• Blandbubbel

    9mån, vill inte sova

    Vi har problem vid läggning, sonen vill inte sova. Han sover i vår dubbelsäng. Antingen sover nån av oss där med honom eller så sover han själv. Det börjar bra med rutinen, tvätt o tandborstning, blöjbyte och han är trött och redo för sängen. Ammar honom sedan men han somnar liksom inte, hur länge jag än sitter med honom. Har försökt lägga ner honom tidigt, sent, mittemellan osv men allt slutar med att han ändå sätter sig upp klarvaken i sängen och vill leka. Vi har det mörkt i rummet och jag låtsas sova och ger ingen respons när han vill leka. Slutar i att han klöser mig i ansiktet, drar mig i håret, nyps och biter mig överallt han kommer åt, vilket gör ont såklart! Han liksom river tag i mungipor, näsborrar, ögonlock, borrar in naglarna i halsen.. Sen blir han ledsen och jag ammar om, han lugnar sig men somnar ändå inte. Lägger ner honom igen och antingen somnar han efter en stund eller så börjar allt om igen. Tror vi kan hålla på i 2-3 timmar. Varje kväll. Han är snällare mot sin pappa, som får ta över när jag inte orkar mer.

    Pojken sover ett par timmar efter frukost på fm och sedan 1-1,5 timme till på em, runt kl 15. Ibland bara 40 min vid 18-tiden. Ingen skillnad på hur kvällarna blir för oss..

    Någon som snälla har tips? Andra sömnrutiner på dagen? Hur visar jag honom att han inte får göra så, när han gör illa mig? Förstår han ens? Vad gör jag för fel? Vad behöver han? Varför är han snällare/mer medgörlig mot pappan?

  • Svar på tråden 9mån, vill inte sova
  • lövet2
    Blandbubbel skrev 2021-05-17 22:47:58 följande:
    Han vill inte sova någon annanstans än i sängen, kan inte lägga honom på annan plats för då vaknar han.
    Jo, men lägg honom där då. Låt honom somna i famnen och så lägger du honom i sängen sedan.

    Det där med mörkt rum förresten, det är det många som tjatar om. Det ska visst vara jätteviktigt, sägs det. Men nej, det är inte heller riktigt sant. I hela Norrland sover barnen under ljusa sommarnätter, och det går så bra så. Mina barn har alltid haft en nattlampa tänd under vintern, så de inte ska få sömnproblem när de ska sova i midnattssol under sommaren.
  • Gameofthrones

    Prova powernap? Men bebisar behöver sova.

    Tänkte om man kunde ta en kortare sömn än 49 min?

    Eller så tar ni som det är

  • Gameofthrones

    *40 min

    Ta mindre än det?

    Men bebisar behöver zzzzova.

  • Cecilialia

    Oj ni måste sluta ge ert barn så mycket sömn på dagen för att sedan kräva att han återigen ska vara trött på kvällen.

    Jag är själv mamma till tre pojkar, 11, 7 och 5 år. Ingen av dem sov så mycket när de var 9 månader. De snittade på en timme sömn per dag, för att sedan nattas på kvällen kl 19. De var då så trötta att det oftast bara krävdes en stunds amning och lite lugn och ro.

    Jag vill även att när du säger att din son är ?snällare? mot pappan missar du en hel vetenskap om barns utvecklingsnivå i den åldern ditt barn är i. Han vet inte vad det innebär att vara snäll ännu. Han gör det som hans kropp behöver och han utvecklas hela tiden. Försök att tänka om, han kan inte sova snällt som en vuxen kan, han utgår från sina behov precis som alla små barn.

  • Cecilialia

    Oj ni måste sluta ge ert barn så mycket sömn på dagen för att sedan kräva att han återigen ska vara trött på kvällen.

    Jag är själv mamma till tre pojkar, 11, 7 och 5 år. Ingen av dem sov så mycket när de var 9 månader. De snittade på en timme sömn per dag, för att sedan nattas på kvällen kl 19. De var då så trötta att det oftast bara krävdes en stunds amning och lite lugn och ro.

    Jag vill även att när du säger att din son är ?snällare? mot pappan missar du en hel vetenskap om barns utvecklingsnivå i den åldern ditt barn är i. Han vet inte vad det innebär att vara snäll ännu. Han gör det som hans kropp behöver och han utvecklas hela tiden. Försök att tänka om, han kan inte sova snällt som en vuxen kan, han utgår från sina behov precis som alla små barn.

  • Blandbubbel

    Alltså har jag gjort precis allt fel.. orkar seriöst inte mer, är helt genomtrött och ledsen, sönderriven och sliten. Alla säger så olika. Ha fasta rutiner, "sömn föder sömn" och bebisar tar den sömn de behöver, väck aldrig ett sovande barn osv... Gråter :'

  • Blandbubbel
    Cecilialia skrev 2021-05-17 23:09:01 följande:

    Oj ni måste sluta ge ert barn så mycket sömn på dagen för att sedan kräva att han återigen ska vara trött på kvällen.

    Jag är själv mamma till tre pojkar, 11, 7 och 5 år. Ingen av dem sov så mycket när de var 9 månader. De snittade på en timme sömn per dag, för att sedan nattas på kvällen kl 19. De var då så trötta att det oftast bara krävdes en stunds amning och lite lugn och ro.

    Jag vill även att när du säger att din son är ?snällare? mot pappan missar du en hel vetenskap om barns utvecklingsnivå i den åldern ditt barn är i. Han vet inte vad det innebär att vara snäll ännu. Han gör det som hans kropp behöver och han utvecklas hela tiden. Försök att tänka om, han kan inte sova snällt som en vuxen kan, han utgår från sina behov precis som alla små barn.


    Varför klöser, slår, rivs och bits han inte med pappan då, bara med mig? Det var det jag menade med "snäll". Jag känner mig så trasig och ledsen över detta. Vaet kan man få mer info om detta så man vet hur man ska göra? Jag r helt villrådig och har ingen aning om vad jag ska göra. Är bara utmattad.
  • Maymom

    Min sov liknande i 9-mån åldern.

    En gång vid 10 och en vid 15-16-tiden. Dock somnade han inte förrän vid vid 21 på kvällen under den perioden.

    För att sedan väckas vid 7-8-tiden.

    Lite olika blev det utifrån om vi hade halvsyskonet eller ej. Men oftast sov han runt 13 timmar per dygn så jag utgick mer från det än exakta klockslag att sova.

    Testa att lägg honom senare, kanske vid 21, han är kanske inte trött vid 19.30, funkar det bra kan ni sedan försöka flytta tiden lite tidigare men bara med typ en kvart åt gången.

  • Maymom
    Blandbubbel skrev 2021-05-17 23:23:18 följande:

    Varför klöser, slår, rivs och bits han inte med pappan då, bara med mig? Det var det jag menade med "snäll". Jag känner mig så trasig och ledsen över detta. Vaet kan man få mer info om detta så man vet hur man ska göra? Jag r helt villrådig och har ingen aning om vad jag ska göra. Är bara utmattad.


    Hur funkar det om pappan börjar nattningen?

    Vi har haft tvärtom, sonen har vägrat nattas av pappan, han har skrikit tills han spytt ett par ggr när pappan nattat. Så jag har fått ta nattningen fram till nu när pappan har fått natta ett par ggr.

    Alla barn är olika, alla råd och tips funkar inte för alla, testa lite olika och se vad som passar er. Vissa föräldrar lyssnar på barnet andra har stenhårda rutiner. Plocka det som funkar för er av tipsen och slå inte ner på dig själv för hårt.

    Enligt bvc är 40-60 min en normal nattning, de nätter det går snabbare får man se som lyx.
  • S23

    Hej!

    Vi har haft liknande problem med ett äldre barn.

    Vi 9 månader tror jag nattning tog 30-40 minuter. Så absolut bra och ?godkänt?. Däremot har vi aldrig kunnat natta i sängen på det sätt du beskriver utan fått gå runt och bära och vagga.

    Nu vid två år är barnet fullkomligt hopplöst. Får absolut inte sova en sekund på dagen för då är det 2-3 timmar nattning sedan och barnet sover inte längre på morgonen vilket ger ett helt slutkört barn.

    Att natta i säng eller vagn tar 2 timmar oavsett om han sovit på dagen eller inte.

    Däremot i bilen eller på cykel somnar han på 10 minuter och går sedan att lyfta in till sängen. Har ni testat att natta i bilen?

    Kan tillägga att vårat barn också rivits, dragits i går och tryckt in ögonen på oss vuxna. Mindre på pappan. Det har inte med snällhet att göra utan troligtvis om bättre anknytning till mig än pappan.

    Att du får så olika råd är inte konstigt. Ni behöver testa er fram.

    Testa att natta 2 timmar senare och se vad som händer.

    Testa att väcka barnet på dagen så att sovstunderna blir kortare.

    TeSta att väcka på morgonen så att barnet vaknar tidigare och då är trött tidigare på kvällen.

    Kanske kan en projektorlampa i taket få barnet lugnt på kvällen?

  • Cecilialia
    Blandbubbel skrev 2021-05-17 23:23:18 följande:

    Varför klöser, slår, rivs och bits han inte med pappan då, bara med mig? Det var det jag menade med "snäll". Jag känner mig så trasig och ledsen över detta. Vaet kan man få mer info om detta så man vet hur man ska göra? Jag r helt villrådig och har ingen aning om vad jag ska göra. Är bara utmattad.


    En av mina söner var tryggare med pappan under vissa perioder. Då ville han alltid vara nära pappa, inte mig. Min man är väldigt bra på att lugna och jag är en mer stressad person än honom. Kanske är det likadant med din sambo/man. Barn vill vara nära den som gör dem trygg.
  • nernu

    Det är en fas. Strular alltid med sömnen i den åldern. Det är pest. Håll ut eller försök söva i vagn eller i sele en period.

  • namlaks

    var inte så hård mot dig själv, du har absolut inte gjort allt fel. vid den åldern krånglar ofta sömnen och det är jättejobbigt för alla.

    när min dotter inte vill sova trots hon är jättetrött och gnällig brukar jag sätta henne i bärselen och gå runt i huset, då brukar hon somna efter en stund.

    min dotter rivs och nyper också, skitjobbigt är det. Jag brukar säga "försiktigt!" eller "klappa istället" och sen visa hur man gör, då brukar hon klappa på mig istället :) man får göra så om och om igen, till slut lär dom sig men det tar tid.

    rulla vagn har en bra app med tips och fakta om små barns sömn samt rekommenderade sovtider som ändras efter barnets ålder, ett litet tips! tycker dom tiderna stämmer bra in på min dotter iaf.

    håll ut, det går över och det blir bättre! kram på dig!

  • Gameofthrones

    Ta det som är det är rätt  för dig/er.

    Det finns ingen handbok för barn, alla gör olika. 

    Mitt tips powernaps Kortare sömn unfer dagen. försök bara ha en zzznooze tid. 

    Jag gjorde så med min minsta tog powernaps, det va lite tufft från början innan med gnäll, gråt ja, du vet nog. Prova på.

  • urba

    Kör Anna Wahlgren metoden. Det är det enda som funkar. Fattar inte hur alla orkar spendera timmar varje kväll för att få barn att sova. Bebisen ska sova i egen säng, säg godnatt och gå och så får han skrika en stund. Man måste lära barn att sova den tuffa vägen tyvärr även om det är jobbigt att barnet gråter. Barnet kommer att förstå att det är natt och det är inget annat som gäller och kommer att somna till slut. Efter några kvällar kommer han sova utan problem då han lärt sig det. Vi har gjort så med 4 barn sedan de var bebisar och efter det har de alltid sovit då de lärt sig att vara trygga i det, det blir normalt för dem att somna själv.

  • Spjälsäng
    Blandbubbel skrev 2021-05-17 23:20:18 följande:

    Alltså har jag gjort precis allt fel.. orkar seriöst inte mer, är helt genomtrött och ledsen, sönderriven och sliten. Alla säger så olika. Ha fasta rutiner, "sömn föder sömn" och bebisar tar den sömn de behöver, väck aldrig ett sovande barn osv... Gråter :'


    TS dina ord skickar mig tillbaka till tiden då miyy barn sov som allra värst. Vad gjorde jag för fel? Varför sover inte ungen? Jag fick alltså skumpa på en pilatesboll med ungen i famnen heeeela natten - efter typ 2 h la jag ner hen i sängen och kunde äntligen sova - i 40 min. För då vaknade mitt barn igen & så var det samma visa på pilatesbollen igen. Jag fattar inte hur jag överlevde den perioden. Jag har minnesanteckningar i min mobil från nätter då jag seriöst har hållit på att gå av av sömnbrost trötthet & utmattning - nu nät jag läser de vill jag bara ge mig själv en kram & det vill jag även ge dig. Det kommer att bli bättre - jag lovar dig! Urdålig tröst jag vet, men jag har tyvärr inget annat. Rid ut stormen.. en dag är det över. Och lyssna nu: DU GÖR INGET FEL

    Punkt. Alla barn är olika, alla tips funkar olika på olika barn. Du är en underbar mamma som kämpar & kämpar. De som vet vad du går igenom de vet - de andra behöver du inte bry dig om.

    En stooooor kram, massa pepp & glöm inte att det blir bättre! Ta hand om dig <3
Svar på tråden 9mån, vill inte sova