• Rosen3

Rädd för att föda - liten i kroppen

Hej!

Jag är inte gravid ännu men är lite rädd för att bli det med tanke på att jag är ganska så kort ca 156 cm och är liten i kroppen. Min mamma var själv liten när hon skulle föda barn och det gick galant. Men är ändå lite rädd för att det ska göra skillnad under förlossningen.

Någon av er som är korta och hur har det gått för er när ni fått barn?

• Svar på tråden Rädd för att föda - liten i kroppen
  • Anonym (F)

Din längd eller kroppsbyggnad påverkar inte hur lätt det är att föda eller hur lång tid det tar :)

• Anonym (Sofia)

Hur menar du att längden påverkar förlossningen? jag är 160, väldigt smal och liten om man nu ska nämna det. Jag har fött två barn utan problem.

• Ebo88

Flera av mina vänner är korta och smala, det har gått jättebra med deras graviditeter och förlossningar.

För mig som är 183 har det gått sämre.

• cosinus

Det finns en viss korrelation mellan längd och bäcken-mått, iaf globalt. Enligt den här länken verkar det dock inte nödvändigtvis gälla i Sverige: bakingbabies.se/2019/09/23/trangt-backen/

Men även om det skulle gälla så innebär det inte att alla korta kvinnor skulle få problem. Jag är medellång 166, och jag har vad det verkar gigantiska mått. Min moster som jobbat som barnmorska sa vid ett tillfälle att: kvinnorna i vår släkt är breda som lagårdsdörrar där nere :)

När jag sen faktiskt fick göra en bäckenmätning (sätesförlossning) så utbrast läkaren: oj, du är ju helt gigantisk .... tittade upp på mig och fortsatte .... eh ja, alltså invändigt....

Så ta fasta på att det gick bra för din mamma och att du har hennes gener och att det i Sverige inte brukar vara problem kopplat till längd.

• lövet2

Jag är 2 cm längre än du och har fött 7 barn utan komplikationer. Enligt en gynekolog är min kropp som skapt för att bära och föda barn.

• Rosen3
    Anonym (Sofia) skrev 2021-05-29 18:23:58 följande:

Hur menar du att längden påverkar förlossningen? jag är 160, väldigt smal och liten om man nu ska nämna det. Jag har fött två barn utan problem.

Tänkte mest på om man är liten i kroppen så kanske man har ett litet bäcken osv, men som sagt kanske det inte hänger ihop. Intressant att höra :)
  • Rosen3
    lövet2 skrev 2021-05-29 18:55:25 följande:

Jag är 2 cm längre än du och har fött 7 barn utan komplikationer. Enligt en gynekolog är min kropp som skapt för att bära och föda barn.

Härligt! Skönt att det har gått bra för dig :)
  • Anonym (?)
    Rosen3 skrev 2021-06-03 07:38:01 följande:

Tänkte mest på om man är liten i kroppen så kanske man har ett litet bäcken osv, men som sagt kanske det inte hänger ihop. Intressant att höra :)

Kan du inte be en barnmorska eller läkare undersöka dig och göra en bedömning om ditt bäcken?
Svar på tråden Rädd för att föda - liten i kroppen