• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Anonym (E)
    Iammenotyou skrev 2021-07-12 18:45:48 följande:

Kan man få hjälp direkt idag av dem? Kan ju även visa att jag tar tag i ekonomin ang boende mm.

Jag tror tyvärr inte det går via jouren. Gå dit imorgon.
  • Anonym (E)
    Iammenotyou skrev 2021-07-12 19:31:05 följande:

Ok, jag får försöka få tag i dem tidigt. Tack!

Det brukar vara så att du fysiskt måste infinna på deras kontor så kolla öppettiderna :)
  • Iammenotyou

De gör en beräkning tydligen, ingen sa nåt om att titta i kylen, fick visa kontona bara. Men de betalade inte ut direkt, det tog nåra dar, alltså får man pengar insatta på kontot. De hänvisade till kyrkan för basvaror sålänge, men kyrkan ger ju inte mat här längre...man får äta typ frukost / kvällsmat där, de har mackor å kaffe etc.

Vad säger man till ungarna när man plötsligt går och äter ostmackor i kyrkan? Tips?

• Anonym (E)

Jag tänker att ni kan säkert få mackorna och sedan ta iväg dessa som picknick? Man får vara ärlig, att säga att tandläkarräkningen var lite dyrare än tänkt och att du hört att det ska vara JÄTTEGODA gratis mackor där så du tänkte att det vore en bra ide och ett litet äventyr. Var noga med att säga när ni fått in pengar igen men kanske även prata om ekonomi mer, att man kan göra budget, att/hur man gör billiga äventyr eller plocka saker i naturen. Alltid ett bra tänk att lära sin barn :)

I princip alla kyrkor i min stad verkar ha ge/ta hyllor som svämmar över av barnkläder/saker så det kan du också kolla in, brukar gå att söka om de har en facebooksida eller hemsida :) Finns det initiativ riktade mot hemlösa/sämre inkomst i övrigt i eran kommun? Kanske kommunens växel har koll? Du behöver inte uppge ditt egna behov utan bara förhöra dig.

• Iammenotyou

Blev en promenad "förbi" kyrkan och ett oj här har de fika! Varsin ostmacka och en banan fick de iaf, sen åt de dem på vägen hem. Vad jag skall försöka komma ihåg hur mycket en banan betyder sedan...

Ja jag valde att inte förklara nåt just idag iaf, de kom inga frågor. Men tacksam för denna möjligheten finns även om jag skämdes jättemycket...

• Iammenotyou

Det knäppa, inser jag nu i efterhand, är att jag själv inte tog nåt att äta, för det kändes ännu mer pinsamt och som att jag inte borde för jag ska inte ha lika mycket mat som ungarna när jag inte kan ge dem...det ångrar jag nu för nu är jag hungrig! Har inte varit det på flera dagar, bara ett ångestillamående. Men va konsrigt man tänker, ja kunde ju tagit en extra till nån av dem då iaf!

Detta är nog mest jag som pratar för mig själv för att få ordning i skallen!

Svar på tråden Akut situation