• Anonym (Ts)

Aktivitetsstöd efter 6 månader

Idag blev vi konfunderade.

Min sambo pratade med arbetsförmedlingen efter ett halvår som arbetslös. Vi har barn så hon har många dagar med a-kassa kvar.

Hon får informationen att hon nu skall välja en privat arbetsförmedling och att de matchat henne mot jobb-och utvecklingsgarantin, att hon kommer få samma ersättning som nu och att hon måste välja något av alternativen som finns på mina sidor (tyvärr har hon inte hunnit gå in och kolla där ännu men skall naturligtvis göra det).

Jag tycker detta är märkligt. Jag trodde man hamnade i jobb-och utveckling efter att ha varit inskriven som arbetslös i 14 månader? Stämmer inte detta?

• Svar på tråden Aktivitetsstöd efter 6 månader
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jobbar med det) skrev 2021-05-27 21:08:25 följande:

Det handlar inte om att vi sitter på tjänster som en mellanhand utan att vi aktivt jagar lediga tjänster för vår kandidat. Så när din fru kommer in i programmet kommer hon dels få hjälp med hur hon ska presentera sig själv (cv, intervjuträning, linkedin etc) men sen kommer hon också ha ett helt företag bakom sig som också jobbar för att presentera henne för arbetsgivare som hon annars inte hade kommit i kontakt med. 6 månader som arbetslös är rätt länge för en arbetsgivare och ju längre tiden går desto svårare blir det för henne. Därför är det bra att hon får hjälp redan nu och förhoppningsvis kommer det leda till att hon lättare och snabbare kommer kunna få en anställning eller börja studera.Jag har ingen aning hur AF bedömer det men handlar ofta om hur länge man varit arbetslös, om man varit inskriven hos af tidigare, vilken bransch man jobbar i (hur attraktiv den är) etc så jag kan tänka mig att ett datorsystem har baserat att din fru kan behöva extra stöd baserat detta ovan. Det gör inte att hennes profil är svagare eller starkare än någon annan. Vi har jättemånga högutbildade och ambitiösa personer inskrivna hos oss och dem är nästan svårare att hjälpa ut.

Som sagt ligger alla avtal offentligt så är du nyfiken kan du alltid gå in och läsa dem själv så kommer ni få en djupare förståelse för vad syftet är. Och skulle hon råka välja en aktör hon inte trivs med har hon all rätt att byta aktör efterhand, så hon måste inte vara 6 månader hos en om det inte är som hon tänkt.

Tusen tack för alla svar!
  • Anonym (Jobbar med det)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 21:01:39 följande:

Tack igen för förklaringar och lugnande svar gällande skyldigheten att tacka ja till jobb.

Hon är van vid mycket skitjobb. Men det finns gränser när det gäller både hennes hälsa och konsekvenser för familjer

Jag förstår situationen! Vi träffar många i liknande, Sålänge hon väljer en bra och stabil aktör så kommer de jobba med hjärtat också. Vi blir bedömda på både resultat och omdöme och vill att alla våra kandidater ska vara nöjda hos oss.

Nu kan ni dessutom välja aktörer i hela Sverige så ta vara på den chansen och undersök verkligen vilken som hade passat henne bäst. Rekommenderar verkligen att ni ringer runt till olika och pratar med några jobbcoacher för att få en bild av företaget och hur de jobbar.
  • Anonym (Ny på jobbet!)

Jag förlorade jobbet mitt i coronapandemin. De tre första veckorna var det skönt att vara "ledig". Jag skickade in blanketter, ansökte om a-kassa och började upprätta ett färskt fint cv.

Men det är inte lätt att bli arbetslös. Man mister både det sociala och känslan av att vara en del av samhället. Helt plötsligt blev jag "omyndig". Jag skulle precis teckna ett nytt telefonabonnemang och köpa ny telefon men när jag fick kryssa i arbetssökande vid beställningen blev jag nekad för att jag inte hade "fast" jobb. Min man fick stå på mitt nya abonnemang. (Hur gör man om man lever ensam?)

Efter sex månader som arbetslös hamnade jag i Rusta och Matcha. Först tog jag det som något negativt: jag som är både utbildad och framåt lyckades ju inte få något nytt jobb. Rekryteringar las ner och jag hade onlineintervjuer som inte ledde till jobb.

När jag pratade med min jobbcoach första gången var det helt plötsligt någon som lyssnade på mig och faktiskt bekräftade att det inte var fel på mig för att jag inte fått något nytt jobb. Det var ett otroligt lyft att få bolla lediga tjänster, cv, personliga brev och känslan av maktlöshet med min jobbcoach. Efter en månad avslutades jag i programmet och har nu jobbat på mitt nya jobb i några veckor. Fantastisk känsla även om jag har en provanställning. Tanken är förhoppningsvis att jag får fortsätta och jobbet har fina framtidsutsikter.

Se detta som en bra möjlighet. Det handlar inte om att stressa fram en anställning utan om att få hjälp med saker man kanske inte ser, bli motiverad och att hitta rätt.

En bra jobbcoach är guld värd. Min var engagerad, intresserad, hänsynsfull, kunnig och mjuk till sättet. En tillgång både för mig personligen och samhället i stort.

• Anonym (Jobbar med det)
    Anonym (Ny på jobbet!) skrev 2021-05-27 21:26:33 följande:

Jag förlorade jobbet mitt i coronapandemin. De tre första veckorna var det skönt att vara "ledig". Jag skickade in blanketter, ansökte om a-kassa och började upprätta ett färskt fint cv.

Men det är inte lätt att bli arbetslös. Man mister både det sociala och känslan av att vara en del av samhället. Helt plötsligt blev jag "omyndig". Jag skulle precis teckna ett nytt telefonabonnemang och köpa ny telefon men när jag fick kryssa i arbetssökande vid beställningen blev jag nekad för att jag inte hade "fast" jobb. Min man fick stå på mitt nya abonnemang. (Hur gör man om man lever ensam?)

Efter sex månader som arbetslös hamnade jag i Rusta och Matcha. Först tog jag det som något negativt: jag som är både utbildad och framåt lyckades ju inte få något nytt jobb. Rekryteringar las ner och jag hade onlineintervjuer som inte ledde till jobb.

När jag pratade med min jobbcoach första gången var det helt plötsligt någon som lyssnade på mig och faktiskt bekräftade att det inte var fel på mig för att jag inte fått något nytt jobb. Det var ett otroligt lyft att få bolla lediga tjänster, cv, personliga brev och känslan av maktlöshet med min jobbcoach. Efter en månad avslutades jag i programmet och har nu jobbat på mitt nya jobb i några veckor. Fantastisk känsla även om jag har en provanställning. Tanken är förhoppningsvis att jag får fortsätta och jobbet har fina framtidsutsikter.

Se detta som en bra möjlighet. Det handlar inte om att stressa fram en anställning utan om att få hjälp med saker man kanske inte ser, bli motiverad och att hitta rätt.

En bra jobbcoach är guld värd. Min var engagerad, intresserad, hänsynsfull, kunnig och mjuk till sättet. En tillgång både för mig personligen och samhället i stort.

Va glad jag blir att du känner så. Det är precis det vi vill förmedla på min aktör. Är kättenyfiken på vilken aktör du varit hos men förstår att du inte vill delge det här. Stort grattis till nya jobbet!

Och ts: om din fru inte känner en bra känsla med den coach hon får - BYT. Det handlar så mycket om personkemi också och som coach kan jag nästan bara hjälpa dem som jobbar ihop med mig som ett team.
  • Anonym (123)

Låter ju märkligt att hon skulle gå in i JOB redan. Jag fick 300 dagar a-kassa och sen aktivitetsersättning från försäkringskassan efter det vill jag minnas.

Att dom vill ha in henne i ett program efter 6 månader är dock inte konstigt. Har hon inte lyckats få jobb inom den tiden behövs tydligen extra hjälp.

AF betalar förövrigt inte ut några pengar.

• Anonym (Ts)
    Anonym (123) skrev 2021-05-27 22:16:56 följande:

Låter ju märkligt att hon skulle gå in i JOB redan. Jag fick 300 dagar a-kassa och sen aktivitetsersättning från försäkringskassan efter det vill jag minnas.

Att dom vill ha in henne i ett program efter 6 månader är dock inte konstigt. Har hon inte lyckats få jobb inom den tiden behövs tydligen extra hjälp.

AF betalar förövrigt inte ut några pengar.

Nej du har rätt i att det är fk som betalar ut aktivitetsstödet
  • Anonym (AF)

Är det inte Stöd- och matchning eller Rusta och matcha hon ska få? För JOB skrivs man inte in i efter 6 månader som arbetslös som du säger. Val av leverantör kan man låta AF göra enligt närhetsprincipen men självklart är det bra att kolla upp och göra det själv.

• Anonym (Ts)
    Anonym (AF) skrev 2021-05-27 23:03:58 följande:

Är det inte Stöd- och matchning eller Rusta och matcha hon ska få? För JOB skrivs man inte in i efter 6 månader som arbetslös som du säger. Val av leverantör kan man låta AF göra enligt närhetsprincipen men självklart är det bra att kolla upp och göra det själv.

Jo precis det är rusta och matcha (i ts hade jag inte all info). Däremot kommer hon få aktivitetsstöd istället för a-kassa vilket förbryllar oss lite.

Och som sagt. Lite förvånade att detta sker redan efter sex månader
  • Anonym (Ts)
    Anonym (AF) skrev 2021-05-27 23:03:58 följande:

Och om jag inte förstått helt fel så är rusta och matcha en del av JOB
  • Annita
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 18:54:32 följande:

Aha. Jag trodde detta hade att göra med övergången till privatisering av arbetsförmedlingen?

Jag tycker också att det låter som ett steg i det. Då är det ju konstigt med aktivitetsstöd, som du säger, för privatiseringen borde ha målet att det ska kosta mindre (vilket jag betvivlar, på samhällsnivå). Då verkar det ologiskt att hipp som happ slänga in folk i statligt finansierat aktivitetsstöd.
Svar på tråden Aktivitetsstöd efter 6 månader