• Anonym (Ebba)

    Hon tar över min kille

    Vet ej vad jag ska göra. Jag är tillsammans med en man sedan lite mer än fem år som jag planerar att skaffa familj med.

    För snart ett år sedan skaffade han en ny tjejkompis via sin hobby. Tjejen är nyinflyttad i området och bor tillsammans med sin syster, sitt barn och bror samt hans flickvän i ett kollektiv.

    Han berättade för mig att hon kommit fram och sagt att hon och hennes kompis ville spela med honom och hans vän.

    Hon började sedan att fråga om hans nummer. Han gav inte ut det så hon fick hans facebook.

    Hon hör verkligen av sig till honom hela, hela tiden. Köper saker till honom, ber honom om hjälp med olika saker, vill gå ut och jogga med honom, spela tennis, ha skjuts till IKEA då hon ej har körkort, gå ut och sola med honom osv. Nu har hon honom på sociala medier och hans nummer såklart.

    Hon skriver alltid att hon är ute med bästa vännen när hon är med honom och skriver även puss till honom i sms. Jag har ifrågasatt detta när hon var hos oss sist och hon blev sur och sa att hon sa så till alla sina vänner och sa att hon kände sig ovälkommen när jag sa så.

    Hon bjöd över oss på picknick förra helgen, hade bakat en massa så det var trevligt. Jag reagerade på hur mycket hennes barn tydde sig till min sambo hela tiden och han hade en väldigt nära kontakt med barnet. Barnet satt i hans knä hela tiden och ville bli gungad av honom.

    Sist när hon skulle till Ikea fick jag inte följa med för sambon då det skulle bli för trångt med både henne, barnet ocg sakerna om jag skulle följa med.

    Jag blev väldigt sur och tjejen blev då besviken på mig och sa att det skulle gå fort. Vilket det inte gjorde, han kom hem halv tio på kvällen!

    Jag känner att hon tar för mycket plats, något hon inte håller med om. Hon skriver mycket privata saker om sig själv, så fort hon vill säga någonting eller bolla något superprivat smsar hon honom om det.

    Jag tycker att hon är klängig på min kille hela tiden men hon menar att hon inte är det mer än på ett vänskapligt plan. Jag har sagt till min sambo att jag vill att han ska skära ner på vänskapen med henne. Men han blir stressad av att säga nej till henne och slutar nästan alltid med att han ändå behöver åka över en sväng till henne. Det handlar ibland om barnvakt, ibland om att han lovat att träffa med henne, eller lovat att äta hos henne. Jag tycker även att han lägger orimligt stort fokus på hennes liv hela tiden och hennes barn. Exempelvis ringer han upp henne direkt om hon ska hem sent och pratar tills hon är hemma men struntar i om jag går själv.

    Han säger att det är skönt att ha en vän med liknande intressen. Överreagerar jag? Jag önskar att jag fick min sambos fulla fokus.

  • Svar på tråden Hon tar över min kille
  • Anonym (Ebba)
    sextiotalist skrev 2021-06-02 11:46:37 följande:

    Även jag, som inte är svartsjuk, hade upplevt det väldigt jobbigt. Mitt tips är att du i första hand ta ett samtal med din kille om detta.

    Säg till honom att du förväntar dig att som flickvän vara den kvinnan han prioriterar och att som det är nu, så känns det som att ni i är tre i dubbelsängen. Jag skulle nog även kunna ta det så långt att visar han ingen förändring, säga att relationen nog är över. (då kan man inte heller skylla på svartsjuka, eftersom du är den som lämnar, en svartsjuk person lämnar inte)

    Det är hans sak att sätta gränser kring sig själv.

    Personligen tror jag att han är väldigt smickrad. Ha två kvinnor som "fightas" om honom.


    sextiotalist skrev 2021-06-02 11:49:37 följande:

    Jo en sak till

    Fråga honom rent ut, varför han tycker det är viktigare att upprätthålla relationen med denna kvinna och göra henne nöjd, än att upprätthålla er kärleksrelation och att du mår bra. Släpp det inte, om han försöker slingra sig, utan säg att du vill ha en förklaring, för att veta hur viktig han tycker er relation är, inte bara i ord, utan även i handling.

    En riktig vän, oavsett kön, försöker inte konkurrera med personens partner. Utan kan skilja på vänskap och att äga personen


    Tack för din input! Kan jag ställa krav på att han antingen får dra ner på relationen med henne eller att jag inte orkar fortsätta? Jag känner så. Samtidigt som jag känner mig som ett svartsjukt psycho som hindrar sambon från umgänge med andra. Men du har rätt i att man som vän inte bör konkurrera ut någons partner. Det känns ju inte speciellt sunt.
  • Anonym (Ebba)
    Ess skrev 2021-06-02 11:55:22 följande:

    Hon håller på att försöka manövrera ut dig.

    Jag håller med sextiotalist att du ska fråga rakt ut vad han håller på med, antingen släpper han den sk vänskapen helt, annars går du.


    Ska fråga honom ikväll.

    Vill bara inte framstå som psycho. Skulle bara vilja fokusera på oss.

    Han ska till henne efter jobbet idag men tar det när han kommer hem.
  • Anonym (Ebba)

    Det kan inte vara så att de bara är nära vänner? Vet inte vad som är normalt och inte. Hon har aldrig vad jag vet gjort några sexuella anspelningar mot honom eller tvärtom heller

  • Anonym (Ebba)
    Anonym (ME) skrev 2021-06-02 13:05:26 följande:

    Jag är inte svartsjuk av mig. Men om min sambo betedde sig så här så hade vår relation defintivt varit i fara. Jag skulle inte vara ihop med en man om jag inte visste att jag var hans första prio (bortsett från barn som han är far till).

    Det känns som att de har väldigt mycket mer än hobbyn ihop. I synnerhet om de även ska ligga och sola ihop. Och att han ringer och kollar om hon kommit hem men inte du. 

    Hur mycket tid får du och hur mycket får tjejen av hans fritid? Alltså hur ser en vanlig vecka ut?

    Gör han sånt med dig som ni redan planerat eller ställer han in saker för hennes skull?


    Alltså sist vi var hos mina föräldrar hade han mycket bråttom därifrån. Han kortar ner våra saker, kör fort hem och lämnar av mig hemma och plockar upp henne sedan och säger det ska bli en kort stund. Men han stannade på film sist så vart sent. Det gjorde mig irriterad. Han bad om förlåtelse omg frågade hur han kunde gottgöra mig. Jag bad om massage och frukost på sängen dagen efter. Han masserade mig, vi somnade och han gjorde världens finaste bricka på morgonen och klippte sedan gräset och hade städat. Men dagen efter träffades dem igen hela dagen :/ han smsade också mycket med henne under hela dagen innan
  • Anonym (Ebba)

    Känns som att han inte lyssnar...

    Vi hade snack igår. Då sa han att han tog till sig av vad jag sa och höll med om att det blivit mycket av henne i det sista. Ändå snackade han i telefon med henne medan han lagade middagen och fixade en grej i källaren. De ska ses ikväll igen trots att jag inte vill. Börjar verkligen tröttna...

  • Anonym (Ebba)

    Tack för alla svar förresten vill jag säga.

    Jag vet att det ligger nära till hands att dra slutsatsen att de har en sexuell relation. Däremot skulle jag vilja ha mer kött på benen känner jag. Kändes dock som ett bakslag när vi ändå pratar genom om detta och han medvetet eller omedvetet fortsätter med samma beteende..

    Blir förbannad för det känns som att han låter henne ta min plats. Han frågade om han skulle ställa in imorgon varpå jag svarade ja. Då frågade han om det går bra att de ses på lördag istället... då känns det ju som att han inte förstått poängen hela vägen.

  • Anonym (Ebba)
    Anonym (ME) skrev 2021-06-04 11:07:21 följande:

    Jag skulle bli galen av en sån fråga.

    Men hur ser han på er relation och att han allt mer agerar som han har två familjer? Även om han kanske inte är otrogen fysiskt än så är han det ju definitivt känslomässigt. Ingen umgås så mycket med en annan människa utanför sin relation om det inte finns någon form av känslor. Inte på det sätt han gör. Ok att vissa kan snöa in på en hobby men då är ju konkurrenten om ens gemensamma tid en sak och inte en människa. 


    Han ser det inte så. Hon ringer tills han svarar och tjatar. Han säger att han har svårt att sätta gränser för henne och att han låter sig övertalas. Sist han sa nej till henne på mitt initiativ var hon faktiskt tyst och sa att det var inga problem. Då var han istället superstressad över det och frågade ifall jag trodde hon blivit sur eller ledsen för att han sa nej till henne. Det slutade med att han ringde till henne på kvällen och förklarade att vi haft mycket under dagen trots att vi mest tagit det lugnt egentligen.

    Jag sa faktiskt till honom imorse att tänk om jag inte vill acceptera er vänskap längre. Då sa han att det kändes svårt men att han såklart skulle välja mig. Jag frågade om så verkligen är fallet. Då svarade han ja men tänker du verkligen göra så. Jag sa jag ville han skulle tänka över sitt beteende och han skulle göra det sa han.
  • Anonym (Ebba)

    Ja tyvärr har vi bråkat idag om detta. De är på stranden och grillar nu med några vänner och hon frågade om han kunde komma till henne imorgon och han frågade om det var okej varpå jag tyvärr exploderade. Han såg chockad ut och sa - men vadå, du ska ju ändå iväg med T och S (två vänner till mig) och gå till stranden. Jag blev skitsur för det känns som att han använder det som ursäkt. Det är ju bara under förmiddagen och när han är med henne blir det alltid hela dagen. Han sa vi får ta detta sedan. Fick sms att han inte vill bråka med mig och hoppas på en bråkfri kväll.

  • Anonym (Ebba)

    Skrev ett sms att jag till honom att jag inte ska bråka men att jag inte är okej med deras umgänge då vi pratat om detta nyligen och att han gör sitt val om han träffar henne imorgon. Kanske lite hårt men orkar verkligen inte med sådant här.

Svar på tråden Hon tar över min kille