• Anonym (0 till 10k steg)

Hur få ihop minst 10000 steg om dagen?

Hur ska jag lyckas få ihop 10k steg per dag? Har ni några tips?

Mina förutsättningar:
    väger 100+
    bor i lägenhet, 6,5 trappa
    Har konstaterad agorafobi och social fobi som inte blivit bra trots behandlinga i omgångar sedan jag var barn
    Har inga tider att passa

Igår lyckades jag faktiskt ta 10800 steg och gick utomhus, vilket var stort för mig, men det var för att jag gick totalt vilse i mörkret och höll på att inte hitta hem alls. Jag tänker inte gå ut igen på minst en månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-09 21:39
    Om du inte har några tips utifrån mina uppskrivna förutsättningar, vänligen dra vidare.

• Svar på tråden Hur få ihop minst 10000 steg om dagen?
  • mari123
    Anonym (Hund?) skrev 2021-05-09 23:19:29 följande:

Skaffa hund? Både motion, bra sällskap och en anledning att gå i skogen istället för staden.

Och flytta fokus från sig själv skulle jag skriva
  • Gryntroll

När vi hade stegtävling på jobbet insåg jag hur effektivt det var att köra dansspelet Just Dance, stegen bara rasslade på och det var kul dessutom Vi hade ingen konsol men det finns många klipp på YouTube att kolla på och härma.

• sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-09 21:12:50 följande:

Knappast!

10 000 steg är ca 7-8 km. Om jag som är hyfsat vältränad går 10 000 steg på en rask promenad så tar det mig ca 1 timme och 40 minuter.

Nja, då går du rätt lugnt.

Jag fixar en mil på motsvarande tid. Ett steg är mellan 60 och 80 cm, beroende på din egen längd.

Jag är kort och min steglängd är närmare 60 än 70 cm.

Jag har inga problem med att få ihop 10 000 steg per dag när jag rör mig normalt.
  • sextiotalist

Förstår att det inte är helt lätt med din fobi.

Men jag föreslår ändå promenader. Men välj korta promenader som är väldigt nära hem.

Kanske ta 10 minuter varannan timme så blir det överkomligt

• Anonym (D)

Tror på dans om du ska få många steg inomhus och samtidigt få upp pulsen lite. Bra sätt att också få lite intervallträning. 

Finns ju olika program som samtidigt tränar flera olika muskelgrupper. 

Kanske en stegmaskin som någon nämnde som du kan använda medan du t.ex. tittar på film just för att öka totala mängdn steg. 

Ett knep kan vara att ställa en klocka varje halvtimme och köra 5 min. step-up träning eller gå ner och uppför trappan t.ex. och sedan köra 1-2 lite andra och något längre träningspass utöver det. 

Kan vara lättare att köra många korta pass än att vandra omkring i lägenheten i 1 h...

Ett tips är också att köra ett intensivpass "Seven" varje dag. 

• Anonym (step)
    Anonym (0 till 10k steg) skrev 2021-05-09 21:13:37 följande:
    Ja, 10k steg. En vanlig dag, kanske 300? Jag vet inte hur många steg det är mellan sängen, skrivbordet, toan och köket. Jag får väl testa att komma ihåg att ta på mig telefonen när jag går någonstans.
    Om du går kanske 300 i snitt idag, varför tar du i ändå upp till 10000 på en gång?

Börja med något som är mycket enklare att nå upp till. 2000 steg per dag? 4000 steg per dag? Det vore en oerhörd skillnad och förbättring från din aktivitet idag.

10000 steg om dagen är en myt som kommer sig av en reklamkampanj från ett japanskt företag som tillverkade världens första stegräknare.
  • Mor Maria

Behöver det vara just steg? Jag tänker att en crosstrainer eller träningscykel kanske är ett bättre alternativ inomhus.

• Lönnsirap

Välj ett mål utifrån dina förutsättningar!

Att gå 10 000 steg är jättebra. Men det är kanske smartare att mäta rörelse på annat sätt i.o.m. att du inte vill och klarar gå ute.

Kanske smartare att dansa, eller steppa på stepbräda minst 30 minuter 7-9 gånger i veckan.

Att "bara" gå 10 000 steg i en lägenhet känns inte som en "lätt och mindre ansträngning", typ promenad.

• Anonym (Y)

Fast social fobi kan man nästan inte ha som argument. Om det gäller promenad utomhus. Man träffar inte så många. Man behöver inte ta ögonkontakt eller prata med någon. Det är ju så att folk inte lägger märke till andra så länge man rör sig ute i allmänt. Det brukar jag tänka på.

Man kan ju också gå på en tid där det inte är så många ute, som tidigt på morgonen. Är dessutom bra att träna och inte stänga in sig oavsett. 

Svar på tråden Hur få ihop minst 10000 steg om dagen?