• johannaa9

    Får inte ha ett eget kalas för sonen

    Jag och min sambo är inte överens. Han, vår gemensamma son och hans dotter som nyligen börjat skolan fyller år alla inom loppet av två veckor. Vår son föddes mitt under pandemin och vi fick ställa in både dop och andra träffar för honom. Min sambo är fast besluten om att alla tre ska ha kalas ihop för släkt och vänner, och jag har en önskan om att han ska få vara lite i centrum bara han under sin första födelsedag och ha ett kalas för bara honom. Tanken var även att vi skulle "samköra" en namncermoni på allt detta också.. För mig hade betytt jättemycket att han får en dag som bara är hans. Resten av åren framöver kommer vara gemensamma kalas tänker jag.. Jag är så ledsen för att min sambo tycker att det är onödigt och ställer sig emot detta. Är det en orimlig önskan av mig?

  • Svar på tråden Får inte ha ett eget kalas för sonen
  • sextiotalist

    Den lilla kommer inte ens komma ihåg det.

    Ettårskalaset har man för sin egen skull, inte för barnets

    Tror snarare att det blir de äldre som inte kommer uppleva att det är deras dag då det yngsta kommer dra till sig uppmärksamheten.

    Sonen och hans ena halvsyskon fyller år inom en vecka. Och vi separerade firandet för den äldste skull.

    De första åren

  • Ekdahl
    johannaa9 skrev 2021-05-22 00:29:37 följande:

    Jag och min sambo är inte överens. Han, vår gemensamma son och hans dotter som nyligen börjat skolan fyller år alla inom loppet av två veckor. Vår son föddes mitt under pandemin och vi fick ställa in både dop och andra träffar för honom. Min sambo är fast besluten om att alla tre ska ha kalas ihop för släkt och vänner, och jag har en önskan om att han ska få vara lite i centrum bara han under sin första födelsedag och ha ett kalas för bara honom. Tanken var även att vi skulle "samköra" en namncermoni på allt detta också.. För mig hade betytt jättemycket att han får en dag som bara är hans. Resten av åren framöver kommer vara gemensamma kalas tänker jag.. Jag är så ledsen för att min sambo tycker att det är onödigt och ställer sig emot detta. Är det en orimlig önskan av mig?


    Sonen är ett år. Han bryr sig inte. För familjens bästa är att ni hoppar och slår på stort nör han fyller 2 år och är mer "närvarande."
  • Vinterll

    Som de andra skriver, din son är 1 år, han förstår det inte och han kommer inte minnas det. Så för hans skull spelar det ingen roll. MEN jag förstår om DU vill fira ditt första barns första födelsedag ordentligt. Det är speciellt och jag tycker absolut att du borde kunna få göra det om det går.

  • Kusinen

    Vad är orsaken till att du ej "får" det? Har det med corona att göra? Utifrån det perspektivet kan jag helt klart förstå det då man inte bör ha sammankomster alls nu, så då är det ju bättre med en än flera. Och en väldigt liten utomhus får man hoppaa.

    Men förstår att det är tråkigt att inte kunnat ha dop/namngivningscermoni på grund av corona. Det är ju roligt att ha ett kalas för att välkomna barnet. Men jag förstår inte riktigt varföe ni skulle kunna ha det nu men inte tidigare (detär väl vanligare med namngivningscermonier med mindre barn). Det är ju samma restriktioner nu.

    Hela situationen kring pandemin är givetvis jätteteåkig, men inte så mycket att göra något åt. Låter fullständigt rimligt och i linje med alla restriktioner att inte ha något stort kalas nu.

  • Kusinen

    Sen undrar jag vad du menar med att det är självklart att de ska ha gemensamma kalas längre fram? Menar du för släkten? Det låter ju rimligt för släktens skull då det kan bli många kalas tätt annars. Men om barnen får ha barnkalas hoppas jag att de får ha dem på egen hand med den åldersskillnaden.

  • Drottningen1970

    Vad menar du? Ni tänker på allvar att inget av barnen nånsin ska få egna dagar att fira på?

    Det är ett betydligt större problem än just i år när barnet ännu inte ens fattar att han fyller år....

  • Magical
    johannaa9 skrev 2021-05-22 00:29:37 följande:

    Jag och min sambo är inte överens. Han, vår gemensamma son och hans dotter som nyligen börjat skolan fyller år alla inom loppet av två veckor. Vår son föddes mitt under pandemin och vi fick ställa in både dop och andra träffar för honom. Min sambo är fast besluten om att alla tre ska ha kalas ihop för släkt och vänner, och jag har en önskan om att han ska få vara lite i centrum bara han under sin första födelsedag och ha ett kalas för bara honom. Tanken var även att vi skulle "samköra" en namncermoni på allt detta också.. För mig hade betytt jättemycket att han får en dag som bara är hans. Resten av åren framöver kommer vara gemensamma kalas tänker jag.. Jag är så ledsen för att min sambo tycker att det är onödigt och ställer sig emot detta. Är det en orimlig önskan av mig?


    ja tänker att din önskan är för dig, inte för en ettåring, rent krasst. Du behöver skilja på detta när du pratar med pappan, för du ljuger för dig själv om du tror att det är så viktigt för en ettåring att ha en egen dag. De minns absolut inget av det. Jag säger inte att jag inte förstår dig, men som sagt, var ärlig med vad och varför du vill ha det på ett visst sätt.

    Jag skulle snarare tänka att det större barnet ska få ha en egen dag. Det är viktigare för ett skolbarn att få stå i centrum än att överskuggas av dop och annat. Och gör ni så blir det ju automatiskt att yngsta får en egen dag också. 
  • Spucks
    johannaa9 skrev 2021-05-22 00:29:37 följande:

    Jag och min sambo är inte överens. Han, vår gemensamma son och hans dotter som nyligen börjat skolan fyller år alla inom loppet av två veckor. Vår son föddes mitt under pandemin och vi fick ställa in både dop och andra träffar för honom. Min sambo är fast besluten om att alla tre ska ha kalas ihop för släkt och vänner, och jag har en önskan om att han ska få vara lite i centrum bara han under sin första födelsedag och ha ett kalas för bara honom. Tanken var även att vi skulle "samköra" en namncermoni på allt detta också.. För mig hade betytt jättemycket att han får en dag som bara är hans. Resten av åren framöver kommer vara gemensamma kalas tänker jag.. Jag är så ledsen för att min sambo tycker att det är onödigt och ställer sig emot detta. Är det en orimlig önskan av mig?


    Jag tycker det är konstigt att du påstår att du vill att han får en egen kalas för hans skull, när han är alldeles för liten för att bryr sig och för att förstår vad som pågår, fast när han blir äldre och kommer att förstå och bry sig har du inget problem med ett delat firande.
  • chrissepisse

    Jag tror att det kan vara svårt att få andra att se poängen med två separata kalas hos samma familj väldigt nära i tiden. Även om jag på ett sätt förstår din känsla här, blir nog risken att folk ändå väljer att komma på bara det ena kalaset. Om de då väljer ettårskalaset finns en risk att syskonet som är gammalt nog att förstå innebörden av att fylla år blir ledset. 


    Jag skulle ha haft ett gemensamt kalas. Det är trist att pandemin har ställt till det, för annars hade ni ju troligtvis haft en namngivningsceremoni vid ett eget tillfälle under året.

  • elsi
    johannaa9 skrev 2021-05-22 00:29:37 följande:

    Jag och min sambo är inte överens. Han, vår gemensamma son och hans dotter som nyligen börjat skolan fyller år alla inom loppet av två veckor. Vår son föddes mitt under pandemin och vi fick ställa in både dop och andra träffar för honom. Min sambo är fast besluten om att alla tre ska ha kalas ihop för släkt och vänner, och jag har en önskan om att han ska få vara lite i centrum bara han under sin första födelsedag och ha ett kalas för bara honom. Tanken var även att vi skulle "samköra" en namncermoni på allt detta också.. För mig hade betytt jättemycket att han får en dag som bara är hans. Resten av åren framöver kommer vara gemensamma kalas tänker jag.. Jag är så ledsen för att min sambo tycker att det är onödigt och ställer sig emot detta. Är det en orimlig önskan av mig?


    Egentligen är det ju du som vill ha uppmärksamheten och vara i centrum genom din lille son. Pojken kommer ju inte att bry sig. Säg som det är istället så kanske din man förstår hur du vill ha det, och varför. 
  • cosinus

    Två av mina barn fyller år med 2 dagars mellanrum. Vi samkörde kalasen så länge storasyrran var ok med det. Var supersmidigt när hon fyllde t ex 6 år och hade kalas för sina kompisar på nedervåningen och man kunde sätta lillebror med några ungar uppe och ha hans kalas samtidigt och alla var nöjda.

    När de blev större gick det såklart inte.

    Men som andra sagt, han bryr sig inte. Det är du som bryr dig och vill du ta den fighten så är det enbart för din egen skull. När de blir äldre så är det väl lämpligt att släkten firar alla samtidigt men att de har olika kalas för sina vänner.

  • Mrs Moneybags

    Jag tänker som de andra här i tråden - han är så liten att han inte bryr sig. 

    Däremot när han blir 5-6 år kan det vara roligt för honom att få ha ett eget kalas med lite kompisar och så vidare. Det är mycket viktigare för honom då. 

Svar på tråden Får inte ha ett eget kalas för sonen