Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 20:44:15 följande:
Och tack för all info! Jag tycker allt sådant här är väldigt spännande och vill ju gärna förstå.
Men detta du nämner med 50%. I min värld låter detta egentligen inte som så höga siffror? Handlar det då främst om personer som faktiskt varit arbetslösa lääänge (typ ett år eller mer). Jag anser inte att 6 månader för min sambo egentligen är särskilt länge. Jag ser inte riktigt behovet av hjälp ännu.
Sedan är det ju toppen om det är så att ?rusta? sitter på jobb som inte hade funnits att söka annars. Samtidigt kan man ju se det som att dessa jobb hade funnits för alla om det inte funnits just sådana ?mellanhänder? som ger perosner i sådana program någon form av ?förtur?. I slutändan hade ju dessa tjänster annars tillsatts på annat sätt? Eller tänker jag fel?
Det handlar inte om att vi sitter på tjänster som en mellanhand utan att vi aktivt jagar lediga tjänster för vår kandidat. Så när din fru kommer in i programmet kommer hon dels få hjälp med hur hon ska presentera sig själv (cv, intervjuträning, linkedin etc) men sen kommer hon också ha ett helt företag bakom sig som också jobbar för att presentera henne för arbetsgivare som hon annars inte hade kommit i kontakt med. 6 månader som arbetslös är rätt länge för en arbetsgivare och ju längre tiden går desto svårare blir det för henne. Därför är det bra att hon får hjälp redan nu och förhoppningsvis kommer det leda till att hon lättare och snabbare kommer kunna få en anställning eller börja studera.
Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 20:56:38 följande:
Och ?jobbar med det?.
Har jag förstått rätt att det är ett datorsystem som väljer ut personer till programmet? Det lät så på handläggaren nämligen. ?Hon såg att hon blivit utvald för detta program? . Och det är också så jag förstått det när jag läser? Det handlar inte om handläggarens (två olika vid de två samtal som varit) uppfattning om den arbetslöses personlighet?
Jag har ingen aning hur AF bedömer det men handlar ofta om hur länge man varit arbetslös, om man varit inskriven hos af tidigare, vilken bransch man jobbar i (hur attraktiv den är) etc så jag kan tänka mig att ett datorsystem har baserat att din fru kan behöva extra stöd baserat detta ovan. Det gör inte att hennes profil är svagare eller starkare än någon annan. Vi har jättemånga högutbildade och ambitiösa personer inskrivna hos oss och dem är nästan svårare att hjälpa ut.
Som sagt ligger alla avtal offentligt så är du nyfiken kan du alltid gå in och läsa dem själv så kommer ni få en djupare förståelse för vad syftet är. Och skulle hon råka välja en aktör hon inte trivs med har hon all rätt att byta aktör efterhand, så hon måste inte vara 6 månader hos en om det inte är som hon tänkt.