Inlägg från: Bula2021 |Visa alla inlägg
  • Bula2021

Gravid efter IVF

Jenzia skrev 2021-06-03 19:02:13 följande:

Stort grattis till er båda!!! Vad makalöst fint och vilken lättnad!!

Även jag fick se ett pickande hjärta idag och en krabat som var något större än beräknat, mätte till vecka 8+4 En sådan lättnad! Nu ska jag och min man njuta av att detta verkligen händer <3

Åh vad härligt! Stort grattis! Jag går in i vecka 9 (8+0) i morgon - det går så sjukt snabbt!
  • Bula2021
    Krizty88 skrev 2021-06-04 07:58:12 följande:

Så härligt, stort grattis!!

Fick du nytt bf då eller bara konstaterades att det var större? Trodde att man alltid visste när befruktning skett vid ivf.

Jag är i vecka 8 + 3 idag!

Jag tänkte samma sak, med ivf finns det ju ingen tvekan om när befruktning skett :) Spännande att höra!
  • Bula2021

Gud vad skönt att det är fredag i dag. Den här veckan har jag varit helt vidrigt trött. Jobbar hemifrån men har verkligen inte orkat hålla mig vaken vid datorn. Fått lägga mig på soffan både en och tre gånger, både på förmiddagar och eftermiddagar. Sägs väl att extrem trötthet kan dyka upp ordentligt så här i första trimestern.

• Bula2021
    Krizty88 skrev 2021-06-04 11:47:00 följande:

Samma här. Varit så varmt också så jag har blivit helt slut när jag varit ute och försökt röra lite på mig. Ska bli väldigt skönt med helg! Inte för att det spelar någon roll men jag skrev fel i morse, jag är ju i vecka 8+4. Tänkte att det var torsdag idag haha. Tröttmössa! Jag var ju på inskrivning på Mvc förra veckan, har ni varit det? Där fick jag veta att de inte erbjuder kub nu Pga pandemin. Bara till kvinnor över 35. Blev lite förvånad. Så då är egentligen inte nästa ultraljud förrän rul. Vilket känns väldigt väldigt avlägset.

Jag ska skrivas in torsdag nästa vecka. Är 9+0 i dag. Ska fråga om kub då om de inte tar upp det, vilket de väl troligen gör. Konstigt att inte erbjuda det pga pandemi? Nu är jag över 35, men ändå. Det är ju inget stort ingrepp det handlar om?
  • Bula2021
    Frida123123 skrev 2021-06-05 17:47:32 följande:

Ville säga hej då till er alla, tyst missfall. fick reda på det på vul. Önskar er alla det bästa så kanske vi ses här snart igen. Givetvis väldigt ledsen

Neeeeeej :( Åh vad ledsamt. Misstänkte nästan att något inte stod rätt till när du inte skrev något efter att du varit iväg. Ta hand om dig!
  • Bula2021

Hallå, är det någon kvar här, eller har alla flyttat till andra trådar eller kanske Facebook-grupper?

• Bula2021
    snuffen5 skrev 2021-07-01 15:11:17 följande:

Jag är kvar! (Trots de fullständigt idiotiska kommentarerna från en viss person). Är nu i vecka 11+5

Kul med en till ivf:are som inte gett upp för Facebook :) Jag går in i vecka 13 i morgon och ?firar? med första sprutan covidvaccin då! Hoppa det är rätt val att göra!

Hur tänker du kring vaccin? Och kub/nipt?
  • Bula2021
    Krizty88 skrev 2021-07-03 08:30:25 följande:

Heeeej!

Jag gjorde likadant, firade vecka 13 med vaccin! För mig är det en självklarhet och jag har svårt att tro att jag vet bättre än sjukvården i den frågan så litar gott på dem. Jag är inte heller i någon fb-grupp men vi blev så få här så aktiviteten var inte direkt så hög :)

Jag har gjort nipt! För att jag inte kunde bli erbjuden kub i Sthlm som jag tror jag nämnde innan, under 35 och hamnade i barnmorskebristen. Så valde att göra nipt då det kändes som jag ändå ville veta och förbereda mig utefter svaret. Valde även att ta reda på kön så vet alltså det redan nu vilket känns helt galet :D

Hur mår du nu?!

Coolt med könet redan! Jag vill nog inte veta kön tror jag. Känns lite spännande att få reda på det vid födseln :)

Var gjorde du nipt? Nån klinik eller sånt där kit man beställer hem och sedan lämnar blodproverna på en ansluten klinik?

Jag började med Postafen innan sänggående i förrgår så i går var FÖRSTA DAGEN på typ 1,5 månad som jag inte varit illamående och därmed kunnat äta frukost! Haleluljah! Frånsett illamåendet känner jag mig som vanligt. Något större bröst och andfådd i trappor eller om jag går och pratar samtidigt. Men i övrigt väldigt ogravid :) Ser därför fram emot kub-ul och hoppas att allt ser bra ut!

Hur mår du?
  • Bula2021
    Krizty88 skrev 2021-07-06 12:43:06 följande:

Heeeej, ja det kändes faktiskt jättemysigt att få veta något om den lilla krabaten! Det finns väl inga för eller nackdelar med att ta reda på eller inte, bara att göra som man känner helt enkelt. Vi var överens om att vi tyckte det var roligt att få veta och börja spåna namn på riktigt och gärna börja kalla den för det redan innan. Men det är ju inte viktigt, som sagt bara hur man känner :)

Har det hållt i sig att postafen har funkat??

Jag har mått mestadels bra, framförallt sedan efter vecka 12. Så senaste 1,5 veckan har känts nästan som vanligt. Som du säger större bröst och andfådd och ibland får jag ont i vad jag skulle tro är ligamenten. Tycker även att den här värmeböljan som hållt i sig i flera veckor är påfrestande. Orkar knappt ta mig ut på promenader så känns som kroppen förfaller.

Gjorde NIPT på en privatklinik i Stockholm där jag bor. Kändes som att jag ville göra någonting när jag som sagt inte kunde göra KUB.

Ja som tur var funkar det fortsatt med Postafen. En kartong är 10 tabletter så jag kör på med den och ser efter det om läget är samma. Är i vecka 13 nu så håller tummarna att det kommer börja ge med sig.

I går hade jag ont i svanskotan, både när jag satt på jobbet och på kvällen strålade det med i båda skinkorna. Hoppas det var något tillfälligt och inget som håller i sig :)
  • Bula2021
    Krizty88 skrev 2021-07-06 21:29:03 följande:

Hade också jätteont i svanskotan i helgen men det gick över ganska snabbt! Tror kanske jag hade suttit ned lite mycket.

Fick PANIK över att det kunde vara nån tidig foglossning! :) En vän till mig fick det i vecka 16 redan och hade det sedan hela graviditeten :(
  • Bula2021
    Always choklad skrev 2021-12-27 15:19:23 följande:

Hej kollar om denna tråd är helt död eller om det finns hopp om liv?

Halloj! Jag är inne på FL nån gång i veckan och läser/skriver i några trådar men inte mer än så :)

Hur har det gått för dig? Minns inte din situation :)
  • Bula2021
    Always choklad skrev 2021-12-28 18:03:42 följande:

Hej

Jag har varit med här tidigare då var det en kemisk graviditet visade det sig. Nu är jag i V10, varit på ultraljud för 2 v sedan och hjärtat slår och värdena såg bra ut hos bm. Har bokat in nipt om 2v.

Du då?.

Åh vad fint att höra! Stort lycka till framöver :)

Jag gjorde ju ivf i april och fick hög sannolikhet på alla tre trisomier vilket gjorde att vi fick göra fostervattensprov. En vidrig (vidrig!!!) väntan, både att behöva vänta på att göra själva provet och sedan att vänta på svaret. Men - proverna utföll normala och läkaren sa att det är en vanlig medel-Svensson där inne. Har väl aldrig varit så glad över en medel-Svensson! :)

Nu är jag i vecka 38 och håller tummarna att hem stannar inne till 1/1 men efter det får den gärna komma när som helst :)
  • Bula2021
    Always choklad skrev 2021-12-29 16:28:00 följande:

Hej men då är det väldigt snart dags!

Måste varit en häftig resa!

Känns som man behöver läsa på inför nipt en del. Vissa verkar boka in nipt och kub? Jag trodde att man gör antingen eller och att nipt där kan man se mer. Läste nånstans i en tråd att om man är ivf så kan blodprov i samband med nipt_kub påverkas, sa de att de var så för dig?.pga alla hormoner man tar/tagit. Jag kommer ftf gå på lutinus när jag har nipt..Fick även en överstimulering flera månader efter på mina äggstockar i samband med mens 2 månader efter en grav som var kemisk..åkte in akut med ambulans, morfin och hela kittet, blev till och med inlagd över dagen, skräckupplevelse..Jag trodde det var utomhavandeskap..gjorde så förbannat ont! Så att hormoner kan påverka på olika sätt är jag ett levande bevis på.

Jag tror det viktigaste med kub är att ha med i beräkningen att det är ett sannolikhetssvar man får - det är INTE svart på vitt den faktiska sanningen. Hur det är med nipt vet jag inte? Det är väl ett blodprov va? Då kan de väl se mer men jag vet inte om det är svart på vitt eller också bara sannolikhet. Oavsett så är det nog bra att redan innan ha bestämt sig vad man vill göra med svaret man får.

Hade vi inte fått hög sannolikhet (gränsen går vid 1/200 och vi fick 1/39 på en trisomi och 1/143 på de två andra) så hade vi inte blivit erbjudna varesig nipt eller fostervattensprov av regionen. I vårt fall gjordes aldrig nipt för att de sa att det inte är tillräckligt säkert svar i jämförelse med fvp. Vid fvp (eller moderkaksprov som görs i vissa regioner) så är det faktiskt dna som analyseras. I fvp så finns det ju hudceller från bebisen som de tar ut och utifrån det ser de hela dna-strängarna och därmed blir svaret korrekt och ingen sannolikhet.
  • Bula2021
    Always choklad skrev 2021-12-29 16:28:00 följande:

Hej men då är det väldigt snart dags!

Måste varit en häftig resa!

Känns som man behöver läsa på inför nipt en del. Vissa verkar boka in nipt och kub? Jag trodde att man gör antingen eller och att nipt där kan man se mer. Läste nånstans i en tråd att om man är ivf så kan blodprov i samband med nipt_kub påverkas, sa de att de var så för dig?.pga alla hormoner man tar/tagit. Jag kommer ftf gå på lutinus när jag har nipt..Fick även en överstimulering flera månader efter på mina äggstockar i samband med mens 2 månader efter en grav som var kemisk..åkte in akut med ambulans, morfin och hela kittet, blev till och med inlagd över dagen, skräckupplevelse..Jag trodde det var utomhavandeskap..gjorde så förbannat ont! Så att hormoner kan påverka på olika sätt är jag ett levande bevis på.

Och så här - kub erbjuds man väl i princip alltid gratis av regionen nu för tiden och utfaller det väl, dvs. lägre sannolikhet än 1/200 (det kan visa så lågt som 1/20 000) så får man inte erbjudande om nipt, fvp eller mvp. Många som får låg sannolikhet på kub väljer ändå att själva boka in nipt på privat klinik för att få ännu mer korrekt svar - men jag vet inte HUR korrekt det är. Det är nog bäst att du frågar din barnmorska :)
  • Bula2021
    Always choklad skrev 2021-12-30 17:08:26 följande:

Hej de gör inte kub här utan då måste jag åka till en annan region utan nipt är det som finns tillgängligt. Det kostar men det känns värt under vintern och slippa 60 mil resa tur retur.

Jamen då så, då kör du på nipt för det blir ju åtminstone inte ?sämre? svar än kub hade blivit :)

Varmt lycka till!
Svar på tråden Gravid efter IVF