Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Orkar inte längre

mson skrev 2021-05-31 08:48:38 följande:

Uppdatering:  Jag har berättat för min sambo att jag absolut inte vill ha fler barn.   men att jag är villig att kämpa för oss, om hon accepterar min vilja. hon bröt ihop totalt, och säger som tidigare, att jag fördärvar hennes liv, och att det aldrig kan bli bra mellan oss om jag inte låter henne ha ett barn till. hon pratar inte med mig, jag fick sova på soffan...  

Om hon är så fixerad på att skaffa fler barn, så är det ju möjligt att hon har gjort hål i kondomen? 
  • AndreaBD
    mson skrev 2021-05-31 11:46:05 följande:
    Fast det handlar inte bara om vad hon kan och inte kan göra, utan vad hon förstår och inte förstår.  det går inte att ha en normal konversation om vuxensaker med henne, för hon förstår ingenting.. skulle jag tex nämna ett namn, "Abraham Lincoln" eller "Heinrich Himmler", så vet hon inte vem det är.. hon påstår att hon inte ens hört namnen..  Hon förstår inte att socialförsäkringar kommer från skatter som vi andra betalar.  hon resonerar liksom som att alla människor som inte vill jobba kan väl få pengar ändå.. att alla borde kunna få välja själv om man vill joba. hon förstår inte hur det hänger ihop.  hon förstår inte kollektivet o.s.v...    jag slutar aldrig förundas.  det är inte bara social fobi det har o göra med...
    Men det är ju sånt som man märker väldigt snart. Ofta redan första gången som man pratar med någon. Jag hade själv haft ett stort problem med en sån person och aldrig haft ett förhållande då. Hur tänkte du, du märkte väl det? Och det är ju inte heller något som man först lär sig med över 20, utan det lär man sig i  tonåren eller vissa t.o.m innan.
  • AndreaBD
    Anonym (Jonna) skrev 2021-05-31 11:34:07 följande:
    Ja där tror jag du har helt rätt! Obearbetad social fobi kan få människor att inte klara av mycket av "vuxengrejer" som gå till bank, möten, skolor, AF mm. Och att inte klara av att sätta i ny glödlampa mm kan ju beror på rädsla att göra fel/att hon sakna tro på sig själv. Själv så kan jag bete mig lite likt bara föratt jag är rädd föratt få stötar, lite elfobi. Men jag kan egentligen...men jag lider av ångest, och det är ganska mycket jag är rädd för. Men det har ju inget med min IQ att göra. Jag är ganska förnuftig och rationell egentligen, ja i samtal oså men så blir känslan så stark och jag reagerar i ren panik i vissa situationer.

Men jag tror inte du ska tänka på att hon har lägre IQ än dig, det gör ju bara att ni kommer i obalans och att det blir att du är lite smartare och bättre. Inte så bra i en relation.
    Jag tror inte heller att det har med IQ att göra, utan det har med hennes autism att göra. Även om de flesta med Asperger förstår t.ex. vad skattepengar används till och liknande, så har jag också träffat ungdomar på spektrum (jag arbetar med dem) som hade sånt tänk. Det handlar oftast inte om lägre intelligens, utan antagligen handlar det om att de tänker så pass konkret att de inte kopplar något som är lite indirekt och på omvägar. 
  • AndreaBD
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-31 12:49:04 följande:
    Det är rätt vanligt att man om man har autism också har nedsatt intellekt i varierande grad. En del är högfungerande, en del normalfungerande och andra lågfungerande. Jag förstår inte varför ni inte tror på vad ts beskriver.
    Det är PRECIS vad jag gör! Kolla på TS inlägg just före detta! Där säger han själv att han inte tror att det är lägre IQ, utan snarare att hon inte är intresserad av vissa saker. Och det är precis vad jag tyckte. 

Jo, det finns autism med nedsatt intellekt, men det skulle verkligen förvåna mig om någon blev ihop med en av dessa. Där är handikappet mycket mer omfattande än det som TS beskriver.
  • AndreaBD
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-31 14:17:13 följande:
    Jag hittade ts inlägg som du beskriver.

Nej, det är inte alls ovanligt att folk med olika intellektuell grad blir ihop med varandra. Var får du det ifrån? Handikappet behöver inte alls vara mer omfattande. Den intellektuella variationen är naturligtvis oändligt stor och eftersom man med autism ofta är högfungerande på en del områden i livet och lågfungerande på andra delar så är det svårt att ringa in hur omfattande problemen blir.
    TS tror INTE att hon har en utvecklingsstörning/låg IQ. Det säger han. Han bör väl kunna gissa det bäst? Och jag själv brukar kunna bedöma sånt ganska bra, eftersom jag jobbar som lärare med ungdomar inom autism-spektrum, men det är förstås svårt att veta så här. Mitt intryck är samma som TS intryck, nämligen att det ligger snarare på nivån av att inte ha intresse av vissa saker, dvs. att ha dålig allmänbildning av ren ointresse. Förresten så har jag haft elever MED utvecklingsstörning som hade bra allmänbildning.

Och det är dessutom helt oviktigt om TS sambo har ojämn begåvningsprofil (det har nästan alla) eller om var hennes IQ ligger. Svårigheter är ju snarare att han känner att hon inte är en jämlik partner för honom. Så man kan väl snarare säga att de är för olika och inte passar ihop.
  • AndreaBD
    Anonym (Jonna) skrev 2021-05-31 12:15:23 följande:

Fast du kan ju bedöma hennes IQ utifrån vad du kan! Bara föratt du kan vissa saker så betyder det ju inte att det har med hennes intelligens att göra, suck. Ni har väl totalt olika intressen. Jag känner inte heller till Heinrich Himmler, men vet vem Foucault, Bauman mfl är, för jag har läst om det. Alla vet inte vilka de är, inte säger jag att de är ointelligenta för det.

Nej, det har inget med IQ att göra. Det är inte ovanligt att unga människor med Asperger bestämmer sig att de bara är intresserade av några få saker. Och de inser inte att man gör bort sig om man saknar allmänbildning, eller de bryr sig inte ifall de gör bort sig. Jag har själv försökt att få flera ungdomar med Asperger att förstå detta, men de kan vara rätt så envisa där. Det gäller förstås långt ifrån alla. Men ändå en del. 

• AndreaBD
    Anonym (fer) skrev 2021-05-31 20:36:20 följande:
    Men just diagnosen asperger antyder att hon inte har nämnvärt nedsatt intellekt, för på den tiden man fick aspergerdiagnos var just intellektet det som avgjorde skillnaden mellan en asperger-diagnos och en autismdiagnos.

Jag saknar också ganska mycket allmänbildning, men jag har en examen i ett ämne inom naturvetenskap ändå. Jag tror det finns normalsmarta människor som varken kan mycket inom ett smalt område eller är allmänbildade. 
    Precis. Jag tänkte också på det. Framför allt tidigare när man kunde få en Asperger-diagnos (numera är den ju på väg ut), så krävdes det normal intelligens för att få den diagnosen. Så därmed kan man ju egentligen utesluta nedsatt begåvning. 
  • AndreaBD

TS, jag vill också försöka ge dig något råd, istället för att bara kommentera detaljer.

Jag tycker att det är viktigt att du säger mycket tydligt till henne, säger ifrån, när hon t.ex. gör planer på fler barn. Hitta bra argument! Det finns ju gott om. Säg till henne att hon måste kunna ta hand om dem barnen som ni redan har, och halva hushållet. Så länge detta inte funkar kan man omöjligt ha fler barn. Jag vet du har inte avsikt att skaffa fler barn, men det vore ett sätt att kanske få henne att inse att hon inte har förmåga till att bidra. Och du har faktiskt all rätt att säga att du inte orkar dra hela lasset själv. KRÄV att hon måste göra hälften av allt! Det kommer hon inte att klara, men då borde hon ju förstå att hon inte kan skaffa fler.

Och vänd dig till socialen och be om hjälp. Ta inte så mycket hänsyn till vad hon tycker om det. Kanske kan du avgöra vad ni behöver hjälp med. Låt inte henne styra och ställa och tycka en massa. Det fungerar ju inte i praktiken.

• AndreaBD
    mson skrev 2021-06-01 12:38:49 följande:
    Jag jobbar på det..  Har sagt att det definitivt inte blir fler barn, och gett hundratals motiveringar, och förklarat så pedagogiskt jag kan. men hon ger sig inte. hon är arg och rasande, och enda gången hon pratar med mig, är när hon försöker övertala mig, gång på gång..  hon säger att hon ska ta mer ansvar, sköta sig mer, hjälpa till mer och allt, bara hon får ett barn till..   Jag vet ju med viss erfarenhet (!) att det inte blir så... snarare tvärtom.  men hon är resistent mot mina motiveringar och motstånd, det är som att tala med en vägg.
    Det är läge att ställa krav på henne. Fattar hon inte om man verkligen kopplar ihop det på den mest konkreta nivån? Inga fler barn om hon inte kan göra mer. Hon får visa först att hon kan hantera dem som hon redan har. Förresten - tar hon hand om barnen? Du ska naturligtvis även kräva att hon ska göra hälften hemma om hon vill ha stor familj. 

Du kanske måste trappa upp, typ: Blir det fler barn, så kanske soc. tar barnen. Eller att du lämnar henne om det blir fler. 
  • AndreaBD
    SweeneyToad skrev 2021-08-14 15:07:43 följande:
    Instämmer. Tror detta är ännu en tråd för att svartmåla aspies. 
    DET tror jag också.
Svar på tråden Orkar inte längre