• Anonym (Anonym 666)

    Den andra vårdnadshavaren ändrar veckor utan mitt godkännande

    Gå tillbaka till tingsrätten och begär umgänge. Påpeka att pappan försvårar umgänget i dagsläget.

    Jag förstår inte vilken idiot till advokat du anlitat, umgänge har man typ alltid rätt till, även om man skulle vara tungt kriminellt belastad eller knarkare, övervakat om inte annat. Umgänget är inte för er vuxna utan för barnets skull. Att ni inte ens yrkade på umgänge kan se ut som att du inte bryr dig om ditt barn. Gör om, gör rätt. Och byt advokat.

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-14 20:56:22 följande:
    Tack för svar.

    Då behöver jag starta upp en ny process.

    Pappan vill ge mig umgänge. Han har erbjudit växelvist. Men jag vill fortfarande ha kvar mina jämna veckor.
    Om han är så medgörlig finns väl inget att tveka på. Veckorna kan ni prata om senare, gå till Familjerätten och få ner det på papper.
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-14 20:59:24 följande:

    En annan sak som stör mig är att vårt barn sen separationen stått skriven hos mig.

    Och nu anser pappan att barnet ska stå skrivet hos honom istället.. förstår inte varför det skulle vara så viktigt när jag skött allt kring det praktiska innan.. känns som han bara vill försvåra.


    Ja men om han är boendeförälder så ska ju barnet så klart vara skrivet där, post och annat ska ju gå dit också.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-14 21:13:14 följande:
    Jag tog kontakt med advokat igen, då jag anser att vårt samarbete är för dåligt för att växelvist ska fungera. Erbjöd honom ons-mån varannan vecka.

    Han sa nej till det, och svaret från hans advokat var att han föreslagit samarbetssamtal och att jag bör skriva på adressändring. Annars skulle barnets pappa se det som att jag inte samarbetar och då bara ge mig umgänge ons-mån varannan vecka... barnet har varit hos mig mestadels sen vi gick isär och jag kan inte förstå hur pappan inte kan se hur skadligt det skulle vara för vårt barn att vara ifrån sin mamma så mycket.

    Vi får se vad som händer men jag tänker aldrig gå med på att bara ha barnet ons- mån varannan vecka.

    Är det smart att gå på samarbetssamtal? Trots att jag vet med all säkerhet att vi inte kommer komma överens?
    Jag tror du missförstår din position i det här. Det är inte du som ska erbjuda honom umgängestider, det är tvärtom han som ska erbjuda dig dagar och som du då kan tacka ja till om det passar, eller avstå umgänge de dagarna. Du har väldigt små rättigheter här, det enda som sas var just "umgänge" men inget mer fastslaget än att det ska vara "omfattande". Däremot vore det så klart bra att ha fasta dagar, det håller jag helt med om.

    Självklart ska du skriva under en adressändring, de har helt rätt i att du visar samarbetssvårigheter om du inte gör det. Däremot ska de så klart inte hålla umgänget som ett hot över dig, det är två olika saker.

    Skadligt eller inte... Ja, det kan man ju diskutera. Med tanke på tingsrättens dom där de beslutat att pappan ska vara boendeförälder så ser de tydligen att det vore det minst skadliga. Självklart ska ett barn träffa båda sina föräldrar! Fint att du får ha barnet så mycket iaf :)

    Jag tror inte du har mycket att välja på ts... Du har som sagt nästan inga rättigheter alls så vad du "går med på" spelar ingen roll, det enda som händer då är att du inte kommer få träffa ditt barn, och pappans advokat kommer göra gällande att du igen visar samarbetssvårigheter och att du inte tar vara på möjligheterna att träffa ditt barn. Är det verkligen så svårt för dig att ha umgänge på de föreslagna dagarna, krockar det med jobb eller nåt? Varför inte bara ta de möjligheter du får?

    Självklart ska du gå på samarbetssamtal! Om du vill förbättra dina chanser för regelrätt umgänge osv i framtiden, vill säga. Jag tror precis som du att ni knappast kommer överens, men det spelar ingen roll. Poängen är att om du inte går är det ytterligare ett bevis på samarbetssvårigheter, då har du åtminstone försökt. Och ta med egen advokat så du inte blir helt överkörd.

    Får man fråga varför barnet skulle byta boendeförälder? Praktiska skäl pga skola eller nåt?
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-14 21:22:19 följande:
    Fast vi är fortfarande två vårdnadshavare som ska komma överens om umgänge samt allt som rör det. Det är ingenting han ensam kan ta beslut om.
    Nej men vad ska du göra om han erbjuder dagar och du vägrar ta dem..?
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-14 21:31:52 följande:
    Kan han dra ner mitt umgänge med två dagar varannan vecka pga. Att han anser att det är jag som inte samarbetar? Kommer det inte gå emot honom om jag drar detta vidare igen?

    Tänker med på detta att han kommer byta veckor. Vad händer om jag behåller vårt barn min vecka ändå? Då jag inte har något reglerat umgänge så är det ju inte heller tydligt när jag kan ha barnet.

    Jag jobbar vanliga arbetstider. Det är mer att jag planerat efter att ha barnet jämna veckor. Med aktiviteter osv.

    Får man ha med sig advokat på samarbetssamtal?

    Tingsrätten ansåg att det fanns frågor kring min lämplighet som boendeförälder.

    Vill inte gå in på varför då jag skrivit tidigare här om tvisten, så det kan bli för tydligt för ev bekanta osv..
    Det enda han egentligen behöver göra är att visa att han erbjudit dig ordentligt med dagar, du har (ganska upprört som det verkar) sagt nej till det, då får du nöja dig med det som passar dem i övrigt. I det läget är det ju du som visar svårigheter och inte han, förstår du?

    Att byta veckor ÄR krångligt även för ex som kommer rätt bra överens. Om du behåller barnet fast ni kommit överens om att barnet ska lämnas över en viss dag skulle jag tro att han kan ringa polisen och anmäla dig (har tyvärr inte koll på aktuell rubricering i så fall) samt be om handräckning för att hämta hem barnet. Sen kan du nog glömma allt vad framsteg hos tingsrätten heter...

    Ok, men det låter ju bra att det "bara" handlar om ledigheten och inte hela jobbsituationen. En sådan sak vore så klart bra om ni hade kunnat diskutera men nu ser det ut som att du får försöka planera om istället då.

    Ja jag skulle säga att det är ett måste, annars undrar jag vem som ska intyga vad ni kommit överens om ifall det bara är du och exet. Sånt måste ner på papper helst.

    Är det saker du kan påvisa att du förbättrat på något sätt? Och vad är ditt mål, att bli boendeförälder igen eller mest att få ha varannan veckas umgänge eller liknande?
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-14 21:35:47 följande:
    Domen trädde i laga kraft nyligen.. efter två års process. Antar att detta kommer gå snabbare då? Frågan är om jag ändå ska dra igång det igen, ska yrka på att bli boendeförälder?
    Det beror alldeles på hur avancerat målet blir och hur lång väntetiden är med mål som kommer före.

    NEJ, absolut inte. Du kan omöjligt ha kunnat genomföra sådana förbättringar på så kort tid att du plötsligt är lämplig som boendeförälder. Yrkar du på det visar det brist på självinsikt och du kommer garanterat få nej.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-14 21:45:35 följande:
    I min värld bör barnet vara boende hos mig och hos sin pappa max ons-mån varannan vecka.

    Varannan vecka vill jag inte då jag anser att vi inte kan samarbeta. Han skickade ett mail till mig med "umgängesschema" där han dikterat villkoren osv.

    -förutsättningar" för att få ett växelvist boende att fungera hette det så fint.... där står bl.a att veckorna kommer ändras från o med juni och han var så snäll att erbjuda halva veckan innan han byter veckor så att barnet inte är där 2 veckor på raken. Jag besvarade det inte ens. Jag tycker ärligt talat bara att han kör över och fattar beslut utan att ens rådgöra med mig.
    Du har en lång väg att gå innan du når det målet som det ser ut just nu, särskilt som du motarbetar den andra parten. Ser du det själv förresten?

    Så egentligen skulle det funka för dig, du vill bara inte för att ni inte kan samarbeta? Ert samarbete blir varken bättre eller sämre beroende på vilka dagar ni har delat upp.

    Ja, du skriver ju i trådstarten att tingsrätten dömt att han ska bestämma umgänget, då är det tyvärr så. Nu är du informerad, du måste inte svara, men du måste fundera på hur du ska agera när de där förändringarna kommer. Ska du fortsätta sätta dig på tvären eller ska du börja samarbeta? Och vad är viktigast, att få träffa ditt barn eller att fortsätta tjafsa med ditt ex? Den sista var bara en retorisk fråga för dig att ta med dig i tankarna.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-14 22:54:56 följande:
    Enligt familjerättens rekommendationer skulle jag vara boendeförälder då JAG är barnets anknytningsperson. Det krävs särskilt gott samarbete för att ha växelvist boende. Och då jag varit boendeförälder hela tiden, och ser barnets behov samt alltid informerat pappan om viktiga saker så bör också jag fortsätta vara boendeförälder. Det har ingenting att göra med underhåll.
    Nu när vi alla vet vem du är så kan du väl lika gärna berätta hur tingsrätten resonerade när de gick emot familjerätten och beslutade att pappan skulle vara boendeförälder med ensamt ansvar för att bestämma kring umgänget? En del av svaret har du redan gett här, nämligen samarbetssvårigheter, och det kan man lätt förstå men det borde väl ligga mer bakom?

    Eftersom pappan är boendeförälder så blir det istället han som kommer att se barnets behov och informera dig om viktiga saker, det blir ombytta roller helt enkelt.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-15 11:36:27 följande:
    Ja men i o med att jag bor flera mil från mitt jobb med vanliga arbetstider så har jag fått se mig om efter ett annat jobb. Vilket innebär att jag anpassat de arbetstiderna efter hur jag har barnet. Vilket i sig gjorde att jag fick kvällsskift ojämna veckor när barnet ska vara hos sin pappa
    Men gör dig själv en tjänst då och sök jobb på orten där ditt barn bor, det måste ju underlätta för umgänget också.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-15 11:49:40 följande:
    Det är ju det jag gjort..
    Så du har flyttat tillbaka de där 20 milen alltså? Det är ju isf en bra start.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-15 18:50:24 följande:

    Dessutom har jag inte fått tillräcklig med informeration angående adressändringen, då skatteverket menar att han skickat in om adressändring från maj redan, men det var sagt i juni. Jag har bara fått en adress och ska godkänna flytten via mail till skatteverket vilket jag inte tycker är rimligt.


    Men en månad hit eller dit, vad spelar det för roll? Skriv på och få det gjort.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-16 08:59:34 följande:
    Ja barnet är fortfarande skrivet hos mig, men pappan gjorde ansökan om förskola vilket innebär att han lämnade sin adress! Jag har fått jaga information själv på förskola för att ens få reda på när barnet ska börja!

    Nu blir det inskolning på min vecka och jag kommer vara den som är med, som tur är.

    Angående information om folkbokföringen är det faktiskt så att jag inte fått någonting från skatteverket. Det är pappan som sagt datum och adress. Så får jag inga riktiga dokument eller papper från skatteverket så vet jag inte vad jag godkänner.

    Jo men snälla, berätta för mig vad jag är för typ?

    Och vad du tror dig veta kommer hända om jag går vidare med detta igen?
    Ja det är klart han ger dem sin adress eftersom det är där barnet ska bo och den adressen är grund för barnets fsk-plats. Dumt att han inte vidarebefodrade info om när inskolningen skulle vara!

    Men hade inte Skv mailat dig och gett dig den infon? Jag tror inte du kan förvänta dig några papper från dem, annars hade de skickat det redan. Skv brukar inte slarva om man säger så. Men i mailet, där hade de väl skickat vilken adress barnet skulle skrivas på och från vilket datum? Då vet du ju precis vad det är du godkänner i så fall. Om jag vänder på frågan, vad tror du annars att du mer skulle godkänna med en underskrift, vad är du orolig att du går med på utan att veta?
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Irriterad) skrev 2021-05-14 20:50:06 följande:

    Har jag några som helst rättigheter här att säga nej? När han är boendeförälder och jag inte har något domstolsbeslut på umgänge? Jag tycker det är illa att han inte planerat detta från början, och nu bara anser att han kan ändra veckor som han vill..


    Nej det har du inte. Det jag tycker är illa är att du och din advokat gick så idiotsäkra in i matchen att ni inte ens tänkte på några som helst alternativ - naivt av er båda och sjukt oprofessionellt från din advokats sida. Undrar om hen ens hade någon vidare erfarenhet av vårdnadstvister. Jag är inte förvånad att ni förlorade målet med er inställning. Dessutom säger det tingsrätten en hel del när man inte ens yrkar på umgänge med sitt eget barn (!) ifall man skulle förlora!

    Pappan är boendeförälder och det är han som bestämmer. Han har all rätt att ändra veckor precis som han vill utifrån hur det passar hans liv. Han kommer dessutom med en vettig förklaring kring varför han måste ha det så.
  • Anonym (Anonym 666)
    EpicF skrev 2022-05-28 20:40:42 följande:
    Du tror inte ts vet det efter ett år?
    Du tror inte du skulle kunna jobba på din attityd...?
  • Anonym (Anonym 666)
    EpicF skrev 2022-05-28 20:55:39 följande:
    Du mufter en tråd som är ett år gammal....

    Min attityd har inget med tråden att göra. 
    Nej det var inte jag som gjorde det så kolla igen va. Din attityd och dina sura kommentarer hade du kunnat hålla för dig själv, för din kommentar till mig har verkligen inget med tråden att göra!
Svar på tråden Den andra vårdnadshavaren ändrar veckor utan mitt godkännande