Anonym (Anonym K) skrev 2021-08-10 16:28:21 följande:
Tycker alla borde ta sitt samhällsansvar att vaccinera sig, då de som hamnar på IVA och blir allvarligt sjuka är ovaccinerade och det känns väldigt egoistiskt att bara tänka på sig själv, vi måste alla bidra. Har hört att de som tar Astra blir mer sjuka när de tagit första sprutan och de som tar Pfizer som jag själv gjort mår mer dåligt gällande andra sprutan. Tycker vi alla måste ta vårt ansvar, så vi har någon chans att minska belastning på vården och få ner smittan och kunna återgå till ett något mer normalt liv. Så man kan inte bara tänka på sig själv tycker jag.Alla har ett ansvar att vaccinera sig. Och skulle dottern 15 år få göra det hade hon gjort det bums, för hon vill också bidra och minska smittspridningen och belastning för vården och vi vill väl inte ha restriktioner likt vintern igen, och kanske må dåligt och vara inlåsta och knappt kunna leva ? Distansskola usch det var inte nån hit alls och inte något dottern och hennes klass vill ha,
Alla borde tagit sitt ansvar tidigare och följt restriktionerna. De har inte följts särskilt bra alls. Att ta ett vaccin är och borde alltid vara upp till individen själv.
Alla vaccinerade som åkt till Gorland och nu gjort så smittan skenat nåt galet borde stannat hemma och följt restriktionerna.
Att bara vaccinera är inte hela lösningen. Det kommer komma fler pandemier och vi behöver alla ta vårt ansvar, men det finns en risk med vaccin som är mer för vissa mindre för vissa och att skynda fram massa olika vaccin och spruta i folk varje pandemi kommer inte bli bra, vad händer då i kroppen.
Jag tycker alla ska få fatta ett beslut i lugn och ro utan dessa påtryckningar, vilket ändå fungerat hittills, många har faktiskt vaccinerat sig, alla kan inte, en del vågar inte, men att hålla på att skamma folk till att ta det är verkligen ingen lösning.
Vi måste hålla huvudet kallt i kriser. Vilket många har glömt och struntat i. Istället blir det sprickor i vårt samhälle.