Linnie skrev 2021-06-08 22:22:14 följande:
Jag tycker det är väldigt smart av dej att göra vad du kan för att inte begränsas till att enbart kunna uttrycka dej med ett sociolekt av ett språk.
Hur man än vänder och vrider på det så går det inte att komma ifrån att det är viktigt att kunna uttrycka sej väl i skrift, särskilt nu med internet där skriften syns väldigt mycket och väldigt poppis hos arbetsgivare! Men även vänner och bekanta uppskattar någon som uttrycker sej bra (även om de inte säger det till en; ) )
Jag bodde i Malmö två år när jag var tonåring och det gick fort att lägga mej till med ett skånskt "ja" (jaou) istället för våra Stockholmska jaaa-a, det hjälpte väl till att någon "mobbade" mej varje gång jag sa det. Att ett så enkelt ord kan vara så olika
Mina föräldrar som båda kommer från i närheten av dina hemtrakter (S-tälje) talar lite olika. Min far är uppvuxen i Ronna och min mor i ett villaområde och man hör tydligt på vissa ord och uttryck att pappa har arbetarklassbakgrund. Tur att det inte är likadant längre, att det går att urskilja samhällsklass genom språket så tydligt.
Däremot förstår jag att det är jättesvårt att komma ur ett så i Stockholm utbrett sociolekt som i orten. Svenskar tenderar ju att göra narr av andra svenskar som pratar så, men man accepterar på ett annat sätt att folk med invandrarbakgrund pratar så (iaf yngre). Men det har ju inte med etnicitet att göra, utan var man vuxit upp.
Men visst kan jag tycka det är lite löjligt när svenska medelklassungdomar från villaområden lägger sej till med ortensvenskan, även om vissa uttryck även där har blivit spridda bland alla Sveriges yngre.
Jag är uppvuxen på landsbygden nära S-tälje, men bor nu norr om Sthlm i ett miljonprogramsområde och trivs bra
Ja, det är intressant med språket. Spanska är ju hur användbart som helst! Det är ju helt naturligt för dej att kunna så du kanske inte alltid tänker på hur värdefullt det är? Det är ju ett världsspråk som talas av många miljoner människor, så bra att kunna flytande!
Aha, så du är halvsyrian? Jag menar din pappa kommer ju från Ronna. :P
Jomen, det stämmer ju det du skriver och det är både intressant och viktigt med språket. Och då menar jag inte bara främmande språk utan också dialekter och hur man talar inom ett land, olika bakgrunder osv. Jag vill utveckla mitt språk dvs min svenska dels för att helt enkelt kunna uttrycka mig bättre och för att bättre förstå va jag hör och läser men också för att kunna känna mig som en del av det svenska samhället. Och jaaa, det handlar om hur jag vill uppfattas också.
Men visst går det väl fortfarande urskilja samhällsklass utifrån hur personer snackar? Jag tycker jag kan höra sånt ibland tex. folk från Östermalm eller Djursholm.
Sen att det är fett cringe med helsvenska medelklassungdomar som snackar värsta miljonsvenskan. Han Einar som haft nån beef med Yasin är väl ett sånt exempel. Det händer såna personer börjar snacka med mig på det viset ibland och det blir bara too much asså.
Visst är jag glad över ha spanskan. Det är ett världsspråk som du säger men också ett språk som förbinder mig med älskade släktingar på andra sidan Jorden.
Men du och jag delar också ett språk, svenskan som är ett språk jag älskar som man talar i mitt hemland Sverige.
Va bra att du trivs där du bor i vårat Sthlm (jag bor ju precis som du i Storstockholm).

Linnie skrev 2021-06-08 22:26:10 följande:
Ha ha, jag vet att jag har en tendens att skriva väldigt långt..
Skriver oftast längre än genomgripande bra
Tycker det är roligt du skriver långa svar till mig. Det uppskattas för jag gör ju likadant själv.
Och bra skriver du med, damn it.