• Anonym (Ts)

Aktivitetsstöd efter 6 månader

Idag blev vi konfunderade.

Min sambo pratade med arbetsförmedlingen efter ett halvår som arbetslös. Vi har barn så hon har många dagar med a-kassa kvar.

Hon får informationen att hon nu skall välja en privat arbetsförmedling och att de matchat henne mot jobb-och utvecklingsgarantin, att hon kommer få samma ersättning som nu och att hon måste välja något av alternativen som finns på mina sidor (tyvärr har hon inte hunnit gå in och kolla där ännu men skall naturligtvis göra det).

Jag tycker detta är märkligt. Jag trodde man hamnade i jobb-och utveckling efter att ha varit inskriven som arbetslös i 14 månader? Stämmer inte detta?

• Svar på tråden Aktivitetsstöd efter 6 månader
  • Anonym (Nn)

Jag tycker det är konstigt om arbetsförmedlingen hittat på detta utan att kommunicera med henne. Där jag bor är detta till för personer som står långt från arbetsmarknaden eller behöver omskola sig. I regel personer som varit sjukskrivna eller arbetslösa lång tid. Dessutom något man ansöker om själv, inte AF. Det kanske fungerar på andra sätt i andra delar av landet. Kanske vill man här satsa på dem som varit arbetslösa kortare tid eftersom det ändå är större chans att lyckas hitta nya jobb för dem.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Nn) skrev 2021-05-27 18:27:20 följande:

Jag tycker det är konstigt om arbetsförmedlingen hittat på detta utan att kommunicera med henne. Där jag bor är detta till för personer som står långt från arbetsmarknaden eller behöver omskola sig. I regel personer som varit sjukskrivna eller arbetslösa lång tid. Dessutom något man ansöker om själv, inte AF. Det kanske fungerar på andra sätt i andra delar av landet. Kanske vill man här satsa på dem som varit arbetslösa kortare tid eftersom det ändå är större chans att lyckas hitta nya jobb för dem.

Bor du i en av kommunerna som börjat med detta? Detta verkar vara helt nytt nämligen
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nn) skrev 2021-05-27 18:27:20 följande:

Det är helt frivilligt men följer man inte planen med arbetsförmedlingen så blir man av med ersättningen från a-kassan. Detta är arbetsförmedlingens planering och hon blir av med a-kassa om hon inte följer den. Alltså det är ju inget problem i sig att hamna i detta program. Jag är bara förvånad. Och då framförallt över att det är aktivitetsstöd hon kommer få
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 18:33:36 följande:

Bor du i en av kommunerna som börjat med detta? Detta verkar vara helt nytt nämligen

Nja det är ju inte helt nytt, det fungerar på liknande sätt som "stöd och matchning" som funnits längre i t ex min region. Jag kommer i kontakt med AF i mitt arbete med mina patienter och flera har deltagit i detta program. Fördelen är att när man är inskriven i aktivitersprogram hos AF så pausas SGI:n under tiden man får aktivitetsstöd. Dvs har man ännu inte fått något arbete när programmet är slut kan man återigen få a-kassa så då är det ju ingen nackdel att det blir aktivitetsstöd för henne, snarare tvärtom.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nn) skrev 2021-05-27 18:46:41 följande:

Nja det är ju inte helt nytt, det fungerar på liknande sätt som "stöd och matchning" som funnits längre i t ex min region. Jag kommer i kontakt med AF i mitt arbete med mina patienter och flera har deltagit i detta program. Fördelen är att när man är inskriven i aktivitersprogram hos AF så pausas SGI:n under tiden man får aktivitetsstöd. Dvs har man ännu inte fått något arbete när programmet är slut kan man återigen få a-kassa så då är det ju ingen nackdel att det blir aktivitetsstöd för henne, snarare tvärtom.

Nej alltså jag tänker mer att det är märkligt på samhällsnivå. Med aktivitetsstödet alltså.
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 18:49:12 följande:

Nej alltså jag tänker mer att det är märkligt på samhällsnivå. Med aktivitetsstödet alltså.

Ja det kan man ju tycka. Jag har uppfattat att detta är en särskilt satsning AF fått i uppdrag att göra efter pandemin pga alla som blivit arbetslösa.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nn) skrev 2021-05-27 18:52:24 följande:

Ja det kan man ju tycka. Jag har uppfattat att detta är en särskilt satsning AF fått i uppdrag att göra efter pandemin pga alla som blivit arbetslösa.

Aha. Jag trodde detta hade att göra med övergången till privatisering av arbetsförmedlingen?
  • Anonym (Instans)

Arbetsförmedlingen beslutar att den sökande ska skrivas in i jobb- och utvecklingsgarantin (JOB). Det kan ske innan ersättningsperiodens slut. Försäkringskassan betalar ut aktivitetsstöd för dagar i aktivitet (läs JOB). Tanken är ju att arbetslösa ska komma tillbaka till arbetsmarknaden så snart som möjligt, så handläggaren på Arbetsförmedlingen har säkert tänkt att det ska underlätta återkomsten.

Observera att ersättningen är oförändrad oberoende av huruvida den arbetssökande får ersättningen i form av utbetalning från A-kassan eller aktivitetsstöd genom Försäkringskassan.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Instans) skrev 2021-05-27 18:57:22 följande:

Arbetsförmedlingen beslutar att den sökande ska skrivas in i jobb- och utvecklingsgarantin (JOB). Det kan ske innan ersättningsperiodens slut. Försäkringskassan betalar ut aktivitetsstöd för dagar i aktivitet (läs JOB). Tanken är ju att arbetslösa ska komma tillbaka till arbetsmarknaden så snart som möjligt, så handläggaren på Arbetsförmedlingen har säkert tänkt att det ska underlätta återkomsten.

Observera att ersättningen är oförändrad oberoende av huruvida den arbetssökande får ersättningen i form av utbetalning från A-kassan eller aktivitetsstöd genom Försäkringskassan.

Tack för ditt svar. Jag har helt enkelt tolkat arbetsförmedlingens text om jobb och utvecklingsgarantin som att detta är något man hamnar i när man varit arbetslös länge. Och jag har då heller inte tolkar det som att 6 månader skulle vara länge.

Handläggaren vid första mötet uttryckte det som att inga mer instanser görs förrän vid långtidsarbetslöshet, och definitionen för detta verkar vara 12 månader.

Jag tolkar det som att man vid aktivitetsstöd inte tar av sina a-kasse dagar? Är detta korrekt? Vet du om det är så att a-kassan räknas om utifrån inkomsten man haft vid aktivitetsstöd? (Spelar ju egentligen ingen roll då det inte går att påverka, men bra att veta)
  • Anonym (Jobbar med det)

Jag jobbar med rusta och matcha och precis som du säger är det relativt nytt. Dock har det testat i flera orter i säkert ett år med väldigt goda resultat och nästan alla aktörer som går över och jobbar med det har tidigare jobbat i stöd och matchning (vilket är vad det kallas tidigare, i princip samma sak). Du kan gå in och läsa avtalet man som aktör förhåller sig till när man jobbar med det och där kommer du se allt bra hon kommer få hjälp med.

Om hon, och du, verkligen vill att hon ska komma ut i en sysselsättning borde ni vara tacksamma hon får denna chansen. Se bara till att välja aktör ordentligt och ta inget på måfå, ring runt till företag och undersök hur de jobbar och vad de kan bidra med för henne. Det är en heltidssysselsättning dock och hon förväntas troligen följa ett schema och använda sig av programmet så vill hon mygla och gå hemma bara borde ni prata med AF och försöka få ett annat program.

Med tanke på covid har AF tagit ett beslut att satsa på sina privata aktörer för att hjälpa kandidater inskriva hos dem vilket är varför hon blivit erbjuden detta redan nu. Om ni vill hon ska hitta en sysselsättning så utnyttja denna chansen - vi erbjuder jobb till ca 50% av alla som kommer in till oss, jobb som de annars inte hade fått.

Svar på tråden Aktivitetsstöd efter 6 månader