• Anonym (B.E)

    Är man ”lågstatusmänniska” när man....

    Jag berättade för min vän att när jag var tonåring (gick i gymnasiet) så bodde min pojkvän hemma hos oss ett knappt år ungefär. Jag förundrades över det idag ,som vuxen, hur mina föräldrar tyckte det var ok.... jag har inget minne av att dom hade något emot det utan han flyttade 50 mil och hem till oss. Han ordnade ett jobb och jobbade om dagarna medan jag gick i skolan.

    Min vän som jag berättade detta för reagerade såhär:

    Vad konstigt att dina föräldrar tyckte det var ok. Ni var ju ingen lågstatus-familj och ett sånt beteende vore mer väntat där. Att ha pojkvän hemma när man ska fokusera på skolan och så är inte ok. Typiskt WT att göra så.

    Skulle min mamma höra hans ord tror jag att hon skulle svara i princip ?finns det hjärterum finns det stjärterum? ungefär.

    Känner att jag blir lite provocerad när någon har så förutfattade meningar men det kanske stämmer? Är det ?typiskt wt??

  • Svar på tråden Är man ”lågstatusmänniska” när man....
  • Anonym (X)
    Anonym (*) skrev 2021-05-19 18:36:54 följande:

    Svara på frågan istället. Varför är det skadligt att en kille som är tillsammans med en gymnasietjej bor hos tjejen och hennes föräldrar? Tror du inte TS och killen hade hittat andra ställen att ha sex på om han inte bott hos dem? För jag antar att det är sexet du har problem med. Själv anser jag ju inte att det är fel öht att ha sex när man är minst 16, så länge det sker under samtycke.


    Det är absolut inte sexet jag har problem med.
  • Anonym (*)
    Anonym (X) skrev 2021-05-19 18:54:59 följande:
    Det är absolut inte sexet jag har problem med.
    Så vad är det då? Varför svarar du aldrig på frågan?
  • Anonym (X)
    Anonym (*) skrev 2021-05-19 19:15:47 följande:

    Så vad är det då? Varför svarar du aldrig på frågan?


    Jag tycker det är fel att leva ?vuxenliv? tidigare än man måste. Det är en klar fördel att kunna ta hand om sig själv innan man hamnar i en tvåsamhet.

    Varför är du så aggressiv i dina inlägg?
  • Anonym (*)
    Anonym (X) skrev 2021-05-19 19:22:52 följande:
    Jag tycker det är fel att leva ?vuxenliv? tidigare än man måste. Det är en klar fördel att kunna ta hand om sig själv innan man hamnar i en tvåsamhet.

    Varför är du så aggressiv i dina inlägg?
    Aggressiv? Du svarade själv ?Wow? på min första kommentar till dig. Ett kommentar som bara var en enkel fråga. När du inte svarar på frågan, utan bara svarar ?Wow?, så antyder du ju att du tycker att min fråga är så dum att den inte förtjänar något svar. Tycker du själv att det är trevligt att bemöta frågor så? Klart jag blir irriterad i tonen. Hade du gett det svar du gav NU från början, så hade jag haft en annan ton. Aggressiv tycker jag dock är att ta i. I så fall var du själv lika aggressiv när du skrev ?Wow?.
  • Kirenaj68
    Anonym (B.E) skrev 2021-05-18 22:39:33 följande:

    Jag berättade för min vän att när jag var tonåring (gick i gymnasiet) så bodde min pojkvän hemma hos oss ett knappt år ungefär. Jag förundrades över det idag ,som vuxen, hur mina föräldrar tyckte det var ok.... jag har inget minne av att dom hade något emot det utan han flyttade 50 mil och hem till oss. Han ordnade ett jobb och jobbade om dagarna medan jag gick i skolan.

    Min vän som jag berättade detta för reagerade såhär:

    Vad konstigt att dina föräldrar tyckte det var ok. Ni var ju ingen lågstatus-familj och ett sånt beteende vore mer väntat där. Att ha pojkvän hemma när man ska fokusera på skolan och så är inte ok. Typiskt WT att göra så.

    Skulle min mamma höra hans ord tror jag att hon skulle svara i princip ?finns det hjärterum finns det stjärterum? ungefär.

    Känner att jag blir lite provocerad när någon har så förutfattade meningar men det kanske stämmer? Är det ?typiskt wt??


    Lite ovanligt, men absolut inget att bli upprörd eller dömande över. Jag tycker att det var väldigt snällt av dina föräldrar och ni skötte det snyggt. Du skötte skolan och han skaffade sig jobb. Funkade allting rent personligt, så kudos. Låt dig inte provoceras av alla inskränkta stolpskott.
  • mammabitch
    Karlington skrev 2021-05-19 18:08:18 följande:
    Det där får ju alla ungar från skolan, så det är lugnt. Problemet är ju att tonåringar inte är berömda för sitt goda omdöme och sin självkontroll.
    Sant, så därför är det ju bra att de vågar prata med sina föräldrar om allt och få hjälp och stöd, i stället för att dölja vad de håller på med när föräldrarna inte ser.
  • Mandel

    Tycker snarare att dina föräldrar tänkte klokt.
    Genom att låta honom bo hos sig så hade de koll på att han behandlade dig väl, att du skötte din skolgång om dagarna och att han ordnade jobb och gjorde rätt för sig.
    Om de inte låtit honom bo hade du kanske stuckit till honom 50 mil bort titt som tätt och inte alls skött din skolgång utan det blivit en massa skolk osv.

    Sedan kanske hans hemsituation inte var den bästa utan de öppnade upp sitt hem för någon som behövde en fast punkt.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Karlington
    mammabitch skrev 2021-05-19 21:14:57 följande:
    Sant, så därför är det ju bra att de vågar prata med sina föräldrar om allt och få hjälp och stöd, i stället för att dölja vad de håller på med när föräldrarna inte ser.
    De studier som gjorts på området verkar visa på att barnen är minst troliga att engagera sig i riskabla sexuella beteenden när föräldrarna har en balans mellan "övervakande" (inte säker på vilket svenskt ord som passar bäst, men tänk "monitoring" på engelska) och stöd. De som ger för väldigt mycket eller lite stöd eller "monitoring" ser oftare sina barn bete sig dumt.

    Att låta ungarna bo hemma hos sig och hålla på som de vill är ju ett ganska klart fall av för lite "monitoring" och för mycket stöd.
  • Anonym (nej)

    Verkligen inte WT. Min mamma är lärare och har haft dörrar öppna genom åren kring våra kompisar - dock inte vilka som helst! En del har varit välkomna men andra inte. De med konstiga föräldrar, men med hyfsat normala barn har alltid varit välkomna, dock inte utan att hon har bildat en form av förtroende kring de här ungdomarna innan de släpptes in i hemmet. En av dem betedde sig illa - och han for ut med huvudet före! Resten av dem har fått vara med om alltifrån läxförhör till att få berätta om sin dag till att äta middag och sova över kortare eller längre period. 


    Min mamma har som sagt varit noga med att bygga upp förtroende med barnen. De som inte accepterar regler i hemmet är inte välkomna (den gällde även min 16 år yngre sladdbror.) men vårt hem har alltid varit något form av tillhåll över trasiga, men okej ungar. De allra flesta har det gått bra för och de pratar gärna med min mamma när de möter henne på stan, trots att en del av dessa är 30+ idag.

  • Anonym (nej)
    Anonym (nej) skrev 2021-05-20 00:08:50 följande:

    Verkligen inte WT. Min mamma är lärare och har haft dörrar öppna genom åren kring våra kompisar - dock inte vilka som helst! En del har varit välkomna men andra inte. De med konstiga föräldrar, men med hyfsat normala barn har alltid varit välkomna, dock inte utan att hon har bildat en form av förtroende kring de här ungdomarna innan de släpptes in i hemmet. En av dem betedde sig illa - och han for ut med huvudet före! Resten av dem har fått vara med om alltifrån läxförhör till att få berätta om sin dag till att äta middag och sova över kortare eller längre period. 


    Min mamma har som sagt varit noga med att bygga upp förtroende med barnen. De som inte accepterar regler i hemmet är inte välkomna (den gällde även min 16 år yngre sladdbror.) men vårt hem har alltid varit något form av tillhåll över trasiga, men okej ungar. De allra flesta har det gått bra för och de pratar gärna med min mamma när de möter henne på stan, trots att en del av dessa är 30+ idag.


    Jag menar att det här även gällde vår 16år yngre sladdbrors kompisar - inte specifikt min bror.
  • Anonym (A-M)

    Jag har alltid tyckt att det är konstigt att föräldrar låter sina tonåringar ha killar och tjejer "sovandes" hos sig. Det skulle jag aldrig ha fått, och det är helt otänkbart att min dotter - som är 18 - skulle få ha det. Vilket hon vet om. Jag köper inte heller detta med att "det händer ändå", för det gjorde det definitivt inte för mig i den åldern, och jag är så säker som jag kan vara på att min dotter är oskuld. 

    ...däremot vet jag inte om det har med "WT" att göra. Jag hade klasskamrater på gymnasiet som hade högutbildade, högavlönade föräldrar och bodde i stora villor, som fick göra detta. Jag känner också arbetarfamiljer där det är helt otänkbart. Jag tror att detta är mer en moralfråga, än en fråga om hur "lyckad" man är i yrkeslivet eller hur rik man är. 


    mammabitch skrev 2021-05-19 17:10:53 följande:

    Enligt RFSU så har ungefär hälften av Sveriges 17-åringar haft sexuell debut - och vad är det för fel med det om de skyddar sig och inte tillåter  sådant de egentligen inte vill?  Och redan min mormor lät sina barns pojkvänner sova över just på grund av att hon hellre såg att det de förmodligen skulle göra ändå skedde under trygga former - och det var innan internet och våldsporr!

    Alla sex barnen blev skötsamma och tre av flickorna utbildade sig högt och arbetade inom högkvalificerade yrken.


    Fast jag tror inte att den statistiken stämmer. Den kommer från enkäter på ungdomsmottagningar, och dit söker sig ju ungdomar oftast först när de behöver hjälp med p-medel, abort eller något annat relaterat till sex. De som aldrig haft sex har ingen anledning att gå dit - och fyller alltså inte heller i någon enkät. 
  • sextiotalist
    Anonym (A-M) skrev 2021-05-20 03:31:10 följande:

    Jag har alltid tyckt att det är konstigt att föräldrar låter sina tonåringar ha killar och tjejer "sovandes" hos sig. Det skulle jag aldrig ha fått, och det är helt otänkbart att min dotter - som är 18 - skulle få ha det. Vilket hon vet om. Jag köper inte heller detta med att "det händer ändå", för det gjorde det definitivt inte för mig i den åldern, och jag är så säker som jag kan vara på att min dotter är oskuld. 

    ...däremot vet jag inte om det har med "WT" att göra. Jag hade klasskamrater på gymnasiet som hade högutbildade, högavlönade föräldrar och bodde i stora villor, som fick göra detta. Jag känner också arbetarfamiljer där det är helt otänkbart. Jag tror att detta är mer en moralfråga, än en fråga om hur "lyckad" man är i yrkeslivet eller hur rik man är. 

    Fast jag tror inte att den statistiken stämmer. Den kommer från enkäter på ungdomsmottagningar, och dit söker sig ju ungdomar oftast först när de behöver hjälp med p-medel, abort eller något annat relaterat till sex. De som aldrig haft sex har ingen anledning att gå dit - och fyller alltså inte heller i någon enkät. 


    Nja

    Det finns andra sätt att ta in information.

    Debutåldern är ungefär som för min generation och jag är 60.

    Då fanns inte ungdomsmottagningar, däremot gjordes det en större undersökning från SCB där bla sådana frågor ställdes (var en av de som svarade).
  • sextiotalist
    Anonym (A-M) skrev 2021-05-20 03:31:10 följande:

    Jag har alltid tyckt att det är konstigt att föräldrar låter sina tonåringar ha killar och tjejer "sovandes" hos sig. Det skulle jag aldrig ha fått, och det är helt otänkbart att min dotter - som är 18 - skulle få ha det. Vilket hon vet om. Jag köper inte heller detta med att "det händer ändå", för det gjorde det definitivt inte för mig i den åldern, och jag är så säker som jag kan vara på att min dotter är oskuld. 

    ...däremot vet jag inte om det har med "WT" att göra. Jag hade klasskamrater på gymnasiet som hade högutbildade, högavlönade föräldrar och bodde i stora villor, som fick göra detta. Jag känner också arbetarfamiljer där det är helt otänkbart. Jag tror att detta är mer en moralfråga, än en fråga om hur "lyckad" man är i yrkeslivet eller hur rik man är. 

    Fast jag tror inte att den statistiken stämmer. Den kommer från enkäter på ungdomsmottagningar, och dit söker sig ju ungdomar oftast först när de behöver hjälp med p-medel, abort eller något annat relaterat till sex. De som aldrig haft sex har ingen anledning att gå dit - och fyller alltså inte heller i någon enkät. 


    Dessutom så är jag rätt säker på att svaren kommer inte från enkäter på Rfsu, de brukar, precis som många andra, beställa undersökningar av företag som arbetar med att samla in statistik.
  • mammabitch

    Siffran fanns på RFSUs hemsida och jag vet inte var den kom ifrån, tycker att den stämmer väl med vad jag uppfattar från mina ungdomar och från min egen ungdom.

    Om vi bortser från religiösa och hedersrelaterade utgångspunkter så förstår jag inte alls varför en förälder skulle ha bekymmer med att en tonåring i övre tonåren är sexuellt aktiv - speciellt inte när det handlar om ett förhållande med en pojkvän där de delar så mycket mer än bara kroppsvätskor? Är vi tillbaka på 1800 talet?

    De flesta tonåringar klarar att både plugga och ha en fritid!

  • Anonym (*)
    Anonym (A-M) skrev 2021-05-20 03:31:10 följande:

    Jag har alltid tyckt att det är konstigt att föräldrar låter sina tonåringar ha killar och tjejer "sovandes" hos sig. Det skulle jag aldrig ha fått, och det är helt otänkbart att min dotter - som är 18 - skulle få ha det. Vilket hon vet om. Jag köper inte heller detta med att "det händer ändå", för det gjorde det definitivt inte för mig i den åldern, och jag är så säker som jag kan vara på att min dotter är oskuld. 

    ...däremot vet jag inte om det har med "WT" att göra. Jag hade klasskamrater på gymnasiet som hade högutbildade, högavlönade föräldrar och bodde i stora villor, som fick göra detta. Jag känner också arbetarfamiljer där det är helt otänkbart. Jag tror att detta är mer en moralfråga, än en fråga om hur "lyckad" man är i yrkeslivet eller hur rik man är. 


    Fast jag tror inte att den statistiken stämmer. Den kommer från enkäter på ungdomsmottagningar, och dit söker sig ju ungdomar oftast först när de behöver hjälp med p-medel, abort eller något annat relaterat till sex. De som aldrig haft sex har ingen anledning att gå dit - och fyller alltså inte heller i någon enkät. 
    Varför är det viktigt för dig att din 18-åriga dotter är oskuld? Och hur vet du att hon är oskuld?
  • Anonym (B.E)

    Kul att ses hur tråden tar sig olika vägar!för min del så hade vi redan varit ett par 2-3 år när han väl flyttade hem till oss så någon oskuld var jag inte.Däremot så hade vi mer och vildare sex när vi var ensamma i hans lägenhet än hemma hos mig. Om vi nu ska prata sex.....

  • Anonym (Gurkan)
    Karlington skrev 2021-05-19 22:41:45 följande:
    De studier som gjorts på området verkar visa på att barnen är minst troliga att engagera sig i riskabla sexuella beteenden när föräldrarna har en balans mellan "övervakande" (inte säker på vilket svenskt ord som passar bäst, men tänk "monitoring" på engelska) och stöd. De som ger för väldigt mycket eller lite stöd eller "monitoring" ser oftare sina barn bete sig dumt.

    Att låta ungarna bo hemma hos sig och hålla på som de vill är ju ett ganska klart fall av för lite "monitoring" och för mycket stöd.
    Men är det inte troligt att de barn som redan uppvisar tendenser till att göra ogenomtänkta saker och sätta sig i trubbel är de som blir "superövervakade", d.v.s. att superövervakningen är ett resultat av deras beteende från tidig ålder snarare än en orsak till att de flippar ur? 

    Vi har varit rätt chill med vårt barn och det har hänt att andra föräldrar har haft synpunkter på det (läggtider, skärmtid, vara ensam hemma osv) men vi har ju släppt det för att han aldrig har varit olydig ens som liten, utan har alltid gått att resonera med, har förstått varför man har olika regler och accepterat dessa.
    Samt har haft utmärkta betyg rakt igenom.

    Då känns det väldigt märkligt att vi ska börja tjata om när vårt barn lägger sig och hur mycket tid han spelar spel x bara för att andras barn behöver sova mer. Funkar skolan och hemmet ser ut som när vi lämnade det när vi har varit på en övernattning med spa så är vi nöjda. 
  • Karlington
    Anonym (Gurkan) skrev 2021-05-20 17:07:03 följande:
    Men är det inte troligt att de barn som redan uppvisar tendenser till att göra ogenomtänkta saker och sätta sig i trubbel är de som blir "superövervakade", d.v.s. att superövervakningen är ett resultat av deras beteende från tidig ålder snarare än en orsak till att de flippar ur? 

    Vi har varit rätt chill med vårt barn och det har hänt att andra föräldrar har haft synpunkter på det (läggtider, skärmtid, vara ensam hemma osv) men vi har ju släppt det för att han aldrig har varit olydig ens som liten, utan har alltid gått att resonera med, har förstått varför man har olika regler och accepterat dessa.
    Samt har haft utmärkta betyg rakt igenom.

    Då känns det väldigt märkligt att vi ska börja tjata om när vårt barn lägger sig och hur mycket tid han spelar spel x bara för att andras barn behöver sova mer. Funkar skolan och hemmet ser ut som när vi lämnade det när vi har varit på en övernattning med spa så är vi nöjda. 
    Det är möjligt som du säger i början, korrelationsstudier är ju inte alltid så pricksäkra när det gäller orsakande.

    Bra att höra om erat barn! :) Fast en anekdot bevisar ju ingenting i sig.

    Att tjata om sömn eller spel ser jag ingen anledning till att göra. Men det är ju inte relevant här, eftersom studien avhandlade riskabla sexuella beteenden, inte sömn eller spelande. :)
  • Anonym (Gurkan)
    Karlington skrev 2021-05-20 17:25:21 följande:
    Det är möjligt som du säger i början, korrelationsstudier är ju inte alltid så pricksäkra när det gäller orsakande.

    Bra att höra om erat barn! :) Fast en anekdot bevisar ju ingenting i sig.

    Att tjata om sömn eller spel ser jag ingen anledning till att göra. Men det är ju inte relevant här, eftersom studien avhandlade riskabla sexuella beteenden, inte sömn eller spelande. :)
    Det var ett exempel, Helge.

    Jag tror att de föräldrar som hökar över sina barn oftare har anledning att göra det, bara.
Svar på tråden Är man ”lågstatusmänniska” när man....