Linnie skrev 2021-05-27 16:11:12 följande:
Skrev mitt svar här ovan innan jag läste vad som skrivit sedan sist jag skrev, klantigt kanske? men så blir det ibland. Om det är något du tycker är helt fel i mitt inlägg gällande... vad som, så får du gärna säga vad du tycker. Men som sagt såg jag ju nu efteråt att du gett flera bra svar på frågeställningen redan..
Det kan bli så ibland att man svarar innan man läst allt som postats. Händer mig med.
Jo, jag har ju gett min syn på frågeställningen men det har du också och du kom med en del intressanta synpunkter tycker jag (kommenterar det längre ner!). Du behöver ju inte mitt godkännande och jag kan som sagt bara tala för mig själv.

Linnie skrev 2021-05-27 15:58:00 följande:
Nej.. men eftersom jag är vit (konstigt att kalla sej själv "vit", jag kan komma på säkert hundra andra saker jag identifierar mej mer som, tex kvinna, svensk, stockholmare, yrke osv. och anser helt solklart att jag har mer gemensamt med svarta svenskar och europeer än vad jag har med vita jänkare eller vita afrikaner..) kan jag gissningsvis inte förstå helt, inte enligt en svart vän jag hade förr iaf. Men antar att det handlar om återtagande av ett tidigare nedsättande ord. Tex bög, där har ju återtagandet lyckats bra och alla säger nu bög om och till bögar, både i och utanför bögkretsar.
Men eftersom "nigga" sägs enbart mellan (vissa!) svarta som rappar så blir det fortfarande ett problematiskt ord eftersom det tas nedsättande om en vit skulle använda det, då är det inte ett fullt återtagande av ett nedsättande ord eftersom det blir känsligt när vissa använder det.
Så nej, som svar på din fråga, det känns inte ett dugg bättre. Skulle själv föredra att alla n-ord skulle begravas eftersom de skadar de som kallades så förr i tiden.
Först vill jag säga att jag känner som du att min hudfärg verkligen inte är det enda som definierar mig. Identitetspolitiken som är da shit nu är inte min grej då jag tycker den är begränsande och gör att allt fokus läggs på vilken grupp man tillhör. Men jag är i första hand en individ och det är du och alla andra med.
Jag ser mig faktiskt som svensk och tycker absolut jag genom det har nåt gemensamt med vita svenskar (även fast en del säkert hånskrattar när jag säger att jag ser mig som svensk). Stockholmare, europé, servitris, kattälskare osv det är också jag. Visst finns det nåt som förenar mig med andra svarta men vi är sen också individer och kan dessutom ha olika bakgrunder (mina föräldrar är tex. afrolatinos, svarta latinamerikaner).
Det va en intressant poäng du har där att n***a inte är ett fullt återtaget ord till skillnad från bög som idag används av alla och känns helt oproblematiskt. Hade jag faktiskt inte tänkt på!
Det hände en omtalad incident på en Kendrick Lamar-konsert som verkligen sätter fingret på din iakttagelse. Han bjöd upp en vit tjej på scenen som va typ 15 år. Hon fick äran rappa låten M.A.A.D City med honom där förstås ordet n***a dök upp som hon också använde varpå Lamar stoppade musiken och sen skällde ut henne för att hon gjorde så. Men asså wtf skulle hon gjort då? Hon är ett ungt fan till honom och körde bara på hans text och sen blir hon offentligt förnedrad så där. Det säger enligt mig allt om hur f****d up det där ordet är. :/
Nä, bättre att skippa det ordet helt imho och jag undviker det redan. Fast jag som sagt är en svart hiphopbrud som även kan uppskatta Kendrick Lamar som artist (fast han är en tönt för den där grejen han gjorde!).