• Anonym (Ledsen)

Ständig lös mage, tappar vikt, orolig!

Jag är orolig.

Jag är en 29 årig kvinna som har haft problem med magen i flera år nu. Det började över en natt med väldigt lös mage som har fortsatt sedan dess.

Vad jag än äter går det rakt igenom. Jag får svullna tarmar, bubblig mage och måste springa på toa där jag börjar kallsvettas och må illa när attacken kommer.

Jag har tappat i vikt och vågar knappt äta längre!

Blodtrycket är väldigt lågt och jag kan knappt röra mig ute eller några längre sträckor. Har ingen ork överhuvudtaget och saknar mitt gamla liv så in i helvete! Jag har även 3 barn att ta hand om som jag känner mig otillräcklig inför nu när jag mår såhär och där pappan får steppa upp i det mesta nu pågrund av min hälsa...

Jag har sökt vård, men inga prover visar något fel! Hjälp mig, vad ska jag göra! Är så desperat och ledsen och rädd :(

• Svar på tråden Ständig lös mage, tappar vikt, orolig!
  • Anonym (Lina)

Hej,
    jag fick också, liksom annan som svarat i tråden, diagnosen gallsaltsdiarre. Tog 1 år innan de kom fram till det så vad jag förstår syns det inte blodprov.

Antar att du på sjukhuset fick prova Questran. Det är vidrigt. Smakar grus och man får kväljningar av att dricka det. Prova istället Lestid. Fungerar mycket bättre. Finns även som tablettform, men de ingår inte i högkostnadsskyddet.

Googla på gallsaltsdiarre och dess symptom så tror jag att det rätt snabbt visar sig om det stämmer in på dig eller ej. Men för mig var det att jag kort tid efter måltid fick magkramper och fick springa på toa 1-2 gånger med diarre och sedan var magen rätt okay tills jag åt nästa gång.

Så underbart att jag nu kan leva normalt igen med medicinen.

• Kvinna1989
    Anonym (Lina) skrev 2021-05-29 18:32:26 följande:

Hej,

jag fick också, liksom annan som svarat i tråden, diagnosen gallsaltsdiarre. Tog 1 år innan de kom fram till det så vad jag förstår syns det inte blodprov.

Antar att du på sjukhuset fick prova Questran. Det är vidrigt. Smakar grus och man får kväljningar av att dricka det. Prova istället Lestid. Fungerar mycket bättre. Finns även som tablettform, men de ingår inte i högkostnadsskyddet.

Googla på gallsaltsdiarre och dess symptom så tror jag att det rätt snabbt visar sig om det stämmer in på dig eller ej. Men för mig var det att jag kort tid efter måltid fick magkramper och fick springa på toa 1-2 gånger med diarre och sedan var magen rätt okay tills jag åt nästa gång.

Så underbart att jag nu kan leva normalt igen med medicinen.

Jag fick diagnosen när jag var 29år (är 31 år nu), mina besvär började sakta men säkert när jag va ca 20 år, så man ubdrar ju varför denna undersökning till slut, men aja bättre sent än aldrig.

Får jag fråga vilken medicin du tar? Den jag tar kostar sjuuukt mkt.. :/ (över 1000 kr för en burk..)
  • Anonym (Ledsen)

Questran ja så hette det! Skit äckligt, gåt ju inte att svälja...

Jag ska höra om Lestid är något jag kan få prova.

Ni som har Lestid, hur stor dos äter ni av den, och märkte ni stor skillnad i måendet? Har ni fått ändra på eran kost också?

Jag vill verkligen börja leva igen... kan som sagt inte ta mig ut då man gärna vill ha toan i närheten och även nätterna är jobbiga med dessa attacker. Vet inte hur mycket jag gråtit över detta nu :(

• Anonym (Lina)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-29 19:18:14 följande:

Questran ja så hette det! Skit äckligt, gåt ju inte att svälja...

Jag ska höra om Lestid är något jag kan få prova.

Ni som har Lestid, hur stor dos äter ni av den, och märkte ni stor skillnad i måendet? Har ni fått ändra på eran kost också?

Jag vill verkligen börja leva igen... kan som sagt inte ta mig ut då man gärna vill ha toan i närheten och även nätterna är jobbiga med dessa attacker. Vet inte hur mycket jag gråtit över detta nu :(

Det viktiga är att starta med log dos. Max en halv påse till att börja med. Sedan successivt öka tills besvären försvinner. Man lär sig relativt snabbt hur mycket man behöver. För mig tex är ett mellanmål 1/2 påse. Måltid 1 påse. Tar Lestid ca 15 min innan jag ska äta. Det passar mig, men även där får man prova sig fram.

Du måste ge det i alla fall några dagar innan du ser att det hjälper dig. Jag blev inte bättre direkt, men i mitt fall trodde jag att jag skulle ta 2 påsar. Men det var att det stod 1-2 påsar i receptet och läkaren blev alldeles förskräckt när jag sa att jag börjat med 2 påsar direkt. Måste vara svag upptrappning, annars slår magen bakut kan jag meddela. Shit vad ont jag fick.

Jag håller verkligen tummarna för att du blir hjälpt. En fungerande mage betyder så mycket för livskvalitén.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Lina) skrev 2021-05-30 11:34:04 följande:

Det viktiga är att starta med log dos. Max en halv påse till att börja med. Sedan successivt öka tills besvären försvinner. Man lär sig relativt snabbt hur mycket man behöver. För mig tex är ett mellanmål 1/2 påse. Måltid 1 påse. Tar Lestid ca 15 min innan jag ska äta. Det passar mig, men även där får man prova sig fram.

Du måste ge det i alla fall några dagar innan du ser att det hjälper dig. Jag blev inte bättre direkt, men i mitt fall trodde jag att jag skulle ta 2 påsar. Men det var att det stod 1-2 påsar i receptet och läkaren blev alldeles förskräckt när jag sa att jag börjat med 2 påsar direkt. Måste vara svag upptrappning, annars slår magen bakut kan jag meddela. Shit vad ont jag fick.

Jag håller verkligen tummarna för att du blir hjälpt. En fungerande mage betyder så mycket för livskvalitén.

Obs! Obs! obs!

Nu skäms jag. Trots att jag dagligen äter medicinen skrev jag fel.

Det ska vara Kolestyramin Alternova 4 g.

Så inte Lestid (som är som grus) utan Kolestyramin.

Ursäkta.
  • Anonym (Lina)
    Kvinna1989 skrev 2021-05-29 18:41:34 följande:

Jag fick diagnosen när jag var 29år (är 31 år nu), mina besvär började sakta men säkert när jag va ca 20 år, så man ubdrar ju varför denna undersökning till slut, men aja bättre sent än aldrig.

Får jag fråga vilken medicin du tar? Den jag tar kostar sjuuukt mkt.. :/ (över 1000 kr för en burk..)

Jag tar Kolestyramin Alternova 4 g i dospåse. Den är inte billig, men ingår i högkostnadsskyddet, vilket inte tabletterna gör. Konstigt att det är så. Lättare att ta tabletter än att blanda ut pulver. Men man lär sig att alltid ha ett par påsar med sig och en liten flaska vatten.

Hade tänkt att plocka ut tabletter även om de är dyra för att ?alltid ha med sig?. Men det har inte behövts under pandemin.

Blir du bättre i magen om du dricker vin?

Det konstiga är att då behöver jag inte ta läkemedel. Min ?magdoktor? har inte hört talas om någon annan än jag som det blir så för. Hon säger att alkohol istället brukar göra magen sämre.

Nu kan jag ju inte hålla på att dricka vin varje dag, haha. Men det är så skönt att jag kan gå på fest utan problem bara jag får lite vin.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lina) skrev 2021-05-30 11:34:04 följande:

Min svärmor har samma problem som jag efter hon tog bort gallan, men hon äter Lestid i tablettform. Men smakar ditt pulver bättre än Questranet? Jag vill liksom inte tvinga i mig något som smakar skit känner jag :(

men tar du både pulver och Lestid då alltså?

Nej jag vill och kan inte leva så här längre. Snart beredd att ge upp om livet av att ha det så här och rädd för att det aldrig kommer bli bättre...
  • Anonym (Två)

Kan bero på läckande tarm

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Två) skrev 2021-05-30 15:34:42 följande:

Kan bero på läckande tarm

Men det sa dom inget om på mina kameraundersökningar av tarmen
  • Karlington
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-30 16:03:31 följande:
    Men det sa dom inget om på mina kameraundersökningar av tarmen
    Var det en gastroenterolog som undersökte tarmen åt dig?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-30 14:59:12 följande:

Min svärmor har samma problem som jag efter hon tog bort gallan, men hon äter Lestid i tablettform. Men smakar ditt pulver bättre än Questranet? Jag vill liksom inte tvinga i mig något som smakar skit känner jag :(

men tar du både pulver och Lestid då alltså?

Nej jag vill och kan inte leva så här längre. Snart beredd att ge upp om livet av att ha det så här och rädd för att det aldrig kommer bli bättre...

Kolestyramin Alternova i pulverform är okey. Blanda ut i vatten och drick direkt. Man kan även blanda ut i annan dryck om man vill tex juice, men jag tycker det är okey i vatten. Smakar i alla fall inte grus som Lestid i pulverform gör.

Hade helst haft tabletter, men det blir så dyrt när det inte ingår i högkostnadsskyddet. Jag använder just nu bara pulver Kolestyramin.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lina) skrev 2021-05-30 19:50:25 följande:

Kolestyramin Alternova i pulverform är okey. Blanda ut i vatten och drick direkt. Man kan även blanda ut i annan dryck om man vill tex juice, men jag tycker det är okey i vatten. Smakar i alla fall inte grus som Lestid i pulverform gör.

Hade helst haft tabletter, men det blir så dyrt när det inte ingår i högkostnadsskyddet. Jag använder just nu bara pulver Kolestyramin.

Okej jag förstår. Men hur mår din mage idag? Har du fortfarande diareer eller är det stor skillnad nu mot förut tycker du? Har du tex kommit upp i vikt?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-30 23:38:22 följande:

Okej jag förstår. Men hur mår din mage idag? Har du fortfarande diareer eller är det stor skillnad nu mot förut tycker du? Har du tex kommit upp i vikt?

Mår mycket bättre. Skillnad som natt och dag.

Jag gick ner i vikt, men eftersom jag hade att ta av var inte det till nackdel. Jag blev i och för sig även väldigt trött för även om jag var överviktig fick jag inte tillräckligt med näring. Så jag är piggare nu.
  • Anonym (Fia)

Kom ihåg att min läkare nämnde att det var svårt att få folk att ta Questran, men hade själv aldrig några problem med det, åt i många år en påse på kvällen. Däremot fick jag efter en tid problem med blodets koagulerings funktion, de hade missat att kolla nivåerna av vissa fettlösliga vitaminer man kan få brist på när man tar den. 

Ganska många år sedan jag slutade nu dock, framförallt blev det oerhört mycket bättre när jag slutade röka. När det var som allra värst gick jag på maxdos immodium för att kunna gå mer än 50 meter från en toalett. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Fia) skrev 2021-05-31 01:23:27 följande:

Kom ihåg att min läkare nämnde att det var svårt att få folk att ta Questran, men hade själv aldrig några problem med det, åt i många år en påse på kvällen. Däremot fick jag efter en tid problem med blodets koagulerings funktion, de hade missat att kolla nivåerna av vissa fettlösliga vitaminer man kan få brist på när man tar den. 

Ganska många år sedan jag slutade nu dock, framförallt blev det oerhört mycket bättre när jag slutade röka. När det var som allra värst gick jag på maxdos immodium för att kunna gå mer än 50 meter från en toalett. 

Åh jag lever också på Imodium just nu för att kunna överleva!

Som sagt, man vill ju kunna leva och inte bara överleva dagarna med det här. :(
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-31 12:39:35 följande:
    Åh jag lever också på Imodium just nu för att kunna överleva!
    Som sagt, man vill ju kunna leva och inte bara överleva dagarna med det här. :(
    Inte för att skrämmas men det är värt att vara medveten om att man bygger tolerans mot imodium så det är inte en bra lösning att förlita sig på i längden, på mig fungerar de helt enkelt inte längre trots att jag slutade ta regelbundet för nästan 15 år sedan efter att ha gjort så några år. 

Sen kan man lära sig att svälja det mesta så fungerar questran för dig men du tycker det är äckligt jobba på att tvinga i dig ändå. Har haft andra läkemedel (framförallt bulkmedels granulat) som jag fick grava kväljningar av och inte fick ned alls under en lång tid, men även det gick att komma förbi tillslut även om jag fortfarande tycker det är obehagligt om jag behöver ta någon gång. 

Jag löste det även en tid som så att jag åt periodisk fasta 20:4 alltså jag fastade 20 timmar då jag kunde komma undan så länge jag inte ätit än på dagen och kunde därmed styra när jag hade problem, kan dock trigga även på en större mängd vatten eller annan dryck så man kan behöva vara lite försiktig med det också. Man vänjer sig vid fastan ganska snart, lättast om man inte äter så mycket kolhydrater, då blir inte blodsocker nivån lika känslig för om man äter hela tiden eller inte. 

Numera anser jag mig hyfsat frisk, är det betydligt mer krånglig mage än för de allra flesta fortfarande? ja, men för mig jämfört med att vara totalt handikappad av det känns det som frisk. Största/viktigaste var att jag slutade röka, det tog bort 75% av problemen så gör du det, se till att sluta. 
    Det som höll i längst att det triggade diarrérna efter var om jag försökte dricka kaffe, det tål jag inte förutom "pensionärskaffe" - Idée kaffe. 

Jag tål inte heller frukt med undantag av annanas. Mjölk är svårsmält (inte laktosintolerant, utan det är samma oavsett med eller utan laktos), vete tål jag inte heller i större mängder. Tål definitivt inte fullkorn av spannmål och inte bönor och linser. Det är individuellt vad man tål och inte tål, men med min lista vill jag mest bara peka på att det är en hel del som folk tror är "nyttigt och bra" för magen så kan vara total katastrof. Speciellt om man har diarré benägenhet. Ibland tror folk att de inte tål fett men att det snarare är så att tarmarna är super irriterade redan av att de tryckt i en massa bönor och fullkorn eller mejerier. Jag tål lite mer av sådant jag är känslig för om jag INTE äter för fettsnålt. Naturligtvis reagerar magen om jag äter enorma mängder fett, men ser jag till att det inte är extra mager mat så håller den sig lugnare. 
  • Anonym (Meja)

Borrelia kan ge magbesvär. Kolla upp det.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Meja) skrev 2021-06-02 07:00:19 följande:

Borrelia kan ge magbesvär. Kolla upp det.

Har inte borrelia. Kollat upp det redan
Svar på tråden Ständig lös mage, tappar vikt, orolig!