Anonym (Ny på jobbet!) skrev 2021-05-27 21:26:33 följande:
Jag förlorade jobbet mitt i coronapandemin. De tre första veckorna var det skönt att vara "ledig". Jag skickade in blanketter, ansökte om a-kassa och började upprätta ett färskt fint cv.
Men det är inte lätt att bli arbetslös. Man mister både det sociala och känslan av att vara en del av samhället. Helt plötsligt blev jag "omyndig". Jag skulle precis teckna ett nytt telefonabonnemang och köpa ny telefon men när jag fick kryssa i arbetssökande vid beställningen blev jag nekad för att jag inte hade "fast" jobb. Min man fick stå på mitt nya abonnemang. (Hur gör man om man lever ensam?)
Efter sex månader som arbetslös hamnade jag i Rusta och Matcha. Först tog jag det som något negativt: jag som är både utbildad och framåt lyckades ju inte få något nytt jobb. Rekryteringar las ner och jag hade onlineintervjuer som inte ledde till jobb.
När jag pratade med min jobbcoach första gången var det helt plötsligt någon som lyssnade på mig och faktiskt bekräftade att det inte var fel på mig för att jag inte fått något nytt jobb. Det var ett otroligt lyft att få bolla lediga tjänster, cv, personliga brev och känslan av maktlöshet med min jobbcoach. Efter en månad avslutades jag i programmet och har nu jobbat på mitt nya jobb i några veckor. Fantastisk känsla även om jag har en provanställning. Tanken är förhoppningsvis att jag får fortsätta och jobbet har fina framtidsutsikter.
Se detta som en bra möjlighet. Det handlar inte om att stressa fram en anställning utan om att få hjälp med saker man kanske inte ser, bli motiverad och att hitta rätt.
En bra jobbcoach är guld värd. Min var engagerad, intresserad, hänsynsfull, kunnig och mjuk till sättet. En tillgång både för mig personligen och samhället i stort.
Va glad jag blir att du känner så. Det är precis det vi vill förmedla på min aktör. Är kättenyfiken på vilken aktör du varit hos men förstår att du inte vill delge det här. Stort grattis till nya jobbet!
Och ts: om din fru inte känner en bra känsla med den coach hon får - BYT. Det handlar så mycket om personkemi också och som coach kan jag nästan bara hjälpa dem som jobbar ihop med mig som ett team.