Är otrohet rätt ibland.
Kanske är hon otrogen. Många skulle tycka att det är fel, men det viktigaste är väl vad du tycker och hur ni vill leva.
Kanske är hon otrogen. Många skulle tycka att det är fel, men det viktigaste är väl vad du tycker och hur ni vill leva.
Jag tycker det kan vara ok om partnern inte vill ha sex. Det bästa vore om det kunde ske med partnerns samtycke - men tyvärr har vi en hederskultur i Sverige som gör att väldigt få skulle acceptera det. (Om 50 år till kanske vi kommit längre mot en acceptans.)
Men jag tror att det faktiskt skulle rädda många förhållanden som är bra förutom sexbiten. Det är ju så generellt att man har olika intressen i ett förhållande - och vad är då naturligare än att man odlar sina intressen med någon utanför förhållandet? Gäller både t.ex. golf och sex eller vad som helst där man inte delar samma intresse.
Jag skulle snarare vilja påstå att vi har en feghetskultur och slippa ta ansvar för sina handlingar kultur i Sverige där man resonerar som att, det bästa vore ju att vara överens med sin partner om att knulla andra men eftersom min partner förmodligen kommer säga nej till det så gör jag det i smyg istället och sen rättfärdigar jag det för mig själv genom att skylla på problemen i vårt förhållande och livets allmänna komplexitet och intalar mig själv att jag bara gör alla en tjänst
Jag tycker inte det duger med "det bästa vore" för det är lite som att säga att alternativet (otrohet) är ett acceptabelt alternativ. Jag tycker att det snarare borde vara "du SKA prata med din partner först funkar inte det går man i terapi, om även det skiter sig så får man isär, men att gå bakom ryggen är ALDRIG ett acceptabelt alternativ"
Jag håller med om att ligga med andra skulle kunna rädda många sexlösa förhållanden OM båda är med på det. Att gå bakom ryggen på sin partner anser jag inte vara en räddning utan snarare ett sätt att ta död på även det som är bra i förhållandet för förhållande är ju inte längre ett riktigt förhållande utan snarare ett förhållande som bygger på at lögner aldrig kommer fram, och när det väl kommer fram så tar det död på precis ALLT, även det som varit bra.
Jag förstår inte riktigt det där med att prata om det och söka stöd från utomstående expertis.
Inte när det gäller sexlust. När din partner tappat den sexuella attraktionen till dig så kan ingen ändra på det. Din partner väljer inte att ha sexlust eller inte - det är något man har eller inte har - det är känslor som styr.
Alternativet att pressa sin partner till sex är heller inte bra - det förlänger möjligen lidandet.
Troligen skulle sexlusten vakna med en annan partner - men det är ju inte riktigt det som är målet.
(Det är ett typiskt kvinnligt beteende - kvinnor har en förmåga att lägga ner sexet och "tröttna" på sin partner efter en tid, det där har vi män lite svårt att förstå, därför fortsätter vi hoppas trots att det faktiskt är kört.)
Det skulle vara intressant att veta om någon överhuvudtaget fått en ökad sexlust genom terapi eller kommunikation.
Finns det en orsak till att man lägger ner sex och närhet av t.ex. medicinska skäl så berättar man självklart det för sin partner. Det borde TS ha kännedom om redan om det hade varit så.
Däremot en minskad sexuell attraktion är känsliga grejer - det är inget man berättar i första taget. Dessutom är det nog många som helt enkelt tröttnar på sex med åren - och då är det såklart helt kört med sexlivet.
Ehm nu tror jag iof att kvinnor är precis lika goda kålsupare vad gäller att knulla runt. Ska man tro vissa undersökningr så verkar de i Sverige tom vara snäppet värre. Det är inte en könsfråga, det är en fråga om värderingar och personlighet.
Ja jag har läst och håller med om det du skrev, det jag kommenterade var detta...Jag tror som sagt inte det är unikt för män.
Jag tycker inte det är förvånande alls eftersom ALLA människor som vet att de vill göra eller har gjort något omoraliskt ALLTID verkar ha ett enormt behov av att rättfärdiga det för sig själva och andra, kanske främst för sig själva. Och att försöka få sex att bara vara sex och sudda bort vad det innebär för relationen är ju en klassiker...hur många ggr har man inte läst folk skriva "vadå, det är ju barta sex ju, det betyder inget?"..
Nej jag tycker inte kvinnor är speciellt annorlunda, byt ut sex mot "känslor" så är de i stort sett kopior. Samma argument och samma syfte att... att rentvå sig själva.
Exakt vad man söker är ju egentligen irrelevant, om man är otrogen för sex eller känslor spelar egentligen ingen roll, ett svek är det oavsett och beteende lika lågt oavsett.
Efter att ha läst väldigt många trådar i dessa ämnen har jag fått uppfattningen att det även är rätt vanligt att kvinnor är otrogna på grund av att mannen inte vill ha sex så ofta eller på det sätt som de vill. Det är möjligt att det är något fler män som är otrogna på grund av brist på sex, men jag tror inte att skillnaden är så väldigt stor som det ofta hävdas.
Men oavsett om det är män eller kvinnor som säger det så låter det ju märkligt att säga att sex är viktigt i ett förhållande,samtidigt som man kan tänka sig att ha sex med andra.
"Det är ju bara lite sex. Det behöver inte betyda något".
Det är ju lite motsägelsefullt.
Du får hålla isär påståendena för detta resonemang. Det är inte motsägelsefullt.
Jag uppfattar det som ett du tänker att om sex är viktigt för ett förhållande bör man inte ha sex utanför förhållandet.
Men, jag tror man blandar ihop korten då. Att sex är viktigt för att förhållandet ska fungera, men att X har sex med någon annan är defacto ingenting som har med den viktiga ingrediensen sex i förhållandet ett göra. Du kan ha sex i förhållandet och ha sex utanför (i hemlighet). Ingrediensen för det viktiga i förhållandet är dock densamma - den förändras inte. Bara för att X har sex utanför förhållandet betyder det inte att X inte kan ha sex i förhållandet. Det har alltså inte med sexet att göra. Det har med trohet att göra. Det är trohet du har lovat inte sex.
Man kan alltså anse att sex är viktigt för ett förhållande och ändå ha sex utanför. Det ena utesluter inte det andra.
Absolut, och det var därför jag oxå skrev att jag höll med henne i det hon skrev UTOM att det skulle vara något unikt för män
De kanske inte vill jobba mer med sexlivet eftersom det redan gjort det väldigt länge och inte orkar mer. Det finns trots allt en gräns för hur mycket man står ut med och även om man inte bör ge upp för snabbt är det inte heller bra att hänga kvar alltför länge tills man blivit så gammal att det är svårt att hitta en ny partner.
Nja, kvinnor tenderar att fokusera mer på känslorna än sexet men i grunden säger de samma sak.
Det blir något i stil med... "Jag tycker känslor är viktiga för mig/relationen... nästa mening, det är inte så viktigt hur du skaffar dig de känslorna, med din partner eller med någon annan, bara du får det du känner att du behöver så är det bra"
När jag säger att kvinnor tenderar att fokusera på känslor så kan det lika väl handla om känslorna sex för med sig som intimitet, bekräftelse, passion, spänning, etc...
Och det intressanta är att den feedback man får från kvinnor varierar starkt beroende på hur mycket fokus man lägger på känslor. Att bara prata om sex för sexets skull får betydligt sämre respons hos kvinnor än om man har långa beskrivningar på alla känslor kring det. Om man skriver att man saknar saknar intimitet, bekräftelse, spänning och passion så får man betydligt bättre respons och förståelse. Och på samma sätt får tankar om att hoppa över skaklarna för att tillgodose sig det man saknar betydligt bättre respons bland kvinnor ju mer fokus man lägger på känslorna.
I slutändan handlar det väl om vad man anser att man värderar mest, människor tenderar att ha mer förståelse och tolerans för saker som de själva värderar mest.
Och generellt sett så verkar kvinnor värdera känslor högre än sex medan män värderar sex högre än känslor därav olikheterna i både förhållningssätt, råd och respons mellan könen.
I din bekantskapskrets? Eller här på FL?
Jag tror inte man får ut mycket av att prata med "bekanta" om detta ämne, eftersom att få erkänner otrohet och om de gör det säger de sällan inte sanningen.
Vilken otrogen säger. "Jag bryr mig egentligen inte om min fru/man, och tänker mest på mig själv". Eller... "Våran relation bygger mest på bekvämlighet och att jag förlorar ekonomiskt på att skiljas, så jag knullar andra för att få uppleva njutning /spänning osv"