• Anonym (S)

    Jag vill inte ha sex och min sambo vill ligga med andra

    Jag och min sambo har ett dött sexliv och nästan ingen närhet heller. Jag har ingen lust och tänder inte på honom längre. Vet ej varför, men jag saknar inte sex heller. I övrigt har vi det bra och vi vill fortsätta vara tillsammans. Vi har pratat om det här och jag har varit ärligt och sagt som det är. Nu har min sambo sagt att han vill ha en kvinna vid sidan av som han kan ha sex med, och vill att jag ska gå med på det. Om jag inte går med på det så kommer han förmodligen att lämna mig, säger han.

    Han resonerar som så att om jag inte vill ha sex så ska jag naturligtvis inte ha det, men då ska han få ha sex med någon annan om han ska klara av att fortsätta vara med mig. Han saknar närhet och sex, vilket jag kan förstå, men samtidigt känns det inte bra att min sambo ska ha sex med en annan kvinna. Det känns konstigt och fel.

    Men jag känner mig också elak och egoistisk om jag nekar honom detta. Det är ju jag som inte vill ha sex, då kanske det ändå är rimligt att han får ligga med andra? De flesta människor vill ju ha sex och vara intim med någon så det är klart att jag ändå förstår. Jag vet att han skulle vara lyckligare om han fick ha sex med någon och vara intim.

    Antingen skulle det göra vårt förhållande mycket bättre på alla sätt, och han skulle vara lyckligare och mindre frustrerad, eller så skulle det bli skitdåligt.

    Jag vill verkligen inte förlora min sambo men samtidigt så vet jag inte om det är rätt att han får ligga med andra heller. Jag är så kluven och jag velar fram och tillbaka.

    Vad hade ni gjort i den här situationen? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Jag vill inte ha sex och min sambo vill ligga med andra
  • Anonym (jag)
    Anonym (NJ) skrev 2021-05-06 13:03:12 följande:
    Hur kom ni fram till att din partner ska ha sex med andra?

    Hur tycker du att det fungerar? Blir du inte svartsjuk? Oroar du dig inte för att bli lämnade för att sexpartnern är mer intressant?
    Det är ju precis vad som kommer hända.

    Han kommer börja ligga med andra, sen ligger han med någon som verkar vara en intressant person utanför sängen oxå. Helt plötsligt har han ett bra alternativ till TS, någon han kan ha ett helt förhållande med, både sex och all det andra.
  • korngryn
    Anonym (L) skrev 2021-05-06 09:45:58 följande:

    Jag tror att det blir bäst för er båda om ni gör slut. Varför vara tillsammans med någon som man inte tänder på och i det närmaste bara har vänskapliga känslor för? Är det verkligen ett sådant förhållande ni vill ha? Varför då inte bara gå isär så kan ni fortsätta vara vänner, för låt oss vara ärliga nu, den relation ni har verkar ju ändå vara som en vänskapsrelation bara. Enda skillnaden skulle ju vara att ni då inte längre bor med varandra. Det är väl lika bra att göra slut så att ni båda får chansen att hitta någon som det faktiskt funkar med på riktigt? Jag skulle i alla fall inte vilja vara tillsammans med någon som jag bara har vänskapliga känslor för.

    Nekar du honom att ha sex med någon annan så lär förhållandet ta slut (vilket jag har full förståelse för) så du får välja mellan att låta honom ha sex med någon annan eller att bryta upp. Jag tror att det blir bäst om ni bryter upp. Ni kan ju ändå fortsätta vara vänner.

    Jag tror att din sambo vill vara med en kvinna som har romantiska känslor för honom, som attraheras av honom och vill vara intim med honom och så får ju du hitta det som passar dig. Nu vet jag inte heller om du skulle kunna attraheras av någon annan och vilja ha sex med någon annan, för då är det ju bara ett bevis på att du är med helt fel person, eller om du inte känner så för någon alls.


    Men finns det bara sexförhållanden eller vänskapsförhållanden? Antingen det ena eller det andra? Jag personligen tänker att det finns något mitt emellan, som är mer än vänskap; nämligen KÄRLEK.
  • Anonym (M)
    korngryn skrev 2021-05-06 17:27:24 följande:
    Men finns det bara sexförhållanden eller vänskapsförhållanden? Antingen det ena eller det andra? Jag personligen tänker att det finns något mitt emellan, som är mer än vänskap; nämligen KÄRLEK.
    Men alltså, om man har såna problem med attraktionen och sexlivet när man är ung och inte har barn så är det ett tecken på att något inte står rätt till med kärleken. 
  • KlantSmurfen
    Anonym (S) skrev 2021-05-06 10:39:57 följande: #61

    Hej och tack för era svar. Jag har inte glömt bort tråden.

    Ser att många undrar varför jag har tappat attraktionen och påpekar att det måste jag ju veta men sanningen är att nej, jag vet inte varför. Jag kan inte svara på det.

    Preventivmedel är inte orsaken. Han ser likadan ut som förut så det är alltså ingen viktuppgång eller dylikt som ligger bakom. Vi har ett bra förhållande, bråkar inte så ofta och är goda vänner. Det funkar bra här i hemmet också.

    Tyvärr så finns det inget direkt svar på varför jag inte längre tänder på honom, det har bara blivit så. Jag vet inte om det har att göra med att det mesta har blivit rutin och att man ses varje dag. Har inte haft något riktigt förhållande innan så jag har inget att jämföra med.

    Vi har inga barn och vi är mellan 20-30 år. Jag kan se att andra män är attraktiva och jag kan vilja ligga med dem (åtminstone i fantasin) men jag vet inte om jag skulle vilja göra det i verkliga livet.

    Förstår inte hur jag ska kunna få tillbaka lusten och attraktionen. Har ändå känt såhär ett bra tag nu så det känns som att det är rätt dött. Kan attraktionen verkligen bara komma tillbaka, om det inte finns några direkta problem och den har varit borta ett tag? För grejen är den att eftersom det inte finns någon självklar anledning som ligger bakom att jag känner såhär, så vet jag ju inte vad jag/vi kan göra för att få tillbaka attraktionen.


     Män har oftast spontan lust medan kvinnor oftast har responsiv lust, det behöver inte vara "fel" på relationen relationen för att lusten ska försvinna, det kan vara det som skapar lusten i relationen som saknas.
    "Jag vet inte om det har att göra med att det mesta har blivit rutin och att man ses varje dag"
    det kan ha mycket med det att göra.

    I början av relationen är det mer nytt och spännande och man anstränger sig mer för att partnern ska få intresse men efter ett tag har det en tendens att övergå till vardagsrutiner och annat tråkigt och man tar varandra lite för givet, speciellt om man har ungar så det där som skapar lust hos kvinnor avtar ju med tiden.

    Om man försöker hålla gnistan vid liv i förhållandet utan krav på sex blir det nog mer sex.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-05-06 11:07:39 följande: #63
    Anonym (S) skrev 2021-05-06 10:39:57 följande:

    Hej och tack för era svar. Jag har inte glömt bort tråden.

    Ser att många undrar varför jag har tappat attraktionen och påpekar att det måste jag ju veta men sanningen är att nej, jag vet inte varför. Jag kan inte svara på det.

    Preventivmedel är inte orsaken. Han ser likadan ut som förut så det är alltså ingen viktuppgång eller dylikt som ligger bakom. Vi har ett bra förhållande, bråkar inte så ofta och är goda vänner. Det funkar bra här i hemmet också.

    Tyvärr så finns det inget direkt svar på varför jag inte längre tänder på honom, det har bara blivit så. Jag vet inte om det har att göra med att det mesta har blivit rutin och att man ses varje dag. Har inte haft något riktigt förhållande innan så jag har inget att jämföra med.

    Vi har inga barn och vi är mellan 20-30 år. Jag kan se att andra män är attraktiva och jag kan vilja ligga med dem (åtminstone i fantasin) men jag vet inte om jag skulle vilja göra det i verkliga livet.

    Förstår inte hur jag ska kunna få tillbaka lusten och attraktionen. Har ändå känt såhär ett bra tag nu så det känns som att det är rätt dött. Kan attraktionen verkligen bara komma tillbaka, om det inte finns några direkta problem och den har varit borta ett tag? För grejen är den att eftersom det inte finns någon självklar anledning som ligger bakom att jag känner såhär, så vet jag ju inte vad jag/vi kan göra för att få tillbaka attraktionen.


    Är ni så unga, inte har barn, du egentligen aldrig har tyckt att sexet har varit fantastisk så hade jag gjort slut om jag var du. Det är bara elakt att tvinga partnern till celibat - det kommer ändå aldrig att lösa sig.
     Har TS antytt att hennes sambo är så infantiliserad att inte göra slut åt honom blir att tvinga att stanna kvar eftersom han inte kan ta såna beslut själv?
  • KlantSmurfen
    Anonym (S) skrev 2021-05-06 10:47:24 följande: #62

    När vi väl har sex så är väl inte sexet det bästa, men jag tror att det beror på att vi inte riktigt har pratat om vad vi gillar/inte gillar och såna saker men jag tycker att sexet ändå har varit helt okej när vi har haft det. Har inget att jämföra med för har inte haft sex med någon innan jag träffade min sambo. Men i början tyckte jag att sexet var bra (då jag tände på honom), det var väl mer sen när jag slutade tända på honom som jag började känna att sexet inte är bra, men det är väl för att jag inte längre tänder på honom och inte vill längre.

    För egentligen har ju sexet varit likadant hela tiden, och jag var ju nöjd och gillade det ett tag. Nu känner jag dock att oavsett hur vårt sexliv skulle se ut, även om det skulle förbättras så vill jag inte ha sex med honom. Jag känner ändå ingen lust eller attraktion, oavsett vad vi skulle göra i sängen och oavsett hur tillfredsställd jag skulle bli.


      Det det är lika viktigt att kommunicera om sexet som andra saker i relationen, funkar inte kommunikationen funkar inte relatationen.
  • hemligbc
    Anonym (S) skrev 2021-05-05 11:41:49 följande:

    Jag och min sambo har ett dött sexliv och nästan ingen närhet heller. Jag har ingen lust och tänder inte på honom längre. Vet ej varför, men jag saknar inte sex heller. I övrigt har vi det bra och vi vill fortsätta vara tillsammans. Vi har pratat om det här och jag har varit ärligt och sagt som det är. Nu har min sambo sagt att han vill ha en kvinna vid sidan av som han kan ha sex med, och vill att jag ska gå med på det. Om jag inte går med på det så kommer han förmodligen att lämna mig, säger han.

    Han resonerar som så att om jag inte vill ha sex så ska jag naturligtvis inte ha det, men då ska han få ha sex med någon annan om han ska klara av att fortsätta vara med mig. Han saknar närhet och sex, vilket jag kan förstå, men samtidigt känns det inte bra att min sambo ska ha sex med en annan kvinna. Det känns konstigt och fel.

    Men jag känner mig också elak och egoistisk om jag nekar honom detta. Det är ju jag som inte vill ha sex, då kanske det ändå är rimligt att han får ligga med andra? De flesta människor vill ju ha sex och vara intim med någon så det är klart att jag ändå förstår. Jag vet att han skulle vara lyckligare om han fick ha sex med någon och vara intim.

    Antingen skulle det göra vårt förhållande mycket bättre på alla sätt, och han skulle vara lyckligare och mindre frustrerad, eller så skulle det bli skitdåligt.

    Jag vill verkligen inte förlora min sambo men samtidigt så vet jag inte om det är rätt att han får ligga med andra heller. Jag är så kluven och jag velar fram och tillbaka.

    Vad hade ni gjort i den här situationen? Vad tycker ni?


    Men det här ärväl en helt vanlig tråd
    En kvinna som inte vill ha sex, 
    men samtidigt inte vill tillåta mannen att ha den mest naturliga sak i världen
    förutom mat, vatten och sömn

    Det är omöjligt att i längden både ha och äta kakan.

    Tillåt mannen att ha sex med andra eller sök hjälp
    finns hjälp att få.

    Så nu har du ett ärligt svar
    så denna tråd skulle kunna läggas ner.
  • Anonym (Kvinna)
    korngryn skrev 2021-05-06 17:27:24 följande:

    Men finns det bara sexförhållanden eller vänskapsförhållanden? Antingen det ena eller det andra? Jag personligen tänker att det finns något mitt emellan, som är mer än vänskap; nämligen KÄRLEK.


    I en kärleksrelation vill de allra flesta att sex ingår. Det är en del av ett kärleksförhållande
  • Anonym (Förstår att han vill men tomten kanske inte kommer i år)
    korngryn skrev 2021-05-06 06:28:25 följande:

    Det där var väl lite hårt? Det finns såklart kvinnor som inte vill umgås eller resa utan bara ha sex helt enkelt. T ex de som lever i en relation där mannen inte vill ha sex. Eller singlar som vill ha sex utan att binda upp sig på allt krångel ett vanligt förhållande kan medföra.


    Jaså? Fråga alla tusentals singelmän som har jättefina profiler upplagda på Tinder, är helt normala och som hur mycket de än försöker uppvakta får de inte till en endaste dejt. Och denne man ska ge sig in i den konkurrensen? Återkom när han fått napp, lol.
  • Anonym (Much bitter?)
    Anonym (Förstår att han vill men tomten kanske inte kommer i år) skrev 2021-05-06 22:49:36 följande:
    Jaså? Fråga alla tusentals singelmän som har jättefina profiler upplagda på Tinder, är helt normala och som hur mycket de än försöker uppvakta får de inte till en endaste dejt. Och denne man ska ge sig in i den konkurrensen? Återkom när han fått napp, lol.
    Och din lösning för TS är?
    Fortsätt lev med en man som du inte vill vara intim med?
Svar på tråden Jag vill inte ha sex och min sambo vill ligga med andra