• eeras

    Springmasken gör mig galen

    Jag arbetar med barn och det är ofta vi drar på oss sjukdomar, virus och bakterier som barnen har. Så i måndagskväll upptäckte jag att jag fått mask. Fick Vermox utskrivet och på tisdag hämtade jag ut dem, städade hemmet, bytte handdukar, lakan och hela tjofräsen. You know the drill om ni haft mask förr.

    Problemet är nu att jag bor i lägenhet utan tillgång till tvättmaskin dvs. jag måste boka tvättid i tvättstugan. Jag fick tid först idag, söndag. Jag tog alltså Vermox i tisdags och maskarna är ur mitt system MEN när jag tvättar idag kommer jag ju utsätta mig för en risk att andas in ägg från allt jag använde när jag hade maskar kvar. Dvs, jag andas in nya ägg idag och från och med idag är det två veckor tills jag kan utveckla mask.

    Jag trodde Vermox dödade äggen också men tydligen inte. Så, när jag tar min andra dos kommer alltså äggen jag förmodligen utsätts för idag inte ha utvecklats till maskar än. Kan jag då ta en tredje dos i tid för det??

    Blir knäpp av det här och känner mig som en vandrande parasit. Sover i vanliga fall naken och får panik av att sova fullt påklädd! När vågar jag sova utan kläder igen?

    Help a stressed girl out!

  • Svar på tråden Springmasken gör mig galen
  • eeras
    momjanet skrev 2021-05-09 13:22:48 följande:

    Sluta arbeta på förskola.

    Det är min erfarenhet att enda sättet att bli av med skiten.

    Har det väl börjat gå på förskolan kommer det valsa runt, runt, runt.

    För man lyckats helt enkelt inte att samtidigt sanera hela förskolan samt alla inblandade familjer.


    Arbetar inte på förskola utan med barn på mellanstadiet. Och ingenstans hade frågan med det att göra utan hur jag ska tänka kring medicineringen av masken för att bli kvitt den själv.
  • eeras
    camli skrev 2021-05-09 14:49:50 följande:

    Hej. Vad äter du för kost idag? Det viktiga är att se till att terrängen blir obeboelig för masken. Väck med socker och inför mycket grönsaker och frukt och fibrer som får tarmarna igång. Du kan även beställa"tre örter" som är mot parasiter. Den skapar en besk miljö och de trivs ej där.


    Jag äter en varierad kost så socker kommer ju med på ett hörn någon gång i veckan. Är det någon speciell variant på det? Googlar man tre örter så få man upp tusen olika förslag på produkter ????
  • eeras
    korngryn skrev 2021-05-09 15:43:10 följande:

    Om du verkligen på allvar tror att du kommer att andas in ägg, så får du väl skaffa ett andningsskydd. Får du inte tag på det kan du ta dubbla vanliga munskydd.

    Örter och skit hjälper inte förstås, men som tur är så är det ju inte ebola vi pratar om direkt.


    Du är medveten om att äggen lägger sig i damm osv va? Så risken är stor att få i sig äggen vid t.ex städning, tvätt eller annan aktivitet som får damm att flyga rundor.

    Haha ja givetvis är det inte något livshotande men fortfarande otroligt äckligt.
Svar på tråden Springmasken gör mig galen