spy efter maten?
är det farligt att spy efter maten för att gå ner i vikt? evolutionärt sätt ska vi föda 12-13 barn, alltså vara gravid och spy så många år av våra liv. Är det då farligt egentligen att framkalla spyor?
är det farligt att spy efter maten för att gå ner i vikt? evolutionärt sätt ska vi föda 12-13 barn, alltså vara gravid och spy så många år av våra liv. Är det då farligt egentligen att framkalla spyor?
Låter väldigt illa det här. Vilka frätskador man får dessutom när spyan kommer upp, som någon annan skrev. Ät istället 4 mellanstora mål om dagen, gärna vegetariska, så håller Du ett stabilt blodsocker under hela dagen, och detta gör även en matmissbrukare fullt normal och frisk. Sysselsätt Dig med något meningsfullt så att Du inte tänker på mat så pass mycket. Det är aldrig försent att gå tillbaka till skolbänken och lägga tankarna på något viktigt istället.
Gör även en fysisk aktivitet per dag. Jag brukar promenera + läsa skolbok 2 timmar efter frukost och 2 timmar efter lunch. Jag pluggar hemifrån så för mig funkar detta, och jag måste vara utomhus och njuta. Jag promenerar inte raskt utan normalfort. Gillar inte riktigt att styrketräna så jag promenerar hellre varje dag... Men ibland någon enstaka gång substitueras promenaden mot intensiv,brännande träning på 20 min, och då får man inte promenera under samma dag för då blir det för mycket för kroppen.
Handlar dina problem om att Du inte är nöjd med dina proportioner? Att Du inte har timglasfigur, är det detta som gör Dig galen? Du kanske har fettansamlingen på magen som jag? Detta kallas äpplefigur och är ett annat parallellt ideal (om jag nu behöver sänka mig till ytlighet för din skull stackarn, istället för att kolla på en persons personlighet och intelligens. Fine) :) Jag personligen har smala armar och ben men normal midja på 80 cm, och jag är hälsan själv. Spelar ingen roll hur smal jag blir, midjan kommer alltid vara proportionellt större än armar och ben, och många ytliga killar älskar smala ben. Så, så är det. :) Lycka till med allt. Hoppas att detta hjälpte.
Många tankefel här. Alla gravida spyr inte, 12-13 graviditeter är knappast optimalt, förr dog många kvinnor i barnsäng, att spy ibland är inte farligt, men att spy ofta är inte bra och att framkalla spyor ska man aldrig göra. Man går ner i vikt genom att äta rätt och motionera, inte genom att spy. Och är man redan normalviktig ska man kanske inte gå ner mer. Spyr du för att gå ner i vikt behöver du hjälp.
Japp! Det är farligt att spy efter maten eftersom magsyra skadar tänder och hals. Dessutom är det viktigt att äta och få tillräckligt med näring för att må bra och "genvägen" att spy för att hålla ner energi-intag gör att man inte får i sig det som behövs.
Problemet med att äta och spy är ju också att det är en typ av ätstörning som också gör att mer och mer kretsar kring mat och strategier att äta mindre/hålla sig smal, vilket leder till att andra viktiga aspekter av livet inte hinns med.
Folk som spyr efter maten hamnar ofta i en loop av dålig mående och ångest och rent krasst finns det risken att man blir väldigt sjuk även psykiskt av beteendet.
Jag spydde ofta som gravid. Slutade med att ett blodkärl sprack så jag spydde blod och fick åka till akuten. Nu gjorde jag det ju inte med flit förstås, men skulle ju inte rekommendera någon att göra det avsiktligt.
Ja det är farligt. Dels skadar det tänder och strupe. Dels kan det bli en vana så att man tillslut inte kan behålla mat utan måste spy efter varje måltid. Sedan är det ju bulimi - dvs en allvarlig ätstörning som är extremt socialt och mentalt handikappande.
Jämförelsen med att vara gravid är direkt felaktig. En gravid person som kräks upp den näring hon får i sig blir tillslut inlagd med dropp. Illamående som gravid är vanligt men bara i början och leder absolut inte alltid till att man kräks. Mår man illa är det oftast på morgonen, inte direkt efter måltider.
Om du försöker hitta anledningar till att det är ofarligt att vara bulimiker så är det i sig farligt. Det finns hjälp att få för detta, tycker du ska be om hjälp.
Ja det är farligt. Dels skadar det tänder och strupe. Dels kan det bli en vana så att man tillslut inte kan behålla mat utan måste spy efter varje måltid. Sedan är det ju bulimi - dvs en allvarlig ätstörning som är extremt socialt och mentalt handikappande.
Jämförelsen med att vara gravid är direkt felaktig. En gravid person som kräks upp den näring hon får i sig blir tillslut inlagd med dropp. Illamående som gravid är vanligt men bara i början och leder absolut inte alltid till att man kräks. Mår man illa är det oftast på morgonen, inte direkt efter måltider.
Om du försöker hitta anledningar till att det är ofarligt att vara bulimiker så är det i sig farligt. Det finns hjälp att få för detta, tycker du ska be om hjälp.
Utifrån egen erfarenhet som före detta bulemiker vet jag att man lätt blir fast och inte kan hålla det till enstaka gånger. Sen om man är ute efter att bli smal fungerade det i vart fall inte för mig ändå eftersom kroppen snabbt blir hungrig igen efter att man spytt plus att man lätt blir svullen kring hals/ansikte vilket inte är så snyggt. Min kropp ser så mycket bättre ut nu när jag äter bra riktig mat istället.