• Tue 4 May 2021 19:40
    1730 visningar
    17 svar
    17
    1730

    Behöver hjälp med kablar!

    Vi har nyss flyttat och fick då router och tv box från Telia. Vårt fiberuttag i väggen sitter i ena änden av rummet och vi vill ha teven i andra änden. Behövde då en längre nätverkskabel. Jag köpte en 15 meters kabel på biltema och stoppade in ena änden i uttaget och drog sladden längst listen bort till routern som står vid teven. Men jag får det inte att fungera? Min sambo hävdar att man måste använda den nätverkskabel som följer med (den kabeln har röda ändar man kopplar in) stämmer detta? Och om det stämmer hur fasen gör jag då? Kan man förlänga på något sätt eller måste jag möblera om vardagsrummet igen?

  • Svar på tråden Behöver hjälp med kablar!
  • Tue 4 May 2021 19:58
    #1

    Din sambo har fel. Det funkar med vilken kabel som. Googla på routern så du ser det är kopplat i rätt uttag annars ska det fungera.

    Rött uttag ska till väggen övriga uttag mot prylar.

  • Tue 4 May 2021 20:05
    #2
    Don3 skrev 2021-05-04 19:58:09 följande:

    Din sambo har fel. Det funkar med vilken kabel som. Googla på routern så du ser det är kopplat i rätt uttag annars ska det fungera.

    Rött uttag ska till väggen övriga uttag mot prylar.


    Den kabeln jag köpte på biltema har inga röda uttag. Jag köpte en CAT 5e UTP
  • Wed 5 May 2021 07:58
    #3
    Simone skrev 2021-05-04 20:05:19 följande:

    Den kabeln jag köpte på biltema har inga röda uttag. Jag köpte en CAT 5e UTP


    Routern från Telia har det. Inte sladden.
  • Wed 5 May 2021 08:09
    #4

    Kabeln du köpte duger men det är en gammal specifikation.

    Normalt idag är:
    Kat 6
    Kat 6A (skärmad)

    Normalt påstår jag att du ska köpa vanligt kat 6. (eng cat6)

    Färgen på kontakten på kabeln är ointressant. Det som är viktigt är kabelbeteckningen.

    På routern finns flera utgångar för nätverkskablar. Prova en annan om det inte fungerar. Har ni en dator, exempelvis bärbar med utgång för nätverkskabel. Prova med den också för att utesluta fel med tvn. Kan ju vara en inställningsfråga på tvn med.

    Om vi antar att ni inte fingrat på telia-routern så borde utrustning ni kopplar in ansluta till routern och få en adress av den bara ni stoppar in kontakten i rätt port och väntar några minuter.

    Fungerar inte detta så ring support eller någon kompis som kan konfigurera en router eller tv.

  • KlantS­murfen
    Wed 5 May 2021 08:22
    #5

    Måste bara märka ord...Telia måste vara det enda företag som inte har optiska fiberuttag
    Telias:

    Riktigt fiberuttag:

  • KlantS­murfen
    Wed 5 May 2021 08:30
    #6

    Har du kollat så att det funkar med sladden som följde med?
    Om det funkar kan 15m skarv bli förlångt med CAT 5e oskärmad.
    Hur lång skarv man kan ha beror på hur lång sladden till uttaget är och hur bra 'kontakt' det är mellan.

  • Wed 5 May 2021 10:30
    #7
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 08:30:46 följande:

    Har du kollat så att det funkar med sladden som följde med?
    Om det funkar kan 15m skarv bli förlångt med CAT 5e oskärmad.
    Hur lång skarv man kan ha beror på hur lång sladden till uttaget är och hur bra 'kontakt' det är mellan.


    Skarv? Routern läser in signalen och skickar ut en ny fräsch signal. Inte har dom väl skarvat en hane på en hona -kontakt? Jag förstod det som att dom köpt en färdig kabel med kontakter på biltema. Borde inte vara några problem. Möjligen om biltema är så billiga att prylarna inte fungerar ut från kartong då.

    15 meter är absolut inte för långt. Vi brukar förstärka signalen efter ca 80-90m och det ger godkända mätvärden. Teoretiskt ska det gå lite till.

    Det skulle vara om man drog kabeln parallellt med en kraftkabel. Men det är ju ingen större strömförbrukning i en villa/lägenhet och det är korta sträckor så jag tror inte att det skulle ha så stor betydelse. Fast brukar inte prova den saken men på många kontor har jag sett att disciplinen med att hålla isär kablarna varit... "sådär". Men det har fungerat ändå.

    Personligen tror jag att det är någon inställning som är fel. Prova med att dra datorn till en dator med internetuttag.
  • KlantS­murfen
    Wed 5 May 2021 11:06
    #8
    Friger skrev 2021-05-05 10:30:47 följande: #7
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 08:30:46 följande:

    Har du kollat så att det funkar med sladden som följde med?
    Om det funkar kan 15m skarv bli förlångt med CAT 5e oskärmad.
    Hur lång skarv man kan ha beror på hur lång sladden till uttaget är och hur bra 'kontakt' det är mellan.


    Skarv? Routern läser in signalen och skickar ut en ny fräsch signal. Inte har dom väl skarvat en hane på en hona -kontakt? Jag förstod det som att dom köpt en färdig kabel med kontakter på biltema. Borde inte vara några problem. Möjligen om biltema är så billiga att prylarna inte fungerar ut från kartong då.

    15 meter är absolut inte för långt. Vi brukar förstärka signalen efter ca 80-90m och det ger godkända mätvärden. Teoretiskt ska det gå lite till.

    Det skulle vara om man drog kabeln parallellt med en kraftkabel. Men det är ju ingen större strömförbrukning i en villa/lägenhet och det är korta sträckor så jag tror inte att det skulle ha så stor betydelse. Fast brukar inte prova den saken men på många kontor har jag sett att disciplinen med att hålla isär kablarna varit... "sådär". Men det har fungerat ändå.

    Personligen tror jag att det är någon inställning som är fel. Prova med att dra datorn till en dator med internetuttag.
    En sladd mellan uttag och router är en skarv, det blir lägre signalstryka för varje m och skarv. Kabeln blir också sämre varje gång man misshandlar den så tvinningen går isär eller om det blir skarpa väck. I huset där jag bor är det en gammal dragning anpassad och mätt för 10mbit med 10m skarvkabel, i vissa uttag kan 15m skarvkabel vara för långt eftersom det inte fanns högre krav när de installerade trots att det är CAT 5 som teoretiskt ska klara 100mbit. Korkad investering.
    Kabeln ts köpte är oskärmad, du rekomenderade Kat 6A skärmad som är bättre vid låg signal.

    Lättaste sättet att felsöka på är att testa med kabeln som följde med.
  • Wed 5 May 2021 11:37
    #9
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 11:06:13 följande:
    En sladd mellan uttag och router är en skarv, det blir lägre signalstryka för varje m och skarv. Kabeln blir också sämre varje gång man misshandlar den så tvinningen går isär eller om det blir skarpa väck. I huset där jag bor är det en gammal dragning anpassad och mätt för 10mbit med 10m skarvkabel, i vissa uttag kan 15m skarvkabel vara för långt eftersom det inte fanns högre krav när de installerade trots att det är CAT 5 som teoretiskt ska klara 100mbit. Korkad investering.
    Kabeln ts köpte är oskärmad, du rekomenderade Kat 6A skärmad som är bättre vid låg signal.

    Lättaste sättet att felsöka på är att testa med kabeln som följde med.
    I så fall har alla kablar minst 2st skarvar. Brukar inte se på saken som du gör. Men det är struntsamma.

    Jag rekommenderade Kat 6 eftersom den är standard nu.

    Kat 6A är skärmad, inklusive ledarparen. Men mindre följsam. Den rekommenderar jag inte. Särskilt inte om man själv ska göra kontrakteringen. Vilket inte är aktuellt i det här fallet iof.

    90-95m och det gällde för Kat 5 också. Har du problem så är det något annat än kabellängden. Som du säger kanske en kontakt som behöver bytas eller slitage.

    Tror inte problemet hade varit mindre med nyare specifikation ärligt talat vid den typen av fel.

    Kabeln TS köpt var ju för övrigt ny. Jag har inga höga tankar om BIltema men förslitningsskador har dom nog inte på prylarna direkt från köp.

    Problemet var nog att orginalkabeln inte räckte till TV och att tv-apparater kan vara något otymliga att flytta för test. Men absolut, testa en annan kabel är alltid en bra och enkel felsökning om det låter sig göra på ett rimligt sätt! :)
  • KlantS­murfen
    Wed 5 May 2021 12:06
    #10
    Friger skrev 2021-05-05 11:37:27 följande: #9
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 11:06:13 följande:
    En sladd mellan uttag och router är en skarv, det blir lägre signalstryka för varje m och skarv. Kabeln blir också sämre varje gång man misshandlar den så tvinningen går isär eller om det blir skarpa väck. I huset där jag bor är det en gammal dragning anpassad och mätt för 10mbit med 10m skarvkabel, i vissa uttag kan 15m skarvkabel vara för långt eftersom det inte fanns högre krav när de installerade trots att det är CAT 5 som teoretiskt ska klara 100mbit. Korkad investering.
    Kabeln ts köpte är oskärmad, du rekomenderade Kat 6A skärmad som är bättre vid låg signal.

    Lättaste sättet att felsöka på är att testa med kabeln som följde med.
    I så fall har alla kablar minst 2st skarvar. Brukar inte se på saken som du gör. Men det är struntsamma.

    Jag rekommenderade Kat 6 eftersom den är standard nu.

    Kat 6A är skärmad, inklusive ledarparen. Men mindre följsam. Den rekommenderar jag inte. Särskilt inte om man själv ska göra kontrakteringen. Vilket inte är aktuellt i det här fallet iof.

    90-95m och det gällde för Kat 5 också. Har du problem så är det något annat än kabellängden. Som du säger kanske en kontakt som behöver bytas eller slitage.

    Tror inte problemet hade varit mindre med nyare specifikation ärligt talat vid den typen av fel.

    Kabeln TS köpt var ju för övrigt ny. Jag har inga höga tankar om BIltema men förslitningsskador har dom nog inte på prylarna direkt från köp.

    Problemet var nog att orginalkabeln inte räckte till TV och att tv-apparater kan vara något otymliga att flytta för test. Men absolut, testa en annan kabel är alltid en bra och enkel felsökning om det låter sig göra på ett rimligt sätt! :)
    "I så fall har alla kablar minst 2st skarvar. Brukar inte se på saken som du gör."
    Jepp och varje skarv ger lägre signal.

     " Jag har inga höga tankar om BIltema men förslitningsskador har dom nog inte på prylarna direkt från köp."
    Jag syftade på kabeldragningen i huset, mellan switch och uttag.

    " Problemet var nog att orginalkabeln inte räckte till TV och att tv-apparater kan vara något otymliga att flytta för test."
    Man ser på routern om den får internet signal och de flesta har mobil med WI-FI
  • Wed 5 May 2021 12:46
    #11
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 12:06:43 följande:
    "I så fall har alla kablar minst 2st skarvar. Brukar inte se på saken som du gör."
    Jepp och varje skarv ger lägre signal.

     " Jag har inga höga tankar om BIltema men förslitningsskador har dom nog inte på prylarna direkt från köp."
    Jag syftade på kabeldragningen i huset, mellan switch och uttag.

    " Problemet var nog att orginalkabeln inte räckte till TV och att tv-apparater kan vara något otymliga att flytta för test."
    Man ser på routern om den får internet signal och de flesta har mobil med WI-FI
    90-95m är längden på kabeln med 2st skarvar. Dvs du har en kontakt på varje sida om kabeln. Alla kablar har det. Därför brukar man inte nämna dom. Alla siffror du ser förutsätter att du har en kontaktpunkt på bägge sidor om kabeln. Bryter du kabeln där emellan och "lagar" det så får du en skarv.

    TS har förmodligen inte hunnit slita ut kabeln.

    Det är absolut bra att försäkra sig om att routern är uppkopplad mot internet. Men förstår inte vad Wifi har med orginalkabeln att göra...
  • Wed 5 May 2021 13:01
    #12

    Börja med att koppla helt enligt anvisningarna och se om det fungerar. Ställ ner TV-n på golvet bredvid uttaget så du kan koppla med originalsakerna. Vet du att det fungerar så är det lättare att gå vidare och prova koppla annorlunda.

    En bra grundregel är att koppla först och nita fast sladdarna i väggen när man fått det att fungera :)

  • Wed 5 May 2021 13:25
    #13

    Nu känns det som ett långskott då man inte behövt fundera i termerna korsad/rak kabel på många år men det skulle kunna vara så att den kabeln som följer med är korsad medans den du köpt är rak.

    De flesta saker kan numera anpassa sig men man vet ju alltid.

    Googla korsad/rak kabel och håll upp kablarna och jämför. Det är ganska lätt att se skillnad. Är den korta kabeln korsad och den andra rak och den korsade funkar så har du nog problemet där.

  • KlantS­murfen
    Wed 5 May 2021 14:10
    #14
    Friger skrev 2021-05-05 12:46:24 följande: #11
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 12:06:43 följande:
    "I så fall har alla kablar minst 2st skarvar. Brukar inte se på saken som du gör."
    Jepp och varje skarv ger lägre signal.

     " Jag har inga höga tankar om BIltema men förslitningsskador har dom nog inte på prylarna direkt från köp."
    Jag syftade på kabeldragningen i huset, mellan switch och uttag.

    " Problemet var nog att orginalkabeln inte räckte till TV och att tv-apparater kan vara något otymliga att flytta för test."
    Man ser på routern om den får internet signal och de flesta har mobil med WI-FI
    90-95m är längden på kabeln med 2st skarvar. Dvs du har en kontakt på varje sida om kabeln. Alla kablar har det. Därför brukar man inte nämna dom. Alla siffror du ser förutsätter att du har en kontaktpunkt på bägge sidor om kabeln. Bryter du kabeln där emellan och "lagar" det så får du en skarv.

    TS har förmodligen inte hunnit slita ut kabeln.

    Det är absolut bra att försäkra sig om att routern är uppkopplad mot internet. Men förstår inte vad Wifi har med orginalkabeln att göra..._
    "Bryter du kabeln där emellan och "lagar" det så får du en skarv."
    Ja, så det kanske heter patchkabel av en anledning...

    " Det är absolut bra att försäkra sig om att routern är uppkopplad mot internet. Men förstår inte vad Wifi har med orginalkabeln att göra..."
    Friger skrev 2021-05-05 11:37:27 följande: #9
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 11:06:13 följande:
    En sladd mellan uttag och router är en skarv, det blir lägre signalstryka för varje m och skarv. Kabeln blir också sämre varje gång man misshandlar den så tvinningen går isär eller om det blir skarpa väck. I huset där jag bor är det en gammal dragning anpassad och mätt för 10mbit med 10m skarvkabel, i vissa uttag kan 15m skarvkabel vara för långt eftersom det inte fanns högre krav när de installerade trots att det är CAT 5 som teoretiskt ska klara 100mbit. Korkad investering.
    Kabeln ts köpte är oskärmad, du rekomenderade Kat 6A skärmad som är bättre vid låg signal.

    Lättaste sättet att felsöka på är att testa med kabeln som följde med.
    I så fall har alla kablar minst 2st skarvar. Brukar inte se på saken som du gör. Men det är struntsamma.

    Jag rekommenderade Kat 6 eftersom den är standard nu.

    Kat 6A är skärmad, inklusive ledarparen. Men mindre följsam. Den rekommenderar jag inte. Särskilt inte om man själv ska göra kontrakteringen. Vilket inte är aktuellt i det här fallet iof.

    90-95m och det gällde för Kat 5 också. Har du problem så är det något annat än kabellängden. Som du säger kanske en kontakt som behöver bytas eller slitage.

    Tror inte problemet hade varit mindre med nyare specifikation ärligt talat vid den typen av fel.

    Kabeln TS köpt var ju för övrigt ny. Jag har inga höga tankar om BIltema men förslitningsskador har dom nog inte på prylarna direkt från köp.
    Problemet var nog att orginalkabeln inte räckte till TV och att tv-apparater kan vara något otymliga att flytta för test. Men absolut, testa en annan kabel är alltid en bra och enkel felsökning om det låter sig göra på ett rimligt sätt! :)
     
  • Thu 6 May 2021 11:39
    #15

    Har ni testat att uttaget faktiskt fungerar? Utgår ifrån att ni inte har en nätverkstestare, men om ni kan koppla in TVn direkt till uttaget kan ni se om det funkar genom att starta någon app, tex Youtube. Hur många uttag har ni? Gissar på att ni har inkommande i hallen och där har ni troligtvis ett dubbelt uttag? Om så är fallet behöver ni en patchkabel i det uttaget så kommer det i det andra rummet att fungera.

  • Fri 9 Jul 2021 21:56
    #16
    pluppmupp skrev 2021-05-06 11:39:24 följande:

    Har ni testat att uttaget faktiskt fungerar? Utgår ifrån att ni inte har en nätverkstestare, men om ni kan koppla in TVn direkt till uttaget kan ni se om det funkar genom att starta någon app, tex Youtube. Hur många uttag har ni? Gissar på att ni har inkommande i hallen och där har ni troligtvis ett dubbelt uttag? Om så är fallet behöver ni en patchkabel i det uttaget så kommer det i det andra rummet att fungera.


    Då ts kopplat det till routern så borde det fungera om tvboxen tidigare var kopplad dit, dvs på en av lanportarna.
  • Fri 9 Jul 2021 22:06
    #17

    Fungerar internet via routern men inte tv?
    Om nu kan surfa på internet så fungerar uttaget.
    Om inte så kan det vara så att uttaget inte är inkopplat i erat mediaskåp  om ni har en sådan.
    Brukar sitta vi säkringsskåpet, även router brukar stå där vid inkommande uttag för internet i lägneheten och det finns en panel där man kopplar in respektive uttag till routern.
    Ibland finns även en tjänstefördelare och då levereras tv på en separat på från tjänstefördelaren.

    Att kabeln inte är  röd spelar ingne roll, telia skickar med en kabel med röd kontakt bara för att det ska vara enkelt för kunderna att koppla den till rätt port på routern där porten på routern även är röd.

    Om du använder Cat 5, Cat5e eller Cat6 spelar ingen roll.
    Högst sannolikt att det är en vanlig rak kabel du köpt och inte en korsade då det inte är så jättevanligt med korsade kablar i dom längderna även om det säljs.
    15 meter är absolut inte för långt.

Svar på tråden Behöver hjälp med kablar!