• Wed 26 May 2021 20:11
    603 visningar
    4 svar
    4
    603

    Ångest och nedstämd

    Hej!
    Tänkte skriva av mig lite här, eftersom det ofta finns kloka personer här, som kan ge lite bra perspektiv på saker och ting och lite empati och medkänsla förhoppningsvis...
    Det är så att jag får ångest av att vara för mycket ensam hemma. Och sen så blir jag nedstämd också. Och jag har sista veckan med plugg nu. Vi har inga föreläsningar utan bara en basgruppsträff via zoom, så finns massor med tid att plugga till tentan och läsa en bok som vi ska läsa och skriva reflektioner kring varje kapitel. 
    Det är bara så svårt att få något gjort, vet inte vart tiden går men jag får inte mycket gjort. Lagar enkel mat, samlar disken på hög, tog en fika själv på ett kafe. ringde en vän och prata länge.... 
    Corona har gjort att mycket av det sociala umgänget försvunnit och jag bor själv och studerar men har inte haft jobb utöver. Hade kunnat jobba en del och ändå klara skolan. 
    Jag behöver samla mig och få en överblick över vad jag ska kunna till tentan och sen plugga. Det är en tenta som inte har så hög svårighetsgrad men den är väldigt bred lite av varje helt enkelt....Det är inte en bok och läsa utan lite här och där...Jag har inte fått något sommarjobb heller så det kommer bli tufft ekonomiskt... så behöver ligga i och söka jobb....men det tar också emot...jag vet inte hur jag ska försöka få energi för att göra jobbiga saker och hur jag ska förmå mig göra dem utan energi....vill bara gråta ibland...

  • Svar på tråden Ångest och nedstämd
  • Thu 27 May 2021 02:27
    #1

    Gor ett schema. Kliv upp på morgonen och var klar att sätta dig vid t ex kl 8. Läs i tex 3 timmar till kl 11, sen sok jobb i en timme. Vid kl 12 tar du lunch och har sedan eftermiddagen fri och kan släppa kraven, kan fika och ringa och prata mm. Ha diciplin under en begränsad tid, och håll dig till det.

  • Thu 27 May 2021 06:30
    #2

    Gå en långpromenad utomhus med en bok. Det kan kännas ovant först, men sen kommer man in i det hela och så vill man alltid läsa samtidigt som man går... Jag tror din kropp undermedvetet ropar efter D-vitamin, och signalerar att det blir ingenting gjort för Dig om Du inte väljer att lyssna på kroppens behov. En sak till, om Du promenerar riktigt länge samtidigt som Du läser så kan inget annat distrahera Dig. Du kommer få mycket gjort automatiskt (Och se smal ut på köpet, testa!)

  • Fri 28 May 2021 01:18
    #3
    StudierKemi skrev 2021-05-27 06:30:55 följande:

    Gå en långpromenad utomhus med en bok. Det kan kännas ovant först, men sen kommer man in i det hela och så vill man alltid läsa samtidigt som man går... Jag tror din kropp undermedvetet ropar efter D-vitamin, och signalerar att det blir ingenting gjort för Dig om Du inte väljer att lyssna på kroppens behov. En sak till, om Du promenerar riktigt länge samtidigt som Du läser så kan inget annat distrahera Dig. Du kommer få mycket gjort automatiskt (Och se smal ut på köpet, testa!)


    Alltså, krockar du inte med folk, snubblar på kanter mm...? Får andra vika undan för dig då du inte ser var du går?
  • Fri 28 May 2021 09:40
    #4
    Tow2Mater skrev 2021-05-28 01:18:36 följande:

    Alltså, krockar du inte med folk, snubblar på kanter mm...? Får andra vika undan för dig då du inte ser var du går?


    Jag går alltid samma, långa sträcka utomhus med en bok, just för att slippa lägga onödig energi på att anpassa mig till nya promenadvägar varje gång... Det är inte heller ny natur som jag ska titta på, utan syftet är att titta ner i boken samtidigt som inget annat kan distrahera mig (kylskåp med god mat hemma, eller datorn och tv-spel m.m., allt sådant lämnas bakom mig). :) Välj breda trottoarer och promenera bara på asfalt. Gå aldrig på cykelväg. Promenera inte för raskt (det är inte det som det här syftar på!). Och om man gör allt det där jag sa så får man inga problem med något.
Svar på tråden Ångest och nedstämd