• Anonym (Nej)

    Tappad vårdnad

    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 13:40:05 följande:

    Hej jag blev igår av med vårdnaden om min 13 åriga dotter.domaren motiverade det hela med svåra samarbetsproblem samt att det är barnets vilja att mamman har ensam vårdnad.

    Vi ansågs båda 2 som lämpliga föräldrar som ville vårt barns bästa och hade både en ordnad vardag.i domen stod det även att jag hade svårt att hålla dottern utanför våra konflikter och att det påvärkade henne negativt.min fråga är,har jag någon chans få tillbaka vårdnaden vid ett överklagande och vad krövs?tänker om någon här varit el befinner sig i samma sits?

    Känner mig totalt tom efter detta.


    Nej, i nuläget skulle du ha 0 % chans att omvända domen. Att överklaga tyder verkligen på bristande självinsikt och är ytterligare ett skäl till varför du skulle vara olämplig.

    Det bästa du kan göra är att arbeta på kommunikationen med mamman, nån gång i framtiden kanske du kan ansöka om gemensam vårdnad igen.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 14:40:14 följande:
    Jag har kvar umgängesrätten såklart.konflikterna beror inte bara på mig...

    Jag har inte haft något ombud och inte mamman heller.

    Så för att dottern vill att mamman ska ha vårdnaden då är det kört el vad?

    Kan tilläggas att jag inte heller har ett fungerande umgänge som det är nu och med handen på hjärtat har jag inte gjort nått för att ha en bra kontakt med min dotter.har gått 3 månader nu och jag har inte kontaktat henne,ja vet,jag skäms och vill ha en bra relation.men dottern hör inte av sig till mig heller.är det bara upp till mig?det har inte tillkommit något nytt men känner jag vill överklaga ändå.
    Ja det är bara upp till dig. Du är den vuxne!

    Här har du ytterligare ett skäl varför du inte skulle få tillbaka gemensam vårdnad, du försöker ju inte ens ha ett umgänge. Se till att ni kommer överens om ett schema och håll dig till det.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 14:49:40 följande:
    För att jag vill få en bättre relation med henne såklart och detta kommer inte göra att den blir bättre på något sätt.mamman har sagt hon kommer hålla mig uppdaterad ang skola,vård mm,erbjöd mig en insynsfullmakt men tackade nej.anser inte hin ska vara den enda som får fatta beslut gällande vår dotter.men de ska nog inre vara så svårt få igenom en överklagan tänker jag.
    Er relation har inte ett dugg att göra med vem som har vårdnaden! Ni måste umgås regelbundet för att det ska utvecklas. Fint av mamman att erbjuda dig insyn, dumt att du tackade nej! Det visar ju verkligen på bristande intresse. Du är sur för att du förlorade och nu straffar du ut dig själv, verkligen inte smart. Oavsett vad du tycker så får du gilla läget att mamman bestämmer. Du borde verkligen ha tackat ja där.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 14:59:41 följande:
    Jag vill kunna delta i besluten som rör mitt barn för det är min rätt som pappa.mamman kommer tillåta en massa olika saker som jag nekat pga diverse skäl.

    Jag slänger iväg en överklagan så får jag ich mamman ta det vidare i hovrätten.
    Nej det är inte din rätt för det är redan beslutat att ta ifrån dig den rätten. Vad är det du tror att mamman nu kommer att tillåta som du nekat? Det finns väldigt många saker hon hade kunnat tillåta även med gemensam vårdnad, bara inte sånt som medicinska beslut, beslut om att byta skola, flytta från orten osv, men allt det kan hon göra nu när hon har ensam vårdnad.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 15:09:43 följande:

    Ja det är min rätt som pappa att vara med och bestämma.och jag kommer överklaga,det har alla rätt att göra.sen har jag läst att hovrätten ofta ändrar tingsrättens dom i vårdnadsmål.


    Nej det är inte din rätt. Den rätten har tagits ifrån dig. Du kan överklaga, du kommer att förlora. Du visar noll insikt även här i tråden och det enda du tänker på är dig själv, inte ett dugg om vad din dotter vill eller behöver. Det märks att du är bråksjuk och jag kan tyvärr bara tänka mig hur diskussionerna går mellan dig och mamman.

    Jag vet inte var du har läst att hovrätten ofta ändrar domen men tro mig, det kommer de inte göra här i vilket fall. Fortsätt bråka du så ska du se att du aldrig får gemensam vårdnad igen.

    Det du borde fokusera på är att förbättra relationen till din dotter!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 15:22:58 följande:

    Ja,jag ska skicka in till hovrätten.ska kontakta en advokat som får hjälpa mig.hovrätten kommer öndra domen det är jag övertygad om.hon ville ha ett id kort åt våran dotter men de anser jag inte hon behöver i 12 års ålder.och att dottern vilja beaktades vad gäller vårdnaden tycker jag är horribelt


    Så det är ett av dina starka argument.... Att en tonåring inte ska ha rätt att identifiera sig...? Snälla ts, du kan väl inte vara så här naiv? Skaffa en advokat, hoppas hen kan tala dig tillrätta.

    Man tar alltid hänsyn till barnens vilja men ju äldre de är desto tyngre väger deras ord. Er dotter är i precis den ålder där hennes ord i princip väger tyngre än föräldrarnas till och med, man räknar med att hon är så pass gammal att hon kan ta informerade beslut kring sitt liv på ett helt annat sätt än t ex en 7-åring. Fatta vinken, de vill inte att du ska ha en särskilt stor del i hennes liv. Din dotter vill bara ha lite lugn och ro. Om du inte aktar dig kommer du förstöra relationen till henne också med den här stilen.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 16:25:27 följande:
    Så för att din dotter har de,ska alla andra ha de?om min kommer och säger jag vill ha en liten tatuering,el piercing för kompisar har det.ska hon då ha det för att övriga har de?detta är sådant deras mamma skulle tillåta.men inte jag!
    Men varför inte?? Vad är det som är så farligt med att kunna visa leg?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 17:20:38 följande:
    Jag har meddelat att jag tar kontakt när vårdnadstvisten är löst,och sa åt domaren att vår relation kommer bli ännu sämre om mamman får vårdnaden och nu har hon den tyvärr.jag ska setill att få tillbaka den i hovrätten,barn mår bäst av att ha 2 vårdnadshavare.är mamman som påvärkat dottern säga hon vill att mamma har vårdnaden!!
    Så du villkorar kärleken till din dotter...? Inte direkt årets farsa med den inställningen. Du kan glömma hovrätten och nej, alla barn mår inte bäst av två vårdnadshavare. Faktiskt så är det skit samma vem som har vårdnaden för det som betyder nåt är umgänget, men det vill du ju inte ha med din dotter som det verkar.
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 18:15:42 följande:

    Tack.jag vet det kommer lösa sig,jag kommer få vårdnaden tillbaka.mamman som fyllt dottern med massa strunt.får hon ett id kan mamman fara iväg med henne utan att jag kan göra nått åt det,därför har jag inte skrivit på,inom schengeln går det resa med ett sånt.mamman frågar dottern om hon ska fara till mig el vill träffas,men då mamman vänt min dotter emot mig så är det väl klart hon inte vill träffa mig.men när detta är över då får vi lösa det.men detta är inte det bästa för henne


    Men du, nu får du kamma dig lite... Vadå "fara iväg"? Åka buss med lokaltrafiken? Resa runt i Sverige? Lämna landet och åka var som helst i världen? Inget av de sakerna har man ett ID-kort till, du verkar inte så påläst. Dessutom, med tanke på att mamman är vårdnadshavare tar hon er dotter exakt var hon vill, om det så är en jorden runt-resa eller att flytta till Kiruna.
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 19:02:29 följande:

    Jag vill se hur allt blir när de är klart.sa innan domen att vår relation kommer bli ännu sämre om dom ger mamman ensam vårdnad.och det var just det hon fick!


    Ja, vet du varför? För att du bara är aggressiv och skiter fullständigt i vad din dotter vill eller hennes bästa. 
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 19:22:30 följande:

    Att ett barn får ha sånt stort inflytande hos domaren och vittna om att hon vill att mamma har vårdnaden,bara det är för mig helt obegripligt.sen att min dotter inte hör av sig till mig är pga påvärkan från hennes mamma.det är så sjukt.ett barn ska inte ha sånt inflytande.


    Ja fullständigt obegripligt att även barn har mänskliga rättigheter.... Ju äldre barnen är desto mer får de ha att säga till om sitt eget liv, och det var så redan innan barnkonventionen blev lag. Jag förstår att du tycker det är synd att din dotter ska ha rätten att avsäga sig att vara i dina klor, det säger väldigt mycket om din människosyn. Bevisen mot dig bara hopar sig, och det här är bara i en diskussionstråd! Jag kan bara tänka mig hur det lät i tingsrätten.....
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-26 05:22:21 följande:

    Hur det lät i tingsrätten?tja som det brukar.mamman kastade ur sig all möjlig skit när hon skulle berätta sin syn.dottern när hon vittnade sa att hon vill mamman har vårdnaden då vi inte har någon bra kontakt,men att den kanske blir bättre i framtiden(det är mamman som sagt hon ska säga så).jag fick frågan om jag prioriterar min nuvarande relation framför den med dottern.sa som det var,då mamman försöker förstöra för mig så blir det väl rätt självklart att man gör det.


    Du fattar ju inte ens själv hur konstiga tankar du har... Vad din dotter än sa så måste du ta det på allvar. Och du sitter där och säger rakt ut att du sätter din nuvarande relation över din egen dotter!! Fattar du hur lågt det är, att såra sitt barn så otroligt djupt? Nej, det gör du ju inte förstås.... Men nu vet du att det är vad alla andra ser i alla fall.
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-26 11:19:16 följande:
    Samarbetsproblem,dotterns vilja och att dottern farit illa pga att jag inte kunnat hålla hon utanför våra konflikter.där är skälen för att mamman fick ensam vårdnad.jag behöver inget ombud .ja kan överköaga på egen hand,d har ju alla rätt att göra så jag kommer inte ge mig
    Och just därför kommer du förlora även i HR. Ingenting av det du räknar upp har förändrats, det finns inte ens en möjlighet för det har inte ens gått särskilt lång tid sedan förra förhandlingarna. Har du ens träffat din dotter sedan dess, eller försökt ringa henne?
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-26 06:15:06 följande:

    Och vadå måste ha något nytt för att hovrätten ska pröva det.jag hade inga vittnen i tingsrätten så om jag kallar in min pappa,syskon mm att vittna om hur mamman är,då har jag nytt och då måste hovrätten pröva det!


    Nej, det måste de inte heller. Det spelar ingen roll om du så drar in hela din bekantskapskrets som "vittnen", förutom att de är helt jäviga (som någon annan redan sagt) så är deras uppfattning helt skit samma för det är din DOTTERS uppfattning som spelar roll! Om hon säger att hon lider av er relation och den kontakt du har med henne och mamman så väger det tyngre än alla du känner sammanlagt. DE bestämmer inte vad HON upplever eller hur HON mår.

    Lägg ner det där och acceptera att din dotter kanske aldrig mer kommer vilja ha med dig att göra så länge du har den inställningen. Du förstör er relation, och det verkar du skita i. Det enda du verkar bry dig om är att vinna tillbaka nån slags "rättigheter", som inte spelar nån som helst roll annat än om du vill ha dem för att jävlas med mamman och sätta käppar i hjulet för henne, och i förlängningen för din egen dotter. Lägg ner bara. Prio ett borde väl ändå vara din DOTTER, och att få en god relation till HENNE.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-26 13:51:39 följande:

    Nej vi har inte pratats vid. min dotter blockerade mig på sin mobil nyårs. när jag skrev ett sms om att hon och mamman förstör mitt liv. hin är ett barn och ska inte ha avgörande i vårdnadsfrågan anser jag. och mamman gör allt detta bara för att jäklas med mig, det vet jag. jag fick ett sms av mamman där hon skrev att hon kommer fortsätta ge mig information om dottern, spnt som är av vikt fast hon har ensam vårdnad. men jag är inte intresserad ha kontakt me henne då hon bara förstör. nu punktar ja här


    Jag är inte förvånad, kan bara skaka på huvudet åt hur märkligt du tänker. På nyårsafton skriver man för att önska gott nytt år, inte för att skälla på sin dotter. Jag förstår varför hon blockerat dig!

    Det spelar ingen roll vad du "tycker". Hon är fortfarande ett barn på ett sätt men hon är/snart i puberteten, kan skaffa egna barn och blir till slut också helt myndig i lagens ögon. Självklart ska en minderårig alltid lyssnas på och som sagt, ju äldre desto mer tyngd lägger de vid hennes ord. Det kan absolut ha ett avgörande i tingsrätten, men du respekterar inte din dotters vilja ett dugg, och det vägde nog också in väldigt tungt.

    Jag tror att mamman, till skillnad från dig, faktiskt har dotterns (och sitt eget) bästa i åtanke när ni var i tingsrätten. Du ser inte ens vad du själv håller på med, och med tanke på hur du resonerar bara här i en anonym tråd så fattar jag att de inte vill ha med dig att göra. Om din dotter blockerade dig på nyårsafton har det snart gått ett halvår sedan du kunde skriva till henne. Försök ta in det och fatta vad du gjort mot henne.

    Om du inte är intresserad av kontakt med din dotter eller ens viktig information om henne, varför ska du då överklaga till hovrätten?? Den enda orsaken som jag ser det är egoistiska skäl, att du vill ha bestämmanderätt i deras liv pga sjuka kontrollbehov och jag hoppas att de knäpper dig rejält på näsan om du kommer in med en överklagan!
Svar på tråden Tappad vårdnad