• flygrl

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Sexigt är det verkligen inte men däremot möjligen sexistiskt. Fast jag tycker det kan va gulligt ibland när äldre män säger så till mig och jag förstår dom menar väl. Händer tex. att nån gäst säger så när han tackar för bra service (jag är servitris).

• flygrl
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 21:31:40 följande:

Kan det va att dom tror du är gammal?

Haha knappast då jag är 23 men oftast tas för yngre.
  • flygrl
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 22:29:00 följande:

haha då var det nog inte därför.

Skulle inte tro det, nä.
  • flygrl
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-21 15:37:54 följande:

Och svarta kallar varandra för n-ordet. Det betyder inte att det är ok om utomstående gör det.

Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 16:13:27 följande:

Okej? Låter ju inte helt bra att de fortsätter använda ett allmänt rasistiskt ord bara för det är mellan varandra. En svart person kan väl bli illa berörd av ett rasistiskt ord, även om det kommer från en annan svart person. Eller skulle det ha annan betydelse då? Är lilla gumman sexistiskt?

mari123 skrev 2021-05-21 16:18:01 följande:

Ja vad vet man om hur svarta känner och tänker? Jag har inte en aning! Har DU? 

Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 17:26:32 följande:

De är lika mycket människa som du och jag, och då kan man nog tänka sig in i hur många känner sig.

mari123 skrev 2021-05-21 17:29:26 följande:

Ja absolut är de som du och jag men liksom N-ordet! Säger det detta ord till varandra naturligt?

Anonym (Beror på) skrev 2021-05-21 17:32:41 följande:

Ja det används mellan svarta människor och är ett rätt välkänt fenomen.De har tagit makten över ordets användning och det anses rätt allmänt ok att använda det inom färgade kretsar. De har gjort ordet till sitt och äger dess betydelse. Men du fattade tydligen inte poängen............... Om en kvinna säger "lilla gumman" till en väninna har det en helt annan betydelse än om en man säger det till en kvinna (såvida det inte sägs med syrlig ton).

Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 10:50:19 följande:

Men är det alltså ok för tjejer att säga "lilla gumman" till varandra, på samma vis som det är ok för svarta att kalla varandra n-ordet? Är det samma saken?

Anonym (*-*) skrev 2021-05-22 15:50:57 följande:

Jag skulle säga att det inte är OK att säga "lilla gumman", kvinnor emellan. I vilken situation tänker du att det skulle sägas?

Säger svarta generellt verkligen n-ordet till varandra?

Eftersom N-ordet i olika varianter dragits in i diskussionen vill jag som svart person säga va jag tänker kring den grejen. Men jag är självklart ingen talesperson utan talar enbart för mig själv.

Inte alla svarta är bekväma med kallas n***a ens av andra svarta. Visst det är skillnad använda det internt svarta emellan än när vita säger det till en precis som det alltid är skillnad på intern jargong och när utomstående kör samma jargong. Men det innebär inte att alla är ok med det och så är det för mig. Trots att jag är en svart hiphopbrud från orten.

Jag körde med det när jag va yngre men kom sen på det är ett rätt fult ord jag inte vill säga till andra eller själv bli kallad för. Ok, så tänker jag.
  • flygrl
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-23 12:48:25 följande:

Man kan ändå snabbt konstatera att det aldrig är ok om en vit använder det ordet men att det i vissa svarta kretsar, mellan vänner, kan vara ok. Men tack för din input.

Det jag skrev va väl åt det hållet också, alltså att det är skillnad om det används internt än om en vit person säger det. Fast egentligen kan ju vänner köra vilka uttryck dom vill sinsemellan så länge alla är bekväma med det så då kan man ju förstås tänka sig att man i ett mixat gäng använder n***a oavsett man är svart eller vit. Fast man ska ju sen inte tro man kan köra det tilltalet mot personer utanför gänget utan det tas illa upp.

Jag och mina syskon kör ofta rätt grova skämtsamma grejer internt och då kan faktiskt N-ordet dyka upp i olika varianter MEN jag ser det nog som att vi då också driver med dom begreppen, rasismen och fördomarna. Lite grann som judar kan ha väldigt speciell humor som jag antar också är ett sätt hantera det förtryck dom utsatts för genom historien. Men dom skämten är kanske inget jag som icke-jude ska dra precis som mina syskons interna skämt inte är nån annans business.

Precis som det kan va att man i tex. ett förhållande kan säga sånt som lilla gumman eller lilla gubben till varandra men inte uppskattar om utomstående tilltalar en så. Allt är inte ok alltid och överallt och det får man bara inse.
  • flygrl
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-23 16:22:01 följande:

Haha jaa jag kommer ihåg en tjej när jag var i tonåren som brukade kalla sina vänner för horor :D Så visst finns det olika gränser mellan människor. Precis som du säger så måste man vara vaksam gentemot de som inte är de absolut närmaste i ens liv. I en kärleksrelation eller med sina nära vänner kan man definitivt säga lilla gumman, annars not so much.

Jo, internt inom en familj eller vänner emellan kan man snacka och tilltala varandra på ett sätt man aldrig skulle acceptera från utomstående. Det är en sorts intimitet och förtroende för varandra. Lite liknande att det är skillnad på att skoja om sig själv och att göra det om andra.

Och man bör nog även inom en intern grupp människor va lite lyhörd så det faktiskt v e r k l i g e n är så att alla är ok med jargongen, så inte nån lider i tysthet utan att våga säga ifrån.

Och jag får väl tillägga att jag visserligen inte tar illa upp när vänliga äldre gäster nån gång säger lilla gumman till mig (som jag berättade tidigare i tråden) MEN att jag skulle avråda män generellt att tilltala tjejer/kvinnor dom inte känner med det epitetet.

Tycker f.ö. lilla gumman precis som lilla gubben är lite underliga uttryck om jag ska va ärlig. Varför tilltala en ung person med gumman eller gubben? Fast det kommer kanske ur en annan tid?
  • flygrl
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-23 21:34:55 följande:

+1 på det :)

• flygrl
    Linnie skrev 2021-05-27 16:11:12 följande:

Skrev mitt svar här ovan innan jag läste vad som skrivit sedan sist jag skrev, klantigt kanske? men så blir det ibland. Om det är något du tycker är helt fel i mitt inlägg gällande... vad som, så får du gärna säga vad du tycker. Men som sagt såg jag ju nu efteråt att du gett flera bra svar på frågeställningen redan..

Det kan bli så ibland att man svarar innan man läst allt som postats. Händer mig med.

Jo, jag har ju gett min syn på frågeställningen men det har du också och du kom med en del intressanta synpunkter tycker jag (kommenterar det längre ner!). Du behöver ju inte mitt godkännande och jag kan som sagt bara tala för mig själv.
    Linnie skrev 2021-05-27 15:58:00 följande:

Nej.. men eftersom jag är vit (konstigt att kalla sej själv "vit", jag kan komma på säkert hundra andra saker jag identifierar mej mer som, tex kvinna, svensk, stockholmare, yrke osv. och anser helt solklart att jag har mer gemensamt med svarta svenskar och europeer än vad jag har med vita jänkare eller vita afrikaner..) kan jag gissningsvis inte förstå helt, inte enligt en svart vän jag hade förr iaf. Men antar att det handlar om återtagande av ett tidigare nedsättande ord. Tex bög, där har ju återtagandet lyckats bra och alla säger nu bög om och till bögar, både i och utanför bögkretsar.

Men eftersom "nigga" sägs enbart mellan (vissa!) svarta som rappar så blir det fortfarande ett problematiskt ord eftersom det tas nedsättande om en vit skulle använda det, då är det inte ett fullt återtagande av ett nedsättande ord eftersom det blir känsligt när vissa använder det.

Så nej, som svar på din fråga, det känns inte ett dugg bättre. Skulle själv föredra att alla n-ord skulle begravas eftersom de skadar de som kallades så förr i tiden.

Först vill jag säga att jag känner som du att min hudfärg verkligen inte är det enda som definierar mig. Identitetspolitiken som är da shit nu är inte min grej då jag tycker den är begränsande och gör att allt fokus läggs på vilken grupp man tillhör. Men jag är i första hand en individ och det är du och alla andra med.

Jag ser mig faktiskt som svensk och tycker absolut jag genom det har nåt gemensamt med vita svenskar (även fast en del säkert hånskrattar när jag säger att jag ser mig som svensk). Stockholmare, europé, servitris, kattälskare osv det är också jag. Visst finns det nåt som förenar mig med andra svarta men vi är sen också individer och kan dessutom ha olika bakgrunder (mina föräldrar är tex. afrolatinos, svarta latinamerikaner).

Det va en intressant poäng du har där att n***a inte är ett fullt återtaget ord till skillnad från bög som idag används av alla och känns helt oproblematiskt. Hade jag faktiskt inte tänkt på!

Det hände en omtalad incident på en Kendrick Lamar-konsert som verkligen sätter fingret på din iakttagelse. Han bjöd upp en vit tjej på scenen som va typ 15 år. Hon fick äran rappa låten M.A.A.D City med honom där förstås ordet n***a dök upp som hon också använde varpå Lamar stoppade musiken och sen skällde ut henne för att hon gjorde så. Men asså wtf skulle hon gjort då? Hon är ett ungt fan till honom och körde bara på hans text och sen blir hon offentligt förnedrad så där. Det säger enligt mig allt om hur f****d up det där ordet är. :/

Nä, bättre att skippa det ordet helt imho och jag undviker det redan. Fast jag som sagt är en svart hiphopbrud som även kan uppskatta Kendrick Lamar som artist (fast han är en tönt för den där grejen han gjorde!).
  • flygrl
    Freddie K skrev 2021-05-27 16:14:03 följande:

Jag tycker inte det är sexigt att kalla en tjej för lilla gumman. Som så många har påpekat så är det förminskande. Jag kallar henne hellre hjärtat eller skatt. .

Nä, lilla gumman är verkligen inte sexy men nåt jag kan uppskatta om en äldre person säger välmenande till mig som är hyfsat ung. Hjärtat är fint men jag kan också uppskatta om en man skulle säga ?lilla hjärtat? i r ä t t situation även om också det kan ses som förminskande. Aja...
  • flygrl
    Freddie K skrev 2021-05-28 06:34:17 följande:

Ok. .

Jo, hjärtat tycker jag funka i alla fall. Lilla hjärtat som du säger kan funka i vissa situationer. .

Så är det.
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?