Inlägg från: prospicientia |Visa alla inlägg
  • prospicientia

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Det måste ju vara olika från person till person samt beroende av kontexten och sättet det sägs på.

Jag som man skulle rent allmänt inte uppskatta om någon kallade mig "lille gubben", men har blivit kallad så vid något tillfälle av en kvinna när jag berättat att jag skadat mig eller haft ont. I det fallet har det rört sig om medlidande och en varm känsla snarare än ett ironiskt förlöjligande och då har jag tacksamt tagit emot känslan. Så för mig som man är det i alla fall viktigast vad personen menar och vilken känsla han eller hon förmedlar och allt annat som eventuellt ligger bakom orden och inte själva orden i sig. 

• prospicientia

Jag vet egentligen inte varför ingen kommit på att göra kopplingen till "lilla vännen"/"lille vännen". Jag tror ungefär samma saker kan sägas här, men det lär nog vara betydligt fler som uppskattar "vännen" än "gubben"/"gumman". Gubbar och gummor vill vi ju inte känna oss som även om vi kanske är det. Skrattande

Betydligt mer intressant tycker jag ordet "damen" är. I skarp kontrast till diskussionen i tråden är detta uppenbarligen ett tämligen formellt språkbruk och knappast något man säger hemma i vardagsrummet. Jag har jämför det med "lady" på engelska ("Ser du att damen där borta i svart klänning.."?), men tydligen är det många som inte tycker det är riktigt samma sak. Personligen har jag alltid uppskattat "herrn" även när jag var i mycket ung. I vilken grad de uppfattas som ekvivalenta vet jag inte, men rent logiskt borde de vara det. Jag tycker även om att bli niad när jag står i kö t.ex. Det känns extra artigt. 

I mitt exempel med "damen" ovan så dras jag till det eftersom det känns extra respektfullt och mer respektfullt än "kvinnan".

• prospicientia
    mari123 skrev 2021-05-21 19:13:51 följande:

När det gäller plain SEX och man t ex är inne på bondage och och lite "tuffare" grejer så funkar ju inte "lilla gumman"! Då är det mer "Bitc*"......-"You fuc...ng bit*h".....*typ"

Det roliga med sådana ord är att de ofta kan tolkas precis tvärtom. "Good girl!" kan vara i de sammanhangen du nämner kan innebära att tjejen är undergiven och lydig, men i ett men vanilj sammanhang så kan man ju tolka det som "Duktig som tar för dig!". ... "lilla gumman!", haha, nej, det passar inte. Skrattande Inte ens "gumman" passar där tycker jag. Chansen är nog större att tjejen vill känna sig lite tuff än söt och gullig då.
  • prospicientia
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 19:40:10 följande:
    Ja det används ju inte inom sex så konstigt att en del tycker det är sexistiskt.
    Haha, du får nog googla vad "sexistiskt" betyder för något.
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?