Anonym (Ledsen) skrev 2021-05-31 12:39:35 följande:
Åh jag lever också på Imodium just nu för att kunna överleva!
Som sagt, man vill ju kunna leva och inte bara överleva dagarna med det här. :(
Inte för att skrämmas men det är värt att vara medveten om att man bygger tolerans mot imodium så det är inte en bra lösning att förlita sig på i längden, på mig fungerar de helt enkelt inte längre trots att jag slutade ta regelbundet för nästan 15 år sedan efter att ha gjort så några år.
Sen kan man lära sig att svälja det mesta så fungerar questran för dig men du tycker det är äckligt jobba på att tvinga i dig ändå. Har haft andra läkemedel (framförallt bulkmedels granulat) som jag fick grava kväljningar av och inte fick ned alls under en lång tid, men även det gick att komma förbi tillslut även om jag fortfarande tycker det är obehagligt om jag behöver ta någon gång.
Jag löste det även en tid som så att jag åt periodisk fasta 20:4 alltså jag fastade 20 timmar då jag kunde komma undan så länge jag inte ätit än på dagen och kunde därmed styra när jag hade problem, kan dock trigga även på en större mängd vatten eller annan dryck så man kan behöva vara lite försiktig med det också. Man vänjer sig vid fastan ganska snart, lättast om man inte äter så mycket kolhydrater, då blir inte blodsocker nivån lika känslig för om man äter hela tiden eller inte.
Numera anser jag mig hyfsat frisk, är det betydligt mer krånglig mage än för de allra flesta fortfarande? ja, men för mig jämfört med att vara totalt handikappad av det känns det som frisk. Största/viktigaste var att jag slutade röka, det tog bort 75% av problemen så gör du det, se till att sluta.
Det som höll i längst att det triggade diarrérna efter var om jag försökte dricka kaffe, det tål jag inte förutom "pensionärskaffe" - Idée kaffe.
Jag tål inte heller frukt med undantag av annanas. Mjölk är svårsmält (inte laktosintolerant, utan det är samma oavsett med eller utan laktos), vete tål jag inte heller i större mängder. Tål definitivt inte fullkorn av spannmål och inte bönor och linser. Det är individuellt vad man tål och inte tål, men med min lista vill jag mest bara peka på att det är en hel del som folk tror är "nyttigt och bra" för magen så kan vara total katastrof. Speciellt om man har diarré benägenhet. Ibland tror folk att de inte tål fett men att det snarare är så att tarmarna är super irriterade redan av att de tryckt i en massa bönor och fullkorn eller mejerier. Jag tål lite mer av sådant jag är känslig för om jag INTE äter för fettsnålt. Naturligtvis reagerar magen om jag äter enorma mängder fett, men ser jag till att det inte är extra mager mat så håller den sig lugnare.