• KlantS­murfen
    Wed 5 May 2021 08:22
    1753 visningar
    17 svar
    17
    1753

    Behöver hjälp med kablar!

    Måste bara märka ord...Telia måste vara det enda företag som inte har optiska fiberuttag
    Telias:

    Riktigt fiberuttag:

  • KlantS­murfen
    Wed 5 May 2021 08:30
    #6

    Har du kollat så att det funkar med sladden som följde med?
    Om det funkar kan 15m skarv bli förlångt med CAT 5e oskärmad.
    Hur lång skarv man kan ha beror på hur lång sladden till uttaget är och hur bra 'kontakt' det är mellan.

  • KlantS­murfen
    Wed 5 May 2021 11:06
    #8
    Friger skrev 2021-05-05 10:30:47 följande: #7
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 08:30:46 följande:

    Har du kollat så att det funkar med sladden som följde med?
    Om det funkar kan 15m skarv bli förlångt med CAT 5e oskärmad.
    Hur lång skarv man kan ha beror på hur lång sladden till uttaget är och hur bra 'kontakt' det är mellan.


    Skarv? Routern läser in signalen och skickar ut en ny fräsch signal. Inte har dom väl skarvat en hane på en hona -kontakt? Jag förstod det som att dom köpt en färdig kabel med kontakter på biltema. Borde inte vara några problem. Möjligen om biltema är så billiga att prylarna inte fungerar ut från kartong då.

    15 meter är absolut inte för långt. Vi brukar förstärka signalen efter ca 80-90m och det ger godkända mätvärden. Teoretiskt ska det gå lite till.

    Det skulle vara om man drog kabeln parallellt med en kraftkabel. Men det är ju ingen större strömförbrukning i en villa/lägenhet och det är korta sträckor så jag tror inte att det skulle ha så stor betydelse. Fast brukar inte prova den saken men på många kontor har jag sett att disciplinen med att hålla isär kablarna varit... "sådär". Men det har fungerat ändå.

    Personligen tror jag att det är någon inställning som är fel. Prova med att dra datorn till en dator med internetuttag.
    En sladd mellan uttag och router är en skarv, det blir lägre signalstryka för varje m och skarv. Kabeln blir också sämre varje gång man misshandlar den så tvinningen går isär eller om det blir skarpa väck. I huset där jag bor är det en gammal dragning anpassad och mätt för 10mbit med 10m skarvkabel, i vissa uttag kan 15m skarvkabel vara för långt eftersom det inte fanns högre krav när de installerade trots att det är CAT 5 som teoretiskt ska klara 100mbit. Korkad investering.
    Kabeln ts köpte är oskärmad, du rekomenderade Kat 6A skärmad som är bättre vid låg signal.

    Lättaste sättet att felsöka på är att testa med kabeln som följde med.
  • KlantS­murfen
    Wed 5 May 2021 12:06
    #10
    Friger skrev 2021-05-05 11:37:27 följande: #9
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 11:06:13 följande:
    En sladd mellan uttag och router är en skarv, det blir lägre signalstryka för varje m och skarv. Kabeln blir också sämre varje gång man misshandlar den så tvinningen går isär eller om det blir skarpa väck. I huset där jag bor är det en gammal dragning anpassad och mätt för 10mbit med 10m skarvkabel, i vissa uttag kan 15m skarvkabel vara för långt eftersom det inte fanns högre krav när de installerade trots att det är CAT 5 som teoretiskt ska klara 100mbit. Korkad investering.
    Kabeln ts köpte är oskärmad, du rekomenderade Kat 6A skärmad som är bättre vid låg signal.

    Lättaste sättet att felsöka på är att testa med kabeln som följde med.
    I så fall har alla kablar minst 2st skarvar. Brukar inte se på saken som du gör. Men det är struntsamma.

    Jag rekommenderade Kat 6 eftersom den är standard nu.

    Kat 6A är skärmad, inklusive ledarparen. Men mindre följsam. Den rekommenderar jag inte. Särskilt inte om man själv ska göra kontrakteringen. Vilket inte är aktuellt i det här fallet iof.

    90-95m och det gällde för Kat 5 också. Har du problem så är det något annat än kabellängden. Som du säger kanske en kontakt som behöver bytas eller slitage.

    Tror inte problemet hade varit mindre med nyare specifikation ärligt talat vid den typen av fel.

    Kabeln TS köpt var ju för övrigt ny. Jag har inga höga tankar om BIltema men förslitningsskador har dom nog inte på prylarna direkt från köp.

    Problemet var nog att orginalkabeln inte räckte till TV och att tv-apparater kan vara något otymliga att flytta för test. Men absolut, testa en annan kabel är alltid en bra och enkel felsökning om det låter sig göra på ett rimligt sätt! :)
    "I så fall har alla kablar minst 2st skarvar. Brukar inte se på saken som du gör."
    Jepp och varje skarv ger lägre signal.

     " Jag har inga höga tankar om BIltema men förslitningsskador har dom nog inte på prylarna direkt från köp."
    Jag syftade på kabeldragningen i huset, mellan switch och uttag.

    " Problemet var nog att orginalkabeln inte räckte till TV och att tv-apparater kan vara något otymliga att flytta för test."
    Man ser på routern om den får internet signal och de flesta har mobil med WI-FI
  • KlantS­murfen
    Wed 5 May 2021 14:10
    #14
    Friger skrev 2021-05-05 12:46:24 följande: #11
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 12:06:43 följande:
    "I så fall har alla kablar minst 2st skarvar. Brukar inte se på saken som du gör."
    Jepp och varje skarv ger lägre signal.

     " Jag har inga höga tankar om BIltema men förslitningsskador har dom nog inte på prylarna direkt från köp."
    Jag syftade på kabeldragningen i huset, mellan switch och uttag.

    " Problemet var nog att orginalkabeln inte räckte till TV och att tv-apparater kan vara något otymliga att flytta för test."
    Man ser på routern om den får internet signal och de flesta har mobil med WI-FI
    90-95m är längden på kabeln med 2st skarvar. Dvs du har en kontakt på varje sida om kabeln. Alla kablar har det. Därför brukar man inte nämna dom. Alla siffror du ser förutsätter att du har en kontaktpunkt på bägge sidor om kabeln. Bryter du kabeln där emellan och "lagar" det så får du en skarv.

    TS har förmodligen inte hunnit slita ut kabeln.

    Det är absolut bra att försäkra sig om att routern är uppkopplad mot internet. Men förstår inte vad Wifi har med orginalkabeln att göra..._
    "Bryter du kabeln där emellan och "lagar" det så får du en skarv."
    Ja, så det kanske heter patchkabel av en anledning...

    " Det är absolut bra att försäkra sig om att routern är uppkopplad mot internet. Men förstår inte vad Wifi har med orginalkabeln att göra..."
    Friger skrev 2021-05-05 11:37:27 följande: #9
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 11:06:13 följande:
    En sladd mellan uttag och router är en skarv, det blir lägre signalstryka för varje m och skarv. Kabeln blir också sämre varje gång man misshandlar den så tvinningen går isär eller om det blir skarpa väck. I huset där jag bor är det en gammal dragning anpassad och mätt för 10mbit med 10m skarvkabel, i vissa uttag kan 15m skarvkabel vara för långt eftersom det inte fanns högre krav när de installerade trots att det är CAT 5 som teoretiskt ska klara 100mbit. Korkad investering.
    Kabeln ts köpte är oskärmad, du rekomenderade Kat 6A skärmad som är bättre vid låg signal.

    Lättaste sättet att felsöka på är att testa med kabeln som följde med.
    I så fall har alla kablar minst 2st skarvar. Brukar inte se på saken som du gör. Men det är struntsamma.

    Jag rekommenderade Kat 6 eftersom den är standard nu.

    Kat 6A är skärmad, inklusive ledarparen. Men mindre följsam. Den rekommenderar jag inte. Särskilt inte om man själv ska göra kontrakteringen. Vilket inte är aktuellt i det här fallet iof.

    90-95m och det gällde för Kat 5 också. Har du problem så är det något annat än kabellängden. Som du säger kanske en kontakt som behöver bytas eller slitage.

    Tror inte problemet hade varit mindre med nyare specifikation ärligt talat vid den typen av fel.

    Kabeln TS köpt var ju för övrigt ny. Jag har inga höga tankar om BIltema men förslitningsskador har dom nog inte på prylarna direkt från köp.
    Problemet var nog att orginalkabeln inte räckte till TV och att tv-apparater kan vara något otymliga att flytta för test. Men absolut, testa en annan kabel är alltid en bra och enkel felsökning om det låter sig göra på ett rimligt sätt! :)
     
Svar på tråden Behöver hjälp med kablar!