• Anonym (OJ)

    Min man gillar inte att våra barn har utländska kompisar

    skarp rövhatt skrev 2021-05-03 15:34:06 följande:
    Knappast du får ju höra skiten
    Han måste vara rasist va? Glad
  • Anonym (OJ)
    Spucks skrev 2021-05-03 19:46:04 följande:
    Ja, det stämmer. Om man inte aktar sig kommer ens barn kanske leker med någon som inte känner till skillnaden mellan "han" och "honom"!
    Ja, det stämmer. Om man inte aktar sig så kommer ens barn kanske att leka med någon  som säger: "kommer ens barn kanske leker".Glad
  • Anonym (OJ)
    Spucks skrev 2021-05-04 07:01:06 följande:
    Tack :). Som tur är har ju inte JAG ett problem med att mina barn leker (lekar?) med utlänningar. Med det är väl lite pinsammt att det brukar vara precis dem som inte klara av att ha koll på sin egen modersmål som klagar på utlänningar.
    Anonym (Nice) skrev 2021-05-04 04:45:35 följande:
    Vilken matnyttig info du delgav tack för inlägget 
    Jag brukar säga detta att alla som skriver eller pratar ska respekteras och det du gör är omvänd förnedring dvs en person jag skulle akta mig för att bli vän med 
    Jag har inget behov att respektera rasister. Inte heller har jag behov att vara vän med en rasist, det betyder även om du skulle vilja vara vän med mig (vilket är nog inte trolig, eftersom jag inte är svensk) skulle jag avslå Glad.

    Ok, jag förstår det, men istället för att diskutera problemet så pekar du på språket i ett inlägg...

    Det som påverkar hur man ser på den här frågan är naturligtvis var man bor och vad man tidigare har sett, varit med om eller råkat ut för. Flera av de inlägg som talar om rasism kommer förmodligen från människor som bor i områden som inte är så utsatta för en viss typ av kriminalitet. Tror inte pappan nödvändigtvis måste vara rasist. Det kan ju trots allt vara så att han vet vad han snackar om...
  • Anonym (OJ)
    Spucks skrev 2021-05-04 07:33:32 följande:

    Jag, jag pekar på språket, eftersom det är en av dem saker rasister brukar klagar på - att dem jävla invandrare inte kan prata ordentligt svenska. Sedan gör de själva sådana löjliga fel, som "infödd svensk", på sitt eget modersmål ... det modersmål som de tycker de måste försvara. Mitt invandrarbarn klarade att använda "han" och "honom" korrekt ganska snart efter att hon lärde sig svenska. Så jag ska nog håller min barn borta från obildade svenska rasister, om jag vill att dem pratar korrekt svenska Flört


    Du har fel när det gäller vem som är rasist. Statistiken har tidigare visat att folk som har MER kontakt med invandrare är MINDRE rasistisk. Vilket är logisk, tycker jag, eftersom rasism är begrundad i dumhet, bristande intelligens och okunskap. Inteligensen kan man ju inte ändra på, men kunskapen om invandrare ökar ju om man har mer kontakt.


    Ok, kolla; jag är uppväxt i Jordbro och jobbar idag i Jordbro. Hälften av mina arbetskamrater är invandrare eller är barn till invandrare. Det är nog inte någon som tänker på vem som är svensk eller inte på mitt jobb, det är liksom som det alltid har varit. Nu är det ju så att även vissa av mina utländska kollegor inte heller vill att deras barn leker med vem som helst. Nu vet jag inte hur gamla den här pappans barn är, men det finns en del problem i den här typen av områden som man beaktar.

    Jag håller naturligtvis med att det blir fel om man uppfattar den här diskussionen som att det är alla invandrare som är "dåligt umgänge". Risken är dock att många är lite snabba att döma ut den här pappan, då vi har fått väldigt lite information om hur läget ligger.

    Om du säger "rasist" och vägrar att tala med t ex den här pappan så växer avståndet mellan oss, vilket bidrar till polariseringen. Det kan vara så att han är rasist, men jag tror det är dumt att dra "rasistkortet" i tid och otid. Jag tror att det är bättre att man prata och diskuterar som du och jag gör nu...Glad
  • Anonym (OJ)
    AnnaSthlm skrev 2021-05-04 08:02:27 följande:

    Det sista som funkar är att skamma honom och trycka pk- floskler i ansiktet.

    Vad är det som väcker reaktion hos honom? Det är sannolikt beteenden - vilka är dessa? Det finns alltid en rationell vettig poäng som kan gå förlorad när det finns rädslor med i bilden. Fråga utan att döma.


    Vad pratar vi om?
  • Anonym (OJ)
    AnnaSthlm skrev 2021-05-04 08:02:27 följande:

    Det sista som funkar är att skamma honom och trycka pk- floskler i ansiktet.

    Vad är det som väcker reaktion hos honom? Det är sannolikt beteenden - vilka är dessa? Det finns alltid en rationell vettig poäng som kan gå förlorad när det finns rädslor med i bilden. Fråga utan att döma.


    Håller med...intressant beskrivning, har du pluggat psykologi?
  • Anonym (OJ)
    Spucks skrev 2021-05-04 08:23:08 följande:
    Jag utgår självklart ifrån det TS skrev, vilket är att hennes man inte vill att hans barn har utländskla kompisar. Vilken annan anledning, förutom att vara rasist, kan det finnas till det?
    Anledningen kan vara "ett stökigt område, med dålig integration. Det behöver då inte vara rasism... Tror du jag är rasist? (frågar med vänlig ton) Glad
  • Anonym (OJ)
    AndreaBD skrev 2021-05-04 09:02:25 följande:
    Om du nu säger att det finns anledning att undvika att barnen umgås med vissa andra barn - jag säger inte att det är fel, jag har också varit med om såna situationer när mina barn var små. Det behöver ju inte vara invandrare. Det behöver inte ens vara problemfamiljer av sociala skäl. Det kan helt enkelt vara en knäpp, våldsam farsa som något barn har. En sån situation har vi haft, dvs. dottern var kompis med barnet till en man som uppförde sig ganska illa, så att det kunde skrämma barn (helsvensk familj förresten).

    Till att börja med tycker jag att man ser till att man bor i ett område som inte direkt är stor-risk för problem. I alla fall när barnen blir så pass stora att de går hem till kompisar en bit bort, dvs. lågstadie-åldern kanske. Vi bodde också i en av dem invandrartätaste områden i Stockholm, tills äldste barnet började i mellanstadiet. Så länge gick det bra för att vi kunde hålla tillräckligt bra koll. Med äldre barn och tonåringar skulle jag inte ha bott där.

    Sedan kan det finnas problemfamiljer även i annars trygga områden och om barn nu hittar en kompis och man märker att det inte känns tryggt, så får man prata med sitt barn och hitta en lösning så att barnen fortfarande kan umgås, men kanske inte hemma hos det andra barnet. Man får utreda situationen så gott det går och kolla vad som är bästa lösningen. Men jag är generellt emot att bara förbjuda kompisar. Det är grymt, det ska man inte göra. Då får man göra sig besväret och hitta andra lösningar. 
    Bra inlägg! Det kan låta grymt och är säkert det om man generaliserar utan försöka ta reda på vem som är lämplig lekkamrat eller inte. Jag gjorde en del skit i min barndom och det kan vara så att jag själv inte var den bästa att umgås med på den tiden. Kommer man in i fel sällskap i väldigt unga år så kan det ta fart ordentligt, när man träffar äldre i samma umgängeskrets. Jag vet ju inte om den här pappan är rasist, men vill inte generalisera i den frågan heller. Vad han är vet jag helt enkelt inte...Glad
  • Anonym (OJ)
    AndreaBD skrev 2021-05-04 09:14:18 följande:
    Skillnaden är ju att TS skrev det så att det måste uppfattas som att detta är orsaken. T.o.m. i titeln står "utländska", ett uttryck som knappt används längre, just för att det anses vara fördomsfullt.
    Det är just det som har hänt. Ska man diskutera dessa frågor som måste man "gå på lina". Håller man inte tungan rätt i mun så har man nedvärderat någon. I ärlighetens namn...ordet "utländska" är ett svenskt ord som beskriver att personer som kommer från ett annat land. Det är väl inget nedvärderande att komma från ett annat land? Glad
  • Anonym (OJ)
    Anonym (Trollwatch) skrev 2021-05-04 09:32:25 följande:
    Trolltråd?
    Bra fråga faktiskt... Cool
  • Anonym (OJ)
    Spucks skrev 2021-05-04 09:07:28 följande:

    Jag vet inte om du är rasist, du har ju inte skrivit någonting åt det hållet här.
    I en stökig område är alla utlänska barn stökiga och dåligt integrerad och alla svenska barn vänliga? TS skrev inte att hennes man inte vill att barnen har stökiga kompisar eller att han vill att barnen inte har kompisar med värderingar eller beteende som skiljer sig starkt från deras egna. Hon skrev att han inte vill att barnen har utlänska kompisar. Dvs. det är enbart nationaliteten/härkomst som är relevant. Och det är otvivelaktigt rasistiskt.


    Ja, det låter inget vidare...
  • Anonym (OJ)
    Anonym (Vad göra) skrev 2021-05-03 13:15:41 följande:

    Som rubriken lyder så gillar inte min man att våra barn har utländska kompisar. Vad ska jag göra? Vad hade ni gjort?


    Ingenting. Låt killen vara och dra inte så stora växlar. Om han bara har sagt det när du har frågat, så låter det ju inte som att han har förbjudit barnen i alla fall.

    "Troll­watch" var inne på att detta var en "Trolltråd". Förvånar mig inte om han har rätt... 
  • Anonym (OJ)
    Anonym (Ansvarsfull fader) skrev 2021-05-04 21:55:40 följande:

    Jag förstår pappan. Ingen förälder vill väl att ens barn ska hamna i dåligt sällskap?

    Det råder en enorm överrepresentation bland barn till invandrare, vad gäller olika problem. 

    Till det har vi olika kulturkonflikter, hederskultur, extremism m.m.


    Inte alla som vill/vågar säga vad de tycker...Cool 
  • Anonym (OJ)
    Anonym (jag) skrev 2021-05-05 11:18:26 följande:
    Ja, speciellt när man har så dåliga argument
    Var det där ett bra argument?   Glad
  • Anonym (OJ)
    Anonym (jag) skrev 2021-05-05 11:30:17 följande:
    Absolut, OM man sätter det i sitt sammanhang.
    Det blir nog bra...
Svar på tråden Min man gillar inte att våra barn har utländska kompisar