• Anonym (LT65)

    Jag klarar inte gymnasiet och jag går sönder.

    Hejsan!

    Jag behöver hjälp från kloka och cg vettiga människor.

    Jag är en tjej som fyller 20 år i sommar.

    Jag tar studenten i juni, då jag går om ett år.

    Jag ligger extremt dåligt till i skolan och jag kommer tyvärr inte klara alla kurser, alltså kommer jag inte få en gymnasieexamen. Jag kommer troligen inte ens klara gymnasiearbetet.

    Jag går en inrikting med djur, och dessa ämnen som jag har i skolan som är inriktade till linjen går inte att läsa upp på komvux.

    Jag känner mig så jävla misslyckad. Jag trodde verkligen jag skulle klara detta, men det gör jag inte. Det känns som att folk runt om mig inte förstår mina svårigheter i skolan, att det bara tar STOPP ibland. Jag kan se vad som behövs göras men jag tar mig inte dit. Jag har så. Jävla stress över skolan och det känns som jag aldrig kommer få ett jobb eller lyckas med något.

    Jag ska ringa en yrkesvägledare på måndag vill jag tillägga.

    Jag ger snart upp. Jag är rädd för vad andra runt om mig ska tycka och tänka över att jag inte har någon gymnasieexamen. Min pappa kommer bli sur och besviken, min svärfar kommer klaga och liknande.

    HUR löser jag detta? Vad finns det för möjligheter för mig? Kommer jag någonsin få en examen? Hur ska jag hantera allt med pappa och dom runt om? Kommer jag någonsin få ett jobb?

    Jag vill INTE ha kommentarer som att jag är lat, ska rycka upp mig och att jag är oansvarig. Jag har kämpat som ett jävla djur genom hela min skolgång men nu tar det stopp. Jag är så jävla färdig med detta. Blir så less på mig själv. Jag skäms över att jag inte kan fixa detta som alla andra. Känner mig helt värdelös. Jag har svårt att koppla av och sova på kvällarna för stressen och ångesten är där.

    SNÄLLA hjälp mig.

  • Svar på tråden Jag klarar inte gymnasiet och jag går sönder.
  • Anonym (LT65)
    Anonym (oooo) skrev 2021-05-13 11:54:01 följande:

    Glömde också skriva: har du haft kontakt med specialpedagog under gymnasiet eller grundskolan? För om du har problem borde de ha märks av tidigare.

    Om du misstänker ADD eller annat som någon redan har skrivit om, så kan du göra en vuxenutredning för att få svar på om det. En sådan görs via vuxenpsykiatrin. 


    Jag och andra har haft misstankar om ADHD/ADD, både pågrund av min skolgång men också andra saker som tillexempel grova humörsvängningar som lett till flera hål i väggen, nedvärderande syn på mig själv, svårt att planera och komma igång, inget tålamod, svårt att fokusera och liknande.

    Jag var hos en psykolog för ungefär 1 år sen om detta men hon var väldigt spydig och inte trevlig alls.. Sen är det inte alla ?symtom? som passar in på mig
  • Anonym (LT65)
    Anonym (oooo) skrev 2021-05-13 11:51:42 följande:

    Jättebra att du ska kontakta en SYV. Det finns vägar framåt, jag lovar. Jag är specialpedagog på ett gymnasium och sitter nästan dagligdags i liknande samtal. 

    Vad andra tycker, som pappa, det är en annan fråga, men även han kanske behöver få höra från SYV:en vilka alternativ som finns? Du kan prata med SYV och sen boka in ett till möte där i så fall pappa också kan få info (om du tror det vore bra). Sånt gör vi hela tiden på gymnasiet. 

    Ta nu all hjälp SYV:en ka ange dig, så du inte bara sitter hemma och ger upp, för det finns så många olika vägar att ta i Sverige. Det kan ta lite länger tid att nå sin examen, bara, men det spelar ingen roll tycker jag. Det viktiga är ATT det går. 


    Om jag väljer att hoppa av gymnasiet nu, kan jag ändå få en gymnasieexamen om några år?
Svar på tråden Jag klarar inte gymnasiet och jag går sönder.