• Mimmioo

    Föräldraledighet vid röda dagar

    Hej! :)

    Jag är gravid och planerar föräldraledighet just nu.

    Har förstått det som att om man tar semesterdag i samband med röda dagar så får man vanlig lön från jobbet dom röda dagarna.

    Skulle man isåfall iår till exempel kunna ta semesterdag 23/12, för att få lön från jobbet den 24/12?

    Sedan föräldraledigt 27-28-29 december och sedan semesterdag den 30/12 och få betalt för 31/12?

    Eller måste man ta semesterdagar hela perioden dvs. 23 december-1 januari för att det ska funka?

    Har pratat med FK men fick inga bra svar där :)

  • Svar på tråden Föräldraledighet vid röda dagar
  • Anonym (Hej)

    Under ett år har du enbart rätt till föräldraledighet tre perioder.

    Som du beskriver nu så kommer du förbrukat alla dessa perioder för detta år, så att du är medveten om det.

    För att du skall få betalt de röda dagarna krävs det att det räknas som att du återgått i tjänst. Och om jag förstått det rätt så betyder det att du behöver ha arbetat (lagt semester) EN dag före den röda dagen.

    Det bästa du kan göra är egentligen att fråga din hr-avdelning. Fk har ingenting med detta att göra.

    Kan också vara värt att ha med i tanken att du genom att lägga semester spar föräldradagar som du kan vara ledig med senare istället för semester.

    Jag personligen hade valt att lägga semester hela julperioden för att det skall se lite ?snyggare? ut.

  • cosinus

    Det borde gå om du inte överskridit det antalet perioder du har på ett år. Men gissningsvis är det någon lönehandläggare som kommer tugga lite fradga över tjorvet :)

    Men mycket enklare är att alltid ta semester över julen då det är mycket röda dagar och så ösa på med FL på sommaren då alla veckor efter midsommar ser likadana ut. Då slipper man tänka :)

    Det hela har att göra med att om du är ledig enstaka dagar eller en kortare period så dras bara de dagarna bort från din lön. Så är du FL 2 dagar så dras 2 dagar av. Om du däremot är FL 5 dagar men det i kalendertid sträcker sig över 2 veckor så räknas det som att du inte jobbat 2 veckor den månaden och då dras ju typ en halv månadslön. Så det är övergången från att dra bort enskilda dagar till att dra bort del av månad som gör att skillnaden blir så stor just vid röda dagar. Jag minns inte på rak arm var den gränsen går i kalendertid.

  • Elin pelin

    Regleras inte det i kollektivavtalet? Jag hade kollat med facket.

    De gjorde om vårt kollektivavtal för ett antal år sedan så nu "jobbar vi inte in" röda dagar längre utan våra ledig dagar flyttas till den röda dagen!

  • Anonym (Ellen)

    Jag hade också lagt semester, om jag hade dagar kvar. Semester i sig ger ju semesterlönegrund också vilket inte f-ledighet gör om du varit ledig längre än 120 dagar (kan vara fler dagar enl kollektivavtal).
    Så jag hade i så fall kontaktat min chef om att få bryta f-ledigheten den 19 och sen lagt semester julveckan.

    Inom min tjänst arbetar vi inte på julafton  eller nyårsafton så de två dagarna vore det enda dag jag personligen skulle få "gratis" i år. Dvs jag går i tjänst måndag 20/12 och lägger semester 2v. Men det kommer att dras 8 semesterdagar istället för 10 eftersom 24/12 + 31/12 inte är arbetsdagar på mitt avtal. 

    Jag har inte koll på trettonhelgen riktigt, kanske är det mer "förmånligt" att pausa och lägga semestern på den sidan helgerna istället?
    Just i år ligger många röda dagar på helger. Så det kanske inte är någon jättevinst som det kan vara andra år då alla helger och klämdagar gör att man vinner massor.

    Men din chef och HR kan ha synpunker på ditt upplägg om du hackar upp det för mycket, just pga lagen säger att du har rätt till 3 perioder, som flera redan svarat. Så ha koll på det!

  • Anonym (Hej)

    Ska tilläggas att de heller inte är skyldiga att faktiskt bevilja din semester. Så kanske nekas du om du hackar upp det så

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Hej) skrev 2021-05-20 10:23:59 följande:

    Ska tilläggas att de heller inte är skyldiga att faktiskt bevilja din semester. Så kanske nekas du om du hackar upp det så


    Bra synpunkt. TS bör också fundera över kommande år. När man är föräldraledig så är ju inte hela ledigheten semesterlönegrundande. Det är man oftast medveten om det år man GÅR på semester. Om jag får barn i februari tex så kanske jag tjänar in 1/3 av semestern det året. Sen kommer jag tillbaka året därpå och förväntar mig en 5v ledighet. Det kanske jag inte alls har jobbat ihop då.
  • Mimmioo

    Tack för svar allihopa :) Då lägger jag nog en sammanhängande period med semester istället. Men räcker det att jag lägger 23/12 till 30/12 eller måste jag lägga den 3/1 också för att få båda röda dagarna med full lön? Vill helst inte slösa på för många semesterdagar, skönt o ha några kvar när man börjar jobba igen :)

  • Anonym (Sara)

    Kolla med din arbetsgivare vad som gäller. Här dras det på olika sätt från lönen om det är fler eller färre än 5 dagar.

    Sen beror det ju på vad du vill uppnå; säkert få ledigt, begär fl men tänk på perioderna som flera skrivit. Spara fl dagar, ta semester. Ta ut så många fl dagar som möjligt, ta fl alla dagar även röda.

  • Anonym (Myran)

    Hmm rätta mig om jag tolkar det fel nu. Men du menar att du ska vara föräldraledigt från att bebisen föddest till 23 dec för att då bryta föräldraledigheten och lägga in semester över jul (för att få semester/lön för röda dagar över jul) och sen direkt efter denna semestern fortsätta vara föräldraledig med bebisen?

    Det är inte säkert att du kan bryta föräldraledigheten för att gör så. Är chefen "elak" kan denna neka dig semester som du tänkt och du då är tvungen att komma in och jobba de dagarna som inte är röda. Han kan då bryta din semester med kort varsel pga olika omständigheter (det kan han inte göra om du lagt föräldrapenning).

  • Mimmioo
    Anonym (Myran) skrev 2021-05-20 11:22:54 följande:

    Hmm rätta mig om jag tolkar det fel nu. Men du menar att du ska vara föräldraledigt från att bebisen föddest till 23 dec för att då bryta föräldraledigheten och lägga in semester över jul (för att få semester/lön för röda dagar över jul) och sen direkt efter denna semestern fortsätta vara föräldraledig med bebisen?

    Det är inte säkert att du kan bryta föräldraledigheten för att gör så. Är chefen "elak" kan denna neka dig semester som du tänkt och du då är tvungen att komma in och jobba de dagarna som inte är röda. Han kan då bryta din semester med kort varsel pga olika omständigheter (det kan han inte göra om du lagt föräldrapenning).


    Ja precis det är så jag tänkt, men det kanske inte är värt o krångla för 2 dagar men känns ändå onödigt o ?ge bort? 2 dagars lön. Ja det är väl det som är nackdelen att dom kan bryta ens semester men tror inte hen skulle göra det, har en väldigt schysst chef :)
  • Anonym (Myran)
    Mimmioo skrev 2021-05-20 11:40:00 följande:

    Ja precis det är så jag tänkt, men det kanske inte är värt o krångla för 2 dagar men känns ändå onödigt o ?ge bort? 2 dagars lön. Ja det är väl det som är nackdelen att dom kan bryta ens semester men tror inte hen skulle göra det, har en väldigt schysst chef :)


    Alla är vi olika men jag skulle inte krånglat för dessa 2 dagar och ses som "snål och omständig" av chef och kollegor. Hade sparat semesterdagarna och hade istället försökt spara pengar i form av att köpa billigare mat, mer second hand, julklappar begagnat till bebisen som ändå inte vet om det(köper fortfarande mycket presenter begagnat och till nyskick till mina barn 5-10år och då kunnat ta ut dessa två dagar mindre under samma eller någon period innan, än att hålla på att krångla. Med det är jag alla är vi olika hur mycket jobb det är värt.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Myran) skrev 2021-05-20 12:03:54 följande:

    Alla är vi olika men jag skulle inte krånglat för dessa 2 dagar och ses som "snål och omständig" av chef och kollegor. Hade sparat semesterdagarna och hade istället försökt spara pengar i form av att köpa billigare mat, mer second hand, julklappar begagnat till bebisen som ändå inte vet om det(köper fortfarande mycket presenter begagnat och till nyskick till mina barn 5-10år och då kunnat ta ut dessa två dagar mindre under samma eller någon period innan, än att hålla på att krångla. Med det är jag alla är vi olika hur mycket jobb det är värt.


    Jag hade helt ärligt inte heller krånglat för två dagar. Jag lade semester under två veckor över jul

    Med mitt barn. Men då innehöll också dessa veckor FEM lediga betalda dagar och alltså betydligt mer värt. Hos stor arbetsgivare så de bryr sig inte
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Hej) skrev 2021-05-20 12:10:33 följande:
    Jag hade helt ärligt inte heller krånglat för två dagar. Jag lade semester under två veckor över jul

    Med mitt barn. Men då innehöll också dessa veckor FEM lediga betalda dagar och alltså betydligt mer värt. Hos stor arbetsgivare så de bryr sig inte
    Har samma erfarenhet. Främst är väl att det kan sticka i ögonen på andra som inte haft tanken på att göra samma sak (av samvetsskäl eller okunskap...) . Och sen tar man sällan in vikarier heller. Om jag har en f-ledig person i min verksamhet som ska vara borta till nästa sommar så har jag redan en vikarie. 
    Vill hen ta semester så säger jag sällan något om det, då minskar min semesterskuld också. Personen hade ändå inte varit på plats, hen har rätt till  3 perioder och gör inget "fel" i sak. Så det brukar gå bra.
  • Mimmioo

    Är rätt säker på att varken min chef eller kollegor skulle bry sig om jag gjorde såhär, jobbar också hos en stor arbetsgivare. :) Sen om man till exempel tar semester på skärtorsdagen för att få vanlig lön långfredagen+annandag påsk, räcker de att man tar bara torsdagen då eller måste man ta fler dagar? Tycker det är lite oklart om man måste ta en semesterdag efter till exempel jul/påsk också eller om de räcker o bara ta en semesterdag innan. Har ringt hr tidigare men fick inga direkt bra svar där :)

  • Anonym (Hej)
    Mimmioo skrev 2021-05-20 15:18:14 följande:

    Är rätt säker på att varken min chef eller kollegor skulle bry sig om jag gjorde såhär, jobbar också hos en stor arbetsgivare. :) Sen om man till exempel tar semester på skärtorsdagen för att få vanlig lön långfredagen+annandag påsk, räcker de att man tar bara torsdagen då eller måste man ta fler dagar? Tycker det är lite oklart om man måste ta en semesterdag efter till exempel jul/påsk också eller om de räcker o bara ta en semesterdag innan. Har ringt hr tidigare men fick inga direkt bra svar där :)


    Fast hr måste ju kunna svara. Det är dom som ska betala ut din lön.

    I annat fall är det isf bara din lokala fackföreningar som kan ha koll på detta
  • Anonym (Ellen)
    Mimmioo skrev 2021-05-20 15:18:14 följande:

    Är rätt säker på att varken min chef eller kollegor skulle bry sig om jag gjorde såhär, jobbar också hos en stor arbetsgivare. :) Sen om man till exempel tar semester på skärtorsdagen för att få vanlig lön långfredagen+annandag påsk, räcker de att man tar bara torsdagen då eller måste man ta fler dagar? Tycker det är lite oklart om man måste ta en semesterdag efter till exempel jul/påsk också eller om de räcker o bara ta en semesterdag innan. Har ringt hr tidigare men fick inga direkt bra svar där :)


    Om du kontaktar din chef och ber att få bryta din f-ledighet den 31 mars säger vi (om vi utgår från påsken i år) och sen gör en ny ledighetsansökan from tisdag 6 april så går du i tjänst skärtorsdag - annandag. Sen lägger du semester skärtorsdagen. Då har du inte begått något brott. En chef kan godkänna det så länge det inte krockar med lagar eller avtal. Din ledighet from tisdag 6 april räknas som en ny ansökan. Sker detta minst 2 mån innan och inte redan har 3 perioder beviljade för kalenderåret så har du rätten på din sida.
    Sen kan man moraliskt sett tycka att det är fult att göra så. Men inte olagligt. Och du får på det viset lön för to-sö  + semesterdagstillägg för 1 dag utan att sätta din fot på arbetet.
Svar på tråden Föräldraledighet vid röda dagar