• Anonym (undrar)

    Regnkläder

    Från vilken ålder har ni gått över från galonkläder till skalkläder eller har ni haft båda delar, är i valet och kvalet om vi ska fortsätta med galon eller om hon blivit för stor för det...

  • Svar på tråden Regnkläder
  • Anonym (S)

    Det är väl lämpligt när de ska börja 6-års eller åk 1.

  • violis

    Beroende på vad barnet gillar att leka och hur barnet gillar att leka...är det ett barn som idag alltid har rena och hela galonisar , aldrig sliter ut dem utan bara växer ur dem så skulle jag säga att du kan byta nu oavsett ålder..är det ett barn vars galonisar har en brungrå färgton över orginalfärgen som inte går bort trots tvättar , galonisar som är slitna i rumpan och på knäna...så skulle jag säga att det är dags att byta till skalkläder den dag barnet växer ut istället för sliter ut sina regnkläder ELLER den dag skolbarnet klagar över att det är galonisar och eller väljer att gå utan ... Det fallet är skalkläder som inte kommer hålla barnet lika tort när det kryper i leran bättre än att inte ha något alls ...om inte annat så håller det innerkläderna renare

  • Anonym (undrar)
    violis skrev 2021-05-05 16:00:51 följande:

    Beroende på vad barnet gillar att leka och hur barnet gillar att leka...är det ett barn som idag alltid har rena och hela galonisar , aldrig sliter ut dem utan bara växer ur dem så skulle jag säga att du kan byta nu oavsett ålder..är det ett barn vars galonisar har en brungrå färgton över orginalfärgen som inte går bort trots tvättar , galonisar som är slitna i rumpan och på knäna...så skulle jag säga att det är dags att byta till skalkläder den dag barnet växer ut istället för sliter ut sina regnkläder ELLER den dag skolbarnet klagar över att det är galonisar och eller väljer att gå utan ... Det fallet är skalkläder som inte kommer hålla barnet lika tort när det kryper i leran bättre än att inte ha något alls ...om inte annat så håller det innerkläderna renare


    Kanske får bli galon då, är rätt mycket ute i naturen så det kanske funkar bäst
  • BuoBä

    Hur gammalt är barnet?

    Vi har ett som är 5 år. Vi har ett galonset, en skaloverall och skalbyxor. Galon är lättare att spola av och de har stora lerpölar på förskolegården som de verkar rulla i. Skaloverallen är för torra dagar när det är mellansäsong och man kan behöva reglera temperaturen med lager under. Skalbyxorna är mest för att hålla byxorna rena när det är hyfsat varmt och torrt.

    Om jag skulle rationalisera bort något i dagsläget skulle det bli overallen, och skaffa en ordentlig skaljacka istället. Galonen ryker nog vid skolstart. Jag inbillar mig att de inte hinner rulla runt på marken lika mycket då, men vem vet.

  • violis

    BuoBä... Med fyra egna barn... Jag lovar att de lär hinna " rulla runt i leran" även i skolan om de är ...framför allt om de kommer gå på fritids, men även de andra hinner -:)

  • BuoBä
    violis skrev 2021-05-07 08:33:43 följande:

    BuoBä... Med fyra egna barn... Jag lovar att de lär hinna " rulla runt i leran" även i skolan om de är ...framför allt om de kommer gå på fritids, men även de andra hinner -:)


  • LaFontaine
    violis skrev 2021-05-07 08:33:43 följande:

    BuoBä... Med fyra egna barn... Jag lovar att de lär hinna " rulla runt i leran" även i skolan om de är ...framför allt om de kommer gå på fritids, men även de andra hinner -:)


    Nu krossade du min illusion

    Vi kör på båda delarna för snart femåringen, och hade tänkt göra det tills skolstart, beroende på hur roliga lerpölarna är. Galon är kanon för de leriga och rejält blöta dagarna och galonbyxor är ett måste över overallen, när snön smälter och pölen i sandlådan blir en pool...
  • cosinus

    Jag började aldrig. Körde med skalkläder från första året på dagis tills ungefär årskurs 4-5. Därefter gick jag över på mer renodlade regnkläder eftersom de ändå inte ville ha skalkläderna när det inte regnade.

  • Anonym (.)

    Tänkte skriva att det beror på vart man bor i Sverige.. Men så kom jag på att vi bara måste vara det regnigaste och blåsigaste landet i hela Världen ..känns det som ibland ju. Hehe.

    Men oavsett så en sak fick man lära sig, i alla fall då jag var liten;
    Att det finns inget dåliga kläder, bara dåligt väder" eller var det tvärtom. Skit samma.

    Lycka till hur ni än gör med barnet där.
    Trevlig (regnig) Helg.

  • Anonym (Liv)
    LaFontaine skrev 2021-05-07 09:52:50 följande:

    Nu krossade du min illusion

    Vi kör på båda delarna för snart femåringen, och hade tänkt göra det tills skolstart, beroende på hur roliga lerpölarna är. Galon är kanon för de leriga och rejält blöta dagarna och galonbyxor är ett måste över overallen, när snön smälter och pölen i sandlådan blir en pool...


    Har en 6-åring i förskoleklass, hon har skalkläder på sig dagligen, men ett galonställ hänger också på kroken. Hon deklarerade igår att hon aldrig använt det i skolan och att hon inte tänker göra det heller. :D Så galon och skal fram till 5-årsåldern, bara skal från 6 år, tydligen haha.
Svar på tråden Regnkläder