bra förutom sexbiten. Det är ju så generellt att man har olika intressen i ett förhållande - och vad är då naturligare än att man odlar sina intressen med någon utanför förhållandet? Gäller både t.ex. golf och sex eller vad som helst där man inte delar samma intresse.

Det här är en mycket märklig inställning. Att bara tycka att det är okej om partnern inte vil ha sex.

Den inställningen liknar mer gamla tiders inställning till sex där sex ingick i äktenskapet vare sig man ville eller inte.

Om man har en partner som är väldigt passiv och oengagerad, men ändå ställer upp på sex, är det således inte okej med otrohet, men ditt synsätt. Hur kan det vara ett alternativt.

Om du tycker att det är lika rimligt att odla sitt intresse (likt golf) utanför förhållande är det väl lika rimligt att den med mindre lust "odlar sina intressen" utanför relationen, och har sex med andra. Är det okej med dig? Dvs att tex din fru gick bakom din rygg och hade sex med andra?
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-03 11:17:33 följande:

Jag skulle snarare vilja påstå att vi har en feghetskultur och slippa ta ansvar för sina handlingar kultur i Sverige där man resonerar som att, det bästa vore ju att vara överens med sin partner om att knulla andra men eftersom min partner förmodligen kommer säga nej till det så gör jag det i smyg istället och sen rättfärdigar jag det för mig själv genom att skylla på problemen i vårt förhållande och livets allmänna komplexitet och intalar mig själv att jag bara gör alla en tjänst 

Jag tycker inte det duger med "det bästa vore" för det är lite som att säga att alternativet (otrohet) är ett acceptabelt alternativ. Jag tycker att det snarare borde vara "du SKA prata med din partner först funkar inte det går man i terapi, om även det skiter sig så får man isär, men att gå bakom ryggen är ALDRIG ett acceptabelt alternativ"

Jag håller med om att ligga med andra skulle kunna rädda många sexlösa förhållanden OM båda är med på det. Att gå bakom ryggen på sin partner anser jag inte vara en räddning utan snarare ett sätt att ta död på även det som är bra i förhållandet för förhållande är ju inte längre ett riktigt förhållande utan snarare ett förhållande som bygger på at lögner aldrig kommer fram, och när det väl kommer fram så tar det död på precis ALLT, även det som varit bra.

Jag håller med om det mesta du skriver, utom att du tror att många sexlösa förhållanden skulle räddas av att ligga med andra. Jag tror det är vääääldigt få relationer som kunde räddas av det. Nu talar jag inte om relationer som är öppna från början, utan relationer som med tiden blir sexlösa.

Jag tror de flesta människor som gillar sex vill sova med, semestra med, leva med, den person man har sex med.

Visserligen kan det troligen fungera som konstgjord andning i några år, men fokus på barn, ekonomi, praktiska omständigheter, men att det skulle rädda relationer tror jag inte.

Jag tror relationer som blir sexlösa med tiden ofta har fler brister än bara sex.
  • New  Dawn
    Anders 386 skrev 2021-05-03 17:33:07 följande:

Jag förstår inte riktigt det där med att prata om det och söka stöd från utomstående expertis.

Inte när det gäller sexlust. När din partner tappat den sexuella attraktionen till dig så kan ingen ändra på det. Din partner väljer inte att ha sexlust eller inte - det är något man har eller inte har - det är känslor som styr.

Alternativet att pressa sin partner till sex är heller inte bra - det förlänger möjligen lidandet.

Troligen skulle sexlusten vakna med en annan partner - men det är ju inte riktigt det som är målet.

(Det är ett typiskt kvinnligt beteende - kvinnor har en förmåga att lägga ner sexet och "tröttna" på sin partner efter en tid, det där har vi män lite svårt att förstå, därför fortsätter vi hoppas trots att det faktiskt är kört.)

Det skulle vara intressant att veta om någon överhuvudtaget fått en ökad sexlust genom terapi eller kommunikation.

Jag tror att det är svårt att få tillbaka lusten om känslorna dött, och kanske är det många gånger "för sent" när man väl kommit så långt att relationen är död när terapin inleds, men alla sexuella problem beror INTE på att man tappat känslor för sin partner. Ibland kan det vara sexuella låsningar, krav, och en negativ spiral som lett till att sex ger negativa känslor, och inte längre lust. Detta kan man givetvis komma till rätta med genom professionell hjälp.

Att tro att sexlust är något separat som inte påverkas av hur relationen är, hur sexlivet är, känns väldigt märkligt.

Det kan ju ibland vara så att mannens känslor också är utdöende och det enda som kvarstår är en mer generell sexdrift, och praktiska orsaker som leder till viljan att stanna. Det kan givetvis göra att problemen blir väldigt svårlösta.
  • New  Dawn
    Anders 386 skrev 2021-05-14 08:49:42 följande:

Finns det en orsak till att man lägger ner sex och närhet av t.ex. medicinska skäl så berättar man självklart det för sin partner. Det borde TS ha kännedom om redan om det hade varit så.

Däremot en minskad sexuell attraktion är känsliga grejer - det är inget man berättar i första taget. Dessutom är det nog många som helt enkelt tröttnar på sex med åren - och då är det såklart helt kört med sexlivet.

Fast med tanke på det resonemanget borde ju den som tycker otrohet är en lösning på sexuell obalans berätta det.

Dvs säga klart ut. Jag behöver si och så mycket sex, antingen med dig, eller så med någon annan.

Om jag levde med en man som ansåg att han kunde ersätta sex med mig, med någon annan, vore relationen död, enligt min åsikt. Så att veta dessa känslor tidigt skulle ju hjälpa till ett snabbare avslut.

Jag anser att det är kört med sexlivet om partnern tycker det lika gärna skulle funka att ha sex med någon annan.

Jag tycker det är väldigt motsägelsefullt att många män skriver/säger att sex är en viktig del av en relation SAMTIDIGT som de förespråkar sex med andra som lösning på sexfattiga relationer. Då plötsligt är ju inte sex länge en viktig del av relationen. Eftersom de väljer att stanna utan sex.
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-16 21:37:05 följande:

Ehm nu tror jag iof att kvinnor är precis lika goda kålsupare vad gäller att knulla runt. Ska man tro vissa undersökningr så verkar de i Sverige tom vara snäppet värre. Det är inte en könsfråga, det är en fråga om värderingar och personlighet.

??? Vad?

Har du läst mitt inlägg?

Ja, det finns många kvinnor som är otrogna. Jag har överhuvudtaget inte skrivet något om det. Att du vill få det till att jag skrivit att män oftare är otrogna är något du själv hittat på.

Det är ju lättare för kvinnor att hitta män att ha sex med, och kvinnor blir mer uppvaktade sexuellt, så det är mycket troligt att det är fler kvinnor än män som är otrogna, men jag läser inte lika ofta dessa resonemang och råd som jag beskrev ovan.

Jag har läst flera gånger om kvinnor som INTE ens vill ha sex med sin partner och som är otrogna. Det är något annat. Lika fel, men det var hursomhelst inte alls det jag skrev om.

Det jag skrev om var själva resonemanget att först skriva att sex är viktigt i en (kärleksrelation), sedan komma med idén,( eller råd) att ha sex med andra, i stället. Det går inte ihop. Det finns visserligen kvinnor som har denna åsikt också, men just detta resonemang har jag oftare läst från män.
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-17 01:07:45 följande:

Ja jag har läst och håller med om det du skrev, det jag kommenterade var detta...Jag tror som sagt inte det är unikt för män.

Jag har i alla fall mycket oftare läst dessa resonemang från män som lever i sexlösa relationer. Just detta att de vill ha sex med sin kvinna, och skriver att sex är viktigt i en kärleksrelation, men meningen efter undrar varför man inte kan ha sex med andra, och undrar varför det är så märkvärdigt just med sex. (motsägelsefullt). Tex som "Anders 386" undrar varför man inte kan ha sex utanför relationen precis som andra intressen.

Kvinnor som är otrogna är, som jag uppfattat det, oftare det pga att de inte trivs med sin relation. Kanske tänder de inte på sin egen män, eller så är det ännu mer som är fel. Kanske har de blivit kär och eller attraherade av någon annan man. Det är inte alls lika vanligt att kvinnor tänker att de helst vill ha sex med sin man men i brist på detta kan ha sex med andra. Självklart finns det kvinnor som verkligen vill ha sex med sin man men är otrogna pga sexbristen, men jag tror inte alls att kvinnor inte lika lätt kan tänka sig att ha sex med partnern.... ELLER någon annan, så som män oftare resonerar.
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-17 02:11:14 följande:

Jag tycker inte det är förvånande alls eftersom ALLA människor som vet att de vill göra eller har gjort något omoraliskt ALLTID verkar ha ett enormt behov av att rättfärdiga det för sig själva och andra, kanske främst för sig själva. Och att försöka få sex att bara vara sex och sudda bort vad det innebär för relationen är ju en klassiker...hur många ggr har man inte läst folk skriva "vadå, det är ju barta sex ju, det betyder inget?"..

Nej jag tycker inte kvinnor är speciellt annorlunda, byt ut sex mot "känslor" så är de i stort sett kopior. Samma argument och samma syfte att... att rentvå sig själva.

Exakt vad man söker är ju egentligen irrelevant, om man är otrogen för sex eller känslor spelar egentligen ingen roll, ett svek är det oavsett och beteende lika lågt oavsett.

???

Ja, självklart är det lika illa med otrohet. Jag talar inte om det!!! Läs gärna vad jag skriver. Om du bara vill få ut dina tankar och åsikter behöver du inte citera mina inlägg.

Du verkar inte förstå alls vad jag skriver.

Ja, människor kommer ofta med bortförklaringar och rättfärdigar sina omoraliska handlingar.

Bortse från aspekten med kön! Det var egentligen inte min poäng. Vi utgår i stället från att både män och kvinnor resonerar exakt lika, så kanske du kan ta in det jag skriver. Glöm att jag skrev "män". Tänk att jag skrev människor, för det är samma om en kvinna eller en man har åsikten.

Det här handlar för övrigt inte ens alltid om människor som är otrogna. De skriver ibland bara sina åsikter i tex forum.

Det är jättevanligt att människor skriver att sex är viktigt för en kärleksrelation. Att sex är skillnaden mellan vänskaps och kärleksrelationer, och de tycker det är konstigt att vissa inte förstår det. Tex personer som inte vill ha sex..... Efter denna utläggning, kommer de med förslaget att ha sex med andra. Det kan vara personer som ger råd till andra, eller personen själv. När någon frågar varför de inte skiljer sig svarar de att de älskar sin partner. Då, dvs några sekunder senare, undrar de varför sex är så märkvärdigt. Det behöver inte ens handla om otrohet. Det kan vara idéer om sk öppna relationer.
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2021-05-17 07:36:27 följande:

Efter att ha läst väldigt många trådar i dessa ämnen har jag fått uppfattningen att det även är rätt vanligt att kvinnor är otrogna på grund av att mannen inte vill ha sex så ofta eller på det sätt som de vill. Det är möjligt att det är något fler män som är otrogna på grund av brist på sex, men jag tror inte att skillnaden är så väldigt stor som det ofta hävdas.

Ja, när en relation brister, brister ofta sexlivet, så det är nog vanligt att de som är otrogna har mindre, eller sämre sex. Oavsett om den som är otrogen längtar efter att ha sex med sin partner, eller om den som är otrogen inte vill ha sex.

Jag har skrivit med väldigt många kvinnor i dessa situationer. De klagar ibland till och början på dåligt sexliv (för lite eller för tråkigt), men när jag, eller andra, försöker ge råd för att förbättra situationen hemma är de egentligen inte så sugna på det. Hela tiden vill de ha råd om den nya mannen och skriva om det. Eller så beskriver de ännu mer hur dåligt deras man fungerar. Kanske har de hamnat i otrohet pga dåligt sexliv, nästan ingen kvinna i detta läget, jag talat med, vill jobba med sitt befintliga sexliv.
  • New  Dawn
    molly50 skrev 2021-05-17 09:09:30 följande:

Men oavsett om det är män eller kvinnor som säger det så låter det ju märkligt att säga att sex är viktigt i ett förhållande,samtidigt som man kan tänka sig att ha sex med andra.

"Det är ju bara lite sex. Det behöver inte betyda något".

Det är ju lite motsägelsefullt.

Exakt!Tack!

Du förstår precis vad jag menar
  • New  Dawn
    Kungsholmsbo skrev 2021-05-17 11:36:01 följande:

Du får hålla isär påståendena för detta resonemang. Det är inte motsägelsefullt.

Jag uppfattar det som ett du tänker att om sex är viktigt för ett förhållande bör man inte ha sex utanför förhållandet.

Men, jag tror man blandar ihop korten då. Att sex är viktigt för att förhållandet ska fungera, men att X har sex med någon annan är defacto ingenting som har med den viktiga ingrediensen sex i förhållandet ett göra. Du kan ha sex i förhållandet och ha sex utanför (i hemlighet). Ingrediensen för det viktiga i förhållandet är dock densamma - den förändras inte. Bara för att X har sex utanför förhållandet betyder det inte att X inte kan ha sex i förhållandet. Det har alltså inte med sexet att göra. Det har med trohet att göra. Det är trohet du har lovat inte sex.

Man kan alltså anse att sex är viktigt för ett förhållande och ändå ha sex utanför. Det ena utesluter inte det andra.

Fast om du (eller någon annan) verkligen har den åsikten borde inte sex med andra vara lösningen om sexlivet i din relation uteblir.

För då lever du ju inte som du säger.

Då borde borde du lämna relationen, eftersom att sex är så viktigt för en relation.

Dessutom. Varför är trohet så viktigt om man tycker att det är så okomplicerat att ha sex med andra.
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-17 09:49:01 följande:

Absolut, och det var därför jag oxå skrev att jag höll med henne i det hon skrev UTOM att det skulle vara något unikt för män

Nej jag skrev inte att det var unikt för män. Det har du hittat på helt själv.
  • New  Dawn
    Anonym (kvinna) skrev 2021-05-17 17:04:24 följande:

De kanske inte vill jobba mer med sexlivet eftersom det redan gjort det väldigt länge och inte orkar mer. Det finns trots allt en gräns för hur mycket man står ut med och även om man inte bör ge upp för snabbt är det inte heller bra att hänga kvar alltför länge tills man blivit så gammal att det är svårt att hitta en ny partner.

Ja, det är mycket möjligt att det är så. Men det ändrar inte saken. Detta exempel är ett av alla tänkbara orsaker till otrohet, men resultatet vad gäller sex kvarstår, enligt min erfarenhet.

Jag har hittills inte pratat /skrivit med någon kvinna som vill satsa på sitt sexliv med parten när de väl börjat vara otrogen.

Ibland beror det på det du skriver, ibland på att de själva tappat lusten för sin partner, och ibland för att de helt enkelt är för kära i en annan, och ibland för att relationen är så död att det inte går, ibland på att mannen beter sig illa.

Det resonemang som jag skriver är företrädelsevis män som skriver, nämligen den utbytbarhet, som jag sällan upplever hos kvinnor. De vill ha sex med sin kvinna.... Eller någon annan...
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-18 10:34:03 följande:

Nja, kvinnor tenderar att fokusera mer på känslorna än sexet men i grunden säger de samma sak. 

Hur menar du? (När det gäller det Molly håller med om.) Det känns ohyggligt svårt att omkoppa den inställningen till sex, så att fokuset hamnar på känslors betydelse i en relation.

Det skulle bli något sådant :

"Jag tycker känslor är viktigt i en relation.... Nästa mening. Det är inget speciellt med känslor, det är som vilket annat intresse som helst. Det kan jag ha tillsammans med dig, eller någon annan "

Resonerar kvinnor ofta så. Eller vad menar du?
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-18 12:24:47 följande:

Det blir något i stil med... "Jag tycker känslor är viktiga för mig/relationen... nästa mening, det är inte så viktigt hur du skaffar dig de känslorna, med din partner eller med någon annan, bara du får det du känner att du behöver så är det bra"

När jag säger att kvinnor tenderar att fokusera på känslor så kan det lika väl handla om känslorna sex för med sig som intimitet, bekräftelse, passion, spänning, etc...

Och det intressanta är att den feedback man får från kvinnor varierar starkt beroende på hur mycket fokus man lägger på känslor. Att bara prata om sex för sexets skull får betydligt sämre respons hos kvinnor än om man har långa beskrivningar på alla känslor kring det. Om man skriver att man saknar saknar intimitet, bekräftelse, spänning och passion så får man betydligt bättre respons och förståelse. Och på samma sätt får tankar om att hoppa över skaklarna för att tillgodose sig det man saknar betydligt bättre respons bland kvinnor ju mer fokus man lägger på känslorna.

I slutändan handlar det väl om vad man anser att man värderar mest, människor tenderar att ha mer förståelse och tolerans för saker som de själva värderar mest.

Och generellt sett så verkar kvinnor värdera känslor högre än sex medan män värderar sex högre än känslor därav olikheterna i både förhållningssätt, råd och respons mellan könen.

Återigen upplever jag att du inte förstår vad jag skriver om.

Ja, känslor har nog större betydelse för kvinnor men just förklarar ju snarare min upplevelse och motsätter "utbytbarheten" . Jag förstår inte alls var du vill komma med ditt inlägg, som ju inte alls svarar på frågan.

Menar du på fullaste allvar att kvinnor väljer att vill ha känslor för sin man... eller någon annan, för det är ju det vi diskuterar. Eller i alla fall det jag skriver om och du väljer av någon anledning att svara på mina inlägg.

I din första mening skriver du att kvinnorna resonerar att de inte spelar någon roll vem som ger dem känslor de mår bra av, och just det ÄR ju ofta orsaken till otrohet.(alltid) Oavsett om grunden är sex, eller känslor (bekräftelse, spänning, kärlek osv). Jag vet verkligen inte vad du vill säga med det.

Skillnaden är ju att kvinnor sällan KAN välja att känna spänning, kärlek, bekräftelse från sin man , medan män i större utsträckning tycker att sex med andra kan ersättas av sex med sin egen kvinna. När känslor är viktiga blir denna utbytbarhet ofta omöjlig.
  • New  Dawn
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-19 11:09:14 följande:

I din bekantskapskrets? Eller här på FL?

Jag tror inte man får ut mycket av att prata med "bekanta" om detta ämne, eftersom att få erkänner otrohet och om de gör det säger de sällan inte sanningen.

Vilken otrogen säger. "Jag bryr mig egentligen inte om min fru/man, och tänker mest på mig själv". Eller... "Våran relation bygger mest på bekvämlighet och att jag förlorar ekonomiskt på att skiljas, så jag knullar andra för att få uppleva njutning /spänning osv"
  • New  Dawn
    New Dawn skrev 2021-05-19 11:37:28 följande:

Jag tror inte man får ut mycket av att prata med "bekanta" om detta ämne, eftersom att få erkänner otrohet och om de gör det säger de sällan inte sanningen.

Vilken otrogen säger. "Jag bryr mig egentligen inte om min fru/man, och tänker mest på mig själv". Eller... "Våran relation bygger mest på bekvämlighet och att jag förlorar ekonomiskt på att skiljas, så jag knullar andra för att få uppleva njutning /spänning osv"

*om de gör det, säger de sällan sanningen*... ska det stå.
Svar på tråden Är otrohet rätt ibland.