• 145kvadratmeter

    Är alla förmögna utom vi?

    Jag läser ofta trådar om ekonomi på familjeliv, och slås alltid av att majoriteten verkar vara högavlönade och dessutom knappt några utgifter och ett enormt sparande. Detta sätter griller i huvudet på mig, även om jag inte vill erkänna det själv. Men är det verkligen sanningen folk berättar? Ni kan väl bolla med hur er ekonomi ser ut kontra vår?

    Vi bor i ett relativt stort radhus (friköpt) i Stockholm, med tre barn. Våra utgifter:

    Samtliga lån (ränta+amortering): 17.500:- varav amorteringen står för 8500:- av dessa.

    Försäkringar för hem och personer: 1250:-

    Djurförsäkring: 260:-

    Samfällighetsavgift: 1200:-

    Förskole/fritidsavgift: 1600:-

    Telefoner: 480:-

    Netflix: 139:-

    C More: 149:-

    El: 2000:- (snitt över året)

    Sophämtning: 250:- (snitt över året)

    Vatten: 700:-

    A-kassor: 290:-

    Fondsparande: 2600:-

    Glasögonabonnemang: 457:-

    Träningskort: 520:-

    Larm: 450:-

    Snus: 420:-

    Veckopengar: 320:-

    Totalt: 33 185:-

    Varav inkomster: 54.000:-

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Är alla förmögna utom vi?
  • Anonym (Z)
    Anonym (misosoppa) skrev 2021-05-16 16:14:37 följande:

    De har nog inte så stort behov av att hävda sig.

    Alltså, det verkar rimligt för mig att de som anser att pengar = viktigt oftare uppnår en hög inkomst, och är mer benägna att snacka om det.

    Om ens farsa kursade begagnade russin på knallemarknad och man själv har blivit VD för TechnoHype AB så ÄR det ju en stor grej, åtminstone för en själv.

    De som alltid har haft pengar ser inte grejen ens. Jag hade en klasskamrat som i högstadiet på fullt allvar hävdade att alla svenskar skulle kunna skicka sina barn på internat utomlands över sommaren för att läsa extra språk OCH deras föräldrar skulle kunna resa runt i Europa hela semestern om de bara prioriterade det och inte slösade så mycket. Hennes far var överläkare, mor tandläkare och hon fick en stål/guld- Rolex i studentpresent. Jag undrar fortfarande var min guld- Rolex blev av för jag hade ju bättre betyg än hon.

    De som väljer efter intresse och inte går på pengar bor väl oftast i områden där många har det ungefär likadant, och när inte pengar är det som får deras liv att snurra så är det väl inget att snacka om, kanske? Det går runt men det blir ingen spontan lyx, man vet vad man har att rätta sig efter och accepterar det.

    Jag tror att lägenhetsboende motverkar avundsjuka också för då vet man inte vad andra har- i ett villaområde blir det mer uppenbart vem som anlägger pool, tokrenoverar badrum och vilka bilar som står på uppfarten.


    Du skriver klokt. När vi var ett gäng som pluggade hade en av oss, vi kan kalla honom Lasse, av olika anledningar det tufft med att klara studierna en period och låg då väldigt nära gränsen för att få studiemedel för kommande termin. Vilket skapade en del ångest för vederbörande. En annan i gänget, Calle, häver då ur sig ?jamen då får väl dina föräldrar kliva in och betala för nästa termin, vad är problemet??

    Lasse tog väldigt illa vid sig av kommentaren. Lasses mamma var kokerska på en skola och hans pappa någon sorts lägre tjänsteman /kommunhandläggare med låg lön. Fanns inte en chans i helvetet att de skulle kunna kunna betala sonens studentrum och mat, och studielitteratur, för en hel termin. Lasse hade fått hoppa av studierna.

    Calle menade inget illa men saknade helt förmåga att ens tänka tanken att inte alla har föräldrar som är två akademiker med feta löner.

    TS ursäkta för off topic inlägg.
  • Gameofthrones
    Anonym (misosoppa) skrev 2021-05-16 16:14:37 följande:

    De har nog inte så stort behov av att hävda sig.

    Alltså, det verkar rimligt för mig att de som anser att pengar = viktigt oftare uppnår en hög inkomst, och är mer benägna att snacka om det.

    Om ens farsa kursade begagnade russin på knallemarknad och man själv har blivit VD för TechnoHype AB så ÄR det ju en stor grej, åtminstone för en själv.

    De som alltid har haft pengar ser inte grejen ens. Jag hade en klasskamrat som i högstadiet på fullt allvar hävdade att alla svenskar skulle kunna skicka sina barn på internat utomlands över sommaren för att läsa extra språk OCH deras föräldrar skulle kunna resa runt i Europa hela semestern om de bara prioriterade det och inte slösade så mycket. Hennes far var överläkare, mor tandläkare och hon fick en stål/guld- Rolex i studentpresent. Jag undrar fortfarande var min guld- Rolex blev av för jag hade ju bättre betyg än hon.

    De som väljer efter intresse och inte går på pengar bor väl oftast i områden där många har det ungefär likadant, och när inte pengar är det som får deras liv att snurra så är det väl inget att snacka om, kanske? Det går runt men det blir ingen spontan lyx, man vet vad man har att rätta sig efter och accepterar det.

    Jag tror att lägenhetsboende motverkar avundsjuka också för då vet man inte vad andra har- i ett villaområde blir det mer uppenbart vem som anlägger pool, tokrenoverar badrum och vilka bilar som står på uppfarten.


    Men nu är det såhär : de som har pengar har ett sätt också och leva och tänka som du. Jag har har alltid arbetat även det finns pengar i familjen. Från min familj. Men jag bor på billiga hotell, andrahandlgh, turistlgh etc när jag är ute och reser. Jag behöver inte ha det där. Jag åker till länder som är fattiga. Kan du åka till fattiga länder och leva där ett tag själv? Vad väljer du ett land med dålig standard eller charter / weekend I Paris? Kan du säga vem är det som gör det? Jag bor inte i lyxgh i Östermalm. För jag behöver inte det.

    Jag lär mina barn. Inget är i gratis. Köp saker när man behöver. etc. Jag har levt har en livserfarenhet som en hundraåring. Inget jag skäms för. Jag är stolt för den jag är. Mitt driv är att inte bli som mina föräldrar.

    Jag är inte avundsjuk på villaägare, det är bara jobb med hus/villor.

    Bättre med lgh med standardutrustning.

    Förstår hur du tänker,

    förstår du Hur jag tänker?!
  • Anonym (misosoppa)
    Gameofthrones skrev 2021-05-16 17:06:37 följande:
    Men nu är det såhär : de som har pengar har ett sätt också och leva och tänka som du. Jag har har alltid arbetat även det finns pengar i familjen. Från min familj. Men jag bor på billiga hotell, andrahandlgh, turistlgh etc när jag är ute och reser. Jag behöver inte ha det där. Jag åker till länder som är fattiga. Kan du åka till fattiga länder och leva där ett tag själv? Vad väljer du ett land med dålig standard eller charter / weekend I Paris? Kan du säga vem är det som gör det? Jag bor inte i lyxgh i Östermalm. För jag behöver inte det.

    Jag lär mina barn. Inget är i gratis. Köp saker när man behöver. etc. Jag har levt har en livserfarenhet som en hundraåring. Inget jag skäms för. Jag är stolt för den jag är. Mitt driv är att inte bli som mina föräldrar.

    Jag är inte avundsjuk på villaägare, det är bara jobb med hus/villor.

    Bättre med lgh med standardutrustning.

    Förstår hur du tänker,

    förstår du Hur jag tänker?!
    Ja du låter som ett exempel på de välbeställda som lite blasé konstaterar att det är inget särskilt med en lyxig semester eller en cool bil- FÖR ATT NI HAR GJORT DET.

    För den som inte har gjort det/ägt det och kanske aldrig kommer att få det är det fortfarande något att drömma om. Den där känslan försvinner inte förrän man har nått målet, och då kanske man inser att det inte var så otroligt viktigt, egentligen. Men det går inte att jämföra vad man avstår när man redan har haft saken /upplevelsen, jämfört med den som aldrig haft den.

    Dvs det är lätt för alla nyblivna miljösnobbar att säga att det är fult att åka till Thailand, för de har ju redan bott där sex vintrar eller nåt. Vissa jobbar fortfarande för att ha råd till det en gång.

    Och billiga hotell tycker jag personligen fortfarande är trist, även om det händer att vi snålar om man bara ska bo någon natt på väg från A till B eller så. Ett bra hotell kan vara en upplevelse i sig även om vi gärna självhushållar också. Charter har vi aldrig gillat, vill planera resan själva.

    Sen finns det ju hobbies och passioner som kan kosta stora pengar och har enorm betydelse för många människor- tänk bara på alla hästägare.
  • Gameofthrones
    Anonym (misosoppa) skrev 2021-05-16 17:31:26 följande:

    Ja du låter som ett exempel på de välbeställda som lite blasé konstaterar att det är inget särskilt med en lyxig semester eller en cool bil- FÖR ATT NI HAR GJORT DET.

    För den som inte har gjort det/ägt det och kanske aldrig kommer att få det är det fortfarande något att drömma om. Den där känslan försvinner inte förrän man har nått målet, och då kanske man inser att det inte var så otroligt viktigt, egentligen. Men det går inte att jämföra vad man avstår när man redan har haft saken /upplevelsen, jämfört med den som aldrig haft den.

    Dvs det är lätt för alla nyblivna miljösnobbar att säga att det är fult att åka till Thailand, för de har ju redan bott där sex vintrar eller nåt. Vissa jobbar fortfarande för att ha råd till det en gång.

    Och billiga hotell tycker jag personligen fortfarande är trist, även om det händer att vi snålar om man bara ska bo någon natt på väg från A till B eller så. Ett bra hotell kan vara en upplevelse i sig även om vi gärna självhushållar också. Charter har vi aldrig gillat, vill planera resan själva.

    Sen finns det ju hobbies och passioner som kan kosta stora pengar och har enorm betydelse för många människor- tänk bara på alla hästägare.


    Säger såhär igen:

    . Du har ingen aning vad jag kommer ifrån vad jag har för livserfarenheter. Du har redan fördomar till de som har gått ställt. Du vet ju inte fan vad jag linjer ifrån vad jag har kämpat för och de är inte bara jag.

    Vem är det som säger att jag reser ofta? Varför är du så bitter? Du vill inte ändra din åsikt till de som har kämpart för sin ekonomi. Jag jobbar för min familj, vem gör inte det? Då är man dum i huvudet. Enligt mig.

    Sen finns det dem som har mindre ekonomi. Och har bara råd med en resa. Ja det är inget fel med det. Samma sak med de som lever på bidrag. Det finns orsaker till allt. Inget fel.

    Men börjar man vara bitter, avundsjuk mm. Går det över mig som inte ens känner mig och har fördomar då har man gått för långt. Som person. Bara drabbel.
  • Anonym (4 barn)
    145kvadratmeter skrev 2021-05-15 20:24:46 följande:

    [quote=81128188][quote-nick]Anonym (4 barn) skrev 2021-05-15 20:13:30 följande:[/quote-nick]Vi är 2 vuxna, en arbetar heltid och en 75%. En treåring på heltid, två tolvåringar och en 16 åring vv:

    Bor i villa i Stockholm med ca 2 milj i lån så amorterar inget.

    Eftersom huset idag är värt runt 8 miljoner sparar vi inte mycket, den dag barnen är stora flyttar vi till ngt mindre och billigare och har vår pensionsförsäkring där.

    Vi får ut ungefär 62 000 efter skatt, om ingen vabbat eller varit sjuk. Våra fasta kostnader är ungefär 23 143 kr. Sen köper vi mat för ungefär 8000kr/månad. Då är vi på 31 143kr. Och kläder till alla lite då och då. Mm mm.

    På somrarna åker vi mest med husbilen, just nu blir det väl mest i Sverige men varit mycket i Danmark, Tyskland. Ett par gånger i Italien. Så blir en del spännande resor som inte är så dyra trots allt.

    Ja just det, vi har ca 150 tusen sparat, i dagsläget. Till oförutsedda utgifter.

    Så här ser våra fasta utgifter ut ungefär:

    Huslån (bara ränta) 2500kr

    Fantastiskt att ha framtiden säkrad i form av boendet när barnen flugit ur boet. Och husbil är ju verkligen guld.. är nog vettigare att ägna semestrarna åt det än att betala 40-60.000:- för en veckas solsemester för en hel familj..


    Ja, vi var en vecka i Bulgarien förrförra sommaren, gick på 55 tusen, och då var det inget värstinghotell.

    Med en husbil kan man få så många fler minnesvärda stunder fördelade över hela sommaren istället för en vecka som snart faller i glömska. Visst är en veckas solsemester mycket mysig men man kan ju inte ha allt hela tiden.
  • Anonym (4 barn)
    Anonym (Hallon) skrev 2021-05-16 14:15:50 följande:

    Hej,

    Hur mycket tjänar var och en av er innan skatt?

    Jag tycker det låter som otroligt mycket pengar som ni får in varje månad. Och det känns lite som ett hån mot oss vanliga som tjänar betydligt mindre än vad ni gör.


    Vet inte om jag ingår bland de du undrade över, men jag tjänar 41 000 före skatt, jobbar dock 75% så då blir det ju också 25% mindre. Min man tjänar runt 63 000 före skatt, men får utöver det 50-60 t i bonus varje år.

    Om det är så orättvist vet jag inte, vi är båda över 40 år och har ca 5 års högskolestudier båda två och många års arbetslivserfarenhet.
  • Anonym (Boendet då?)

    Själv funderar jag mer på hur folk har råd med lägenhet/ hus i Stockholm.
    En trea kostar från 8Miljoner i innerstan.
    Vi bodde till nyligen i hyresrätt i innerstan innan vi köpte bostadsrätt. Har blivit hånade för att vi flyttade utanför tull, och jag känner mig så otroligt fattig.
    Trots att jag tjänar bra och har råd med allt jag vill förutom
    boende förstås... Jag undrar verkligen hur dessa vanliga människor som jag ser i mitt tidigare bostadsområde har kunnat köpa dessa boenden. Skulle vara kul
    om nån svarar som bor i dyrt område i Sthlm berättar hur man får
    ihop dessa 8+ Miljoner....
    Lite resor, bilar och sånt är inget jag reagerar över (om det inte är så att en familj har fem teslor eller nåt) det känns överkommligt, det är boendet jag funderar på.
    De flesta har ju flera barn och måste ha minst en fyra.
    Vi är en familj med två småbarn.  Jag får ut knappt 35k efter skatt och min man lite mer.  Vi lade 2 miljoner och lånade drygt 5.
    Vi reser vanligtvis utomlands flera gånger om året, men det blir rätt billiga resor. T.ex. brukar vi bo hos kompisar eller släkt. Vi äter även ofta ute men vi föredrar
    "billigare" ställen typ lokala thaihaket.
    Innan vi flyttade sparade jag 20k i månaden vilket jag egentligen tycker är otroligt mycket, men det har jag inte alltid gjort och ändå har jag inte möjlighet att köpa lägenhet i innerstan utan att låna oss fördärvade....

  • Anonym (Boendet då?)
    Anonym (4 barn) skrev 2021-05-15 20:13:30 följande:

    Vi är 2 vuxna, en arbetar heltid och en 75%. En treåring på heltid, två tolvåringar och en 16 åring vv:

    Bor i villa i Stockholm med ca 2 milj i lån så amorterar inget.

    Eftersom huset idag är värt runt 8 miljoner sparar vi inte mycket, den dag barnen är stora flyttar vi till ngt mindre och billigare och har vår pensionsförsäkring där.

    Vi får ut ungefär 62 000 efter skatt,


    Hur fick ni i hop dessa 6 miljoner som ni har i huset?
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Boendet då?) skrev 2021-05-16 20:38:46 följande:

    Själv funderar jag mer på hur folk har råd med lägenhet/ hus i Stockholm.

    En trea kostar från 8Miljoner i innerstan.

    Vi bodde till nyligen i hyresrätt i innerstan innan vi köpte bostadsrätt. Har blivit hånade för att vi flyttade utanför tull, och jag känner mig så otroligt fattig.

    Trots att jag tjänar bra och har råd med allt jag vill förutom

    boende förstås... Jag undrar verkligen hur dessa vanliga människor som jag ser i mitt tidigare bostadsområde har kunnat köpa dessa boenden. Skulle vara kul

    om nån svarar som bor i dyrt område i Sthlm berättar hur man får

    ihop dessa 8+ Miljoner....

    Lite resor, bilar och sånt är inget jag reagerar över (om det inte är så att en familj har fem teslor eller nåt) det känns överkommligt, det är boendet jag funderar på.

    De flesta har ju flera barn och måste ha minst en fyra.

    Vi är en familj med två småbarn.  Jag får ut knappt 35k efter skatt och min man lite mer.  Vi lade 2 miljoner och lånade drygt 5.

    Vi reser vanligtvis utomlands flera gånger om året, men det blir rätt billiga resor. T.ex. brukar vi bo hos kompisar eller släkt. Vi äter även ofta ute men vi föredrar

    "billigare" ställen typ lokala thaihaket.

    Innan vi flyttade sparade jag 20k i månaden vilket jag egentligen tycker är otroligt mycket, men det har jag inte alltid gjort och ändå har jag inte möjlighet att köpa lägenhet i innerstan utan att låna oss fördärvade....


    Arv ligger bakom vår 15 miljoner villa i Stockholm
  • Less is more
    Anonym (Boendet då?) skrev 2021-05-16 20:38:46 följande:

    Själv funderar jag mer på hur folk har råd med lägenhet/ hus i Stockholm.

    En trea kostar från 8Miljoner i innerstan.

    Vi bodde till nyligen i hyresrätt i innerstan innan vi köpte bostadsrätt. Har blivit hånade för att vi flyttade utanför tull, och jag känner mig så otroligt fattig.

    Trots att jag tjänar bra och har råd med allt jag vill förutom

    boende förstås... Jag undrar verkligen hur dessa vanliga människor som jag ser i mitt tidigare bostadsområde har kunnat köpa dessa boenden. Skulle vara kul

    om nån svarar som bor i dyrt område i Sthlm berättar hur man får

    ihop dessa 8+ Miljoner....

    Lite resor, bilar och sånt är inget jag reagerar över (om det inte är så att en familj har fem teslor eller nåt) det känns överkommligt, det är boendet jag funderar på.

    De flesta har ju flera barn och måste ha minst en fyra.

    Vi är en familj med två småbarn.  Jag får ut knappt 35k efter skatt och min man lite mer.  Vi lade 2 miljoner och lånade drygt 5.

    Vi reser vanligtvis utomlands flera gånger om året, men det blir rätt billiga resor. T.ex. brukar vi bo hos kompisar eller släkt. Vi äter även ofta ute men vi föredrar

    "billigare" ställen typ lokala thaihaket.

    Innan vi flyttade sparade jag 20k i månaden vilket jag egentligen tycker är otroligt mycket, men det har jag inte alltid gjort och ändå har jag inte möjlighet att köpa lägenhet i innerstan utan att låna oss fördärvade....


    Allt verkar handla om vilken vänkrets man har. Jag/vi skulle aldrig vilja bo inne i Stockholm även om pengar funnits för det.

    Jag tycker det är otroligt härligt att bo i en kranskommun utanför Stockholm.

    Natur, grönt och skönt, bra miljö för barnen - och samtidigt nära till shopping.
Svar på tråden Är alla förmögna utom vi?