• Anonym (Viola)

Killen dricker bara saft?!

Dejtar just nu en kille som till min stora förvåning nästintill enbart dricker saft. Han kan dricka ett glas juice på morgonen, men annars är det ca 1,5 liter drickklar saft varje dag. Dock föredrar han sockerfri som fun light/zeroh men då är det ju sötningsmedel och färgämnen ändå.

Tänker att det inte kan vara nyttigt att dricka så mycket "skräp" dagligen. Har frågat varför han inte vill dricka rent kranvatten, men han gillar inte smaken säger han. Enstaka gånger har han dock druckit eget bubbelvatten eller loka för att han tycker att det maskerar smaken av vanligt vatten, men helst är det saften som gäller.

Känns lite som barnfasoner. Vad säger ni andra? Kan väl ändå inte vara nyttigt för kroppen?

• Svar på tråden Killen dricker bara saft?!
  • Anonym (ddd)
    Bastardised skrev 2021-05-16 00:43:00 följande:

Saft är något man dricker på barnkalas, vuxna män dricker vanligt kranvatten eller om tillfälle bjuds och är lämpligt ljus lager. 

Riktiga män tycks vara en bristvara nu för tiden...

Men nu drar du väl lite höga växlar ändå. TS har skrivit om EN sak killen gör. I övrigt vet vi inte ett smack om hur han är. 

TS, om du tycker saftdrickandet är konstigt så försök bjuda honom på annat när ni ses? Om han inte vill ha rent vatten (ja det kan ju tyckas konstigt men det finns faktiskt folk som tycker att vatten smakar "konstigt" - dvs inget, det är ju en (o)vana de fått för sig, så får du väl erbjuda mjölk, cider etc. Han dricker ju juice skriva du så uppenbarligen kan han dricka annat. Han gillar väl saften mer bara (inte så konstigt när det smakar sött). 
    Men du kan ju fråga vad han dricker på fest tex, eller om han ska grilla med polarna. 
    Sedan kan han säker dricka vatten om inget annat finns, annars törstar man ju till slut ihjäl. 
  • Steven01

Många som anser att fun ligh och andra sockerfria produkter är skräp och onyttigt. Detta stämmer naturligtvis inte alls och om det är någon som anser det bör kunna presentera någon källa på det.

• Anonym (MW)

Jag förstår hur du menar. Min man är förtjust i sötsaker på ett i mitt tycke barnsligt sätt. Om han inte visste att det var onyttigt skulle han äta sockrad mat varje måltid. Sötat bröd med marmelad, saft, bulle till fikat mm. Det vi har upptäckt är att han har jättedåligt smak/luktsinne. Han känner otroligt mycket färre lukter än jag, och svagare, så hans sätt att få maten att smaka är att salta, peppra och sockra. Och sockret är det han gillar bäst.

Detta gör att han får rätt barnsliga matpreferenser ibland. Innan vi fattade vad det berodde på tyckte jag att det var barnsligt och löjligt. Men tänker man på att allt smakar så himla mycket tråkigare i hans mun kan man man förstå att han vill ösa på en sked extra socker.

Kanske går att dra en parallell till din killes smakpreferenser?

• Anonym (Nej)
    Anonym (Viola) skrev 2021-05-16 00:47:31 följande:

Med barnsligt menade jag inte själva saften i sig utan mer att han enbart dricker detta och vägrar vanligt vatten. Likadant som ett litet barn som vägrar smaka på grönsaker...

Men det är väl klart han vägrar om han inte gillar det? Eller du dricker alltid sånt som du inte gillar bara för att någon annan tycker att du ska göra det?

Att du tycker det är barnsligt får stå för dig, vart går gränsen åldersmässigt när man måste börja dricka sånt man inte tycker om för att inte anses som barnslig?

Grejen med att vara vuxen är ju just det att man bestämmer själv. Och då har han bestämt att han hellre dricker något han tycker om än något han inte tycker om, väldigt logiskt.

Barn som vägrar smaka på grönsaker.., varför vill du dra en parallell till att han är som ett barn? Ligger det något mer bakom?

Han vägrar inte smaka, han har smakat, han vet hur vatten smakar. Och han gillar det inte.
  • Steven01
    Bastardised skrev 2021-05-16 00:43:00 följande:

Saft är något man dricker på barnkalas, vuxna män dricker vanligt kranvatten eller om tillfälle bjuds och är lämpligt ljus lager. 

Riktiga män tycks vara en bristvara nu för tiden...

Riktiga män dricker och äter vad dom vill och är inte som du beroende av att bli godkända av sin omgivning.
  • Anonym (K)

Men varför skulle det vara ett problem?

Gillar han inte vatten så gillar han det inte och tycker väll saft är smidigt.

Jag själv har diabetes typ 1 så jag har fått dricka light produkter i 25 år. Och ofta om jag vill belöna mig med något gott väljer jag dricka framför snacks/godis för blodsockrets skull. Kroppen har hitills inte mått dåligt av sötningsmedlet och forskning har inte kommit fram till att det är skadligt.

• Anonym (Viola)
    19Richie88 skrev 2021-05-16 04:32:13 följande:

Du behöver ej svara specifikt, men ungf. ålder på killen? TS

..Ja, för att Jag minns själv att jag hade en sån period i mitt egna liv med Saft, men bytte senare ut det häftiga saft- drickandet mot Energidrycker istället, detta efter ju äldre jag blev, och att Jag fortf. dricker det pisset än idag, kopiösa mängder blir det ju också ..nu när jag snabbt tänker efter lite på det.. om hur mycket o många flaskor och burkar det blir i veckorna hela året om. Wow!

..

Men men. än är jag inte död, så därför dricker jag lite till bara.. det löser sig.

Killen i fråga är i 30 års åldern. Han säger sig ha druckit såhär så länge han kan minnas.
  • Anonym (....)
    Aniiee skrev 2021-05-15 23:44:31 följande:

Jag hade väl hellre sett han drack riktig saft och inte fun light och annat vidrigt, men det är ju jag det.

Och nje, det är inte barsligt att se till att få i sig tillräkligt mycket vätska på det sätt sim funkar för sig. Saft, särskilt svårt artificiell saft, är inte ett dugg sämre eller barnsligare än att dricka läsk. Hade du reagerat lika mycket om det stod Fanta på flaskan istället för Fun Light Orange? Varför i så fall egentligen om du tänker efter. Enda skillnaden (verkligen!) är att det är äkta apelsinjuice, riktigt socker och kolsyra i Fantan.

Äkta apelsinjuice i Fanta? Är du gal? Tror du på tomten med?
  • Anonym (Nk)

Hmm... men dricker han även saft på barer och om han äter ute eller är bortbjuden? Det skulle för mig vara lite osexigt och barnsligt... man måste inte drinka alkohol men då kanske det är mer läge att dricka vatten... eller möjligen cola.

• Aniiee
    Anonym (....) skrev 2021-05-17 01:27:21 följande:
    Äkta apelsinjuice i Fanta? Är du gal? Tror du på tomten med?
    Det är det faktiskt. Hela 6%. Om du har något att säga emot så gör det i så fall till livsmedelsinspektören i din kommun, de är de som man vänder sig til iförsta hand om man misstänker att det har blivit fel på en varas innehållsförteckning.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Killen dricker bara saft?!