• Anonym (Viola)

Killen dricker bara saft?!

Dejtar just nu en kille som till min stora förvåning nästintill enbart dricker saft. Han kan dricka ett glas juice på morgonen, men annars är det ca 1,5 liter drickklar saft varje dag. Dock föredrar han sockerfri som fun light/zeroh men då är det ju sötningsmedel och färgämnen ändå.

Tänker att det inte kan vara nyttigt att dricka så mycket "skräp" dagligen. Har frågat varför han inte vill dricka rent kranvatten, men han gillar inte smaken säger han. Enstaka gånger har han dock druckit eget bubbelvatten eller loka för att han tycker att det maskerar smaken av vanligt vatten, men helst är det saften som gäller.

Känns lite som barnfasoner. Vad säger ni andra? Kan väl ändå inte vara nyttigt för kroppen?

• Svar på tråden Killen dricker bara saft?!
  • Aniiee

Ja, eller konsumentverket eller livsmedelsverket kan man också vända sig till, troligtvis.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Anna)

Lustigt det du skriver för jag tycker också att det låter konstigt. Vi pratade nämligen om vad vi dricker på jobbet och jag var en av få som bara dricker något smaksatt på helgen. Trodde att de flesta drack vatten men icke. Men största anledningen till att jag tycker att det är konstigt är för att jag inte tycker om den söta smaken och att det låter som en onödig utgift.

• Tow2Mater
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-17 01:46:40 följande:

Lustigt det du skriver för jag tycker också att det låter konstigt. Vi pratade nämligen om vad vi dricker på jobbet och jag var en av få som bara dricker något smaksatt på helgen. Trodde att de flesta drack vatten men icke. Men största anledningen till att jag tycker att det är konstigt är för att jag inte tycker om den söta smaken och att det låter som en onödig utgift.

Det är mest här på FL de huserar; de som livar upp sin helg med festligt kolsyrat vatten smaksatt med en skiva citron.
  • Anonym (Stad?)

Vilken stad kommer han från och vart bor han nu? Kanske att han är uppväxt med vatten som inte smakar bra. Själv drack jag aldrig vatten när jag växte upp för att det smakade illa enligt mig (undantaget i samband med träning). Nu tycker jag vatten är jättegott men när jag åker hem till mina föräldrar så smakar det illa igen och det är helt enkelt inget gott vatten i den staden. (inte deras hus då både de och jag bott på många ställen där så det är vattnet som inte smakar bra).

• Anonym (Jagockså)
    Anonym (Viola) skrev 2021-05-16 00:47:31 följande:

Med barnsligt menade jag inte själva saften i sig utan mer att han enbart dricker detta och vägrar vanligt vatten. Likadant som ett litet barn som vägrar smaka på grönsaker...

Jag får ont i magen av endast kranvatten. Källvatten går bra däremot. Dricker också i princip bara fun.
  • Anonym (Detta)
    Anonym (Stad?) skrev 2021-05-17 09:35:45 följande:

Vilken stad kommer han från och vart bor han nu? Kanske att han är uppväxt med vatten som inte smakar bra. Själv drack jag aldrig vatten när jag växte upp för att det smakade illa enligt mig (undantaget i samband med träning). Nu tycker jag vatten är jättegott men när jag åker hem till mina föräldrar så smakar det illa igen och det är helt enkelt inget gott vatten i den staden. (inte deras hus då både de och jag bott på många ställen där så det är vattnet som inte smakar bra).

Tänker samma, smaken på vatten varierar väldigt över landet. En del städer/ställen har helt enkelt godare vatten än andra.
  • Anonym (E)

Snarare att ditt resonemang är barnsligt.

Att tvinga i sig flera liter vatten om dagen, varje dag när man inte gillar det är för en hel del omöjligt. Varför ska man tvingas? Det brukar bara göra att dessa personer får vätskebrist. Sockerfri Zeroh( som trendar) är ett bra alternativ istället för läsk/energidryck som många väljer att pimpla. Eller kaffe i stora mängder. Han har hittat en helt ok lösning.

• Anonym (Välja själv)

Jag tycker att vuxna människor får bestämma själva vad de vill äta och dricka. Det är väl det som är grejen med att vara vuxen, att man faktiskt får välja själv vad man vill stoppa i sig, nyttigt eller ej. Man definierar väl inte personer utifrån vad de dricker? Med undantag för alkoholister kanske.
    Tycker du även att definitionen på att vara vuxen är att dricka kaffe? Min sambo dricker varken kaffe eller te och får OFTA frågan när hon ska bli vuxen och börja göra det. Hon dricker alltid saft eller läsk på bjudningar och jag anser nog att hon i allra högsta grad är vuxen. Vuxen nog att själva bestämma vad hon vill dricka.

Vissa smaker tycker man helt enkelt inte om. Visst, att tycka illa om smaken av vatten är nog väldigt ovanligt men man har ändå rätt att ha sina preferenser utan att bli dömd för det.

• Mandel

X-maken drack bara mjölk, saft eller jucie till maten/fika/vid törst tills jag vänligt men bestämt förklarade att jag inte tänkte släpa hem flera kilo i veckan i form av vätska utan dög inte kranvattnet fick han köpa sin dryck själv.
    Då började han att dricka vatten...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (45)

Jag är 45 och dricker helst inte vatten alls om det inte är fjällvatten typ. Vatten smakar inte gott. För att jag alls ska få i mig vätska så måste det därmed bli saft. Fun Light är för mig dock inte saft utan skit. 

Jag dricker inte kaffe utan dricker helst O'boy. Sen ett par år tillbaks dricker jag även te på arbetstid men med en hel del honung. 

Vissa må kalla mig "barnslig" men det skiter jag i. Är det hälsosamt? Kanske inte men det må så vara. Jag röker inte, dricker knappt alkohol (en och annan cider men inget annat) så låt mig ha mitt socker ifred. Det finns värre saker att dricka än både saft och O'boy!

Fram tills för ett par år sedan kunde jag inte heller med att dricka bubbelvatten men det går nu även om vattnet behöver vara kallt och det behöver vara varmt ute.

Svar på tråden Killen dricker bara saft?!