Inlägg från: Anonym (Hyresvärd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hyresvärd)

    Vad kostar det att ha en fastighetsskötare anställd?

    Jag har tagit över ett mindre hyreshus på 3 våningar, men har inte möjlighet att själv vara fastighetsskötare för detta huset. Så jag funderar på att anställa en fastighetsskötare som har hand om de viktigaste sakerna kring huset, som att klippa gräs, fixa om något krånglar i huset osv. Är det någon som vet vad det kan kosta per månad att anställa?

  • Svar på tråden Vad kostar det att ha en fastighetsskötare anställd?
  • Anonym (Hyresvärd)
    Drottningen1970 skrev 2021-05-15 19:33:28 följande:

    Heltid?

    Omkring 40-50.000 i månaden beroende på lön.


    Vet inte vad som räknas som heltid, men om något går sönder så det kan beställas, lampor som måste bytas, om värmen måste höjas/sänkas för huset, översyn nån gång ibland av reparationer som behöver göras och klippa gräset kanske.

    Men detta är ju inte en heltid. Bäst vore ju om det kunde gå att anställa timvis. 40000 i månaden går ju inte, då går jag back.
  • Anonym (Hyresvärd)
    Anonym (Ninni) skrev 2021-05-15 19:38:31 följande:

    Finns det verkligen heltidsjobb för en fastighetsskötare i ett litet hus? Jag funderar på om det inte blir billigare att köpa tjänster vid behov. Städning från städbolag, skötsel av gård av markentreprenör osv.


    En heltid behövs inte, men jag vill inte känna mig låst att behöva vara i närheten av huset hela tiden. Skulle vara bra att ha någon jag vet alltid är tillgänglig (per dag) om något skulle behöva ordnas. Att hyresgäster ringer till vaktmästaren vid krångel i stället för mig. Tänkte o det fanns att betala per timme, och kanske en liten månadsavgift för att vet att hen alltid är nåbar på dagen.
  • Anonym (Hyresvärd)
    Anonym (-) skrev 2021-05-15 19:51:29 följande:

    Varför har man inte koll INNAN man köper fastigheter?


    Jag har fått tagit över den efter min far.
  • Anonym (Hyresvärd)
    Steven01 skrev 2021-05-15 19:41:35 följande:

    Det enklaste är att någon av hyresgästerna kanske någon pensionär kan göra det mot en hyresreduktion.


    Ja det är ju ett alternativ.... Men vill inte binda upp dem vid det heller. Många av hyresgästerna är ute och reser då och då. Men kan ju fråga.
  • Anonym (Hyresvärd)
    Jagochdublirvi skrev 2021-05-15 19:59:11 följande:
    Att ha någon anställd så att hen alltid är tillgänglig är olagligt och går mot arbetstidslagen. Ingen för vara ständigt jour helt enkelt. Skulle jag vara i din sits skulle jag kontakta olika firmor med fastighetsnära tjänster och be om att få in offerter på den här typen av tjänst.
    Jag menade inte hela tiden, utan att vaktmästaren kan nås under dagen och ha kanske ha möjlighet att komma om det är något kritiskt, eller planera in att komma nästkommande dagar.
  • Anonym (Hyresvärd)
    Anonym (Ninni) skrev 2021-05-15 20:04:21 följande:
    Finns det andra hyresfastigheter i närheten? Kanske har de ägarna personal på deltid som gärna tar några timmar till? Alternativt tips om en bra entreprenör.

    Du kan ju också söka en på deltid och se om du får napp. Det kan ju hända att det finns en pensionär som vill ha ett extraknäck tex.

    Medellönen för fastighetsskötare är 28 400 kr/mån. Det motsvarar 170 kr/timmen.
    Ja jag kan ju höra hur närliggande hus gör, om de har nån. Kanske det finns pensionärer som gärna arbetar deltid, via något företag eller nåt.

    Aha, ja det klart. Men det är väl ingen som ens kan arbeta heltid på ett mindre hyreshus, för det finns inte så mycket att göra.
  • Anonym (Hyresvärd)
    Anonym (Elin) skrev 2021-05-15 20:19:51 följande:

    Det verkar enklare att köpa in tjänsten. Kolla vad det finns för företag runtomkring som sysslar med fastighetsservice och be om offerter från dem!


    Ok, tack för tipset! Det ska jag göra.
  • Anonym (Hyresvärd)
    Anonym (Tjänst) skrev 2021-05-15 20:38:20 följande:

    www.fastighetsagarna.se/tjanster/fastighetsforvaltning/

    bredablickgruppen.se/forvaltning/teknisk-forvaltning/

    (Vet inte riktigt var i landet du bor men hur in tjänsten med valfritt utbud av vad du önskar de ska ta hand om och vad du eventuellt önskar göra själv).


    Tack för länkarna! Bor i en liten stad en bra bit från större städer.
  • Anonym (Hyresvärd)
    Anonvm skrev 2021-05-15 21:10:26 följande:
    Kolla upp firmor på orten som erbjuder fastighetsförvaltning.

    Jag är själv med i en BRF med 280 lägenheter, vi hade en egen anställd "hustomte" tidigare, men det visade sig att han spenderade mer än hälften av tiden med att fika hos nån pratsugen, eller ränna privata ärenden åt medlemmarna....

    Finns inte en chans att du håller en gubbe med jobb hela dagarna i ett mindre 3våningshus. 
    Nej det gör ju inte det. Det borde väl finnas vaktmästare som har flera hus hen tar hand om och att man som fastighetsägare betalar en mindre summa per månad, eller per timme?
  • Anonym (Hyresvärd)
    Egon den stora skrev 2021-05-15 23:44:38 följande:
    Det finns företag som gör sånt! Kolla runt lite och be om offerter som någon tidigare nämnt. Det blir det absolut smidigaste för dig. Den erfarenhet jag har är att dom fakturerar per timme.

    Alternativt är ju att en av dom boende kan tänka sig att vara vicevärd mot hyresreduktion. Det är också ganska vanligt
    Tack Egon! Ska kolla efter såna företag, och se om någon hyresgäst kan vara intresserad. Måste väl vara ganska vanligt att mindre hyreshus behöver lite hjälp med fastighetsskötsel.
  • Anonym (Hyresvärd)
    Anonym (***)) skrev 2021-05-16 16:30:16 följande:
    Och hur gjorde din far, var han fastighetsskötare själv, utan lön?

    Hur mkt pengar har du råd att avvara från intäkterna du drar in? Utgå ifrån vad du har råd att betala, och se vad som kan vara rimligt att få med den kostnaden.

    Om det bara är en liten fasighet, så blir det nog för dyrt att ha någon som de ska kunna ringa till när som helst, då måste ju någon ha jour. Finns andra fastigheter i närheten, där du kan hyra in deras fastighetsskötare per timme?
    Min pappa var fastighetsskötare för vårt hus och kunde mycket kring det. Han kunde göra det mesta själv och hade både tid och intresse.

    Jag tror inte jag kommer ha råd med mer än 10 000 per månad för att kunna gå plus. Kanske hyresgästerna får ringa mig om nåt måste ordnas helt enkelt och hantverkare får komma, även om jag inte själv är på plats.

    Jo får höra med andra fastighetsägare hur de gör.
  • Anonym (Hyresvärd)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-16 16:39:08 följande:

    En kompis till mig är fastighetsskötare med eget företag, han tar 600 kronor/timme plus moms.


    Ok, men får hyresgäster hans nummer som de kan ringa om det är något som krånglar då? Eller hur brukar det fungera?
  • Anonym (Hyresvärd)

    Tack för alla hjälpsamma svar! Har inte hunnit svara alla. Jag tror jag ska i första hand kolla hut mycket hyresgästerna kan hjälpa till med vanlig skötsel som gräsmatta och städning mot eventuellt reducerad hyra. Sen får jag kolla runt om det finns de som kan jobba per timme nån gång ibland. Men det kanske inte behövs om jag själv kan komma nån gång ibland. Det främsta är ju de där sysslorna som måste göras minst en gång i veckan.

  • Anonym (Hyresvärd)
    Friger skrev 2021-05-18 12:50:35 följande:
    Jag skulle passa mig för att upprätta den typen av kontrakt... Sånt tar man bäst muntligt så långt det är möjligt. Sen får man pröva sig fram tills man hittar en pålitlig rackare.

    Nu är jag ingen jurist men jag känner i ryggmärgen att upplägget egentligen tål en djupare granskning av skatteverket. Min ryggmärgskänsla för den saken brukar ha rätt då jag är företagare.

    Tror däremot inte att det kommer hända så mycket om det uppdagas. Lite skattetillägg bara och i bästa fall kan man snacka sig ur det hela. Enklast är att förklara arbetet. Svårast att förklara hyresavdrag.
    Får man inte göra en hyressänkning mot att personen hjälper till lite?
  • Anonym (Hyresvärd)
    Friger skrev 2021-05-19 10:03:18 följande:
    Dilemmat är att jag tror att alla kommer att tacka ja och sen kommer alla jobba efter bästa förmåga när dom har tid. Dvs mer eller mindre inte alls.

    Att försöka höja hyran för slashasar innebär att du ska vakta på dom för att kontrollera vilka som arbetar och inte. Vad säger skatteverket om någon som säger sig arbeta men hyresvärden påstår något annat.

    Det kommer inte vara värt besväret och en grogrund för konflikter. Sen är det lik förbaskat en massa saker som hyresgästerna inte ska pilla med själva som du behöver lösa.

    Enklare om du kan hitta en förvaltare, dvs ett bolag som driver förvaltning. Hyresgästerna får ringa dit med klagomål och frågor. Dom kan juridiken, har alla telefonnummer till olika firmor och vet vad som ska ingå och inte ingå. Tar alla konflikter.

    Undersök saken i vart fall. Själva firman behöver ju inte ligga på orten. Det kan vara en större central ute i landet någonstans. Sen lejer dom in lokala hantlangare vid behov.
    Men om läget är att jag måste ha en anställd som klipper gräsmattan och det kostar kanske 20000 kr per år då kan jag alltså om jag förstått det rätt erbjuda alla hyresgäster 2000 kr minskad hyra per år (om det är 10 lägenheter) för att de klipper gräsmattan. Om det bara är fyra som går med på det så har jag två "anställda" för bara 8000 kr/år? Men visst det blir ju problem om dessa inte sköter sitt jobb.

    Jo jag ska höra hur mycket ett bolag tar betalt.
  • Anonym (Hyresvärd)
    Egon den stora skrev 2021-05-19 13:09:47 följande:
    Jag tror att du gör problemet lite större än det är! Jag hade inte blandat in alla hyresgäster i detta, det kommer aldrig att funka.

    Ta en firma som sköter gräs och sånt, eller funkar automower på platsen?

    Behåll sedan jouren själv och ring in hantverkare vid behov. Då får du en överblick om hur mycket tid du behöver lägga ner.

    Sedan kan du ju lägga ut detta om du vill men då vet du ju hur många timmar som behövs så att du har något lite mer handfast att be om offert på.

    Enligt min erfarenhet så är det väldigt sällan det händer något så akut så att det inte kan vänta till dagtid på vardagen.
    Du har kanske rätt i det att problemet är mindre än jag gör det. En robotgräsklippare hade fungerat, men sen är det ju mycket annan grönska som ska tas om hand.

    Ja det går ju lika bra att jag själv ser över det nån gång och hyresgäster säger till mig när nåt måste fixas så ringer jag hantverkare.
Svar på tråden Vad kostar det att ha en fastighetsskötare anställd?