KlantSmurfen skrev 2021-05-05 11:06:13 följande:
En sladd mellan uttag och router är en skarv, det blir lägre signalstryka för varje m och skarv. Kabeln blir också sämre varje gång man misshandlar den så tvinningen går isär eller om det blir skarpa väck. I huset där jag bor är det en gammal dragning anpassad och mätt för 10mbit med 10m skarvkabel, i vissa uttag kan 15m skarvkabel vara för långt eftersom det inte fanns högre krav när de installerade trots att det är CAT 5 som teoretiskt ska klara 100mbit. Korkad investering.
Kabeln ts köpte är oskärmad, du rekomenderade Kat 6A skärmad som är bättre vid låg signal.
Lättaste sättet att felsöka på är att testa med kabeln som följde med.
I så fall har alla kablar minst 2st skarvar. Brukar inte se på saken som du gör. Men det är struntsamma.
Jag rekommenderade Kat 6 eftersom den är standard nu.
Kat 6A är skärmad, inklusive ledarparen. Men mindre följsam. Den rekommenderar jag inte. Särskilt inte om man själv ska göra kontrakteringen. Vilket inte är aktuellt i det här fallet iof.
90-95m och det gällde för Kat 5 också. Har du problem så är det något annat än kabellängden. Som du säger kanske en kontakt som behöver bytas eller slitage.
Tror inte problemet hade varit mindre med nyare specifikation ärligt talat vid den typen av fel.
Kabeln TS köpt var ju för övrigt ny. Jag har inga höga tankar om BIltema men förslitningsskador har dom nog inte på prylarna direkt från köp.
Problemet var nog att orginalkabeln inte räckte till TV och att tv-apparater kan vara något otymliga att flytta för test. Men absolut, testa en annan kabel är alltid en bra och enkel felsökning om det låter sig göra på ett rimligt sätt! :)