• Flash Gordon

    Vem bestämmer över den satans häcken?

    Anonym (Less) skrev 2021-05-14 20:15:21 följande:
    Men de värsta problemen är ju på deras mark och den får jag tydligen inte röra, även om den i praktiken är vår tomt.
    Det kan inte vara "deras mark" men ändå "i praktiken" vara "vår tomt".

    Det finns en tomtgräns. Den gäller.

    .
    Huvudregeln är att du får klippa gren eller rot som tränger in på din sida av gränsen om dessa innebär olägenhet för dig. Man får alltså inte bara ful-klippa på pin kiv. Grenen eller roten måste utgöra en olägenhet.

    Jordabalken 3 kap 2§
    Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.


    Du får inte klippa det som står på grannens tomt.

    Vill du att han ska tvingas klippa sin häck som står på hans tomt för att du tycker den är ful så får du ta det till domstol med hänvisning till samma jordabalk.

    Kapitel 3, 1§: 
    Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    chrissepisse skrev 2021-05-15 08:17:57 följande:

    Vet ni anledningen till att häcken står helt och hållet på deras sida och att det inte finns, som jag uppfatttar det du skriver, någon gemensam tomtgräns (staket eller liknande)? Fanns häcken där när ni flyttade in? 

    Har de gett er någon anledning till att de inte vill sköta häcken på er sida eller säger de bara nej och stänger dörren?

    Vad är det för typ av häck?


    En tomtgräns finns alltid.

    Däremot kan det saknas markering av tomtgränsen såsom ett staket eller liknande men i det här fallet verkar det som att sidan av grannens häck som vetter mot TS utgör tomtgränsen.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (EH) skrev 2021-05-14 19:58:29 följande:
    Jag tror att man måste informera grannen först, så att hen får en chans att åtgärda problemet. Om grannen inte klipper häcken på er sida av tomten så har ni laglig rätt att göra det själva. Detsamma gäller besvärande rötter och grenar.
    TS får bara klippa, eller begära att grannen klipper, om det som sticker in på TS sida utgör en olägenhet.

    Oklart om "det ser fult ut, tycker jag" räknas som olägenhet.

    Olägenhet bör, som jag ser det, mer vara i stil med:

    - Roten från ert träd växer in under vår garageuppfart och bryter sönder asfalten

    eller

    - Grenen från ert träd har vuxit in så långt mot oss att den hindrar oss att öppna förrådsdörren ordentligt.

    Typ, nåt sånt.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (Less) skrev 2021-05-14 20:14:09 följande:
    En egen häck hade ätit upp för mycket markyta, vår tomt är ganska liten medan deras är jättestor.
    De vill inte fixa den och jag skadade den inte, så jag ser inte problemet. De verkar bara vilja jävlas.
    Du klipper bort grenar men menar att du inte skadat häcken?! Du förstår att det är en motsägelse va?

    Ja, rent krasst så är det ni gjort olagligt.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-05-14 20:31:01 följande:
    Ja det som är på deras tomt får ni så klart inte röra, alltså att gå in på deras tomt, men allt som befinner sig "på" er tomt, även om det hänger i luften, har ni rätt att åtgärda om de inte gör det självmant.
    Samma här: det finns ingen automatisk rätt att klippa bort och såga av bara för att det växer in på ens egen sida. Det är ett missförstånd.

    Det som växer över gränsen måste utgöra en olägenhet, enligt lagtexten.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-05-15 10:02:04 följande:
    Ja, och det gör det tydligen för ts så pilutta dig då!
    Fast du ger felaktiga "råd" till TS och till alla andra som läser tråden.

    Det är inte fritt att klippa, citat: "allt som befinner sig "på" er tomt, även om det hänger i luften"

    Om det juridiskt sett är en olägenhet eller inte är inte upp till TS att bestämma även om TS kan ha åsikter om det. 
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (Less) skrev 2021-05-15 10:41:05 följande:
    Att klippa bort döda grenar skadar inte häcken. Inte ens att klippa bort friska grenar om man vet vad man gör.
    Även att klippa döda grenar kan skada träd och buskar om man gör det fel.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (Less) skrev 2021-05-15 12:30:35 följande:
    Vet inte vad den kallas, det är långa spretiga grenar med små löv... Inte en "klassisk" häck, utan liknar mer en buske. Den blir aldrig grön hela vägen ner till marken, så allt de vägrar låta oss ta bort syns året runt.
    Anonym (Less) skrev 2021-05-15 12:26:27 följande:
    Jag gör inte fel, jag vet mycket väl hur man gör.
    Så du vet inte ens vad det är för sort växt det handlar om men du "vet mycket väl hur man gör" när man på ett korrekt sätt klipper bort döda grenar från den?

    OK ...

    .

    Ja, den har långa spretiga grenar med små löv i alla fall. Och den är grön året om.

    Kan det var en tuja, kanske?

    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    chrissepisse skrev 2021-05-15 15:51:48 följande:
    Slarvigt skrivet av mig. Jag menade om det fanns någon anledning till att grannen har placerat häcken helt och hållet på sin tomt men att det verkar saknas någon avskiljare på ts tomt. Jag uppfattar att det är vanligt att man har en gemensam markering av tomtgränsen. 
    Antagligen planterades häcken på grannens sida för att grannen inte vill störa tomten intill med den. Det skulle jag säga är det vanligaste att göra i den mån man har koll exakt på var gränsen går. För att undvika problem med vem som äger häcken.

    Det är solklart i det här fallet att grannen äger häcken. Sedan stör sig TS på att hon tycker att häcken är ful så hon har olovandes sågat i den.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (Less) skrev 2021-05-15 16:17:30 följande:
    Hur fixar man mur eller spaljé i mjuk sluttande terräng? Kommer inte det också att välta som snickaren trodde staket skulle göra?
    Ni kan bygga precis vad som helst.

    Det handlar bara om hur mycket ni är beredda att lägga på grundläggningen av staketet/muren/spaljén. Hur mycket ni tycker det är värt att se grannens "fula" häck.
    Anonym (Less) skrev 2021-05-15 15:35:38 följande:
    Den är inte grön året runt och nej det är definitivt ingen tuja.

    Ja, så länge "du vet vad du gör" när du klipper i grannens häck så ...
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (Less) skrev 2021-05-21 07:18:09 följande:
    Vi har bestämt att de har sommaren på sig att flytta in häcken på sin sida och två veckor att fixa vår sida av den fin, annars gör vi det själva.
    Beroende på hur de hanterar det beskedet tar vi sen ställning till hur vi ska göra med förrådet. Vi vill inte sjunka till deras nivå, men fortsätter de jävlas tänker vi sätta hårt mot hårt.
    När häcken väl står på deras sida av tomtgränsen har ni förstås ingen möjlighet att försöka utpressa grannen att göra någonting åt saken.

    Beroende på hur förrådet ser ut så kan de kanske flytta det om det är ett litet lättflyttat men är det ett större fast förråd så bör grannen kräva lantmäteriförrättning för att justera tomtgränsen så att förrådet hamnar på rätt tomt

    Eventuellt kan grannen begära lantmäteriförrättning även för häcken. En utredning för detta bör visa att de facto-läget är att ni bägge lever och bor som om häcken ligger på grannens tomt. 

    Bara ett tips att inte bråka för mycket för grannen har vapen i sin arsenal också.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (Less) skrev 2021-05-21 11:34:22 följande:
    Det känns ju helt orimligt att de får göra så när vi inte ens vetat om det var de som planterat på vår sida. Vi vill ha hela vår tomt.
    Som sagt, var smidig.

    Är det till exempel ett platsbyggt förråd som inte går att flytta utan att rivas så kommer lantmäteriet ta med i sin utredning hur det f-a-k-t-i-s-k-t ser ut idag. 

    "Hela vår tomt" idag inkluderar ju faktiskt inte vare sig häcken eller förrådet.

    Det smidiga är att be grannen flytta in häcken på sin tomt och sedan bygga ett eget staket som ni redan planerade. Därefter låter man saken bero.

    Förrådet bör absolut regleras med en ny tomtgräns om det inte går att flytta in på grannens tomt. Ni har givetvis rätt till ersättning för ev kvadratmeter som ni får ge upp..
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (*-*) skrev 2021-05-22 06:38:30 följande:
    Det finns en del konstiga bestämmelser när det gäller mark.

    Jag har för mig att det finns något om att har man levt i 5 år eller mer som att en viss mark är ens egen så blir den det....

    Det är här med tomtgränser är inte helt lätt, men också något som har stort värde.
    Om jag vore du skulle jag
    koppla in en jurist. vilja ha hela hela "min" tomt hade gärna tagit bort häcken och satt upp ett staket längsmed tomtgränsen. idag hade jag klippt min sida av häcken som jag velat beroende på vad juristen säger hade jag eventuellt börjat agera som att häcken helt och hållet var min och alltid varit.
    Kanske tom bara tagit bort den helt och hållet.
    Undrar grannen är det bara att le och säga, men den är ju vår och har alltid varit vår.
    Vi vill inte ha den längre.
    Om du säger till grannen att de kan få flytta den så erkänner du på något vis att ni levt som att häcken är grannens och även hela den marken, vilket kan få till följd att marken övergår till grannen.
    Agera istället som att marken alltid varit er. Kolla med jurist först!
    Ge inte folk dåliga råd. Någon kan få för sig att ta dig på orden.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (My) skrev 2021-05-22 07:57:23 följande:

    Jag tyckte att det där såg ut som bra råd. Har man lite kunskap är det väl bättre att ta hjälp av en jurist än att lita på anonyma människor på nätet?
    Nåja, nu var det ett helt gäng "råd" till som signaturen gav.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
Svar på tråden Vem bestämmer över den satans häcken?