• Anonym (Mamma)

    Nachos - Önskekost?

    Mitt barn börjar fsk-klass till hösten och kommer få önskekost.

    Någon med erfarenhet av detta? Kommer de säga nej till tex nachos och salsa?

  • Svar på tråden Nachos - Önskekost?
  • Anonym (Britt)

    Eeh...alltså skojar ni här el e de tanten på snart 50 som inte hänger med..här i finland finns iaf inget sådant där (tror jag). När mina var små åt man det som serverades, alternativet var hungrig. Hur e de möjligt, resurser liksom, om ex 8 barn vill välja vad dom vill äta???

  • Anonym (Lina)
    Anonym (Britt) skrev 2021-05-24 20:45:06 följande:

    Eeh...alltså skojar ni här el e de tanten på snart 50 som inte hänger med..här i finland finns iaf inget sådant där (tror jag). När mina var små åt man det som serverades, alternativet var hungrig. Hur e de möjligt, resurser liksom, om ex 8 barn vill välja vad dom vill äta???


    Det gäller selektivt ätande elever med läkarintyg, inte barn som är lite petiga med maten. Att gå hungrig en hel skoldag hämmar kunskapsinhämtningen.
  • Anonym (Britt)

    Oho...men, ursäkta om jag frågar galet, hur kan dom laga 8 olika rätter om dom alla vill ha olika??? Fast alla äter väl när man blir tillräckligt hungrig...eller? Hur "botar" man sådant då? Kan ju inte vara värst hälsosamt att leva på ex pommes o vindruvor???

  • Anonym (E)
    Anonym (Lina) skrev 2021-05-24 20:51:22 följande:

    Det gäller selektivt ätande elever med läkarintyg, inte barn som är lite petiga med maten. Att gå hungrig en hel skoldag hämmar kunskapsinhämtningen.


    Vad är det som gör att dagens barn är så känsliga? Jag är ändå född 1991 och ville man inte äta det som serverades i skolmatsalen fick man ta med sig en smörgås och förvara den med kylklamp i skolväska.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Britt) skrev 2021-05-24 20:45:06 följande:

    Eeh...alltså skojar ni här el e de tanten på snart 50 som inte hänger med..här i finland finns iaf inget sådant där (tror jag). När mina var små åt man det som serverades, alternativet var hungrig. Hur e de möjligt, resurser liksom, om ex 8 barn vill välja vad dom vill äta???


    Jag jobbar i en skolmat i Finland och visst serverar vi önskekost. Jag har 11 elever som får önskekost av mig. 2 äter bara exakt en maträtt i skolan och får alltså just den, varje dag. Några av de har en veckomeny och får alltså samma sak varje måndag, samma varje tisdag och så vidare. Några får samma som den vanliga skolmaten fast på ett annorlunda sätt, det är mest de som inte klara blandade rätter. Sedan har jag ett par som är vad jag kallar målbarn. Barn som vill och försöker lära sig äta mer olika saker och för hjälp med det av oss i skolan.

    De här barnen är alltså inte lite kräsna. Det är barn som inte klarar av att äta en bred mathållning av olika skäl. Det är barn som svälter om de inte får mat de kan äta. Det blir aldrig "tillräkligt hungriga" för att äta mat de inte kan äta.

    Så jag vill säga att det är tant som inte hänger med Flört
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Britt) skrev 2021-05-24 21:04:28 följande:

    Oho...men, ursäkta om jag frågar galet, hur kan dom laga 8 olika rätter om dom alla vill ha olika??? Fast alla äter väl när man blir tillräckligt hungrig...eller? Hur "botar" man sådant då? Kan ju inte vara värst hälsosamt att leva på ex pommes o vindruvor???


    Nej. De här barnen kan faktiskt svälta ihjäl på grund av sin funktionsnedsättning. Vissa barn behöver sondmatas på grund av att de inte klarar av att äta.

    Pommes och vindruvor är hälsosammare än att svälta ihjäl.

    Det finns terapi och KBT som hjälp, men för väldigt många är det en livslång funktionsnedsättning.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (E) skrev 2021-05-24 21:40:26 följande:

    Vad är det som gör att dagens barn är så känsliga? Jag är ändå född 1991 och ville man inte äta det som serverades i skolmatsalen fick man ta med sig en smörgås och förvara den med kylklamp i skolväska.


    Det har blivit vanligare med NPF-diagnoser. Vad det beror på vet man inte riktigt. Däremot är det inte nya diagnoser. Det har också blivit vanligare med integrering. När du gick i skolan gick de flesta med autismspektrumdiagnoser i resursskola eller liten undervisningsgrupp. Du kanske helt enkelt inte träffade på dem? Eller så kanske du inte la märke till de med specialkost?
  • Anonym (ett)
    Anonym (E) skrev 2021-05-24 21:40:26 följande:
    Vad är det som gör att dagens barn är så känsliga? Jag är ändå född 1991 och ville man inte äta det som serverades i skolmatsalen fick man ta med sig en smörgås och förvara den med kylklamp i skolväska.
    Ett skäl är ju att det här uppmärksammas mer och mer. Det kanske även blir fler barn med ätsvårigheter iom att sjukvården räddar fler svårt sjuka och för tidigt födda barn som sedan löper risk att utveckla ätsvårigheter. Men framför allt har medvetenheten om problemet ökat.

    Förr fick nog dessa barn gå hungriga, med undernäring som följd. Idag tycker man inte att det är ett okej sätt att behandla barn utan försöker se till på olika sätt att även barn med ätsvårigheter kan få växa upp, utvecklas och må bra. Synsättet att barn äter när de blir hungriga gäller kanske friska barn, men barn som har äkta svårigheter kring maten kommer inte att äta till slut, utan kommer istället att löpa stora risker för sin hälsa och utveckling. 

    Det förekommer även idag att barn tar med mat hemifrån, eller så tillhandahåller skolan/förskolan specialkost. Näringsdrycker är ganska vanligt, sondmatning förekommer i riktigt grava fall. 

    1991 var skolan också mer uppdelad, dessa barn gick kanske i andra skolor eller andra klasser än du och därför såg du dem inte. Idag har vi en integrerad skola där alla ska gå oavsett behov och då får skolan anpassa mer. 

     
  • Anonym (A)
    Anonym (jodå) skrev 2021-05-24 21:54:32 följande:
    Jag jobbar i en skolmat i Finland och visst serverar vi önskekost. Jag har 11 elever som får önskekost av mig. 2 äter bara exakt en maträtt i skolan och får alltså just den, varje dag. Några av de har en veckomeny och får alltså samma sak varje måndag, samma varje tisdag och så vidare. Några får samma som den vanliga skolmaten fast på ett annorlunda sätt, det är mest de som inte klara blandade rätter. Sedan har jag ett par som är vad jag kallar målbarn. Barn som vill och försöker lära sig äta mer olika saker och för hjälp med det av oss i skolan.

    De här barnen är alltså inte lite kräsna. Det är barn som inte klarar av att äta en bred mathållning av olika skäl. Det är barn som svälter om de inte får mat de kan äta. Det blir aldrig "tillräkligt hungriga" för att äta mat de inte kan äta.

    Så jag vill säga att det är tant som inte hänger med Flört
    Jag blir så glad att läsa det här.

    När jag gick i skolan på 80 talet skapades många, många matfobiker. Det finns ganska mycket idag jag bara inte klarar av att äta tack vare hur skolbespisningen fungerade (eller inte fungerade rättare sagt).

    Nu har jag ändå ingen funktionsnedsättning utan är "normalstörd" precis som många andra. Ändå blev resultatet det här för mig och många, många andra.

    Är så glad att man idag har ett barnperspektiv.

  • Anonym (Saga)
    Anonym (Britt) skrev 2021-05-24 20:45:06 följande:

    Eeh...alltså skojar ni här el e de tanten på snart 50 som inte hänger med..här i finland finns iaf inget sådant där (tror jag). När mina var små åt man det som serverades, alternativet var hungrig. Hur e de möjligt, resurser liksom, om ex 8 barn vill välja vad dom vill äta???


    Tyvärr funkar det så i Sverige idag. Barnen får bara pannkaka sedan undrar föräldrarna varför barnet är hyperaktivt och har svårt med koncentrationen. De borde titta på Super Size me. Sådant här larv fanns inte när jag gick i skolan på 00- talet heller det är hyfsat nytt. 
Svar på tråden Nachos - Önskekost?