Anonym (Teddy) skrev 2021-05-31 14:17:13 följande:
Jag hittade ts inlägg som du beskriver.
Nej, det är inte alls ovanligt att folk med olika intellektuell grad blir ihop med varandra. Var får du det ifrån? Handikappet behöver inte alls vara mer omfattande. Den intellektuella variationen är naturligtvis oändligt stor och eftersom man med autism ofta är högfungerande på en del områden i livet och lågfungerande på andra delar så är det svårt att ringa in hur omfattande problemen blir.
TS tror INTE att hon har en utvecklingsstörning/låg IQ. Det säger han. Han bör väl kunna gissa det bäst? Och jag själv brukar kunna bedöma sånt ganska bra, eftersom jag jobbar som lärare med ungdomar inom autism-spektrum, men det är förstås svårt att veta så här. Mitt intryck är samma som TS intryck, nämligen att det ligger snarare på nivån av att inte ha intresse av vissa saker, dvs. att ha dålig allmänbildning av ren ointresse. Förresten så har jag haft elever MED utvecklingsstörning som hade bra allmänbildning.
Och det är dessutom helt oviktigt om TS sambo har ojämn begåvningsprofil (det har nästan alla) eller om var hennes IQ ligger. Svårigheter är ju snarare att han känner att hon inte är en jämlik partner för honom. Så man kan väl snarare säga att de är för olika och inte passar ihop.