• Anonym (J)

Min kille älskar ketamin

Min kille har använt ketamin i fest sammanhang då och då. Ingen fara för min del om det är väldigt sällan.

Men nu har jag kommit på honom med att göra det varje dag, sa åt honom att han måste sluta annars kan jag inte leva med honom eller skaffa barn som han nu så gärna vill göra

Han höll upp några dagar men nu märkte jag att han gjort det igen. Jag ser direkt på honom när han gjort det men han tror inte det själv. Han säger själv att det inte är en farlig drog som andra droger och att det lindrar depression.

Vad kan jag göra? Jag älskar honom oerhört

• Svar på tråden Min kille älskar ketamin
  • Anonym (J)

Glömde skriva att det är för att han säger att han har semester och att det av den anledningen skulle vara okej.

• Friger
    Anonym (J) skrev 2021-06-01 22:50:27 följande:

Min kille har använt ketamin i fest sammanhang då och då. Ingen fara för min del om det är väldigt sällan.

Men nu har jag kommit på honom med att göra det varje dag, sa åt honom att han måste sluta annars kan jag inte leva med honom eller skaffa barn som han nu så gärna vill göra

Han höll upp några dagar men nu märkte jag att han gjort det igen. Jag ser direkt på honom när han gjort det men han tror inte det själv. Han säger själv att det inte är en farlig drog som andra droger och att det lindrar depression.

Ursäkta min okunskap... googlade lite men blev inte riktigt nöjd med svaret. Du kanske kan berätta...

Vad är ketamin?
    Köps det lagligt?
    Vad är biverkningarna?
    Vad är nackdelarna med att han brukar det?

Rent generellt är det knepigt med beroenden... Har en bror som är inne i det träsket. Jag har försökt hjälpa honom på alla sätt jag kan komma på. Jag har misslyckats helt och hållet.
  • Karlington

Du kan inte göra någonting, tyvärr. Är i stort sett omöjligt att stoppa en som vill ta droger från att göra det. :(
  • Anonym (J)

Används som hästbedövning men brukas också som en drog

Det är olagligt

Man kan få problem med njurar och urinblåsan (problem att kissa eller kissa för ofta)

Är orolig för honom i det perspektivet

Tycker det är läskigt att han inte förstår att jag ser när han är påverkad, vet inte om han lever i förnekelse eller vad det är

• Anonym (Turelee)
    Anonym (J) skrev 2021-06-02 00:18:12 följande:

Det är olagligt

Man kan få problem med njurar och urinblåsan (problem att kissa eller kissa för ofta)

Tycker det är läskigt att han inte förstår att jag ser när han är påverkad, vet inte om han lever i förnekelse eller vad det är

Jag har läst att det faktiskt används i kliniska undersökningar i USA just för att behandla depression, under strikt kontrollerade former Så klart. Och det ska alltså verka mycket positivt för just det ändamålet.

Saken är väl den att alla droger som ger en stark goodfeeling uppåt vid bruk, ger en stark motsats känsla när droger inte intas igen. Nu vet jag inte hur ketamin binder sig på diverse receptorer eller hur det påverkar vår naturliga dopamin i hjärnan men jag kan bara föreställa mig att det blir en enorm rebound effekt när drogen går ur kroppen. På så vis blir man beroende. Och din kille låter som om han är där redan.

Låter inte som en drog att ta för skojs skull.  
  • klyban
    Anonym (J) skrev 2021-06-02 00:18:12 följande:
    Det är olagligt

Används även inom den vanliga patientakutvården och vid svåra smärtor, och syftet verkar nästan vara att de inte ska komma ihåg benbrottets smärta och med tanke på hur de skriker ut sin smärta ändå.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (hmmm)

Du kanske älskar honom men han älskar uppenbarligen sitt missbruk mer än han älskar dig och er ev familj.

Du får älska honom hur mycket du vill men om du väljer att skaffa barn med honom så är du lika skyldig till dåligt beteende som han

• Anonym (llll)
    Anonym (J) skrev 2021-06-01 22:55:48 följande:

Glömde skriva att det är för att han säger att han har semester och att det av den anledningen skulle vara okej.

Men det är ju inte ok, eller hur? 

Du måste lämna! Är er relation viktigare för honom än drogerna så ordnar han hjälp och blir drogfri. Om drogerna är viktigare för honom än du, så kommer han inte göra det. 
  • ferdinandtjuren

Jag tänker att Allt han gör som får dig att känna dig otrygg är viktigt att vara öppen med. En relation behöver bygga på ärlighet och trygghet. Kommunicera din oro med honom och värna om dig själv. Prioritera din egen trygghet i första hand. Det kan vara så att han flyr något han behöver konfrontera i sig själv som du inte har makt att påverka. Kärlek är också att stå fast vid sina grundprinciper och inte kompromissa bort viktiga delar av en själv!

Svar på tråden Min kille älskar ketamin